Christen Christensen Spanggaard - fødsel, forældre og fæste

Startet af Søren Tafdrup, 14 Okt 2015 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Christen Christensen Spanggaard – angiveligt fæstebonde på Spanggaarden i første halvdel af 1700-tallet – er min 4xtipoldefar. Jeg er i gang med at efter-tjekke oplysningerne og se på, om dokumentationen kan udbygges lidt. Jeg kommer luntende bag efter flere andre Spanggaard-interesserede, som har banet vejen.

Tom Christensen startede to tråde om Spanggaard-slægten henholdsvis 2. og 6. april 2012, links her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,33267.0.html
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=33523.0

I den sidste tråd efterlyser Tom oplysninger om Christen Christensen Spanggaards fødsel og forældre.
Kaare Grodal bemærker i den første tråd: "... det undrer mig at de forskellige sætter Chr. Chr. Spanggaard som født 1695, for jeg mener ikke der er nogen indikation på hans alder. Jeg kan ikke finde Christen Christensens første børn. Det er først Anders døbt 8 okt 1730 ops 58 jeg kan finde. Hvor mon de ældre er døbt. Maren døbt 18 mar 1733 blev båret af Bertels kone, som må være Marens faster Anne Christensdatter. Der er en Christen Stephansen, som 27 apr 1690, ops 28 døber Anne, 1691 ops 29 døber Stephan, 10 dec 1693 ops 30 døber Christen. Men om det er den rigtige familie mangler der bevis for."

På denne hjemmeside...
http://xuri.dk/Genealogy_Beta/getperson.php?personID=I3990&tree=TheHanssonTribe
... står det som faktum, at Christen C.S. blev født 10. december 1693, og hans forældre var Christen Stephansen og Anne Nielsdatter. Det nævnes også, det Christen C.S. blev gift med Inger Pedersdatter i 1720.

Spørgsmål 1: Er det nærmere sandsynliggjort, at Christen Christensen var søn af Christen Stephansen og blev døbt 10. december 1693?

På Præstegaards-familiens hjemmeside...
http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olafs_fars.htm
... fremgår: Christen Spanggaard "fæster på gården Spanggård under hovedgården Skovsgaard i Tapdrup sogn f. ca. 1695, død 19/2 1766, gift med (Inger?), død 8/6 1755" først fik en søn, Peder, i 1722, som døde som spæd. Det næste barn – også Peder – blev angiveligt døbt 2. juli 1724. Det tyder jo på, at denne dåbsnotering er fundet.

Spørgsmål 2: Er fæstebrevet fundet? Kom han måske først til gården som fæster sidst i 1720'erne, og er det derfor, Kaare ikke kunne finde børnene tidligere end Anders i 1730?

I Tappen (beboerblad for Tapdrup og omegn) nr. 4 december 2012 side 10 kan man læse om Spanggården:

"Ved siden af det stenbelagte kørested gennem åen var der bygget en gangbro, en såkaldt spang, så de gående kunne komme tørskoet over vandløbet; herfra stammer navnet Spanggård. Den gamle fæstegård var i 1664 på 5 tdr. 2 skp. 2fdk. og 2 alb., altså en større gård, men i 1688 bliver den betegnet som en ødegård, dvs. at der ingen fæstebonde boede der. I 1787 bebos den så igen af en fæstebonde". Fæstegården lå i dalen lige oven for det kørested gennem åen, hvor den gamle vej fra Tapdrup førte gennem bækken til landsbyerne Gl. Asmild og Overlund.
Link: http://tapdrupby.dk/User_files/46b6d90e4b94db9a505021b03a00f1c3.pdf

Denne beskrivelse kan tolkes derhen, at gården ikke var fæstet i hundrede år mellem 1688 og 1787, hvilket jo så ikke passer med oplysningerne om Christen Christensens fæste af gården. Det er sikkert blot en mangel i beboerbladets fremstilling (men man bliver jo lidt i tvivl).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Hi Søren

Det lyder som et spændende projekt du har gang i. Her er lidt om hvad jeg har stående som fakta på ham:

Navn: Christen Chistensen - Christenssøn. (Er min 8xTipoldefar)

Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 30 - Nr. 2.
Læst: "Den 10. december. Christen Stephans Barn kaldet Christen baaren af Maren Christens datter Peder Bødkiers Hustru. Faddere Morten Jensen, Lauritz Volsen, Thomas Jepsøn, Niels Christens, Maren Gregers datter och Inger Povels datter. Faderens navn er Christen Stephansen (men skrevet på den måde, han til daglig omtales Christen Stephans), så barnets navn bliver Christen Christensen. (Fra DSI tydning 21.04.2012)

Kilder til Spanggard navnet:
1. Bog skrevet af Peder Pedersen, "Fire slægter fra egnen omkring Viborg 1690-1970":
Oversigt over slægten Spanggaard i Tapdrup og Overlund. Trykt i 110 eksemplarer 1970. Bogen indeholder følgende 4 slægter der har forbindelse til hinanden:
1.1.: Christen Christensen Spanggaard. Hans søn Peder Christensen Spanggard. Hans søn Christen Pedersen Spanggard. Hans søn Niels Christensen Spanggard. Hans søn Peder Nielsen
1.2: Oversigt over Kirsten Lauritsens slægt, Slægten Refsgaard i Vammen (Kjærsminde):
Erik Nielsen "Refs". Hans søn Niels Eriksen "Refs". Hans søn Laurits Nielsen Eriksen. Hans datter Kirsten Lauritsdatter.
1.3: Oversigt over slægten Vinkel fra Markskelgaard i Vejrum:
Niels Pedersen Vinkel. Hans søn Christen Nielsen Vinkel. Hans datter Ane Cecilie Pedersdatter.
1.4: Oversigt over Anne Marie Nielsdatter Lunds Slægt, Slægten fra Gjørup, Ulbjerg Sogn, Rødding:
Søren Olesen. Hans datter Ane Cecilie Sørensdatter. Hendes datter Anne Marie Nielsdatter. Hendes datter Ane Cecilie Pedersdatter.

Omkring Christen Stephansens død:
Fra Kirkebogen: Amt: Viborg  - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 130 – Anno 1729 - Nr. 3 (72 år). Trækker man 72 år fra 1729 kommer man til fødselsår 1657

Du skriver at Christen Christensens Spanggaard er din 4xtipoldefar. Da jeg ikke har dig i mit træ vil jeg blive meget glad om du kan oplyse mig data på faderen og moderen på trinnene ned til dig. Hvis du foretrækker at maile det direkte til mig kan du bruge følgende: tomchristensen8200@gmail.com

PS. Jeg bruger programmet MyHeritage men ikke i online version da dette har jeg opgivet pga diverse problemer i gennem tiderne. Dog kan jeg stadig finde og bruge andres "Åbne" sider.

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom og Søren

Jeg tillader mig, at koble mig på jeres spændende indlæg -ikke fordi jeg kan bidrage med noget, men fordi Chr. Christensen Spanggaard er min 6xtip.


mvh
Jytte

Erik Jensen


Erik Jensen

Til Søren Tafdrup

Er du evt. i familie med Karen Marie Nielsdatter Tapdrup født 5 marts 1815?

Blot et nysgerrigheds spørgsmål?

Venlig hilsen Erik Jensen

Erik Jensen

Til Tom

Jeg mener, at du og jeg tidligere har skrevet sammen omkring dette emne, har du min forbindelse til Chr. Christensen Spanggaard i dit stamtræ?

Venlig hilsen Erik Jensen

Tom Christensen

Til Erik.

For at besvare dit spørgsmål behøver jeg nogle data på dig og trinnene op da jeg har mange der hedder Erik Jensen. (Jeg har 83.000 personer i mit træ)

Hvis du ikke vil svare her har du min mailadr ovenfor.

Med venlig hilsen
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Citat fra: Erik Jensen [15687] Dato 14 Okt 2015 - 21:41
Til Søren Tafdrup

Er du evt. i familie med Karen Marie Nielsdatter Tapdrup født 5 marts 1815?

Blot et nysgerrigheds spørgsmål?

Venlig hilsen Erik Jensen

Hej Erik,

Jo, men helt tilbage til min 2xtipoldefar Chresten Nielsen Spanggaard. Jeg har også kikket på dette link:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=33025.0%3bwap2

Karen Maries far, Niels Christensen Tapdrup, var storebror til min tip, Anders Christensen Tapdrup. Kaare Grodal har fundet dem i lægdsrullerne. Han konkluderede, at de begge fik skiftet Spanggaard ud med Tapdrup under deres tjeneste i militæret.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Til Jytte

Du skriver: "Chr. Christensen Spanggaard er min 6xtip".

Da jeg ikke har dig i mit træ er jeg meget interesseret i at kende de nærmere data fra dig op til Chr.

Hvis du ikke vil svare her har du min mailadr i tråden.

Mvh
Tom Christensen



Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Kan du, Tom, eller evt. andre kommentere på Kaare Grodals spørgsmålstegn angående Stephan Christens?

