Politiregisterbladene

Startet af Helle Rossini Hansen, 02 Mar 2011 - 18:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg har fuldt indtastningen af Politiregisterbladende meget nøje de sidste 6 måneder, da jeg har en slægtning tilbage, som jeg ikke har kunne finde i Politiregisterbladende.

Rasmus Jørgensen
f. 4. Maj 1852 Mosegård Fyn
g. 1994 i København med Mathea Nathalia Petersen (f. 16. Jul 1873 - d. efter 1925)
d. 3. Dec 1922 København
(Han er katolsk, og familien kan ikke findes i kirkebøgerne efter 1994)

Bosidende sandsynligvis i København 1894-1905, Høsterkøb 1905-1916, København Marstalsgade 37, 3. mellem 1916-1922

Jeg har for nylig fundet hans kone i Politiregisterbladende, da der blev oprettet et nyt blad for hende efter Rasmus døde, men hvor er hans????? Jeg er meget interesseret i at vide, hvor de var bosat i perioden 1894-1905.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh.
Helle Rossini Hansen
Californien, USA
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis

hej!

Om Rasmus Jørgensen dog 1922 i København borde han finnas i på fogsgaard.org men han finns inte där. Naturligtvis kan hans döde blad ha försvunnit.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Rasmus Jørgensen
handelsmand

Født: 05-05-1851     Fødested: Balslev   

Død:  03-12-1922     Adresse ved død:   Marstalsgade   37, 5

Ægtefælle:  Mathea Nathalie f. Petersen   Født:  16-07-1872     Fødested:  København 

Antal hjemmeboende børn:  4

Jag fann honom när jag sökte på hennes namn. På original dödebladet står antagligen hans adress 1894-1905, sen står där nog udtrukket, och sen hans adress från 1916. Någon måste göra ett opslag till dig på Landsarkivet. Landsarkivets løbenr.: J   12166

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Hans död finns i Rosenvængets sogn 1921-1928 opslag 30.

Han blev tydligen gift i Brooklyn, N.Y. den 18 januari 1892.

Eva M
Eva M


Helle Rossini Hansen

Hej Eva,

Tak for oplysningerne, jeg var overrasket over at du fandt ham i Rosenvænget Sogn. Da han var katolsk, var jeg overbevist om, at jeg ikke ville finde nogen oplysninger i kirkebøgerne. Der blev jeg klogere, og at deres vielsesdag var listet. Jeg havde dog ikke troet at det var i New York de blev gift, jeg var overbevist om, at han rejste tilbage til Danmark alene med hans 3 børn, og giftede sig i København. Mathea er fra København og ifølge Invandrerhistorisk Database ankom de i 1894.

Men der er noget der ikke stemmer, for hans første kone Kirsti Olsdatter Laggerbraaten Rust døde 12. Dec. 1892 i New York. (Jeg er i besidelse af dødsattesten), men måske skrev præsten årstallet forkert. Men det er bestemt værd at kigge nærmere på.

Måske kan jeg håbe på, at han er imellem de få, der ikke er indtastet endnu.

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

#6
Well, ifølge folketællingen 1901, blev de gift i 1894. Jeg fandt en Passenger list på ancestry.com for Mathea Petersen f. 1873, der ankom til New York Marts 1892, det modsiger kirkebogen. Nu er jeg virkelig forvirret.

Folketællingen 1901 (Landskronagade 27, København) siger også at han tilflyttede kommunen i 1894, så det beviser at der skulle været et Politiregisterblad tilstede.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis

Petersen  Mathea  Jan  18  1894  Kings  488
Jorgensen  Rasmar  Jan  18  1894  Kings  488 

Här är deras vigsel från italiangen.org. Tydligen fel i den danska kyrkoboken.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

PS Eftersom han dog 1922 måste du titta på döde bladet för att se hans adresser. Döde bladet är ett register blade. När någon dog kom register bladet i ett annat arkiv.

