Danselærer Ole Jensen, Langeland - udlagt barnefader 1868 på Falster

Startet af Bjørn Marcher, 02 Aug 2015 - 22:06

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Kære forum,

Jeg har i mange år ledt efter min tipoldefar Ole Jensen.

Ole Jensen blev udlagt barnefader for min oldemor Bodil Johanne Jensen, født 9. februar 1868 i Nr. Vedby sogn, Nørre H., Maribo A. (på det nordlige Falster). Moderen var ugifte Ane Marie Kirstine Jørgensen.

Om den udlagte barnefader oplyses kun, at han er Danselærer fra Langeland. Jeg har ikke kunnet finde ham, trods mange ubehjælpsomme forsøg. Se blandt andet en artikel i Slægt & Data her https://www.slaegtogdata.dk/disapps/s_d_bladet/filer_gl/2007-3%20sl%c3%a6gt%20&%20data.pdf ....

Men NU har jeg endelig fundet ham! Takket være de mange frivilliges store indsats for digitalisering af folketællinger har jeg fundet ham i FT1860 for Stoense på Langeland. Jeg har oprindeligt fravalgt ham baseret på FT1845, simpelthen fordi han var for gammel! Han er født 1809, moderen i 1841, så der er 32 års aldersforskel. Så en 58-årig, der besvangrer en 26-årig.... det havde jeg ikke troet.

Jeg er ikke i tvivl om, at den person jeg har fundet, er den moderen har udpeget. Danselærer var et usædvanligt erhverv, og navnet Ole Jensen var ikke så almindeligt på Langeland (!!). Nu mangler jeg så en alimentationssag for at dokumentere slægtsskabet - eller få det betvivlet hvis han hårdnakket nægter.

Men HVOR finder man denne sag? Har prøvet i Maribo amts Alimentationsregister 1864-1936, som  Jette Holse-Skaaning har scannet og gjort tilgængelig, men her kan jeg ikke finde navnet? Måske jeg blot overser noget?
Blev sagen anlagt hvor barnefaderen boede? Og findes de på Landarkivet i Odense, i Rigsarkivet eller et tredje sted?  Hvornår i forhold til fødselstidspunktet blev sådan en sag afgjort?

Og har nogen en idé om danselærere rejste rundt i hele landet - de må jo have mødt hinanden et sted....

Håber på lidt vejledning fra dette alvidende forum!

venlig hilsen

Bjørn

PS: Jeg mener at have de fleste andre oplysninger på Ole Jensen, Ane Marie Jørgensen og Johanne Jensen, det er ikke dem jeg efterlyser. Jeg ved f.eks. at Ole Jensen angav at være danselærer ved fT1860 og FT1870, d.v.s. både før og efter barnefødslen.  
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bente Wanning

indsætter lige FT 1860

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Langelands Nørre, Stoense, Stoense By, et huus, 22 F5, FT-1860, B0494
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ole Jensen   51   Gift   dandselærer, huusfader      Brænderup sogn, Assens Amt
Kirstine Hansdatter   44   Gift   hans kone      her i sognet [Stoense]
Alfrede Martine Olivia Jensen   17   Ugift   deres børn      Snøde sogn, Svendborg Amt
Clara Adolphine Emilie Jensen   14   Ugift   deres børn      do [Snøde sogn, Svendborg Amt]
Frits Sophus Ferdinand Jensen   10   Ugift   deres børn      do [Snøde sogn, Svendborg Amt]
Axel Constantin Cornelius Jensen   6   Ugift   deres børn      her i sognet [Stoense]
Carl Christian Thorvald Jensen   6   Ugift   deres børn      do [Stoense]
Laura Eleonor Kirstine Jensen   2   Ugift   deres børn      do [Stoense]

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Thestrup-Bjørn

#2
Her (FT1845 og 1850) står Ole Jensen som væver - men kan jo sagtens beskæftige sig som danselærer senere.