Kaare Grodal bemærkede for 3 år siden (jeg repeterer lige): "... det undrer mig at de forskellige sætter Chr. Chr. Spanggaard som født 1695, for jeg mener ikke der er nogen indikation på hans alder. Jeg kan ikke finde Christen Christensens første børn. Det er først Anders døbt 8 okt 1730 ops 58 jeg kan finde. Hvor mon de ældre er døbt. Maren døbt 18 mar 1733 blev båret af Bertels kone, som må være Marens faster Anne Christensdatter. Der er en Christen Stephansen, som 27 apr 1690, ops 28 døber Anne, 1691 ops 29 døber Stephan, 10 dec 1693 ops 30 døber Christen. Men om det er den rigtige familie mangler der bevis for."

Er det bevist i dag? - hvis ikke, hvordan er det da sandsynliggjort? Kaare henviser som sandsynliggørelse til det forhold, at Christen C.S.'s datter Maren i 1733 blev "båret af Bertels kone, som må være Marens faster Anne Christensdatter", hvilken kan sammenholdes med, at Stephan Christens søn Christen havde en storesøster ved navn Anne. Men dette er efter Kaares vurdering ikke bevis nok. Er der evt. flere navnesammenfald af denne type, som kan styrke beviset?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Hi Søren

Til dit spørgsmål har jeg ikke nogen informationer og kan desværre ikke hjælpe.

Kan du oplyse mig om hvordan navnet "Tafdrup" kommer i spil i stedet for "Tapdrup".

Ps. Jeg har fået dig og din familie placeret i mit træ ud fra de oplysninger fra Geni.

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Spændende projekt. minder lidt om noget jeg er stødt på tidligere.

God vind/håber jeg får mulighed for at følge med her.

Lise Østerberg Bahr

Søren Tafdrup

Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 16 Okt 2015 - 09:37
Hi Søren

Til dit spørgsmål har jeg ikke nogen informationer og kan desværre ikke hjælpe.

Kan du oplyse mig om hvordan navnet "Tafdrup" kommer i spil i stedet for "Tapdrup".

Ps. Jeg har fået dig og din familie placeret i mit træ ud fra de oplysninger fra Geni.

Mvh
Tom
Oldefar Poul Christian startede sit liv som Andersen Tapdrup. I 1860 var det ændret til Tafdrup. Jeg har ikke fundet nogen dokumentation på formel navneændring (og da jeg spurgte på højeste sted, fik jeg et svar, som jeg ikke helt forstod). I skiftet efter tipoldemor Karen Marie Gjermansdatter i 1837 har jeg hæftet mig ved, at tipoldefar var blevet til "Anders Taftrup". I løbet af 1850'erne ses flere andre spændende varianter i kirkebøgerne, bl.a. når Poul Christian er fadder for sin kones søskendes børn. Jeg leder stadig efter en officielt stadfæstet navneændring i form af en attest eller en notering i en kirkebog.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Søren

Jeg kan ikke lige se, om det hjælper noget, men jeg har fundet dette på:

http://kkermit.dis-danmark.dk



Jyske registre
1758-1765
"Kongelige bevillinger til ægteskab i forbudne led."

"124
Niels Christensen Spangård, af Tapdrup i Viborg stift, opreisning formedelst begangne leyermåls forseelse, og bevilling på ægteskab med sit sødskende barn.
G a v, at vi have tilgivet og efterladt Niels Christensen Spangård og Mette Maria Berthelsdatter, bønderfolk af Tapdrup i Viborg stift, som skal være sødskende børn, deres med hinanden begangne leyermåls forseelse, og derhos allernådigst tillade, at de desuagtet udi ægteskab må sammenkomme. Fredensborg slot den 12 maj 1758."

Mette Maries forældre:

Bertel Nielsen og Anne Christensdatter.

Hilsen Jytte

Søren Tafdrup

Hej Jytte,

Tak for dit indlæg. Jeg er før stødt på citatet, hvor kongen tilgiver Niels og Mette Marie, at de får et barn, inden de er blevet gift. Det er en god historie, så den har jeg med i min familieberetning.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Hej igen,

Jyttes henvisning til den kgl. bevilling til ægteskab i forbundne led har fået mig til at tænke, at koblingen til Christen Stephansen måske kan styrkes via Anne Christensdatter (sådan som Kaare var igang med).

De to søskende, som nævnes i den kgl. bevilling, må være Christen Christensen Spanggaard og Anne Christensdatter. Teoretisk set kunne det vel også være Bertel Nielsen og Christen C.S's kone, - for er vi 100 % sikre på, hvad hun hed? I det link, jeg henviste til, står hun som Inger Pedersdatter (og det passer fint med, at deres to første sønner hed Peder). Men giftemålet mellem Christen og Inger er vel ikke fundet endnu (?).

Antaget, som sandsynligt er, at de to søskende er Christen og Anne, så vil en kobling af Anne til Christen Stephansen medføre koblingen af hendes bror Christen. Kan Annes børn og deres navne bruges som indikationer?

Det har undret mig, at Christen C.S.'s sønner hedder Peder, Jens, Niels og Anders.... men ingen Stephan. Havde Anne mon en søn ved navn Stephan?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Tilføjelse (jeg tænker lige lidt højt):

Hvis vores Anne Christensdatter er identisk med den Anne, Christen Stephans havde til dåb 27. april 1690, så var hun næsten 42 år, da hun fik Mette Marie i starten af 1732 (døbt vistnok 17. februar - se Tapdrup Sogn, opslag 33, højre). Blandt fadderne synes jeg i øvrigt, jeg kan skimte en Anders Christensen (Annes bror?).

Bertel Nielsen og Anne Christensdatter blev viet 22. februar 1728, så de fik måske kun det ene barn, Mette Marie. Bertel Nielsen Ladefoged blev begravet 24. oktober 1742 (opslag 72).

Nu jeg er ved begravelserne: Christen Stephansen, 72 år, blev begravet 21. december 1729 (opslag 70). Lige ovenfor ses at Christen Christensen "fra .... (hvad står der?!)", 64 år, som blev begravet 15. maj 1729. Endnu en Christen Christensen, som aldersmæssigt kunne være far til Christen Christensen Spanggaard.

(Jeg stopper for i dag - dvs. nat. Batteriet skal lige lades op.)

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Det bliver spændende at se om du kan komme videre fra Christen Christensen Spanggaard f. 1693.

Jeg har prøvet om jeg har kunnet finde noget i mine filer men desværre forsvandt alle mine kildeangivelser i programmet MyHeritage under en opdatering.

På et tidspunkt havde jeg en del korrespondance med Kaare og hvis ikke jeg tager helt fejl så gættede vi os frem til C.C´s far måtte hedde Stephansen til efternavn ud fra : Stephans.. måske Stephansøn.

Om han er den rigtige fader var vi vist nok også i tvivl om så hvis du kan finde de rigtige forældre ville det være rigtig godt, men som Kaare konkluderede engang så bliver det rigtig svært da mange af "beviserne" er brændt.

Et er sikkert: C.C. tager først navnet Spanggard da han beboer gården Spanggaard som fæstebonde i 1722. Indtil da hed han Christen Christensen. Så i teorien kunne hans fader hedde "Christen Christensen" som du antyder.

Jeg følger spændt med om det lykkes at komme videre.

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Søren

Med udgangspunkt i disse to sider, har jeg trevlet KB for Tapdrup og Asmild sogne igennem, for at finde navne- og andre sammenfald:

http://xuri.dk/Genealogy_Beta/getperson.php?personID=I3990&tree=TheHanssonTribe
http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olafs_fars.htm

Jeg må sige, der er flere åbne spørgsmål, og jeg synes jo mere, jeg har fundet, jo mere forvirret er jeg blevet.

Jeg har fundet frem til denne "facitliste":

Peder  Spanggaard døde 31. okt. 1762 i Asmild sogn – ingen alder.
Den Peder der døbes d. 2. juli 1724 i Asmild sogn ops. 50 – hedder faderen: Chr. Pedersen -!

Anders  Christensen (Spanggård?) f. 8. okt. 1730Tapdrup (far Chr. Christensen) – ses i FT 1787 som Spangård. Anders ikke fundet død.
Det er Anders Spanggaards hustru, som døde 58 år d. 11. jan. 1789 – Tapdrup sogn!

Jens  Spanggaard døde d. 25. sept. 1785 i Asmild sogn 58 år. Født ca. 1727. Ikke fundet født.
En Jens Christensen af Tapdrup konf. 1745 i Asmild sogn. Ops. 134.
Der døbes en Jens d. 24. juni 1729 i Tapdrup ops. 33. Jeg læser Gregersens, af Gl. Asmild , barn – moderen opholdt sig i Tisted.!  Ingen faddere v. dåben. Ikke fundet i Asmild KB.  I Asmild sogn ses en Chr. Gregersen. Kan det tænkes at Jens er kommet til Spanggårds? Det er set før at andre har "adopteret" børn fra en anden familie af den ene eller anden grund!

