Vedr. oplysninger om slægtning i tysk tjeneste under 2. verdenskrig

Startet af Merethe J, 15 Aug 2015 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Merethe J

Jeg forsøger at opklare et familiemysterie i min kærestes familie.

Det drejer sig om hans morfar, Ernst Carlo Lundsgaard Nielsen, født 12. april 1920, død 1989 i København. Vi ved 100%, at han var frivillig tysklandsarbejder under 2. Verdenskrig pga. fotografier, som han har efterladt sig, men ikke hvor (muligvis Hamborg at dømme efter billederne.) Der er efterfølgende påfaldende mange billeder, som er revet ud af familiealbummet.
Min kæreste husker fra sin barndom, at han havde mange tyske venner, og at han haltede kraftigt pga. at han, efter eget udsagn, var blevet skudt gennem benene under krigen, men omstændighederne nævnte han aldrig. Han var automekaniker i København til sin død.
I familien har det altid rygtedes, at han - på en eller anden måde - var i tysk tjeneste under 2. verdenskrig, men ikke hvordan og i hvilket omfang. Fornyligt læste vi et uddrag af Henrik Lundtoftes bog, "Håndlangerne" i hvilken en mand ved navn Ernst Lundsgaard Nielsen nævnes som hipo-vagt i København, men vi ved ikke, om det er min kærestes morfar.
Da min kæreste var meget knyttet til sin morfar er der selvsagt stor nysgerrighed omkring alt dette. Er der nogen, der har nogle ideer til, hvor vi kan finde ud af mere? Eller er eventuelle arkiver stadig lukkede? På forhånd mange tak!  :)