Hjælp til lægsrulle for Julius Jensen fra 1842!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 29 Sep 2015 - 09:47

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej. :'(

Er der mon nogen, der vil hjælpe mig med at finde Julius Jensen i Lægsrullerne. Jeg har prøvet, men det er endnu ikke lykkedes.

Han er født i 1842 i Kirke Hyllinge, Voldborg, Roskilde. Moderen hed Karen Sofie Nielsdatter, udlagt barnefader, Jens Christensen.

Han vokser op hos mormoderen, Karen Christensdatter i Kirke Hyllinge til FT i 1850, derefter forsvinder de begge!

Hans spor er som følgende:

Han bliver gift i 1874 i Give, Norvang, Vejle.
Han kommer til Eistrup, Vrads, Skanderborg 1872.
Inden da var han i Fredericia, Elbo, Vejle.

Jeg har fået oplyst, at han blev konfirmeret i 1857, men jeg ved ikke hvor!

Måske kan han findes i Lægsrullerne fra Vejle, jeg har bare så svært ved det.

Er der nogen, der kan give en hjælpende hånd!

Hilsen
Marianne.

Bent Hjeds

Hej Marianne

Han findes i lægdsrullen for 1842, tilgangsrullen, lægd 55, nr. 330, opslag 140, der står også han er født den 8-6.
Han er overflyttet til Holbæk lægd 4, U =1844, nr. 254.

I Lægdsrullen for 1844, igen tilgangsrullen,  er han i opslag 196, nr. 254.

Venlig hilsen

Bent

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Bent. ;)

Mange tak for dit svar.

Jeg er meget interesseret i at finde ud af, hvor Julius Jensen befandt sig lige efter 1850!

Jeg ved ikke, om man kan gå baglæns i de ruller, for så kunne man måske finde ham på den måde.
Både ham og min tipoldemor forsvandt lige efter den tid, så hvis jeg kunne finde dem omkring 1855 kunne jeg måske finde en FT og se, hvor Karen Christensdatter var født.(De 2 FT fra 1845 og 1850 er meget utydelige, derfor!)

Det hele lyder lidt kringlet, men indtil nu er jeg meget glad for resultatet!

Håber på svar.

Hilsen
Marianne.

Bent Hjeds

Hej

Jeg har fundet vedhæftede på ddd.ddd.dk :

Samtlige personer i husstanden


roskilde, Voldborg, Hyllinge, Hyllinge, St. Karleby By, 102, FT-1850, C7280


Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Karen Christensdatter 56 Enke  Husmandsenke, lever af sin jord Uggerløse, Holbæk Amt 
Julius Jensen 8 Ugift  Plejebarn Her i Sognet 


Venlig hilsen

Bent

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Bent.

Tak for oplysningen

Det er lige det sidste spor, jeg har af familien. Karen Christensens mand er lige død. De forsvinder herfra. Jeg kan ikke finde dem i Afgangslisterne eller i Kirkebøgerne herefter. Jeg ved kun, at da Julius Jensen bliver gift i 1874 står der, at han er blevet konfirmeret i 1857, men hvor.

Hvis man kunne finde Julius i Lægsrullerne fra engang i 50erne, var der måske et spor!

Hilsen

Marianne

Lars J. Helbo

Jamen det bliver svært, for han ryger jo ud af lægdsrullen i 1849, fordi han er under 14 år.

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Lars. :-\
Det er netop det, der er problemet.
Bliver han så først ført ind i rullen igen, når han er 14 år!
Hvis det er tilfældet, kan jeg vist godt skyde en hvid pind efter at finde ham igen, øv!
Du skal have tak for din hjælp.
Hilsen
Marianne.

Lars J. Helbo

Ja, for efter grundloven er han jo først værnepligtig igen, når han bliver 14. Men han må vel ankomme til Give på et tidspunkt? Dvs. hvis du kigger i tilgangslisterne der baglæns fra 1874, og så burde der jo stå, hvor han kommer fra.

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Lars.
Jeg har prøvet at gå baglæns. Jeg har fundet ud af, at han kommer til Eistrup, Vrads , Skanderborg i 1872. Her er der  opgivet, at han er kommet fra Fredericia, men han kan ikke findes her, så det må være enten Eistrup eller Give , hvor han evt. kan være mellem 1871-1974!
Måske kan han findes på den måde, evt med lidt hjælp, :o
Hilsen
Marianne