Maren  f. 18. marts 1733. Far: Chr. Christensen. Faddere: Stephan, Niels Christensen Anders Christensen – Bertels kone bar og Niels Christensens kone stod ved.

Niels  f. 2. dec.1736. Far: Chr. Christensen. Faddere: Bl.a. Niels Christensen og Anders Christensen.

Karen  f. 14. juni 1739. Far: Chr. Christensen af Tapdrup. Faddere: Bl.a. Stephan Christensen – Båret af Mette Christiansdatter.

Anders  f. 2. juli 1742 – døde 21. okt. 1742 i Tapdrup sogn – far: Christian Spanggård. Faddere: Bl.a. Stephan Christensen.
Hvorfor døber Chr. Christensen Spanggård 2 sønner med navnet Anders.?

NAVNESAMMENFALD MELLEM CHR. STEPHANSEN OG CHR. CHRISTENSEN SPANGGÅRD OG (søster) ANNA CHRISTENSDATTERS (BERTEL NIELSENS KONE) BØRN:

(Fundet i Tapdrup KB):

Chr. Stephansen får:     Chr. Christensen (Spanggård) får:        Anna (42 år) får kun:

Mette f. 1688                                         Mette Marie f. 1732      
Emma f. 1690
Stephan f. 1691
døde først 1762 – det er måske derfor hans navn ikke genbruges?
Christian f. 1693
Anders f. 1696         Anders f. 1730 og Anders 1742
                      Maren f. 1733 –
                     1720 døbes. 7. juli Niels Christensen Stephensens (kan være en                     søn af Chr. Stephansen) barn Maren –båret af Anna Chr.sdatter.   
                                                   Karen f. 1739 –   
                                                   Chr. Stephansen havde forment. en søster, der hed
                                                   Karen tephansdatter. Hun døde i 1708 som ugift.
                                                   Hun var fadder v. rigtig mange dåb i Tapdrup. Det samme var
                                                   Chr. Stephansen.

Jeg håber, det er til at finde ud af, men om det giver større sikkerhed for, det er den rigtige familie vi har sammensat - tja......?

Den Chr. Christensen som står anført død på ops.70 er fra T(h)isted - et stednavn i Tapdrup sogn.

Hilsen Jytte

Jytte Klausen


Jeg kan se, det er ikke lykkes mig at lave en korrekt opstilling - håber det går alligevel :)

mvh Jytte

Tom Christensen

Til Jytte

Vedr "Anders Christensen (Spanggård?) f. 8. okt. 1730Tapdrup (far Chr. Christensen) – ses i FT 1787 som Spangård. Anders ikke fundet død. Det er Anders Spanggaards hustru, som døde 58 år d. 11. jan. 1789 – Tapdrup sogn!"

Kan du oplyse navnet på Anders Hustru?

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom

Du har fam. her i FT 1787:


Viborg, Nørlyng, Tapdrup, Tapdrup Bye, , 12, FT 1787, A7255


Anders Spangaard 56 gift mand huusfæster med lidet avl 
Else Marie Lausdatter 55 gift hans kone   
Peder Andersen 6 - deres søn


mvh Jytte

Tom Christensen

Tak Jytte

Det er godt du kan læse de gamle skrifter.

Og med sønnens fødsels forsvinder navnet "Spanggaard" til fordel for "Andersen"

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Hej Jytte,

Det er en virkelig god og interessant gennemgang, du har lavet. Måske med en enkelt skrivefejl - når du skriver Emma som datter af Chr. Stephansen i 1690, mener du vel Anne (?).

Jeg synes, din gennemgang styrker sandsynligheden betydeligt for, at Chr. Stephansen er vores mand. Vi mangler 'bare' at finde, at Chr. Stephansen også fik en Niels, så passer alle Chr. Stephansens børn med  fadderne til Christen Chr. Spanggaards børn.

Et næste skridt kunne være at se på dåbsnoteringerne for børnene af de personer, der indgår som faddere m.m. for Christen Chr. Spanggaards børn. Forventningen må så være, at Christen Chr. omvendt er fadder for deres børn.

Jeg har nu fået lånt Peter Pedersens bog "Fire slægter fra egnen omkring Viborg 1690-1970", hvoraf Spanggaard-slægten indgår om den første. Jeg har kort skimmet den - og ikke fundet noget nyt i forhold til vores udveksling her. Jeg skal have kikket lidt mere grundigt på den.