Svendborg, Langelands Nørre, Snøde, Snøde, Et huus, 60, FT-1845, B7137

Lars Pedersen 45 Gift  Huusmand og tømmermand ditto [Snøde]  
Mette Katrine Jakobsdatter 39 Gift  Hans kone Bødstrup sogn, Svendborg Amt  
Anne Kirstine Pedersen 12 Ugift  Deres børn Her i sognet [Snøde]  
Karoline Sophie Pedersen 10 Ugift  Deres børn ditto [Snøde]  
Frederik Pedersen 7 Ugift  Deres børn ditto [Snøde]  
Sophie Pedersen 5 Ugift  Deres børn ditto [Snøde]  
Juliane Pedersen 2 Ugift  Deres børn ditto [Snøde]  
Jens Pedersen 32 Ugift  Væver og indsidder ditto [Snøde]  
Ole Jensen 36 Gift  Indsidder og væver Brenderup sogn, Odense Amt  
Kirstine Hansdatter 30 Gift  Hans kone Stoense sogn, Svendborg Amt  
Alfrede Martine Olivia Jensen 2 Ugift  Deres barn Her i sognet [Snøde]

-----------


Svendborg, Langelands Nørre, Snøde, Snøde, et huus, 45-F2, FT-1850, c2545

Ole Jensen 41 Gift  indsidder og væver Brandrup, Svendborg Amt  
Kirstine Hansen 33 Gift  hans kone Stoense, Svendborg Amt  
Olivia Martine Jensen 7 Ugift  deres børn her i Snøde  
Clara Adolphine Jensen 4 Ugift  deres børn do [her i Snøde]  




Må vi se ham i FT1855 og/eller i FT1870 - hvis du altså har dem?


----------------------------

Tilføjelse:

Mon ikke dette er den samme Ole Jensen her i FT1880 - hvor han nu står som enkemand og klokker.


Svendborg, Langelands Nørre, Stoense, Stoense sogn, Stoense by, et huus, 3, FT-1880, C6590


Ole Jensen 70 Enke(mand) klokker  Brønderup sogn, Odense Amt 
Caroline Larsen 43 Ugift dagleiersk  her i sognet [Stoense] 
Maren Margrethe Eliasen 55 Ugift do [dagleiersk]  her i sognet [Stoense] 
Hans Pet. Andr. Syvrin Lauritzen 23 Gift husfader, do [dagleier]  Nykjøbing Falster 
Maren Kirst. Lauritzen født Nielsen 35 Gift hans kone  her i sognet [Stoense] 
Petra Hansine Rasm. Nielsen 16 Ugift hendes børn  her i sognet [Stoense] 
Metha Marie Jensen 7 Ugift hendes børn  her i sognet [Stoense] 
Marie Kirstine Hansdatter 81 Enke(mand) nyder fattigunderstøttelse  Tranekjær sogn, Svendborg Amt 
Niels Hansen 13 Ugift pleiesøn  her i sognet [Stoense] 




v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Mortensen

Da jeg søgte på 2 af børnene der er født i Snøde mener jeg også der stod Væver, men var ikke sikker - lod være med at skrive - regnede med du selv have været omkring børnene.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Thestrup-Bjørn

#4
Ole Jensen af Stoense, enkemand forhen Daaselærer (skal vel være Danselærer?)

døde 72 år gl. sept. 1880 på Amtssygehuset i Rudkøbing - opslag 115 (nr. 15)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17138283#180959,30726107


---------

Ole Jensen, hustru og børn
FT1870 Stoense by (og sogn), Dandselærer - men opholder sig p.t. i Rudkøbing "i 14 dage" - opslag 47 og opslag 48

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=53288#53288,11826846


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jill Munnecke

Hej Bjørn
Dejligt du har fået hul på vores Ole Jensen,
skulle lige ind og kigge på FT-1870,
og der står jo han er bortrejst.

