Knud Soldat (Leth ?), Holstebro får datter døbt 1719 - men hvem er han

Startet af Christian Konstmann Autzen, 13 Aug 2015 - 13:19

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger Knud Soldat (nok med tilnavnet Leth), som får datteren Anna Maria døbt i Holstebro den 6. juni 1719, opslag 95, i  venstre spalte ca. midt på.

Anna Maria Knudsdatter Leth bliver gift med hattemager Jens Peter Jensen (fra Lemvig) 18. juli 1749 i Holstebro, opslag 50. Hun dør i Holstebro 16. januar 1785 - 68 år gammel (men vel kun 66 år gammel).

Se også denne:

Herfra: http://www.brejl.dk/holstebro.html
297 Anne Marie Leth i Holstebro. 8.6.1785, fol.389B.
Enke efter Jens Pedersen, hattemager. B: Else Margrethe. FM: Knud Brøns i Holstebro.

Men det er hendes forældre som jeg søger oplysninger om - men dog også gerne om manden Jens Peter Jensen's død samt forældre.

Der ses en Knud Jensen, som bliver gift i Holstebro i 1724, opslag 43 - med Birgitte Christensdatter. Herudover ses en Knud Nielsen, som bliver gift i Holstebro i 1714 - med Dorthea Maria Tonisdatter = nok død og begravet i 1716, opslag 10. En Knud murermester ses at få en datter Malene døbt i 1728, opslag 102.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så er jeg kommet lidt videre - men uden at finde ud af, hvem Knud Leth var, desværre.

Her følger en anetavle, med udgangspunkt i Else Margrethe Jensdatter.

Såfremt der kan gives yderligere oplysninger til anetavlen, så sig endelig til.

Hilsen
Christian


1.   Else Margrethe Jensdatter, født juli 1758 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 59, barnedøbt 7. juli 1758, død 5. marts 1813 i Holstebro, opslag 70 + 147 - 56 år gammel, begravet 3. april 1813.
   
   Herfra: http://www.brejl.dk/holstebro.html
   
   549 Else Margrethe Jensdatter i Holstebro. 25.3.1813, fol.341, 366.
   E: Laurids Svensk eller Laurids Møjkær, gørtler. B: Anne Cathrine 25 i Krogsgård i Gudum sogn, Jens 23 i Lægård, Niels 18, Anne Elisabeth 15.
   
   Hun blev gift med Lars Nielsen Moikjær, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158, født april 1761 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 139 + 66, barnedøbt 19. april 1761, død 23. juli 1838 i Holstebro, opslag 124 - 82 (?) år gammel, begravet 27. juli 1838.
   
Forældre

2.   Jens Peter Jensen, født ca. 1715 i Lemvig, død 9. november 1762 i Holstebro, opslag 114 - 47 år gammel, begravet 13. november 1762.
   
   Jens Peter Jensen - der var hattemager i Holstebro, og gik under navnet Jens Peiter Hattemager - var fra Lemvig, oplyses ved hans giftermål i 1749 med hustruen Anna Maria Knudsdatter Leth, som var "her af byen", altså Holstebro.
   
   Hans fødsel, og hermed forældrene, er ikke fundet i kirkebogen for Lemvig.
   
   Han blev gift med (1) Margrethe Christensdatter Buch, gift 16. december 1740 i Holstebro, opslag 70.  Han blev gift med (2) Anna Maria Knudsdatter Leth, gift 18. juli 1749 i Holstebro kirke, opslag 50 + 77.

            Barn af Margrethe Christensdatter Buch:

            i   Jens Jensen, født april/maj 1741 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 113, barnedøbt 7. maj 1741, død 9. juni 1749 i Holstebro, opslag 101, begravet 14. juni 1749.

            Barn af Anna Maria Knudsdatter Leth:

            ii   Anne Margrethe Jensdatter, født marts 1752 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 41, barnedøbt 26. marts 1752.

            iii   Jens Christian Jensen, født september 1754 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 48, barnedøbt 22. september 1754.

            iv   Inger Cathrine Jensdatter, født maj 1757 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 57, barnedøbt 30. maj 1757.

        1.   v   Else Margrethe Jensdatter, født juli 1758 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 59, barnedøbt 7. juli 1758, død 5. marts 1813 i Holstebro, opslag 70 + 147 - 56 år gammel, begravet 3. april 1813.  Hun blev gift med Lars Nielsen Moikjær, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158.

            vi   Knud Jensen, født november 1762 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag, barnedøbt 22. januar 1762, død 7. maj 1763 i Holstebro, opslag 115 - 24 uger gammel, begravet 11. maj 1763.

3.   Anna Maria Knudsdatter Leth, født juni 1719 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 95, barnedøbt 6. juni 1719, død 16. januar 1785 i Holstebro, opslag 41 - 68 (vel kun 66) år gammel, begravet 22. januar 1785.
   
   Denne Anna Maria er datter af Knud Soldat - står der ved hendes dåb i 1719. Fadderen hedder således Knud, og da hun har tilnavnet Leth, må han tillige have heddet Leth.
   
   Herfra: http://www.brejl.dk/holstebro.html
   297 Anne Marie Leth i Holstebro. 8.6.1785, fol.389B.
   Enke efter Jens Pedersen, hattemager. B: Else Margrethe. FM: Knud Brøns i Holstebro.
   
   Hun blev gift med (1) Peder Nielsen, gift 8. januar 1745 i Holstebro, opslag 73, død 8. februar 1746 i Holstebro, opslag 95, begravet 15. februar 1746,
   
   Peder var skomager i Holstebro.
   
   Hun blev gift med (2) Jens Peter Jensen, gift 18. juli 1749 i Holstebro kirke, opslag 50 + 77.

            Barn af Peder Nielsen:

            i   Dødfødt drengebarn, født 1. februar 1745 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 21, død 1. februar 1745.

            Barn af Jens Peter Jensen:

            ii   Anne Margrethe Jensdatter, født marts 1752 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 41, barnedøbt 26. marts 1752.

            iii   Jens Christian Jensen, født september 1754 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 48, barnedøbt 22. september 1754.

            iv   Inger Cathrine Jensdatter, født maj 1757 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 57, barnedøbt 30. maj 1757.

        1.   v   Else Margrethe Jensdatter, født juli 1758 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 59, barnedøbt 7. juli 1758, død 5. marts 1813 i Holstebro, opslag 70 + 147 - 56 år gammel, begravet 3. april 1813.  Hun blev gift med Lars Nielsen Moikjær, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158.

            vi   Knud Jensen, født november 1762 i Holstebro by og sogn, Rngkøbing amt, opslag, barnedøbt 22. januar 1762, død 7. maj 1763 i Holstebro, opslag 115 - 24 uger gammel, begravet 11. maj 1763.

Bedsteforældre

4.   Jens, født omkring 1700.

            Børn:

        2.   i   Jens Peter Jensen, født ca. 1715 i Lemvig, død 9. november 1762 i Holstebro, opslag 114 - 47 år gammel, begravet 13. november 1762.  Han blev gift med (1) Margrethe Christensdatter Buch, gift 16. december 1740 i Holstebro, opslag 70.  Han blev gift med (2) Anna Maria Knudsdatter Leth, gift 18. juli 1749 i Holstebro kirke, opslag 50 + 77.

6.   Knud Leth, født omkring 1700.

            Børn:

        3.   i   Anna Maria Knudsdatter Leth, født juni 1719 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 95, barnedøbt 6. juni 1719, død 16. januar 1785 i Holstebro, opslag 41 - 68 (vel kun 66) år gammel, begravet 22. januar 1785.  Hun blev gift med (1) Peder Nielsen, gift 8. januar 1745 i Holstebro, opslag 73.  Hun blev gift med (2) Jens Peter Jensen, gift 18. juli 1749 i Holstebro kirke, opslag 50 + 77.




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christopher Emil Hagedorn

Hej!

Sjovt at ingen af os fandt Jens Peter Jensens dåb i kirkebogen, da vi søgte.

Jeg har været omkring ham igen i de sidste dage (han er min ane gennem datteren Marie Cathrine (1743-1812) med hans 1. hustru Anne Margrethe Madsdatter).

Han blev døbt 25. oktober 1716 i Holstebro, søn af Jens Christian Hatmager (han får netop en søn Jens Christian i 1745 med sin 1. hustru) og dennes hustru som jeg ikke har fundet navnet på. Faddere er svære at læse, jeg er kommet frem til: (Sord...?); Christian Bastrup; Christian (Falster? Badsker?); Pernille Jensdatter og Kirstine Jensdatter.

Hans 1. vielse ses ikke i Holstebro eller Lemvig.

Han er IKKE den Jens Peiter Jensen, borger i Holstebro, der 1740 vies til Margrethe Christensdatter Busk ("Busch") som ses nævnt i byens skøde- og panteprotokoller. Denne Jens Peiter Jensen døde 1745, og i hans skifte ses tydeligt, at det er samme mand som i skøde- og panteprotokollerne, gift med Margrethe Christensdatter Busk.

Han fik 4. december 1742 borgerskab i Holstebro som hattemager, født i byen (Holstebro byfoged, Justitsprot. 1737-48 #2, opsl. 613)
-- "Tiirsdagen dend 4de Dec: 1742 [...] fremstillede sig for Retten Jens Peter Jensen barnføed her i Holstebroe, som begierede at vinde sit Borgerskab og at nedsette og ernære sig af sit ærlig lærdte Hattemager Haand. hvilken hans begiering ham ey blef nægtet, med de Conditioner som hans Borgerskabsbref indeholder, og derpaa giorde han sin Eed med opragte Finger effter Loven."

Maj 1743 døbtes hans datter Marie Cathrine i Holstebro.

Han opsagde 24. marts 1744 sit borgerskab i Holstebro for at flytte til Lemvig (Holstebro justitsprot. 1737-48 #2, opsl. 669)
-- "Dernest møtte for Retten Jens Petter Jensen Hattemager her af Byen som opsagte sit her havende Borgerskab, i henseende at hans Tanker er det han sig udi nermeste Kiøbstæd Lemvig sig bedre af sin Profession kunde ernære. Aldt saa i følge Loven /: naar hand først har fyllestgiordt Lovens bydende i saa fald, førrend han sig her fra begiver :/ kand hannem icke nægtes saadan hans Borgerskabs opsigelse. Og til ydermeere Beviis for vedkommende, fremlagde hand hans Borgerskabs Bref til paateignelse."

Marts 1745 døbtes hans søn Jens Christian i Lemvig.

April 1747 døbtes hans søn Peter i Lemvig.

22. marts 1749 begravedes hans 1. hustru Anne Margrethe Madsdatter i Lemvig, angiveligt 49 år gammel; men eftersom hun fødte en søn blot to år kan alderen, realistisk set, antages at være let overdrevet. Hendes dåb er ikke fundet 1701-05 i Lemvig; heller ikke 1701-07 i Holstebro.

Hendes skifte holdtes 19. maj 1749 under Lemvig Byfoged (protokol 1748-1810, fol. 11b til 13 = opsl. 14-15) Her ses enkemanden, hattemager Jens Peiter Jensen, samt børnene Marie Cathrine på 6, Jens Christian på 4 og Peder på 2 år. Udgifterne oversteg indtægterne med 10 rdl. 2 mk. 13 sk., så intet til arv og deling.

Mellem 19. maj og 14. juni 1749 flyttede Jens Peter Jensen tilbage fra Lemvig til Holstebro.

14. juni 1749 begravedes sønnen Jens Christian i Holstebro.

Resten, altså hans vielse til Anne Marie Knudsdatter Leth, deres børn, begravelser, hendes skifte etc. har du allerede.

Hattemager Jens Christian Christensens begravelse betaltes 22. sept. og han begravedes 28. september 1723 (Holstebro, kirkeregnsk. LDS img. #340/143; og kirkebog opsl. 12)

I registeret til den ikke-bevarede skifteprotokol for Holstebro ses et skifte 1723 efter Jens Christian Hattemager.

Udover Jens Peter får han sønnen Peder i 1719 (konfirmeret 1737 "Peder Jensen hatmager - ætat 19de") og Hans i 1722. Ved Peders dåb ses hans efternavn Christensen.

Han far er vel den Christen Hatmager, hvis barn ses som den næstsidste betalte begravelse i regnskabsåret 1681/82: "af Christen Hatmagers Sl. Barns Liig - 1 mk. 8 sk."  (Holstebro. Kirkeregnsk. 1676-1724, LDS img. #22)

8. april 1696 ("Neste onsdag f. Paaske") døbtes Christen Hatmagers søn i Østergaden; begravelse betalt 2. december samme år.

10. aug. 1697 hjemmedøbes (og 19. aug i kirken) Christen Hatmagers søn Laust i Østergaden.

Han var måske den hattemager, der mistede hus og hjem i Holstebros brand 14. august 1698 (Hardsyssels Aarbog 1926: "der nævnes [...] en Hattemager")

Det tør antages at være hans søn Christen Christensen Hattemager (kun "Hattemager" af navn; var avlsbruger og kræmmer af profession!), som tjente fra barndommen hos købmand Milter Hansen og hustru Kirsten Hartvigsdatter i Nørregade i Holstebro.
-- Milter Hansen døde 8. oktober 1708, 57 år gammel (Ligsten på Holstebro Kirkegård, Hoffm. Fund. IV, 655)
- Herefter blev Christen stadig boende på gården og tjente enken, der vel har videreført sin afdøde mands købmandsforretning. På denne måde lærte han købmandskabet.

