Henrik Møller, Bregninge sogn, Tåsinge., Sunds herred, Svendborg amt

Startet af Leif Thor Olsen, 15 Aug 2015 - 14:27

Forrige emne - Næste emne

Leif Thor Olsen

Hej.

Jeg søger Henrik Møller som ovenfor anført, han skulle være født i dec. 1827 i Bregninge sogn, Forældre Christian Møller og Anna Hansen. Han rejste til Australien i 1850'erne og rejste til Australien, han nævnes  som "sailor", nok derfor jeg ikke finder ham i udvandrerarkivet.

Jeg kan hverken finde hans fødsel eller familien i folketællinger i Svendborg amt.

En australsk efterkommer eftersøger ham.

Mvh. Leif

Inge Hedal

Hej
Den eneste Henrik/Hinrich, der er født i Bregninge sogn i december 1827, hedder ikke Møller.
Hans forældre er Inderste og Væver Hans Christiansen i Nyebye og Hst. Anne Hans Datter.
Opslag 25 i https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=178763#178763,30322554

Han er med i alle folketællinger til og med 1850, og i de sidste er han opført som sømand:
Svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Troense, et hus, 33, FT-1845, B1552
(...)
Hans Christiansen   45   gift      Skibstømmermand / Inderste   Bregninge (Taasinge) sogn
Ane Hansdatter   42   gift      Hans kone [Hans Christiansen]   Bregninge (Taasinge) sogn
Hans Hansen   22   ugift      Sømand, deres barn [Hans Christiansen og Ane Hansdatter]   Bregninge (Taasinge) sogn
Jacob Hansen   20   ugift      Sømand, deres barn [Hans Christiansen og Ane Hansdatter]   Bregninge (Taasinge) sogn
Hendrik Hansen   18   ugift      Sømand, deres barn [Hans Christiansen og Ane Hansdatter]   Bregninge (Taasinge) sogn

I FT-1850 er faderens navn Hans Møller, så det kan sagtens være din Henrik, der senere kalder sig Møller:
Svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Troense, , 28, FT-1850, C2661
(...)
Hans Møller   50   Gift      Tømmermand   Bregninge/tåsinge
Anne Hansdatter   47   Gift      Kone   Bregninge/tåsinge
Jakob Hansen   25   Ugift      Søn, I Koff.fart   Bregninge/tåsinge
Henrik Hansen   22   Ugift      Søn, I Koff.fart   Bregninge/tåsinge
Hans Peder Hansen   5   Ugift      Plejebarn   Stubberup
Mvh. Inge

Kaare Grodal

Hej

Mon ikke Hans Møller er her med forældre:

Svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Bregninge Bye og udflyttere, , 22, FT-1801, b3573
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Larsen   32   Gift   mand   inderste, tiener hos bønderne   
Anne Margrethe Hansdatter   21   Gift   hans kone      
Hans Christiansen   1   Ugift   deres søn

Hans er født 23 okt 1800 i Bregninge gamle mølle ops 57, konfirmeret 1815 ops 50, far var død, men mon ikke Hans og Christian begge havde tilnavnet Møller, lidt alternativt stavet.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Thor Olsen

Hej.

Tak for jeres svar, som jeg vil lade indgå i de videre søgninger. Jeg har haft fat i de forskellige familier i Bregninge med deres Henrik'er.

Hvis jeg ikke kommer frem til en løsning, som jeg kan stå 100 % bag, vil jeg overgive materialet til Tåsinge lokalarkiv og bede dem arbejde videre med sagen.

For god ordens skyld bor jeg i området og har for år tilbage arbejdet meget i helplist.dk., hvor jeg dækkede Fyn - de ældste i gårde husker måske den adresse.

Nogle husker måske også den artikel, jeg skrev i Slægt og Data i dec. 1997 om en heldig - meget heldig  -søgning efter en ane til en australier. Det var inddateringernes barndom, derfor blev den citeret af Hans Worså i en udgave af Politikens slægtsforskningsbog.

Mvh. Leif


Ole Dorch

Jeg kan lige tilføje at de formodede forældre vies 13/11 1825 i Bregninge, og der kaldes faderen for Hans Christiansen Møller. Se opsl. 123:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=178763#178763,30322652


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Leif Thor Olsen