(Men først skal jeg lige tørne ind...).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg følger op med en ordentlig smøre:

Hvad nu, hvis man forsøger at følge Christen Chr. Spanggaards formodede brødre og søstre (og formodede børn af Christen Stephansen) – ikke mindst Niels Christensen og Anders Christensen, som går igen som faddere for Christen Chr. Spanggaards børn?

Ergo har jeg nu bakset med Tapdrup-kirkebogen i snart 4 timer og er ved at være godt skeløjet. Så nu pauser jeg lige. Men dette er, hvad jeg har fundet frem. Det ser lidt forvirrende ud – bær over med det:

Jeg synes, oplysningerne tyder på, at den gamle Christen Stephansen også havde en søn Niels, kaldet Niels Christensøn Stephansøn, som blot blev født, inden kirkebogen startede. Denne Niels fik i årene 1713-1726 børnene: Jeppe, Anna, Christen, Søren, Maren, Maren og Jeppe. Sidstnævnte Jeppe fra 1726 kan være af en anden Niels Christensen, men jeg synes nu alligevel, det 'ligner' den samme.

Herefter dukker Niels Christ. Hiulmand op med et par børn (Anne og Ellin) i 1728 og 1732. Niels Hiulmand indgår som fadder flere steder (fremgår nedenfor). Men det er vist en anden Niels.

Jeg starter i 1713. Årene inden da er kirkebogen skrevet af en mand med næsten ulæselige kragetæer.

15. januar 1713 (opsl. 26). Niels Christensen Stephansens Barn. Kaldet Jeppe. Baaren af Maren Pedersdatter. Fadderne: Christen Stephansøn, Palle Mortensøn, Henrik Jensøn, Mette Christensdatter og Inger Jensdatter

17. juni 1714 (opsl. 27): Niels Christensøn Stephansøn Barn kaldet Anna. Baaren af Maren Pedersdatter. Fadderne: Christen Stephansøn, Anders Bødker, Poul Christensøn, Maren Lauridsdatter og Maren Sørensdatter.

13. september 1716 (opsl. 27): Niels Christens. Stephansens hjiemdøbte Barn: Kaldet Christen, Baaren af Anna Christensdatter. Fadderne. Christen Christenen Bak (Bakkus vist... ham fra Thisted), Peder Bødker, Laurs Smed, Maren Pedersdatter og Kiersten Rasmusdatter.

8. maj 1718 (opsl. 28): Niels Christens. Stephansons Barn kaldet Søren. Baaren af Anna Christensdatter. Fadderne. Christen Bak. Henrich Jensøn, Jens Poulson, Kiersten Rasmusdatter og Karen Christensdatter

7. juli 1720 (opsl. 29): Niels Christensøn Stephansøns Barn kaldet Maren. Baaren af Anna Christensdatter. Fadderne: Svend Nielsøn, Dorothe Sophia Dam, Mette Søndergaard, Maren Sørensdatter Holst, Maren Christensdatter og Inger Jensdatter.

18. april 1723 (opsl. 30): Niels Christensøn Stephansøns Barn kaldet Maren. Baaren af Anna Christensdatter. Fadderne. Henrich Jensøn. Jacob ? Christen Andersøn. Maren Pedersdatter og Maren Sørensdatter.

1726 dato? (opsl. 32): Niels Christensens barn kaldet Jeppe, baaren af Maren Pedersdatter(?), fad...? Henrich Jenson, Jacob ?, Anders (Christensen?) + syv flere incl. Anne Christensdatter.

3. juni 1727 (stadig opslag 32) ses blot: "Christen Stephansøns datters barn kaldet Niels". Ikke andet.

23. april 1728 (opsl. 33): Niels Hiulmands barn kaldet Anne, baaren af Christen kone i Ane?gaarden.
(Degnen er noget kortfattet i dåbsnoteringerne på dette sted i kirkebogen.)

Mette Maries dåb i 1732 (vist 17. januar) tager jeg lige med her (opslag 33). Den er mere læselig nu, end da jeg kikkede på den for et års tid siden. Jeg læser: Bertil Nielsens datter kaldet Mette Marie. Johanne paa Sibønsgaard? Bar... Niels Hiulmands kone, Sar??? ?? Sophie??, Stephans?, Anders Christensen, Niels Hiulmand. Denne dåbsnotering burde måske forbi en ekspert-tyder.

