Nyt AO - Forslag til forbedringer

Startet af Georg Brandt Christensen, 01 Sep 2015 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Hej
Jeg har i dag sendt følgende to forslag til Arkivalieronline@sa.dk.

Hvis I er enige i forslagene foreslår jeg at I skriver det til arkivalieronline@sa.dk. Jo flere der ønsker ændringerne jo større er chancen formentlig for at ændringerne bliver gennemført:

1: Vedrørende folketællinger
Når man kommer ind på listen over folketællinger vises kolonnen Arkiv efterfulgt af kolonnen Indhold.

I Arkiv kolonnen står der hvem der har produceret folketællingerne. I Indhold kolonnen står der det der er væsentligt for slægtsforskerne.

Jeg foreslår at listen ændres så Indholdskolonnen står som første kolonne, Arkiv som anden kolonne og at der sorteres stigende på Indholdskolonnen.

En sådan ændring giver følgende anvendelsesmæssige fordele:

Det er nemmere at finde den relevante folketælling idet de nu står i årstalsrækkefølge

Musevandringen, for at klikke på den relevante folketælling, bliver reduceret væsentligt

2: Vedrørende Lægdsruller
Når man kommer ind på listen over Lægdsruller vises kolonnen Arkivskaber / Arkivsamling efterfulgt af kolonnen Indhold.

I Arkivskaber / Arkivsamlingen kolonnen står der hvem Lægsrullerne er Arkiveret under. I Indhold kolonnen står der det der er væsentligt for slægtsforskerne.

Jeg foreslår at listen ændres så:

Indholdskolonnen står som første kolonne, Arkivskaber / Arkivsamling som anden kolonne.
         1. prioritet


At yderårsangivelserne derudover står forrest i Indholdskolonnen.
         2. prioritet

Ændringen af kolonnerækkefølgen betyder at musevandringen bliver væsentlig formindsket når man skal klikke på det relevante  lægdsrullelink og det er hurtigere at orientere sig.

Ændring vedrørende yderårene, med sortering stigende, betyder at Lægdsrullerne kommer til at stå i stigende årsrækkefølge hvilket også bidrager til at det bliver nemmere at orientere sig.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede