Kildehenvisning til kirkebøger efter nyt AO system, standardisering?

Startet af Henning Straarup, 09 Aug 2015 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Henning Straarup

Er der nogen der arbejder på forslag til en anbefalet standardiseret metode til angivelse af kildehenvisninger?
Det ville være rart at undgå, at mange mennesker bruger deres tid på at opfinde nye hjul. En ensartethed vil også gøre det lettere at læse hinandens kildehenvisninger.

De henvisninger folk har benyttet hidtil har bestået i en specifikation af:
-   At kildetypen er en kirkebog
-   årsspand
-   amt, herred, sogn
-   og endelig et AO opslagsnummer
Med den nye struktur kan de gamle AO opslagsnumre ikke bruges længere, og der kan næppe fremstilles en konverteringstabel, der omsætter de gamle numre til nye, så her skal der vel lægges en betydelig arbejdsindsats.

Nu er strukturen, at man skal specificere:
-   At kildetypen er en kirkebog
-   om det er en Enesteministerialbog, en Hovedministerialbog eller en Kontraministerialbog samt bogens årsspan
-   amt og sogn (ikke Herred)
-   hændelsestyper (FKV.. osv.)med årsspan
-   AO opslagsnummer

Som et eksempel på henvisning vedrørende Sønder Bjert Sogn kunne være:

Kb KM 1763-1987 Sønder Bjert, Vejle FKVD 1795-1851 Opslag23

Hvor
Kb=Kirkebog
KM= Kontraministerialbog (EM= Enesteministerialbog, HM= Hovedministerialbog)
1763-1987 = årsspan for Kontraministerialbogen
Sønder Bjert = Sogn
Vejle= Amt
FKVD= Fødte, konfirmerede, viede, døde
1795-1851= årsspan
23= Opslag

Der er sikkert mange andre måder at gøre det på.
Henning Straarup
Birkerød
tlf: 45827632
e-mail: hstraa@mail.tdcadsl.dk


Marianne Lund

#2
Det nemmeste er at kopiere link og tekst hos AO samt notere opslag hos AO og side i kirkebogen.

Hos AO er teksten følgende:
Sønder Bjert Sogn, Kontraministerialbog, FKVD 1795 - FKVD 1851

Man kan evt. skrive amtet først:
Vejle Amt, Sønder Bjert Sogn, Kontraministerialbog, FKVD 1795 - FKVD 1851

Vejle Amt, Sønder Bjert Sogn, Kontraministerialbog, FKVD 1795 - FKVD 1851, Opslag 23, Side 21.
Med venlig hilsen Marianne

Kathrine Tobiasen

Jeg mener, at man skal holde sig fri af den opsætning, som lige p.t. eksisterer på AO, og i stedet gå ud fra selve kilden og i øvrigt holde det så enkelt som muligt. Væk med unødvendigt fyldstof.

Ved en kirkebog kan man skrive amt og sogn, årsspand og sidetal. Er vi før ca 1814 findes der kun en kirkebog, så her vil oplysningen "enesteministerialbog" være overflødig.

Efter 1814 vil det være nødvendigt at nævne, om det drejer sig om hoved- eller kontraministerialbogen.

Oplysningen om begivenheder (FKVD) optræder lige nu på AO, men formentlig ikke i al evighed (det er en af de ting, som lige nu kritiseres for at gøre opstillingen på AO uoverskuelig), og den er kun relevant, hvor de enkelte begivenheder har hver deres kirkebog. Ellers forvirrer den og fylder op.

Sidetallet er vigtigt, og det bør man holde sig til, for det forandrer sig ikke. Det risikerer man derimod at opslagsnummeret gør. Og hvis man bruger andre websteder end AO som f.eks. Familysearch, Lars Jørgen Helbos AO genvej eller Danishfamilysearch passer opslagsnumrene formentlig slet ikke. 
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Marianne Lund

#4
Hej Kathrine Tobiasen

Jeg forstår ikke at oplysningen om begivenheder (f.eks. FKVD) kan undværes hos AO. Der er ofte kirkebøger med forskelligt indhold, men med lige netop det år som man leder efter.  

Jeg mangler tit oplysningen om det er en kirkebog kun med mænd/drenge eller kun med kvinder/piger. Det er spild af tid at se et par steder i en kirkebog for så at finde ud af at personen slet ikke står i den bog, men i den anden som også passede med årstallet.

Der er mange variationer, f.eks.
FKVDJTA 1814 - FKVDJTA 1841
FV 1859 - FV 1891
K 1855 - K 1891
KD 1837 - KD 1843
TA 1863 - TA 1875
V 1875 - V 1891

Eksemplerne er hentet fra Hvidovre sogn.

Men man behøver ikke at skrive indholdet to gange som i ovenstående eksempler.
Med venlig hilsen Marianne

Kathrine Tobiasen

Hej Marianne

Jeg har nok ikke været klar nok. Naturligvis skal vi ikke undvære oplysningen om begivenheder på AO. Det er udelukkende den meget dominerende stilling, den lige nu indtager, jeg tænker på. Hvis du ser på oversigten, når du har valgt et sogn, så er rækkefølgen, kirkebøgerne vises i nu, alfabetisk, og da FKVD er anbragt i starten af de enkelte bøgers "titel", betyder det, at bøgerne ikke vises i logisk, kronologisk orden, men mere eller mindre hulter-til-bulter. Det er forvirrende og uoverskueligt. Det er ikke mig, der bestemmer, hvordan AO's layout skal se ud, men en opstilling som denne er diskutabel og holder næppe for evigt.

Derfor kunne man nemt komme ud for, at en kildehenvisningen, som man laver i dag med disse oplysninger, om 4-5 år vil være ude af trit med den måde, man til den tid skal finde arkivalierne på.

Og derfor mener jeg, at vi, når vi laver kildehenvisninger, bør tage udgangspunkt i selve kilderne og ikke i den måde de aktuelt præsenteres på AO. Hvis der findes kønsopdelte kirkebøger i et sogn, er det en oplysning, du helt selvfølgeligt tager med i din kildehenvisning. For nogle år siden var det supervigtigt at få alle arkivregistraturer med i kildehenvisningerne. I dag har de fleste ikke noget at bruge dem til. Kilderne er de samme, men registreringen af dem skifter. Det var bare det, jeg ville sige  ;)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Marianne Lund

#6
Hej Kathrine

Ja, det står noget rodet hos AO. Jeg har set på kirkebøgernes rækkefølge hos FS og hos AO. Det er mere overskueligt hos FS.

FamilySearch

Thisted >Hundborg > Nørhå

1 (1651-1727) Fødte, Trolovede, Viede, Døde, Absolverede
2 (1730-1759) Fødte, Introducerede, Trolovede, Viede, Døde
3 (1760-1782) Fødte, Introducerede, Trolovede, Viede, Døde
4 (1788-1814) Fødte, Introducerede, Konfirmerede, Trolovede, Viede, Døde, Vaccinerede
5 (1814-1847) Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde, Til- og afgangslister, Register
5 (1845-1866) Fødte, Døde
6 (1843-1865) Konfirmerede, Viede
7 (1851-1860) Til- og afgangslister

AO

Thisted Amt, Nørhå Sogn

Enesteministerialbog ( 1651 -1814 )
FKVD 1783 - FKVD 1814
FVD 1651 - FVD 1727
FVD 1730 - FVD 1759
FVD 1760 - FVD 1782

Kontraministerialbog ( 1814 -2002 )
FD 1845 - FD 1866
FKDJTA 1866 - FKDJTA 1891
FKVD 1892 - FKVD 1912
FKVD 1895 - FKVD 1912
FKVD 1912 - FKVD 1941
FKVD 1912 - FKVD 1944
FKVD 1942 - FKVD 1973
FKVD 1945 - FKVD 1977
FKVDJTA 1814 - FKVDJTA 1852
KV 1843 - KV 1865
TA 1851 - TA 1860
Med venlig hilsen Marianne

Arne Feldborg

#7
Citat fra: Kathrine Tobiasen [454] Dato 10 Aug 2015 - 08:52
starten af de enkelte bøgers "titel", betyder det, at bøgerne ikke vises i logisk, kronologisk orden, men mere eller mindre hulter-til-bulter. Det er forvirrende og uoverskueligt. Det er ikke mig, der bestemmer, hvordan AO's layout skal se ud, men en opstilling som denne er diskutabel og holder næppe for evigt.
Problemet er jo bare, at AO lister bøgerne alfabetisk efter begivenhed istedet for at liste dem efter årstal. Det ville kun kræve et par linjers ekstra kode at ændre det, og sortere efter årstal sådan som feks. Helbo og jeg gør det.

Hos FS er det lidt bedre end hos AO, men ikke altid helt logisk.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Ja - det er jo det med at få opstillet kravene før kodningen  ;)

Måske har Statens Arkiver ikke haft en rimelig erfaren slægtsforsker med inde over projektet (?); men så kunne tiden måske være løbet lidt vel rigeligt før systemet blev sat i drift  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Georg Brandt Christensen

Hej
I mit oplæg til AO har jeg foreslået at kirkebøgerne sorteres efter årstal ved at indholdsdeklarationerne  flyttes om bag årstallet og kun står én gang, f.eks.
1814-1860 FKVD

Hvor kirkebogen kun indeholder et køn har jeg foreslået at indholdsdeklarationen afspejler dette, f.eks. FM for fødte mænd, FK for fødte kvinder.