10. august 1732 (opsl. 34 øverst venstre): Niels Christ. Hiulmands Barn kaldet Ellin, Christen Tapdrups kone bar ?, Bertels kone Annea ?, Christen Madsen, Jens Christ?, Søren ? i Thisted

I 1733 tager Anders så fat på at få børn (jf. Chr. Stephans søn Anders født 1696). Han får i årene 1733-40 børnene: ???, Annemarj, Inger og Inger. Mine tydninger er her:

19. juli 1733 (opsl. 34, nr. 2 efter Christen Christensens datter Maren) har Anders Christens barn til dåbs kaldet ???. Bertel Nielsens kone bar, Christen Tapdrups (?? Kone gik hos), faddere: Stepan Christens, Niels Christens, Christen Spongaard... og Lars Poulsen og (Broder?)

18. december 1735 (også opsl. 34): Anders Christensens barn kaldet Annemarj. Lars Poulsens kone og Christen Spongaards kone. Stephan Christens, Palle Møller, ? Møller ?, Niels Hiulmand.

(3. maj 1736 (opsl. 35) er det så i øvrigt denne Lars Poulsen af Tisted, der har sin datter Anne til dåbs. Anders Christensens kone bar, og han er selv fadder sammen med Niels Hiulmand og (Dorte Møllerskone?))

8. juni 1738 (stadig opsl. 35). Anders Christensens barn i Tapdrup, Inger, Lars Poulsens kone, Christen Spangaards kone, Stephan, Christen Spanggard, Niels Hiulmand

31. januar 1740 (opsl. 36). Ander Christenens datter, Inger, baaren af Chr. Spongards kone, ???, Lars Poulsen, Stephan Chr. og Chr. Spongaard.

.... jeg skal lige hvile hovedet lidt. I mellemtiden vil jeg se, om der er nogen af jer, der byder ind med kommentarer.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Søren

Jeg har også kigget i KB for Tapdrup og fundet næsten de samme dåb som dig.
Jeg synes ikke, der nu kan være nogen tvivl om at Chr. Christensen Spanggård var søn af Chr. Stephansen.
Jeg kom også til den konklusion, at Niels Christensen Stephansen var søn af Chr. Stephansen, døbt tidligere end KB starter. Mon ikke Peder også var født før KB starter?


23.april 1728 ops.33 står der Anexgården.
1732 ved  Mette Maries dåb ops. 33 var det Johanne på Skovsgård, der bar.

Skovsgård var en herregård i Tapdrup.

Mette Maries far Bertel Nielsen døde som ladefoged, og jeg har fundet denne:

1727, får Betel Nielsens DATTER døbt en søn Niels  - mon ikke det er den Bertel Nielsen Anna Christensdatter blev gift med i 1728. Han kunne jo godt være en ældre herre, da han døde i 1742, i øvrigt som ladefoged – mon ikke det var på Skovsgård.  Charlotte Amalie Gyldensparre bar barnet!

Spongaard må være det samme som Spanggård.

Ja, det var en fejl jeg skrev Emma, det er jo Anna, der er født i 1690 ;)

mvh Jytte

Søren Tafdrup

Det godt, Jytte. Du er skarpere end mig til at tyde teksten.

Repetér lige - den Peder, der er født før kirkebogen går igang, hvem var nu han?

Og: 19. juli 1733 (opsl. 34) har Anders Christens barn til dåbs. Kan du læse barnets navn?

Hvilken stilling havde i øvrigt en ladefoged? Hvad lavede en sådan?

Og gad vide, hvor mange familier, Tapdrup bestod af dengang. Vi har måske næsten fat i dem alle.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Søren

Jeg tror, det barns navn i 1733 på ops. 34 skal være Ædel = Edel.

En Ladefoged er iflg. Gyldendals Den store Dansk=" ladefoged, ældre betegnelse for betroet medarbejder på større landbrug, oftest med ansvar for bygninger, redskaber o.l. Ladefogeden var underordnet (gods)forvalteren og deltog også i ledelsen af markarbejdet"

En ladefoged kunne være grim karl, han var også herremandens forlængede arm. Han havde f.eks. en kæp, som han brugte til at sætte tyendet på plads. Det vises fortrinligt i filmen "Sort høst" med Ole Ernst som herremand og Erik Påske som ladefoged :)

Peder Spanggård fremgår af denne side:

http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olafs_fars.htm

og som jeg havde denne rettelse til:

Peder Spanggaard døde 31. okt. 1762 i Asmild sogn – ingen alder.
Den Peder der døbes d. 2. juli 1724 i Asmild sogn ops. 50 – hed faderen: Chr. Pedersen -!

Tapdrup kan ikke have været et stort sogn, så jeg tror også, vi har haft berøring med stort set de familier, der boede der på det tidspunkt.

mvh Jytte

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 22 Okt 2015 - 21:04
Peder Spanggaard døde 31. okt. 1762 i Asmild sogn – ingen alder.
Den Peder der døbes d. 2. juli 1724 i Asmild sogn ops. 50 – hed faderen: Chr. Pedersen -!

