Gorm ca. 890

Startet af Emil Samsing, 23 Sep 2015 - 13:13

Forrige emne - Næste emne

Emil Samsing

Hej!
Jeg har for sjov skyld lige kørt min slægt tilbage til Gorm. Er der ikke en af jer der lige kan pille den fra hinanden så jeg ikke behøver at gå rundt og være så storsnudet, da dette antageligvis er lidt belastende for min nærmeste familie?
Her er grenen:
Gorm den Gamle
Harald Blaatand
Gundhild Haraldsdatter gift med Pallig Tokesen
Toke Trylle
Skjalm Tokesen Hvide
Asser Riig
Ingefred Assersdatter Hvide
Alexander Pedersen
Niels Alexandersen Falster
Elisabet Nielsdatter gift med Jon Ranesen Rani
Niels Jonsen Rani
Tue Nielsen Rani
Peder Tuesen Rani
Tue Pedersen Rani
Karine Jepsdatter Rani
Kirsten Andersdatter Hals(født Galen)
Anne Pedersdatter Hals
Boel Kofoed(Født Poulsdatter)
Hans Pedersen Kofoed
Rasmus Hansen Kofoed
Oluf Rasmussen Kofoed
Mogens Olufsen Kofoed
Jens Olufsen Kofoed
Hans Jensen Kofoed
Gietrude Hansdatter
Niels Christian Raag Hansen
Anders Nielsen Elleby
Peder Rasmussen Elleby
Carl Johannes Elleby
Ingeborg Valdine Elleby
Doris Gundhild Samsing
Tommy Samsing
Emil Samsing......Mig

Fortsat god dag


Thestrup-Bjørn

Dejligt, hvis du havde angivet nogle kilder

- nogle forsøg på at finde Gorm den Gamles efterslægt er nemlig ikke helt troværdige.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Emil Samsing

herfra skal ikke et ord om trovædigheden lyde. Jeg har ikke forsøgt at finde Gorm den Gamle, men er ganske enkelt blevet ført den vej via Myherritage.com, Familysearch.com, geni.com, niels.dybdahl.dk, danishfamilysearch.dk osv.

Villy M. Sorensen

#3
Hej, til tjeneste:

CitatToke Trylle var en sjællandsk stormand, der levede i det 11. århundrede (samt muligvis slutningen af det 10. århundrede). Hans fars navn angives som Slag eller Slau, men ellers vides intet sikkert om hans forfædre. Han er den ældste sikre stamfar til en navnkundig stormandsslægt, i eftertiden kendt som Hvideslægten, og han var den første mand i sin familie, der lod sig døbe.

Teorier fremført i moderne tider gående ud på, at Toke Trylle kunne være søn af den danske høvding Pallig, ealdorman i Devonshire, eller måske ligefrem én og samme person som Palnatoke er kronologisk set så udfordrende (foruden at de ikke har nogen hold i en eneste kilde), at de i praksis må anses for umulige at indpasse i den kendte historieskrivning.

Fra Wikipedia:
https://da.wikipedia.org/wiki/Toke_Trylle

Desuden kan Karine Jepsdatter Rani dårligt være datter af:
Tue Pedersen Rani.
Faderen skulle hedde Jep eller Jeppe.

Så den anerække holder ikke.
Geni.com er et afskrivningssted, teorier bliver også skrevet af der.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Emil Samsing

Det er korrekt.. Karine's far hed Jep Tuesen til Hardeberga, og hans far hed Tue Pedersen Rani til Hardeberga.

Emil Samsing

af kilder skal i øvrigt også nævner:

Sigvard Mahler Dams Slægtsside, Hvideslægten: Toke Trylle & ... Sassersdatter.
Norman Madsen's Danish & Swiss Genealogy Page, Databasen: Toke Trylle.
Norman Madsen's Danish & Swiss Genealogy Page, Databasen: ??? Sassersdatter
Bornholm Stamtavle, Asser Skjalmsen Riig (1080 - 1151).
Nationalmuseet, Danmarks kirker, Tveje Merløse kirke, s. 2953.
Nationalmuseet, Danmarks kirker, Kirke-Fjenneslev kirke, s. 324
Sigvard Mahler Dams Slægtsside, Kongeslægten: Inge Eriksdatter
Den Store Danske, Gyldendals åbne encyklopædi, Skjalm Hvide.
Bornholm Stamtavle, Skjalm Tokesen Hvide (1034 - 1113).


Arne Lago von Kappelgaard

Kære Emil Samsing!
Da du selv beder om det, skal jeg da gerne stille mig til rådighed.

I det store værk om Gorm den Gamles efterkommere, skrevet af Sixten Otto Brenner, som fik en flot anbefaling i PT da det kom frem i 1964, har ingen efterkommere efter Gunhild Haraldsdatter g.m. Pallig/Palnig/Palle Tokesen. Hvis de skulle have haft en søn, skulle sønnen have heddet Palligsøn/Palnigsøn/Pallesøn.

Den søn som er blevet tillagt dette ægtepar på utallige internetsider, skulle være Toke Trylle, en sjællænder der er udlagt som Absalon og Esbern Snares oldefar.
I skriftet "Biscops Absolons Oc Her Esbern Snaris Herrekomst oc Adelige Stamme" (1589) skrevet af den 50.ende abbed i Sorø kloster Morten Pedersøn, står at læse:
"Den første Mand aff denne Slect finde wi at være Her Slau/en Dansk Hedning/meget ypperlig."

I Danmarks Adels Årbog 1910 s.343, ses Tue Pedersen Rani af Harebjerg (n.1380) kun at have haft en søn (Peder Tuesøn, n.1406). Hvis han skulle have haft en datter, skulle patronymikon være "Tuesdatter" og ikke "Jepsdatter".
Din opgivne Kirsten Jepsdatter Rani skal have haft en datter Kirsten Andersdatter f.Galen. Det vil sige, at hendes mor må have været gift med en Anders Galen ellers kan datteren ikke få patronymikon "Andersdatter."

Den såkaldte Galen-slægt, består af efterkommerne efter Ebbe Skjalmsøn (Hvide), og efterkommerne efter Cecilie Ebbesdatter (Hvide) g.m. Jon Reimatsøn (Litle-linien) og så den egentlige Galen slægt, nedstammende fra Erland g.m. Cecilie Herlufsdatter, en datterdatter af Sune Ebbesøn (Hvide).

I DAÅ 1893 under Erlandsønnerne nævnes flere med navnet Anders. En Anders Tuesøn Galen nævnes 1445 + 1471 og han var død før 1473 hvor hans kone Karine var enke. Han havde datteren Kirsten hvorom intet vides og en søn Anders Andersøn Galen hvis søstersøn var en Jørgen Hals!

DAÅ 1893 linie er:
Tue Andersøn Galen, n.1448 - søn:
Anders Tuesøn Galen, n.1445 + 1471 g.m. Karine - datter:
Kirsten Andersdatter Galen gift med en Hals

Du kan nok se, at der er noget galt!

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Villy M. Sorensen

Hej Emil,

prøv at benytte en seriøs kilde som:

http://finnholbek.dk/genealogy/index.php

for adelsslægterne, der bygger på DAA (Danmarks Adels Aarbog).
Så vidt jeg kan se vil du finde, at der ikke er dokumentation for
forskellige af børnene.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Emil Samsing

Kære Villy! er du venlig lige at kigge opad i kommentarene og bemærke at jeg retter Karine's far til at være Jep Tuesen Rani?

Emil Samsing

Og ganske rigtigt er Karine Jepsdatter Rani gift med Anders Tuesen Galen?
Så hvor er det tingene ikke hænger sammen?

Emil Samsing

Hej Villy!
Nu har jeg kigget lidt på finnholbeck, og jeg må sige at jeg synes der er rimelig god dukumentation for de efterkommere jeg har ridset op :)

Arne Lago von Kappelgaard

Kære Emil Samsing!