FT-1870, Svendborg, Langelands Nørre, Stoense, Stoense By, et Hus, 4. Fam., AO/opsl. 47,
Ole Jensen, 61, gift, Brenderup, Huusfader, Danselærer, som fraværende!!, streget over!!,
Kirstine Jensen, 53, gift, Stoense, hans Hustru,
Carl Chr. Thorvald Jensen, 15, Stoense, deres barn,
Laura Eleonore Kirstine Jensen, 11, Stoense, deres barn,

Optegnelse over Beboere der for kortere elle længere Tid ere fraværende uden for sognet,AO/opsl. 48,
Ole Jensen, 61, gift, Brenderup, Huusf., Danselære, i Rudkjøb. 14 dage, 

Ang. Alimentationsbidrag,
er sognet hvori barnet er avlet, altså moderens opholdssted 10 måneder før fødselen, hvis man skal finde en faderskabssag må det være i avlings amtet.

vh Jill

Inge Hedal


Thestrup-Bjørn

#7
Hej Inge!

Antal dage er rettet til de korrekte 14.

------------------

Husmand og danselærer Ole Jensens kone i Stoense.

Død 18. okt. 1874

http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1586/churchbook/source22664/opslag4597247


-----

- MEN hvor og hvornår han (som gift!) møder pigen fra Falster, er et stort spørgsmål.
Hvis han er den rette barnefader, må det være et sted ca. maj/juni 1867.

Kommer Ane Marie Kirstine Jørgensen i tjeneste (måske pr. 1. maj 1867) på Langeland?
- eller er Ole Jensen på kort visit på Falster?

Findes der tyendeprotokoller, der kunne bruges?

Og anerkender han, at han er far til den uægte Bodil Johanne Jensen (født 9. februar 1868 i Nr. Vedby) - For lidt pudsigt, at hun er døbt Jensen (og hvem er så den Jensen, der døber hende i hjemmet?).

------------

NB - der er skifte efter Dandselærer Ole Jensen i Stoense (1880 Langeland Herredsfoged9

- register her (opslag 66 tv)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17070523#191624,32121689
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inge Hedal

Hej
I hovedministerialbogen bliver hun hjemmedøbt af "Skolelæreren" uden navn.

Der står Jonsen i kontraministerialbogen – ikke Jensen, så det må være ham her:
Maribo, Falsters Nørre, Nørre Vedby, Nørre Vedby sogn, Egeløv, Skolen, nr. 1, 1, FT-1880, C5397
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Carl Jonsen   37   Gift   Husfader. Skolelærer og Kirkesanger      Stubbekjøbing
Catherina Marie født Erichsen   39   Gift   hans Hustru      Øverup, Tingsted Sogn, Maribo Amt
Marie Caroline Jonsen   15   Ugift   deres Børn      Torkilstrup Sogn, Maribo Amt
Ernst Nikolaj Jonsen   12   Ugift   deres Børn      Torkilstrup Sogn, Maribo Amt
Carl Johannes Jonsen   9   Ugift   deres Børn      Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Hans Bernhard Jon Jonsen   2   Ugift   deres Børn      Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Mvh. Inge


Thestrup-Bjørn

#9
Langeland Herredsfoged - skifteprotokol (1880).

Desværre efterlader Ole Jensen sig intet af værdi, så der er intet at fordele og/eller at arve (efterlader sig 2 myndige børn, uden navn).

fol. 59 (opslag 61)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17070512#191837,32176572

fol. 322 (opslag 328)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17070523#191624,32121689

- han efterlader sig ikke "mere end til Begravelsen"
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Flemming Kristensen

Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Bjørn Marcher

Kære alle sammen,


1000 tak for jeres store engagement i sagen her! Jeg har lige været på arbejde i dag, og så er der 10 svar - imponerende!  Folketællingerne 1845, 1870 og 1880 havde jeg fundet - men har endnu ikke brugt tid til at finde Ole Jensen i Rudkjøbing i 1870, der burde han vel stå på en midlertidig opholdsliste?

Tak til Thestrup-Bjørn for skiftet, jeg havde vist søgt på forkert skiftemyndighed.... og for hustruens begravelse.

Jeg tager Bodil Johanne Jensen's efternavn "Jensen" til indtægt for at i hvert fald præsten godtager den udlagte barnefaders identitet. 