Jeg er helt enig med Kathrine at opslagsnummeret stort set er uanvendeligt i den endelige kildedokumentation, netop på grund af at det ikke optræder alle steder, hvis det optræder vil det ofte variere, selv inden for den samme kirkebog når der bliver indsat nye glemte sider eller fjernet forkert indsatte sider.
Opslagsnummeret er jo i bund og grund kun et nummer på en fil i en bestemt sammenhæng.

Kathrine skriver:
Jeg mener, at man skal holde sig fri af den opsætning, som lige p.t. eksisterer på AO, og i stedet gå ud fra selve kilden og i øvrigt holde det så enkelt som muligt. Væk med unødvendigt fyldstof.

Ved en kirkebog kan man skrive amt og sogn, årsspand og sidetal. Er vi før ca 1814 findes der kun en kirkebog, så her vil oplysningen "enesteministerialbog" være overflødig.


Jeg er helt enig i første punkt.
Jeg er ikke helt sikker på at Kathrine har ret mht. Enesteministerialbog. For Ørslev sogn, Præstø amt, ser det faktisk ud til at der er både Hoved- og Kontra-bog før 1814???

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

#10
Hej

Det ville være nemmere at læse hvis AO skrev ordene i stedet for forkortelser.

Når man sammenligner med FS, så kan man se at AO mangler nogle oplysninger, f.eks. absolverede. AO mangler forkortelser af f.eks. absolverede og vaccinerede.

Med hensyn til kildehenvisningen, så kan man evt. skrive følgende:
Vejle Amt, Sønder Bjert Sogn, Kontraministerialbog, 1795-1851, Side 21.

Hvis man skriver på nettet, kan man også indsætte et link til f.eks. AO.
Med venlig hilsen Marianne

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Marianne Lund [21414] Dato 12 Aug 2015 - 12:42
Hej

Det ville være nemmere at læse hvis AO skrev ordene i stedet for forkortelser.

Når man sammenligner med FS, så kan man se at AO mangler nogle oplysninger, f.eks. absolverede. AO mangler forkortelser af f.eks. absolverede og vaccinerede.

Med hensyn til kildehenvisningen, så kan man evt. skrive følgende:
Vejle Amt, Sønder Bjert Sogn, Kontraministerialbog, 1795-1851, Side 21.

Hvis man skriver på nettet, kan man også indsætte et link til f.eks. AO.

Hej
Jeg foreslår du skriver til AO om de manglende oplysninger.

Mht. kildedokumentationen skriver jeg altid hvilken kildetype jeg har oplysningen fra. Dit forslag ovenfor ville se således ud hos mig:
Sønder Bjert KB 1795-1851 KM/EM/HM Vejle Amt, Side 21 1840 indførselsnr. på siden hvis nummereret

(KM for Kontra-ministerialbog, EM for Eneste..., HM for Hoved...)

eller
Sønder Bjert FT 1880 Vejle amt, Nørre Tyrstrup, Agtrup, Sidenr. hvis AO, Kipnr. hvis DDA

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

Hej

Jeg skriver til AO angående de manglende oplysninger.

Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

#13
Hej Georg Brandt Christensen

Georg Brandt Christensen skrev: Jeg foreslår du skriver til AO om de manglende oplysninger.


Den 12/8 skrev jeg følgende til arkivalieronline@sa.dk med emnet 'Fejl og mangler':


Hej

I mangler bl.a. Absolverede og Vaccinerede på jeres indholdsliste. Se nedenstående eksempler fra FS og AO!

Thisted Amt > Hundborg Herred > Nørhå Sogn

FamilySearch ( https://familysearch.org/search/collection/list?page=1&countryId=1927025 ):
1651-1727 Fødte, Trolovede, Viede, Døde, Absolverede
1783-1814 Fødte, Introducerede, Konfirmerede, Trolovede, Viede, Døde, Vaccinerede

AO:
FVD 1651 - FVD 1727
FKVD 1783 - FKVD 1814

P.S.:
Det vil være mere overskueligt hvis årstallene står først, og desuden hvis I skriver ord i stedet for forkortelser.

Med venlig hilsen
Marianne Lund
Med venlig hilsen Marianne

Kathrine Tobiasen

#14
Vi skal altså også passe på med at tage så meget med, at det bliver uoverskueligt.
Jeg har set gamle kirkebøger, hvor der var afdelinger for kommunikanter, uægte børn og veritable horeunger. Oplysninger om folketal 1769 og om priser på gængse dagligvarer! Der kan sikkert nævnes endnu mere.

Kunne man forestille sig pop-up-bokse med oplysninger om indholdet i de enkelte kirkebøger i stedet for at mase det hele ind i oversigten?

I øvrigt er vi kommet lidt på afveje i forhold til det indlende spørgsmål. Men det kan jo godt føre til relevante debatter  ;)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.