Jeg må konstatere, at du ikke tager stilling til de kritikpunkter der bliver fremført! Du har selv bedt om kritik, ud fra den slægtsrække du har har lagt ud på denne side. Og det der er lagt ud fra din side, er noget snot.
Man kan ikke bare lave et patronymikon om efter forgodtbefindende, det er useriøst.

Kan Karine Jepsdatter Rani´s fader (Tue Pedersøn Rani-din version) pludselig forvandle sig til Jep Tuesøn til Hardeberga ?

Mine kritikpunkter for dine tidligere generationer, tager du ikke stilling til. Allerede her, hopper kæden af. Beklager, at være en lyseslukker.

Det her er bare for useriøst. Så Emil Samsing, tag stilling til kritikpunkterne, og jeg vil gerne belæres, hvis det jeg har fremført, ikke har hold i de kilder vi nu har til rådighed !

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - Og dog




Emil Samsing

Aller kæreste Arne Kappelgaard!

Naturligvis er Jep Tuesøn til Hardeberga ikke en person jeg bare griber ud af den blå luft. Der var tale om en forglemmelse fra min side da jeg ikke anførte ham som værende fader til Karine Jepsdatter.
Hvad er det for personer jeg ikke forholder mig til? Det er selvfølgelig ikke ment alvorligt når jeg føjer Gorm den Gamle, og Harald Blaatand til min liste, idet dette ville være behæftet med latterligt stor usikkerhed. Dog mener jeg anerækken holder fuldstændigt, helt tilbage til Asser Rig!

Og lad mig så spørge dig.....Hvorfor skriver du "Med genealogisk Hilsen"? Er du genealog? Kan man overhovedet være Genealog? Er du Antropolog? En advokat slutter da ikke sine korrespondancer af med at skrive "med juridisk hilsen". Du må da indrømme at det virker sært! Man bliver da ikke pilot af at samle på modelfly!

Med hyggelige hobby Hilsener
Emil Von De La Zu Samsing

Villy M. Sorensen

Hej Emil,

jeg har først set de seneste indlæg lige nu.
Jeg havde set, at du havde rettet til Jeppe.
Jeg kiggede på tre eller fire af de adelige
afstamninger og en af dem havde Finn Holbek ikke
som barn (ikke noget med Jeppe at gøre).
Det er ikke noget jeg har tid til nu, men
hvis du er tilfreds med rækken til Asser Rig,
så er det jo i orden.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Emil Samsing!
Jeg mangler lidt seriøsitet fra din side. Du lagde selv din slægtsrække ud på dette fora, og bad om at få den pillet fra hinanden. Jeg havde forventet at få et kvalificeret modspil, men det magter du tilsyneladende ikke.
Jeg fremlagde nogle væsentlige kritikpunkter, som du enten ikke kan eller vil svare på. Fra kong Gorm til hans sønnedatter Gunhild Haraldsdatter er den OK. Men kæden springer første gang af, når du lader hendes mand Pallig Tokesøn være far til Toke (Skjalmsøn?) kaldet Trylle/Tulle. Kan du henvise til seriøse værker, der kan godtgøre at Pallig Tokesøn er far til Toke Trylle?
Som sagt, Sixten Otto Brenner nævner ikke dette slægtsskab, ej heller i det store værk "De Nordiske Rigers Kongeslægter" (1856)!

Fra Toke Trylle til Tue Pedersøn Rani er den OK. Men jeg må endnu en gang påpege, at ifølge DAÅ 1910 har Tue Pedersøn kun EN søn, og han hedder Peder Tuesøn, og den af dig nævnte Jep Tuesøn ses ikke nævnt, ydermere skulle denne Jep være far til en Karine Jepsdatter.
Kan du henvise til relevant slægtsmateriale, der godtgør denne forbindelse?

