Dødsdag og -sted for Christen Jensen og Anne Poulsdatter Odby sogn Refs herred

Startet af Jens Møller Nielsen, 04 Mar 2011 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Jens Møller Nielsen

Hej Forumhjælper.
Christen Jensen og Anne Poulsdatter er født i Odby-Sønderbjerg sogn,Refs herred,Thisted amt i henh.v. 1749 og 1753.Ifg.FT-1787 boende hos broderen Anders Jensen.Deres sidste barn er født (døbt) Osuli (3 sønd.e.fasten) i 1790 (ifg.Odby 1774-1814 opsl.197) og Anne Poulsdatter er gift 2.gang d.3 okt.1798 med Peder Michelsen (ifg.Odby 1774-1814 opslag 279).Jeg har forsøgt at finde C.J.`s død i perioden 1790 til 1798 uden resultat.Ifg.FT-1801 for Odby er Anne P.boende hos P.M.
Hjælp søges.Mvh.Jens

Henny Odby Nielsen

Hej

Anne Poulsdatter, Christen Jensen og deres søn Jens Christensen Odbye hører til mit slægtstræ.

Anne Poulsdatter:
DØD - Odby opslag 257
1828 3. oktober
Ane Poulsdatter - 78 år
Almisselem .. i Uglev,
Peder Michelsen Schyttes hustru

Christen Jensen er mere problematisk. Hans dødsdato og -sted har jeg i meget lang tid ledt efter. Har set på en hjemmeside tilhørende Kent Hedegaard Christoffersen, at han skulle være død i 1796 i Lund By i Horsens. Men jeg har ikke været i stand til at finde ham. Hverken i Lund By ved Horsens i Østjylland eller andre steder omkring Thy og Nordjylland, hvor navnet Horsens indgår.

Jeg efterlyser i øvrigt Anne Poulsdatters far, Poul Jensens forældre her på forum - og ikke mindst dokumentation herpå. Såfremt du har eller får viden herom, hører jeg meget gerne fra dig. Han kan vise sig at føre til Schytte-slægten fra Thy.
Mere herom på www.geni.com.

Hvem er forældrene til Poul Jensen i Barslev, Hvidbjerg Sogn:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,9630.0.html

Hjælp til opslag i skifteprotokol Thisted-Refs-Hvidbjerg:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,312.0.html

Mvh
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Jeg har ikke Anne Poulsdatter til at være født i Odby-Søndbjerg sogn, men i nabosognet Hvidbjerg i 1752.

Så jeg har gået Odby-Søndbjerg 1705-1808 igennem både under Odby og Søndbjerg i 1753 opslag 11, 62, 63 og kan ikke se en Anne, hvis far hedder Poul - eller "uægte" hvis mor hedder Poulsdatter.

Har du et opslagsnr. ?
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Jens Møller Nielsen

Hej Henny.
Tak for hjælpen.Min tipoldefar er Jens Christensen Møller og mit mellemnavn "Møller " stammer derfra.
Med hensyn til Anne Poulsdatter er jeg til syneladen på gal vej da jeg har hendes forældre som Peder Poulsen og Karen Poulsdatter (Anne døbt d.23 april 1753) Mvh.Jens

Henny Odby Nielsen

Det er godt at få ens data vendt herinde  :)

Jeg føler, at der er noget galt et sted, for Jens Christensen Odbye og Jens Christensen Møller bør ikke have samme far.  ???

Jeg dykker ned i problemet og vender tilbage.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Hej Jens

Sender lige oplysninger fra kirkebogen ved dåben for en af Jens Christensen Odbyes sønner af første ægteskab.
Viser, at han er i familie med Christen Jensen og Anna Poulsdatter.

DØBT - Odby opslag 13
1.10.1820
Jens Peder
Forældre:
Jens Christensen Odbye og hustru Anne Elisabeth Christensdatter i Ugle
Husmand Anders Simonsens hustru Cidsel Christensdatter af Odby .....
Fadderne var:
Husmand Peder Skydt, tømmerkarl Povel Skydt
Gårdmand Povel Michelsens søn Michel og datter Else Marie Poveldtr. hjemme hos sin fader - alle af Ugle
Mine bemærkninger :
Peder Skydt er Peder Michelsen Skydt - stedfar til Jens Christensen Odby.
Povel Skydt er Poul Christensen, der er bror til Jens Christensen Odbye, og tog navnet "Skydt" efter sin stedfar Peder Michelsen Skydt.
Cidsel Christensdatter gift med Anders Simonsen er bror til Jens Christensen Odbye og Poul Christensen Skydt.
Fremgår også af folketælling 1801.

------

Jeg har forsøgt at spore Jens Christensen Møller tilbage til Odby.
I folketællingerne i 1834-1840-1845 findes to med samme navn og næsten lige gamle i nabosognet Hvidbjerg Sogn.
Den ene tjener som gift på Præstegården i Hvidbjerg og den anden på Hvidbjerggård.

Hvis jeg skal hjælpe med at finde hans forældre, må jeg vide hvem af børnene til Jens Christensen Møller, der er relevant for dig - for at få fat i den rette Jens.

Mvh
Henny

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Muligvis er det din Jens Christensen Møller, der vises på www.geni.com.

1790-1877 Hvidbjerg. Født Guntoft Møllegaard i Ydby. Hans forældre, kone, børn og søskende er nævnt.

http://www.geni.com/people/Jens-Christensen-M%C3%B8ller/6000000007990755377
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Jens Møller Nielsen

Hej Henny.
Jeg har haft problemer med at svare på Forum ,derfor har jeg prøvet dirkte til dig måske uden held.Jeg prøver nu.Jens Chr.Møller var gift med Karen Jensdatter -ifg FT-1840  var JCM optalt et sted og KJ et andet sted med børnene henh.v. opslag 18 og 30 .Datteren Else K.Jensdatter var min oldemor.Er det nogen hjælp for dig ? Mvh og Godnat Jens

Henny Odby Nielsen

Hej Jens
Jeg har modtaget din mail og sendt dig nogle oplysninger på mail.
Problemet består i, at det af www.ddd.dda.dk fremgår, at Jens Christensen Møller er født i Odby. Det skal være Ydby i 1790. Ud over, at de to Jens Christensen'er var født nogenlunde samme år, hed deres fædre begge Christen Jensen.  :)

Jens Christensen Møller tjente også i 1834 på Præstegården i Hvidbjerg, mens hans kone og børn boede et andet sted i sognet.

Oplysninger på www.geni.com løste problemet.

Mvh og god søndag.
Henny  :)




Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.