AO - Forslag / Kommentarer til Statens arkiver

Startet af Georg Brandt Christensen, 25 Jul 2015 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Diskussionen, om man kan bruge et opslagsnummer fra tidligere, er selvfølgelig fin nok. - Men alene det, at man har noteret et opslagsnummer ud for en person bevidner, at den pågældende person er fundet i en kirkebog. At det så kan være svært at finde den pågældende kirkebog hhv. opslagsnummeret igen, er så en anden sag.

Men personen er jo reelt fundet i kirkebogen  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

John Nielsen

Hej Christian

Hvem snakker om opslagsnumre ?

Hilsen John Nielsen

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 21 Aug 2015 - 13:16
Hej Christian

Hvem snakker om opslagsnumre ?

Hilsen John Nielsen

Hej John

Det er jo det - måske ikke lige i denne tråd (?), men ellers er der da nok snakket meget om, at man nu ikke længere kan bruge de opslagsnumre, som man har fundet på den gamle AO.

Og det var så det, som jeg lige ville nævne noget om, - nemlig at kunne se et opslagsnummer, hvor gammelt det så end kunne være, jo beviser at man har fundet pågældende person i kirkebogen; en oplysning som i hvert fald for mig betyder, at der er fundet en person, som kunne være den korrekte.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Marianne.
Den oversigt for Hvidovre sogn ?
Dengang LAK udgav deres  kirkebøger på microkort (det er vel ca 30 år siden) udgav de også et katalog  over indholdet , microkort, film, xeroxkopier med angivelse af om det var enestebøger, hovedministerialbøger, contra-do for alle kirkebøger i arkivets område.
Mon ikke den bog stadig kan findes på de fleste biblooteker og lokalarkiver i området?
Mvh Egon

Marianne Lund

#64
Hej Egon

Mange tak for oplysningen!  :)

Rigsarkivet burde lægge dette katalog på nettet.

Københavns Stadsarkiv lægger mange forskellige informationer på nettet ( http://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet ). F.eks. ligger Politiets mandtaller, begravelsesprotokoller, lysningsprotokoller samt diverse kort og tegninger i Kildeviseren, og Fattigvæsenets hovedregistrant ligger på nettet som en søgbar pdf-fil.
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

Hej Marianne

Det vil ikke hjælpe dig ret meget.
På mikrokort havde:
LAV og LAO kun kontrabøger.
LAA kun hovedbøger.
LAK havde begge typer.
Ingen af mikrokortkatalogerne angiver typen, men det kan for LAK's vedkommende ses ud fra et nummer i registraturen (1 eneste, 2 hoved, 3 kontra).
Jeg har den som tekstfil.

Hilsen John Nielsen

Marianne Lund

#66
Hej John

Mange tak for svar!  :)

Hvis der ikke findes hjælpemidler, så kan vi bruge dine regler:
Citat:
Hvis der er FS seddel som det første så er det som hovedregel Kontrabog.
Hvis det er 1 bit sort/hvid så er det som hovedregel Hovedbog.


Hvor på nettet kan man se numrene i registraturen (1 eneste, 2 hoved, 3 kontra)?
Med venlig hilsen Marianne

Egon Hansen

Hej Marianne.
De tre tal kan du se i det katalog som jeg nævnte.
Da jeg begyndte at slægtsforske i 1948-50, bestilte vi kirkebøger ii original ved vejledningen på LAK, og når vi skulle se folketællingslisterne, var det på nakken af jernhesten, fra Jagtvejen til Rigsdagsgården, og tilbage igen til kirkebøgerne!
Vi fik da rørt benene!
Så fik vi M-filmene! siken svir!  og de gamle folketællingslister som Cerox kopier, til selvbetjening nede i "fangekældrene" under læsesalen på RA!
Så i 1980 kom jeg i nærheden af Slagelse bibliotek og lokalarkiv. Der havde de Holbæk og Sorø amters kirkebøger som microkort, og de gamle film fortegerlser (M-filmene) med sognenumrer for kirkebøgerne, og med omhyggelig redegørelse for hvad hvert enkels bind af kirkebogen indeholdt -- det var bare det at det var for kontraministerialbøgerne, og microkortene var af hovedministerialbøgerne og indholdet stemte ikke!
Så var der ikke andet at gøre end at anskaffe LAK's katalog.
Da arkivaren så den, varede ikke ret længe før den også stod på hylderne!
Og nu- - så sidder man bare på den flade - - og så laver RA gud hjælpe mig om på vores gode gamle AO !
Ja så skal de gamle hjernevindinger til at finde ud af nye måder igen! - - Nej nu går jeg altså snart på pension! 
Mvh Egon


Marianne Lund

Hej Egon

Mange tak!  :)

Det er blevet nemmere at lave slægtsforskning i dag, da man kan finde så meget på nettet.
Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

Hej John

Hvis Rigsarkivet også har kataloget som en tekstfil, så kan de lægge teksten på nettet på et google regneark.
Med venlig hilsen Marianne

Lis B. Jensen

Hej Georg

Jeg synes det er rigtig dejligt der er kommet så mage ny arkivalietyper på Internet.

Det ville være rigtig dejligt hvis man fra Statens arkiver satsede på et gøre de forskellige typer/arkivskabere færdig så der ikke var huller i årstallene - som eks kan nævnes skifteprotokoller i Vordingborg nordre og søndre Birk - hvor der mangler nogle årgange og de ny protokoller fra Statsfængslerne hvor der også er huller mellem de forskellige protokoller.

det blot et forslag til fremtidige oplægninger af materialer
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

John Nielsen

Hej Marianne

Det har de ikke og jeg tvivler på at de gider lave det, mikrokort er blevet lidt umoderne.

Hilsen John Nielsen

Marianne Lund

#72
Hej John

Det er praktisk med nogle hjælpemidler på nettet.

Da der er fejl hos AO, så bliver vi nødt til selv at kunne kontrollere oplysningerne.

Måske kan du eller DIS-Danmark lægge teksten ud på et Google regneark. Der er sikkert andre som også kan bruge dette hjælpemiddel.

P.S.: Mange tak for det tilsendte katalog!  :) Jeg har lagt teksten ind i et regneark i Open Office.





Med venlig hilsen Marianne

Georg Brandt Christensen

Vedr. ønsker om at RA lægger diverse dokumenter på nettet.

Jeg kan kun opfordre jer til at sende jeres ønsker til Rigsarkivet - arkivalieronline@sa.dk. Husk at give en begrundelse der kan retfærdigøre at jeres ønske opfyldes. ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Hej
Mon dette hører under denne tråd?
Man skal være et utaknemmeligt skarn hvis man kritiserer .når der er lagt så mange arkivalier på nettet, men det er ligesom der mangler noget i de matrikler, når man vælger at lægge de flere tusinde sider markbøger ud, og undlader de forholdsvis få sider med selve matriklen!
Eller hvad mener I ?
Mvh Egon

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 19 Aug 2015 - 16:57
Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 18 Aug 2015 - 10:42
...
...
Vi vil modtage referater fra de 2 møder snarest, og disse referater vil blive offentliggjort her så snart de foreligger, samt formentlig i DIS bladet og på ArkivalierOnline.


Hej
Rigsarkivet har arbejdet hurtigt ;D
Referat fra mødet mellem DIS- og SSF repræsentanter og Rigsarkivet, den 17/8, vedr. rettelse af fejl og uhensigtsmæssigheder og prioritering af rettelserne, er allerede modtaget og vedhæftet.

Bemærk at de punkter der er nævnt i afsnittene Blandt de forbedringer, der er enighed om, at Rigsarkivet bør prioritere og afnittet Udover de ovennævnte prioriteringer fremførte ..... også som væsentlige fokuspunkter, at  der  her kun er listet de vigtigste punkter. Det betyder ikke at andre fremførte forslag ikke bliver behandlet.


SA har i dag udsendt en statusmeddelelse hvor man kan se hvad de har rettet og vil rette i september/oktober:

Se: https://www.sa.dk/brug-arkivet/ao/status-arkivalieronline
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Svend O. Pedersen

Hej, med den nye billedfremviser på AO, passer opslagsnumrene i kirkebøgerne
ikke længere, det betyder at man bliver nødt til at gennemgå alle sine kildehenvisninger
igen og rette dem, hvilket vil være ret tidskrævende. :(

Mikkel Eide Eriksen

Hej

I det mindste har RA sagt i deres tilbagemelding (se Georg Brandt Christensens indlæg på side 2 af denne tråd) at "gemte links skal kunne genbruges", hvilket jeg tolker som at opslagsnumre og links fremover vil være permanente.

Så det kommer forhåbentlig ikke til at ske igen :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Svend O. Pedersen [4535] Dato 25 Sep 2015 - 17:41
Hej, med den nye billedfremviser på AO, passer opslagsnumrene i kirkebøgerne
ikke længere, det betyder at man bliver nødt til at gennemgå alle sine kildehenvisninger
igen og rette dem, hvilket vil være ret tidskrævende. :(


Hej Svend O. Petersen
Dette emne har været behandlet mange gange i denne og andre tråde. Læs f.eks. her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,99047.msg524983.html#msg524983
Læs specielt Kathrines anbefaling til kildedokumentation.

Det er ikke helt rigtigt at man ikke kan genbruge allerede registrerede opslagsnumre. Der er en del af bøgerne der ikke er gråtonekonverteret hvor opslagsnumrene stadig passer.


Hej Mikkel
Jeg ser dit svar medens jeg svarer Svend.
at "gemte links skal kunne genbruges", hvilket jeg tolker som at opslagsnumre og links fremover vil være permanente.


Det er nok en overfortolkning. Med gemte links refereres der til en fejl i forbindelse med den nye billedviser der gjorde at man endte med en billedviser der have åbnet den rette kirkebog, men ikke viste den side linket pegede på. Enten var ingen side åbnet eller også blev side 1 åbnet.
Det selv om linket kun var nogle timer gammelt.

Jeg tør væde en flaske snaps og 10 røgede sild på at links til kirkebøger, folketællinger og alt andet arkivmateriale vil undergå forandringer i løbet af nogle år, når man finder på nye teknikker, skifter systemer osv.

Så min holdning er: brug de links som en hjælp så længe de virker, men min hovedkildedokumentation vil være:
Sognenavn, amt (så længe vi kan se dette), evt. hvilken form for kirkebog: EM=Enesteministerialbog, HM=Hovedministerialbog, KM=Kontraministerialbog (så længe vi kan se hvilken bog vi har fat i), yderår, Sidetal (hvis det findes), årstal for den fundne registrering samt registreringsnr. (hvis præsten har skrevet det), eller måske 2. spalte, nr. 4.

F.eks.
Gentofte / København HM 1905-1920 210 1906 nr. 6
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

#80
Hej Georg

Ja det er muligt at du har ret. Jeg synes ellers jeg fik beskrevet permalinks meget godt i det oplæg der kom med til SA. Vi får se, og om ikke andet så ka vi tage en omgang snaps og sild ;)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Nielsen

Hej

I behøver ikke vente nogle år før links skifter, det er allerede sket flere gange i det nuværende system.

Hilsen John  Nielsen

John Nielsen

Hej

I seneste udlægning af KB forekommer et antal dubletter tilsyneladende eksakt ens, men med nye bsid- og billednumre.
Der er KB med FKVD indhold som er klippet op i 4 med adskilt indhold, med nye bsid- og billednumre.

Hilsen John Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Jamendog!

Så er det vist snapsetid. Min omgang, åbenbart! :'(
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karen Graabæk Møller

Med hensyn til kildehenvisning (opslagsnummer), kunne man så ikke i en fjern fremtid forestille sig, at AO vil blive indekseret med folienumre og ikke opslagsnumre....?

Hvor der er 2 folienumre på scanningssiden, kunne man jo bruge betegnelsen "Folie 2/3". Sider uden folienumre kunne betegnes ud fra indholdet - fx "Indledning side 2", "Forside" etc.

Det ville i hvert fald gøre det nemmere at finde frem til sider der henvises til.

Men det er jo nok bare en utopi jeg har i hovedet....  ;D

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

PS - vil da gerne melde mig som frivillig til at indeksere, hvis utopien bliver virkelighed!

John Nielsen

Hej Karen

Det var der i det system som AO har valgt at forlade uden at tage oplysningen med, for KB efter 1891.
De har også fået AOV indekserne, og jeg forventede at de ville anvende dem i vieweren.
Filnavnet ved gemning er også forsvundet.
Så en forventning om at det vil gå fremad er lovlig optimistisk.

Hilsen John Nielsen

Karen Graabæk Møller

John, det kan jeg næsten fornemme - og jeg synes i den grad AO har sat sig helt på tværs i mit univers....  ;D

Slægtsforskningen må fortsætte i andre kilder når jeg kommer i gang igen!  ;)

Mvh
Karen