Hej Jytte,

Status er, hvis jeg forstår dig ret, at den Peder, der døbes 2. juli 1724 i Asmild, ikke er Christen Chr. Spanggaards søn.

Du har opgjort jf. kirkebogen, at Christen Chr. Spanggaard havde følgende børn:

Anders f. 8. okt. 1730
Maren f. 18. marts 1733
Niels f. 2. dec.1736
Karen f. 14. juni 1739
Anders f. 2. juli 1742 – døde 21. okt. 1742

Men, du nævner Jens Spanggaard, som døde d. 25. sept. 1785 i Asmild sogn 58 år. Født ca. 1727. Ikke fundet født. Han kan måske være den Jens, der døbes d. 24. juni 1729 i Tapdrup ops. 33. "Jeg læser Gregersens, af Gl. Asmild , barn – moderen opholdt sig i Tisted.!  Ingen faddere v. dåben". Så måske er Jens blevet adopteret til Christen Chr. Spanggaards familie, er vokset op på Spanggården og har fået tilnavnet derved.

Det samme kan gælde Peder Spanggaard, som dør 31. oktober 1762. Hans far, Chr. Pedersen, kan være død kort tid efter Peders fødsel i 1724, hvorefter - nu gætter jeg - Christen Pedersens søster Inger tog Peder med sig ind i sit ægteskab med Christen Chr. Spanggaard.

Der er en Inger Spanggaard, der både går hos og er fadder, da Søren Pedersen får sin datter Kiersten døbt i maj 1743 (opslag 37, øverst til venstre).

Jeg bladrer i Peter Pedersens bog fra 1970 "Fire slægter fra egnen omkring Viborg", hvori Spanggaard-slægten beskrives. Denne beskrivelse er lavet med henvisning til Jakob Peter Wammen, som omkring 1925 "udgav" en serie beretninger i Viborg Folkeblad.

I bogen nævnes det
- at Spanggård i 1664 er ansat til 5 tdr. 2 skp. 2 fdk 2 alb. i hartkorn - en ret stor gård
- at gården i 1688 er øde og forladt, måske p.g.a. urolige tider i landet
- at gården dukker frem igen i 1722 og nu bebos af Christen Christensen

Næste spørgsmål er jo så, om disse oplysninger kan verificeres via skriftlige kilder. Wammens og Peter Pedersens fremstilling skal tages med et gran salt - de havde ikke de muligheder, vi har i dag. Men en hel del er givet korrekt.

Om Peter Spanggård (side 13 i bogen):
"En dag i sommeren 1747 begiver Peter Spanggård sig iført sort vadmelskjole med sølvknapper, blå vadmelsvest, sorte læderknæbenklæder, blå strømper, sorte sko med spænder og sort hat på bejlerfærd til Overlund. Det var Inger Christensdatter, denne færd gjaldt, Inger siger ja...." De giftes i Asmild kirke 22. august samme år. "Inger er datter af fæstebonden Christen Hansen og hustru Eline, der havde fæstegård i Overlund by.
Gården, de overtager efter Ingers forældre... lå og ligger endnu i 1968 i den østlige ende af Overlund".
Stuehuset skal angiveligt have stået indtil ca. 1915, hvor det faldt og et nyt blev bygget.

Det fremgår, at Peter Spanggård døde 30. september 1762 "40 år gammel". Herefter gifter Inger sig igen - og igen med en Peder Christensen (født i 1723 i Overlund).

Så vidt Peter Pedersens bog.

Jeg forstår ud af dette, at der er belæg for, at Peder Spanggaard, som dør i 1762, er en forholdsvis ung mand på knap 40 år - ham, der bliver gift med Inger i Overlund.

Derfor, Jytte, når du skriver "Mon ikke Peder også var født før KB starter?"... er der noget her, jeg har overset?

Mvh Søren

PS: Hm, Inger går jo igen. Den Inger, Peter Spanggård gifter sig med, kan det mon være hans kusine? Sorry, man kan hurtigt komme vidt omkring.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Blot en lille pudsig tilføjelse. Jeg læser om Tapdrups historie her:
http://www.asmildkirke.dk/tapdrup-sogn/tapdrup-kirkes-historie/

Og kan læse, at i "ældre tid fandtes der en såkaldt anneks-gård i Tapdrup til underhold for sognepræsten". Det var så Christens kone i denne anneks-gård, der bar Niels Hiulmands datter Anne i 1728.

:)
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com