Eva M
Eva M

Helle Rossini Hansen

Jeg var selv inde på italiangen.org og kunne ikke finde dem, selv om jeg prøvede flere gange, du havde mere held end jeg, og jeg kan se hvorfor, når jeg ser, hvordan navnene var stavet. Jeg vil bestille vielsesattesten fra The City of New York, Department of Records and information Service. Med hensyn til dødebladende, var det inde på fogsgaard.org jeg fandt Rasmus Jørgensens død, jeg er ikke helt klar over hvilket dødeblad du snakker om Eva, er der flere?

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis

#10
Hej!

Fogsgaard är en databas där Fogsgaard lagt in den sista adressen från registerbladet. Tar man fram originalet som är  ett vanligt politiets registerblade men politiet har skrivit ett kors och dödsdatum på det, kan man på bladet se personens alla adresser. I och med han är död kommer du antagligen inte att finna ett register blade för honom såvida inte han fick ett nytt blade när han flyttade tillbaka till Köpenhamn 1916.  Stor chans att alla hans adresser finns på "döde bladet", men någon måste leta fram det åt dig.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Hej Eva,

Tak for oplysningerne, jeg var overrasket over at du fandt ham i Rosenvænget Sogn. Da han var katolsk, var jeg overbevist om, at jeg ikke ville finde nogen oplysninger i kirkebøgerne


Læs hvem der er præst ved begravlelsen:
Fink Jensen
kath. apostolsk kirke o.s.v.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Anne,

Finns inte också barnen i Folkekirkens födelseböcker fast familjen var katolsk?

Eva M
Eva M

Helle Rossini Hansen

#13
De kunne være i kirkebøgerne, men da jeg ikke ved hvor i København de boede i 1894-1901 er det næsten umuligt at checke. Jeg kan dog fortælle, at jeg fandt oplysninger i en folketælling omkring en tvilling der døde. Tvillingerne var tilfældigvis indskrevet i Frederiksberg kirkebog (03/03/1903) fordi, at Mathea blev indlagt på Frederiksberg Fødehjem, hun fødte tvillingerne for tidligt, og kun en overlevede. De fik ikke flere børn efter tvillingerne, så jeg kan ikke checke de kirkebøger der hører til Landskronagade 27, hvor de boede 1901-1905.

De fik en pige Anna Elise Jørgensen den 19. Aug. 1899, men hun var ikke listet i Frederiksberg eller Skt. Johannes kirkebog, enten fordi de var katolske eller også fordi de ikke boede i Landskronagade 27 på dette tidspunkt. Sønnerne Kristian Hjalmar Jørgensen f. 14. Nov. 1894 og Rudolf Godfred Jørgensen f. 27. Dec. 1896 er begge født i København, men igen hvor.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis

Hej Helle!

Be någon göra ett opslag i dödebladene på Landsarkivet. Numret är: J   12166
Det kan ge dig fler adresser. Något annat tips kan jag inte ge dig.

Eva M
Eva M

Helle Rossini Hansen

Du skal ihvertfald have tak for hjælpen Eva, jeg vil spørge om nogen kan slå det op for mig.

mvh.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Eva, hvor får du dit nr. J12166 fra? jeg var inde på Daisy, og fandt følgende:

Arkivnummer: DG-001
Arkivskaber: Københavns Politi, Politidirektørens Sekretariat
Arkivserie: Dødeblade for København
Indhold: 11433 Jørgensen Karen - 12377 Jørss
Løbenummer: 69
Stregkode: 8011479391

Er det dem? eller har du noget andet?

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis


Det är nog i den packen som blad 12166 finns.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

Numret fick jag från fogsgaard. På varje döde blade finns det ett löpnummer. När man letar i packen kan man lätt hitta bladet. (De gånger jag sökt i döde bladene har jag tänkt: Tänk om jag skulle tappa packen. Då får jag sitta här hela dagen och sortera döde blade.)

Eva M
Eva M

Helle Rossini Hansen

Selvfølgelig Eva, that made sense. Jeg vil dog alligevel vente med at bede nogen om at gå på arkivet før ALLE Politiregisterbladene er indtastet, jeg kan jo stadig håbe på, at det dukker op.

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"