Han stod fadder juli 1702 ved dåb af Thomas Bastrups søn Ole i Holstebro -- "Christen Hatmager til Milter Hansøn".
-- Ses yderligere ca. 15-20 gange som fadder i tidsrummet 1704-30.

Christen Christensen Hattemager fik 10. september 1729 skøde, tinglæst 27. sept., fra købmand Milter Hansens enke Kirsten Hartvigsdatter (Holstebro, skøde- og panteprot. opsl. 30)
-- "Kiendes ieg underskrefne Kirsten Hartvigsdaatter Sal: Milter Hansen forrige Kiøb og Handels Mand her udi Holstebroe hans effterlatte Enche at ved dette mit bref for alle og enhver Vitterlig giør, at effter som Christen Christensen Hattemager ey allene fra Barndom og Drenge Aar at tient bemelte min gode Sal: Mand til hans Dødsdag, mens end og siden i min Enchestand gaaed mig til haande i alt saa vidt ieg har forlanget og ham mueligt været haver, foruden og at hand var min Sal. Søster i Svogerskab noget paa rørende."
-- "Saa haver ieg nu i min høye Alderdom /: dog Gud været ære ved Sund Fornufft og vel beraad hue(?) :/ foruden mit S...de La.... og Christendom (qnibeæs?), at erkiende og vederlegge saa den er mr. Hans Lange troe(?) skyldighed; saa leedes at hand om iche for da eefter min Død skal have nyde bruge og beholde effterskrefne, saasom min den her ilovede gaard beliggende i Nørre Gaden med Synder siden til Seigr. Thomes (Crontz?) nu i boende gaard, og nørre siden til Sr. Simon Beens gaard, hvilchen min gaard i alt kaldes Sal. Christen Skrivers gaard med gaardz Rum og andet dens rette tiliggende, sampt dend der udi værende Jern Kackelofn i dagl: Stuen, 1 Brendeviins Kiedel (i gaarden?) med Hatt decke og Piber; noch Senge Kleder til en god seng som skal bestaae af 3de goede Dyner 2de Puder 1 Hoved Dyne og (L...?) den der til som forsvarlig er, og det af det beste som er i mit huus effter min Død, saavel og hans egen Seng som hand ligger og i mange Aar i ligger haver; endnu i dagelig stuen, en af lang bord, 1 bron anstrøget half kiste, en læne stoel med forgylt lædder og 6 andre Ryds Lædder stoele, Noch i Køchenet, 2 Thinfade, 6 ditto Tallerchener, 1 Liden Kobber Fiske Kiedel og 2de ol Kærne; Sampt 3de aggere Marchejorder beliggene her paa Holstebroe Nørre March strechende med Vester Ende til Byens bløde(?), øster Ende til March Veyen, Synder side til Seigt. Andreas Farvers Jord og Nørre side til de 4re aggere ieg for hen har overdraget og Skiødet til Hans Hertvig og Milter Thomesen Lund endnu 5 aggere Beliggende norden for kaldes Erich Farvers Jord strechende med Vester Ende til Prabde(?) øster Ender til Marche veyen, Synder side il Sal. Erich Doblers, og nørre side til Sal: Jacob Jensens forhen tilhørende Jorder, hvilchen bemelte Gaard og Gaardsted med Huuse og Biugning samt anden Rettighed der til er, og med Rette bør være, saa vel aldt for skrefne løsøre og Boehauge, samt de foran Spiceficered[sic] 8te Aggere Marche jorder foranmelte Christen Christensen Hattemager og hans Arfvinger effter min Død skal have, og uden alle og eenhvers paatahle, angersløs til evindelig Arf og Ejendom beholde som et guldkommen og lovl. Kiøbt Kiøb i alle optenchelige Mader med ald dend Rett og Rettighed som dertil af arrilds Tid været haver og følge bør, saa ieg eller mine Arfvinger ingen meere Lod Deel eller Rettighed derudi som meldt haver i nogen maader; dog siden denne min Skiødes Værdi og Indhold er baade som mældt til Vederlaug for hans Tieneste og Christelig Hensigt til hans Tarf, saa er det af mig for lanet, og af hannem gandske godvillig sambtøgt at høyagtbahre og velfornehme gode mænd Thomas Thamesen Lund og Sr. Christen Pedersen Busk her i Holstebroe ey alleene skal giemme og svare til denne Skiøde bref in Originalus imod en Copie der af til hannem under deris Hender mens end og effter min Død, vøre hans tilsiuns Mænd og Raadgivere til det beste, saaleedes som de effter Løffte kand svare med en god samvittighed og til dend Ende skal hand iche være maglig(?) for, at selge, forhæffte, eller Egen Raadig Skalte, med det denne min Bref om melder i de første 16 Aar uden hans nødtørft og trand til hans lifs ophold med bem.te gode Mændz Samtyche imidlertiid finder det u-forbigiengelig, da hand der af at giøre sig betient som sit (eget?), m.... eller iche inden fornvt. 16 Aars forløb, hvilchet ieg saaleedes ey alleene med min egen Haand og Zeigl stadfæster mens end venlig ombedet min Lauværge Hr. Mag: Søren Lugge dette med mig til Vitterlighed at underskrifve og forseigle Saavel ogsaa de 2de Mænd Christen Møller og Mathias Bruno til Vitterlighed at underskrifve og forseigle."
- "Holstebroe d: 10 Septem. Anno=1729. Kirsten Hartvigs Daatter Sal: Milter Hansøns"
-- "Som Enchens tilsagne og begierte Laugværge test: forrige anmelte indhold. Severin Lugg:"
-- "Effter Begiering til Vitterlighed Christen Nielsen Møller; Mathias Hansen Brunov"
-- "Fremb Viist og Læst for Retten paa Hlstebroe Byting d: 27de Septbr: 1729"
-- "Samme dag udj bemte Byes Skiøde og Pandte bog indført follio 28 [denne side]"

Viet 20. nov. 1729 "hafde Christen Hatmager bryllup med Maria Thonesdatter aft[sic] efter foregaaende trolovelse" (Holstebro opsl. 44)

Nævnes i mandtalslisten juli 1735: "22. Christen Christensen Hattemager, bruger nogen Liden Kræmerij, har og nogen Aufling, tog Skade Ved Ildebrand in Ao. 1734, Og sidde udj temelig tilstand"

9. juli 1739 (tinglæst 14. juli) måtte han til sit "Kiøbmandskabs Fortsettelse" låne 100 sletdaler af sognepræst Christen Bech til Ferring; han pantsatte 1. prioritet sin iboende gård i Nørregade i Holstebro. (Holstebro skøde- og panteprot. opsl. 228)
- Hans naboer var da Peder Guldsmed til den nørre side og Hr. Enevold Breinholdt til den søndre side.
- Til vitterlighed underskrev [Postmester] P[eder] Grøn samt Jens Sahl.
-- Hans hustru kaldes for "Maria Thomasdatter", men på efterfølgende side korrekt for "Maria Tonnisdaatter", da de låner endnu 290 rigsdaler af samme sognepræst; han pantsatte da 2. prioritet i sin gård, sine markjorde, samt en masse indbo.
-- Til vitterlighed underskrev da løjtnant Nerger og sognedegn Christian Elsberg til Fjaltring og Trans.

Begravet 25. sept. 1744: "d: 25de Sptbr blef Chresten Hatmager begravet" (Holstebro opsl. 19)

16. nov. 1750, skifte efter afdøde hustrus søster Gedske i Holstebro; her ses børn Tønne Christian i feldberederlære i Århus og Milter i handskemagerlære i Holstebro (fol. 251)

Christen Christensen Hattemager og Jens Christian Christensen Hattemagers moder, Christen Hattemagers hustru, var måske den Appelone Lauridsdatter "Hatmagers" som begravedes 5. april 1717, angiveligt 66 år gammel. Begravelse betalt som den næstsidste i regnskabsåret 1716/1717 "Appellone Lavritzdatters Liig - 3 [mk.]" (Holstebro. Kirkeregnsk. 1676-1724, LDS img. #117)

Deres søster var måske Mette Christensdatter, viet 13. okt. 1709 til Frands Andresen Steenboch, hattemager i Holstebro. Christen [Christensen] Hattemager var fadder ved dåb af to af deres børn, navnlig Andreas i 1710 og Rasmus i 1713.
Hun begravedes 8. marts 1738 "Frands Hatmagers hustrue som hafde lenge været sengeligende jordet", ingen alder (Holstebro opsl. 17) Hendes skifte holtes 1. april 1738.

Christopher Emil Hagedorn

Nårh ja, og så en sjov lille detalje: Jens Christian Christensen Hattemagers hustru var netop fadder ved dåb af Knud [Leth?] Soldats datter Anne Marie i 1719!