Søgning i DIS-forum

Startet af Ole Selmer, 22 Sep 2015 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Ole Selmer

Jeg har ikke selv kunne finde ud af at søge effektivt i DIS-forum, derfor dette spørgsmål.

Tilsyneladende kan man ikke anvende "normale" søgefunktioner, som anførselstegn og minus på trods af eksemplet med Mads "James Bond" - film, der i øvrigt ikke giver nogle resultater.

Hvis jeg for eksempel ønsker at søge efter Søren Kanne, får jeg alle de sider hvorpå, der er en Søren og hvor  også ordet skannet er, og søger jeg på DNA, får jeg en masse sider med stednavn!

Hvordan søger man bedst?



Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Arne Feldborg

Det er jo den såkaldte fritekstsøgning der anvendes. Det er noget programmørerne er så vældig glade for, fordi den ser så gevaldig effektiv ud, giver en masse resultater i løbet af nul komma fem. Lidt a'la Google.

Desværre giver den så til gengæld heller ikke så præcise resultater som man nogen gange ser med andre og mere traditionelle søgemåder.

Eksemplet med Søren Kanne er nu nem nok: Bare søg på "Søren Kanne", den giver 3 hit. Og det virker faktisk også med minus tegnet:"Søren Kanne" -fødsel giver kun 2 hit.

Det andet du spørger om kan du feks opnå ved at søge på "DNA". Og når du så ser, at du får en masse hit på ordet stednavn, så gentager du søgningen med "DNA" -stednavn.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Ole Selmer

Tak

Mærkeligt men nu virker det osse for mig. Det kunne jeg ikke få det til før.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