Hvor kan man søge sømand død 1884

Startet af Allan G. Jensen, 05 Mar 2011 - 10:26

Forrige emne - Næste emne

Allan G. Jensen

Jeg har problemer med at finde en død person.

Den omtalte person er født 1845 i Rudkøbing på Langeland og var skibsfører.
Han er død i 1884 som ca. 39 årig, men er ikke registreret i kirkebøger i Rudkøbing eller
øvrige sogne på Langeland.

Han kan jo være "gået ned med sit skib" et eller andet sted på kloden.

Hans kone (enke) var også født i Rudkøbing og levede så vidt jeg kan finde ud af resten af livet her.

Er der forslag til hvor jeg kan søge ?

mvh
Allan

Hans Poulsen



Hej Allan

Et pose strøtanker - andet er det ikke.

- Skibets danske anløbshavn?

- Sognet, hvor skibet var indregistreret?

- Forældrenes familiegravsted eller -sogn?

- Døde han på et emigrantskib, blev han begravet på havet - ud over skibssiden, men under højtidelige former. Efterfølgende må der have fundet en registrering sted

- Havde afdøde børn? Noget at hente ad den vej?

- Afsagt dødsformodningsdom ved hjem-værnetinget?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Allan G. Jensen

Hej Hans

Prøver lige at svare på dine "strøtanker"


- Skibets danske anløbshavn?
Måske men hvor ?

- Sognet, hvor skibet var indregistreret?
Igen måske men hvor ?

- Forældrenes familiegravsted eller -sogn?
Rudkøbing

- Døde han på et emigrantskib, blev han begravet på havet - ud over skibssiden, men under højtidelige former. Efterfølgende må der have fundet en registrering sted
Vides ikke

- Havde afdøde børn? Noget at hente ad den vej?
Nej desværre ikke. Der var 2 børn og ved konfirmation står der ved forældre + ved faren
(altså afdød)

- Afsagt dødsformodningsdom ved hjem-værnetinget?
Forstår hvad du skriver, men ved ikke om det er noget der kan søges på og evt. hvor.

mvh
Allan

Leif Sommerdal

En ide kunne måske være at se efter et evt. skifte.
Du skriver at konen blev boende, så der må vel have været skiftet lokalt.

Det fortæller måske ikke så meget om, hvor han døde, men jeg har et tilsvarende tilfælde i min familie, hvor det blev nævnt at han døde på en rejse til Vestindien
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Allan G. Jensen

Hej Leif

Det har du ret i, jeg må se i skiftet. Det må så være på Landsarkivet for Fyn i Odense.

Desværre det bliver nok svært da jeg sjældent er på de kanter  :(

mvh
Allan

Hans Poulsen



Hej Allan

"- Skibets danske anløbshavn?
Måske men hvor ?"

Ja, det er spørgsmålet. Selv tager du hele kloden i betragtning, og så må jeg erkende, at alle muligheder er holdt åbne.

Det kunne jo også tænkes en fast rute fx Rudkøbing-Kiel, København-Bremen, Helsingør-Rønne etc. etc. Så dybt er jeg ikke gået i din forskning - jeg har kun strøtanker at gøre godt med, og det er som bekendt en mager spise.

Hvor var afdødes sidst kendte bopæl (*folkeregisteradresse*)? Hvilken retskreds var det? Sandsynligvis er en evt. dødsformoodningsdom afsagt akkurat dér. Prøv at google lidt og se også dette link:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,120551,120554

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hej Allan,

Med lidt held kan du måske bestille det via Daisy til gennemsyn et sted tættere på, hvor du bor
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Allan G. Jensen

Hej Hans

Jeg ved ikke hvor han har sejlet desværre og der er ingen ældre generation jeg kan spørge.

Sidste bopæl er der ingen tvivl om - det er Rudkøbing, og Langeland ligger ind under Svendborg retskreds.

mvh
Allan



Allan G. Jensen

Hej Leif

Det vil jeg studere lidt nærmere - tak for tippet.

mvh
Allan

Knud Madsen

Hvis man antager, at omtalte skibsfører har sejlet med et skib fra Rudkøbing, som jo engang var en stor søfartsby, så kunne du på dit bibliotek låne Emil Gotfredsen: Rudkøbingskibe, udkommet 1972. Heri omtales alle Rudkøbings skibe gennem tiderne, og måske forliste et af dem netop i 1884. Formodentlig vil skibsførerens navn da være nævnt. Der findes også andre bøger og tidsskriftartikler om Rudkøbings skibe.

Svagheden ved dette forslag er, at skibet måske var hjemmehørende et andet sted en Rudkøbing.

V.h. Knud Madsen

Allan G. Jensen

Tak Knud

Det er da forsøget værd, så jeg har bestilt bogen hjem til mit bibliotek.

mvh
Allan

Bendt Olsen

 

Som gammel sømand i 1945 og mange år frem var der noget der hed Statens Forhyrings kontor her blev vejet og registreret før man fik hyre.  Lokal historie arkiver er måske også en mulighed. Måske også lokale sømansmisioner. 
MVH. Elgind.