Han er døbt i Brenderup sogn, Odense Amt, KB1802-1831 opslag 14., hjemmedøbt 8.april og fremstillet i kirken 22.maj 1809. Forældrene er Gårdmand Jens Madsen og Maren Jørgensdatter af Broe.

Jeg har fulgt ham i lægdsrullerne, Brenderup, kommer lige i et senere indlæg....


Spørgsmålet om hvor de har mødtes: Anne Maire Kirstine Jørgensen tjener i 1860 og 1870 hos SAMME familie, se her FT1860:

Maribo, Falsters Nørre, Nørre Vedby, Egelev Skoledistrikt, Riserup By, En Gaard, 124, FT-1860, D6146

Ludvig Ferdinand Leth 35 Gift Husfader. Gaardejer    Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Kirsten Johannesdatter 34   Gift Hans Kone      Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Vilhelm Peder Alexander Leth 5 Ugift Deres Barn   Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Carl Johannes Leth 4   Ugift   Deres Barn   Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Marie Caroline Leth 3   Ugift   Deres Barn   Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Ane Jacobine Leth    1   Ugift   Deres Barn   Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Niels Olsen   22   Ugift   Tjenestekarl   Nørre Alslev Sogn, Maribo Amt
Peder Rasmussen   18   Ugift   Tjenestekarl   Brarup Sogn, Maribo Amt
Ane Marie Kirstine Jørgensen 18 Ugift Tjenestepige   Nørre Vedby Sogn, Maribo Amt
Karen Marie Pedersen 17   Ugift   Tjenestepige   Nørre Alslev Sogn, Maribo Amt

Den for 1870 er ikke digitaliseret, men samme familie og nu er husbond også sognefoged.

Med samme familie er det vel ikke så sandsynligt at hun har forladt sognet. Og i FT1901 står hun er ankommet til sognet i 1841 (fødeåret). Det sandsynliggør vel at danselærer har været på Falster - men bevis er det ikke.....

mange varme hilsener

Bjørn
 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Henrik Brandt

Vedr. faderskabssager: De blev ført, hvor barnefaderen boede.

Rigsarkivet skriver om det:

https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-faderskabssager

Hvis barnefaderen erkendte faderskabet, skulle bidragets størrelse fastsættes. Faderskabssagen blev som regel ført i det amt, hvor faderen boede. Du skal derfor finde faderskabssager i amtsarkiverne...

Hvis den udlagte barnefader nægtede at vedkende sig faderskabet, blev der rejst en faderskabssag i den retskreds, hvor barnefaderen boede. Før 1919 blev sagen ført af retsbetjenten....


Så måske kan der findes noget i arkiverne fra Svendborg Amt eller Langelands Nørre Herred på Rigsarkivets afd. i Odense.

Bjørn Marcher

Kære alle,

Jeg har fundet Ole Jensen i lægdsrullerne, lægd 100 i Odense amt for Brenderup sogn fra 1810 og frem:

De første mange år, frem til 1826, står han med (far) Jens Madsen .... Ole ..(opholdende sig hjemme i) Broe.   I 1826 er han som 17 årig 62 ½ tomme.

Så til Hovedrullen 1829, nu bliver det interessant, opslag 270 står at han er Soldat 30/6-1829 ved Kongens Regiment. "Han er ingen sygeligt Udestaaende. Ingen brystsygelighed...." og 62 3/4 tommer. Der står ca det samme i 1832, og i 1835 at han har tjent i Kjøbenhavn ved Kongens Regiment, mødt 9.juli 1831 og rømt af 9.Nov 1833, med Amtspas mod Lant.af Gmd Ole Jørgensen i Asperup. Han så er rapporteret i 1834 til 1838, og slettet af rullen i 1841, ser det ud til.