Fra min side er debatten slut, hvis ellers man kan bruge denne betegnelse. Tilbage henstår unægtelig nogle væsentlige spørgsmål, der venter på et svar.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard


Emil Samsing

Hej Igen Arne!
Jeg har det blandt andet herfra:
http://www.bornholm-stamtavle.dk/stamtavle/jochum/HTMLFiles/HTMLFiles_75/P49218.html
samt her:
www.clausbechgaard.dk/MineAner/bechgaard/1855.htm
Eller her:
http://www.geni.com/people/Karrine-Rani/5473549037780120145
Måske her:
http://www.ourtree.dk/web/familytree/ancestor.php?ancid=158290
Men også her:
http://www.blicherbenche.dk/TNG_Slaegt/photos/Rani%20Niels%20Stamtavle.pdf
Eller hvad med her?
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Hvide/Rani.htm
Blot et lille udpluk. Så nu er mit spørgsmål. Selvom du har valgt at samtalen er lukket. Hvem var disse mennesker? Har de aldrig eksisteret? Er de det pure opspind? Jeg tænker specifikt på
Jep Tuesen Til Harebjerg  1337-1429
Karrine Jepsdatter Rani  før 1425-efter 1473
Anders Galen Til Herrested

Glæder mig til et kvalificeret bud!

Emil Von und Zu Samsøe

Villy M. Sorensen

Hej Emil,

Geni og Roskildehistorie er ikke seriøse kilder.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Emil Samsing

Hej Hej Villy!
Nej Ok. Men virker det ikke lidt specielt at der skulle være nogen som sad og fandt på disse mennesker?

C. C. K. Fogsgaard

Velkommen i familien, Emil og andre...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Emil Samsing

Tak for det C.C.K Fogsgaard!😀

Villy M. Sorensen

Hej Emil,

om det virker specielt, at der findes på forbindelser mellem
folk (det er mindre ofte folk der findes på)?
   Nej, det vænner man sig til. Det er temmelig udbredt i genealogi.
Prisen er jo illustre aner, som man gerne ville have. Jeg har selv måttet
diskvalificere Karl den Store, Maccabäus, Maaneskiold, Mormand etc.
   Og internettet er fyldt med afstamninger, der ikke passer. Det tager
bare en forkert (gættet, eller villet) forbindelse, bare et sted i nettet, som
så breder sig. Se bare i dit eksempel Toke Trylles opfundne far, som findes
en del steder i nettet.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Emil Samsing

Hej Villy!
Givetvis har du ret, omend det kan undre mig at man kan være interesseret i at opfinde relationer!
Men hvad så med hende Karrine Jepsdatter Rani? Tror du hun er fiktiv?
De bedste Hilsner
Emil

Peter Kyhl

#22
Hej Emil.

Det må være dit job at bevise, at anerækken er rigtig og ikke andres job at modbevise det.

Det er meget sparsomt med kildemateriale fra 1500-tallet. Der findes utallige formodninger om, hvordan de gamle frimandeslægter på Bornholm hænger sammen, men jeg har endnu ikke set nogle beviser. De fleste amatørforskere har slet ikke mulighed for at finde ud af sammenhængen. Det er et job for professionelle middelaldergenealoger.

Jeg mener dog, at kunne rive din gren fra hinanden meget tidligere.

Bodil Poulsdatter var ikke gift med Peder Kofoed men med Hans Pedersen Hummerklo/Gjeddekæft af frimandsslægten Hummerklo. Det bekræfter de fleste af de hjemmesider, som du selv henviser til. Hun er ikke kendt som moder til Hans Pedersen Kofoed.

http://funkgadefamilier.com/getperson.php?personID=I1670&tree=Minor

http://www.clausbechgaard.dk/MineAner/bechgaard/1799.htm

http://www.bornholm-stamtavle.dk/stamtavle/jochum/HTMLFiles/HTMLFiles_47/P12382.html


Mvh. Peter Kyhl

Emil Samsing

Aha spændende Peter Kyhl!
Men nu gjorde du det alligevel til dit job også at forske i min slægt!
Dette vil jeg i sandhed gerne takke dig for!

Emil

Peter Kyhl

Hej Emil.

De er nu også min slægt dvs. Hans Pedersen Hummerklo og Bodil Poulsdatter er. Jeg har dog opgivet for længst, at få slægterne længere tilbage. Der er ingen tvivl om, at dansk adel var gift ind i frimandsslægterne, men ingen ved præcist, hvordan det hænger sammen. Mange af de linier, som ses på nettet nu ,stammer fra 20 år gamle store databaser af personer (mere end 1 mio. personer) lavet af mange slægtsforskere og som aldrig blev tjekket efter. Sider som Bornholm-stamtavle.dk er fyldt med fejl.  

Mvh. Peter Kyhl

Villy M. Sorensen

Hej Emil,

at folk sådan direkte fabrikerer en falsk forbindelse
eller relation er vel sjældent (men også det sker),
oftest er det en formodning af een person, den næste
der skriver det ind i nettet angiver det som en kendsgerning,
en fjer til fem høns.
   Sådan rent genealogisk set er en afstamning fra
Karl den Store jo noget vidunderligt, godt 40 generationer
tilbage og hvad for generationer. Der kan der godt findes
på at "hjælpe" lidt. Det er absolut menneskeligt.
   Desuden var der jo tider, hvor an adelig afkomst var
mange penge og meget indflydelse værd. Dengang fandtes
en del falske genealogier.

Se hvad Finn Holbek har ud fra Danmarks Adels Aarbog
om Anders Tuesen Galen (som efter disse internet steder
skulle være gift med Karine Jepsdatter Rani):

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I5053&tree=2

Han har en dokumenteret søn:
Jon Galen til Herrested.
Ikke nogen Kirsten Andersdatter Rani (Hals)?

Han har ikke nogen dokumenteret kone.

Sådan umiddelbart har jeg ikke kunnet finde Karine Jepsdatter Rani
angivet med nogen som helst kilde. Det ser ud til at mangle. Det
er en opgave at finde ud af.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Emil Samsing

Men Peter!
Hvem er så moder og fader til Hans Pedersen Kofoed? Jeg har ca. 116 smart matches på myherritage som siger at Boel Poulsdatter var gift med Peder Henrichsen Kofoed, og at han ihvertfald fik en søn som blev kaldt Hans Pedersen?

Peter Kyhl

Det er slet ikke sikkert, at hun kendes. Jeg har også set hende nævnt som Cathrine Madsdatter. Se hvor uenige siderne er http://www.myheritage.dk/names/poul_pedersen%20kofoed
Folk lægger ukritisk forkert oplysninger på Myheritage, som så spredes med lynets hast.

Prøv at få fat i bogen "På sporet af de første kofoed'er". Jeg ved, at de har den på Hovedbiblioteket. Jeg kan ikke huske om Bodil Poulsdatter nævnes som moderen der. Jeg nedstammer selv fra en anden gren af Kofoed-slægten, så jeg har ikke forsket i lige din gren.

Mvh. Peter Kyhl

Finn Holbek

#28
Hej Emil

I følge adelsårbogens stamtavler i DAA 1910 (Rani), DAA 1893 (Galen), DAA 1898 (Hvide) og den nyeste DAA 2009-11 side 525 (Skjalm Hvides efterslægt) samt de dertil hørende rettelser, er der ikke nogen som helst form for dokumentation omkring personerne Elene Jepsdatter Galen og Tue Pedersen Rani.

Det ser ud til at en del hjemmesider har gengivet teorierne fra Finn Gaunaas forskning (Roskilde.dk) ukritisk, og da denne konsekvent ikke oplyser om kilder, er der tilsyneladende en del slægtsforskere som har et problem med bevisførelsen.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Emil Samsing

hej Finn! tak for dit indput!
Jeg sidder selvfølgelig tilbage med en følelse af at sider som myherritage.com med sine "smart matches"
Samt geni.com med lignende matches, er ca. 98% ubruelige med mindre man i forvejen har tjek på hvilke kilder der er trovædige og hvilke der ikke er. Derudover hører jeg lidt folk her på DIS sige at der er så stor uenighed om Bornholm i den periode, at alt før 1500 årene stort set ikke kan betale sig at søge at kortlægge.

Emil