Jeg har herefter fundet ham ved FT1834 i København:

København, Sankt Annæ Øster Kvarter, Amaliegade 116,Forhuuset 1.Sals Etage, 3, FT-1834, C6406

Jacob Tode von Ræder   36   Gift   Capitain i Hs.M.Kongens Regiment
Caroline Amalie Baur   24   Gift   hans Kone
Ole Jensen Broc                25   Ugift   Tjenestefolk
Henriette Christine Brett   25   Ugift   Tjenestefolk
 
samt i 1840 :

København (Staden), Københavns Guvernement, Frederiksholms Kanal, Fæstningens Materialgaard No. 246, 37, FT-1840, D2986

Frederich Ernst v. Prangen              59   Gift   Oberst, Chef for det Kongl. Ingenieurcorps??
Ida Marie Louise Franziska v. Prangen   32   Gift   Oberst Pranges Kone
Emma Johanne Charlotte v. Prangen   6   Ugift   Oberst Pranges Børn
Carl Frederich Wilhelm v. Prangen   4   Ugift      Oberst Pranges Børn
Rudolph Waldemar v. Raasløff   25   Ugift      Secondlieutenant i det Kongl. Artilleriecorps, Oberst Prangens Svoger
Ole Jensen Broe                30   Ugift      Tjener hos Oberst Prangen
Bodil Andersdatter   26   Enke      Tjenestepiger, hos Oberst Prangen
Amalie Okehmann??   19   Ugift      Tjenestepiger, hos Oberst Prangen

Tilnavnet "Broe" har han fra sin fødeby. Det var almindeligt at soldater fik et lokalitetstilnavn. Mon ikke det er i disse officershjem, han har lært at danse?

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Tak også til Henrik for vejledning.

Jeg har nu meldt mig til et kursus ved Rigsarkivet i Odense sidst i oktober, hvor man får træning i alimentationssager.... Det bliver spændende!

https://www.sa.dk/brug-arkivet/arrangementer/kilder-til-faderskabssager

I mit tilfælde skal det så være retskredsen omfattende det nordlige Langeland....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Thestrup-Bjørn

Hvis der er en faderskabssag, skal den sandsynligvis søges under Langeland Herreds Politiret.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bjørn Marcher

Tak Thestrup-Bjørn,

det vil jeg prøve!

Du spurgte til FT1855, der ikke er digitaliseret. Ja, den er fundet, her kalder han sig blot indsidder - intet om væver eller danselærer - og intet overraskende i øvrigt.


mvh

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Kære alle,


En lille opdatering på denne gamle tråd. Nu er Danmarks store samling af aviser digitaliseret på mediestream.dk, og jeg fandt min danselærer - lidt indirekte. Før ca 1870 blev det stavet med et ekstra "d" , som Dandselærer !


En lille annonce er fundet i Lolland-Falsters Stiftstidende 13. maj 1868, se vedhæftede. Teksten er

"Vi kunne ikke undlade at bringe Hr. Dandselærer O. Jensen af Stouense paa Langeland vor Tak for den gode Underviisning og Færdighed, han i kort Tid har udviist ved at lære vore Børn at dandse. Rødby, den 8.Mai 1868 "  samt 7 underskrifter.


Det forberedende arbejde til min formoder, må være foregået i foråret 1867, d.v.s. året før. Og formentlig et sted på Nordfalster, men den udlagde barnefader har da været omrejsende danselærer på Lolland-Falster, og er med sikkerhed personen i Stoense.

Jeg har været igennem faderskabssager på Lolland-Falster og Svendborg Amt, flere arkivskabere, og kan ikke finde nogen sag. En arkivar har pænt gjort opmærksom på, at der ikke nødvendigvis er en alimentationssag - det blev nogen gange klaret i det skjulte, i mindelighed. Danselæreren var en gift mand, og måske ikke interesseret i en faderskabssag han skulle forklare hjemme.....

Jeg betragter trods alt sagen som opklaret. Det er med sikkerhed denne mand, der i kirkebogen er udlagt som barnefader. Og han har ikke benægtet det!

Hører gerne jeres kommentarer.....

venlig hilsen

Bjørn


[vedhæfting slettet af admin]
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark