Otto S. Brenner

Startet af Søren Kryger Hansen, 10 Jun 2015 - 08:43

Forrige emne - Næste emne

Søren Kryger Hansen

Hej

Jeg er i besidelse af 2 håndskrevne breve, fra O.S.Brenner til Arkivar Knud Prange, et fra 6 juni 1969 og et fra 5 juni 1970.
I det sidste nævner  O.S.B. citat: "I øvrigt håber jeg - håbet er som bekendt forfængeligt - at jeg i 1971, kan få bind II (17 - 20 generation) færdig og trykt, (desværre har jeg cancer i prostata og en mildere angina pectoris, så det kan måske blive problematisk ) Det kommer an på, hvor længe jeg kan holde."

Er der nogen der ved, hvor langt O.S.B. kom med bind II ?
Eller om hans optegnelser til bogen er gemt og event. hvor ?

Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen

PS  det er jo selvfølgelig Gorm den Gamle bogen jeg taler om.
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Anne Mortensen

Har læst dette:

http://da.wikipedia.org/wiki/Sixten_Otto_Brenner

http://bog.nu/navne/s-otto-brenner
----------------------------

Har du spurgt på biblioteket.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Søren Kryger Hansen

hej

tak Anne - men der er tydeligvis ikke udgivet et bind II, men der må være et sted hvor hans optegnelser til bind II ligger, eller er de gået tabt ?
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Anne Mortensen

Spørg her:

http://www.kb.dk/da/index.html

Det Kongelige Bibliotek
Nationalbibliotek og Københavns Universitetsbibliotek 
Søren Kierkegaards Plads 1 - 1219 København K - EAN: 5798 000795297 - Tlf: +45 33 47 47 47 - E-mail kb@kb.dk
---------------------

Men som der står i linket:

Brenners efterladte samlinger af genealogisk materiale befinder sig på Landsarkivet i Lund.

Så der skal måske spørges i Lund.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Søren Kryger Hansen

tak igen Anne

Det er måske en opgave for DIS at lægge det ud, hvis det er muligt. også med event. rettigheder osv.
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Søren Kryger Hansen

Hej

Jeg har eftersøgt om der er gemt materialer fra S.O.Brenner - mht. udgivelse af II. bind af Gorm bogen. er der nogen der ved om det er muligt at få Brenners forskning udgivet og om der er nogen der har tid og evner til at gøre det - event. i DIS regi ?

Citat fra: Søren Kryger Hansen [340] Dato 10 Jun 2015 - 08:43
Hej

Jeg er i besidelse af 2 håndskrevne breve, fra O.S.Brenner til Arkivar Knud Prange, et fra 6 juni 1969 og et fra 5 juni 1970.
I det sidste nævner  O.S.B. citat: "I øvrigt håber jeg - håbet er som bekendt forfængeligt - at jeg i 1971, kan få bind II (17 - 20 generation) færdig og trykt, (desværre har jeg cancer i prostata og en mildere angina pectoris, så det kan måske blive problematisk ) Det kommer an på, hvor længe jeg kan holde."

Er der nogen der ved, hvor langt O.S.B. kom med bind II ?
Eller om hans optegnelser til bogen er gemt og event. hvor ?

Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen

PS  det er jo selvfølgelig Gorm den Gamle bogen jeg taler om.
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej Søren

Hvis Brenners efterladte materialer kan findes på landsarkivet i Lund, og adgangs-/viderebringelsestilladelser mv. kan sættes i stand, synes jeg det ville være en helt oplagt opgave for DIS-Danmark at videreformidle disse. Gorm den gamles efterkommere blander sig ind i mange gamle danske slægter.

For min skyld kan det sagtens gøres som affotograferinger på hjemmesiden, evt. med frivilliges afskrift eller blot et navneregister.

Hvad siger andre DIS'ere?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Eg

Hej på  tråden
Jeg kan ikke lade være med at blande mig.  Jeg har nemlig --- beklager  -  ukritisk brugt de første 17 generationer fra Gamle Gorm i min anetavle - direkte afskrift...dog med kildeangivelse selvfølgelig.

Det ville således være endnu en sikkerhed, via Brenners "17. til 20. generation" at få egne  optegnelser ! bekræftet.

Derfor vil jeg som anden også skriver,  gerne om DIS-Danmarks bestyrelse , ville tage denne OPGAVE op og få tilladelse ( hvis sådan kræves) til at dette  evt. overføres til  f. eks. afsnit  "AFSKREVNE KILDER"  eller lignende.

Men der er måske flere DIS medlemmer der kan have fornøjelse heraf, så de bør  gerne komme ud af "busken" og  (evt,) bakke sagen op.  Tak
Mvh
Jens Eg
DIS medlem


Søren Kryger Hansen

Hej

Er der nogen der ved ,hvem man skal henvende sig til her på DIS, ang. mulighed for udlægning af generation 17 - 20 ?
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Poul Wachmann

#9
DIS-Danmark finder gerne plads til Otto S. Brenners bind 2 af Gorm Den Gamles efterslægt. Det er DIS Arkiv & Bibliotek, der kan tage sig af opgaven med at gøre materialet tilgængeligt på Internettet.

Der er imidlertid et stort forarbejde, inden det når så vidt. Det er p.t. usikkert, hvor manuskriptet til bind 2 befinder sig og hvilken stand det er i. Desuden falder materialet ind under Ophavsretsloven, hvilket betyder at der skal skaffes tilladelse til kopiering og offentliggørelse. Det er en opgave, der kræver flere ressourcer, end biblioteksudvalget har til rådighed.

Hvis en enkelt person eller en gruppe vil påtage sig opgaven med at klargøre materialet til at lægge på nettet, er der uden tvivl mange, som vil se positivt på dette initiativ. Biblioteksudvalget vil naturligvis kunne assistere, hvis der er behov for mere officielle henvendelser til myndigheder fra DIS-Danmarks side.

Med venlig hilsen
Poul Wachmann


Søren Kryger Hansen

Hej Poul

Citat fra: Poul Wachmann [17] Dato 23 Jun 2015 - 14:57
DIS-Danmark finder gerne plads til Otto S. Brenners bind 2 af Gorm Den Gamles efterslægt. Det er DIS Arkiv & Bibliotek, der kan tage sig af opgaven med at gøre materialet tilgængeligt på Internettet.

Der er imidlertid et stort forarbejde, inden det når så vidt. Det er p.t. usikkert, hvor manuskriptet til bind 2 befinder sig og hvilken stand det er i. Desuden falder materialet ind under Ophavsretsloven, hvilket betyder at der skal skaffes tilladelse til kopiering og offentliggørelse. Det er en opgave, der kræver flere ressourcer, end biblioteksudvalget har til rådighed.

Hvis en enkelt person eller en gruppe vil påtage sig opgaven med at klargøre materialet til at lægge på nettet, er der uden tvivl mange, som vil se positivt på dette initiativ. Biblioteksudvalget vil naturligvis kunne assistere, hvis der er behov for mere officielle henvendelser til myndigheder fra DIS-Danmarks side.

Med venlig hilsen
Poul Wachmann



Er det noget du/i vil finde folk til? - jeg skal lige nævne, at jeg ikke kender nogen der kan.
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Poul Wachmann

Hej Søren,

Desværre har ingen henvendt sig som svar på min opfordring til at assistere med udredningen.

Med venlig hilsen
Poul

Christian Konstmann Autzen

Det første er vel, at f.eks. DIS-Danmark sender et (officielt) brev til arkivet i Lund og forhører sig - og hvis det ligger der, hvordan det så kunne lade sig gøre, f.eks. at få det skannet, herunder om ophavsretsforhold.

Herefter kommer så opgaven med at finde en eller flere personer, som kan tage sig af det praktiske. - Måske i samarbejde med DIS-Sverige (eller hvad den nu hedder).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Knud Haaning Andersen

En sådan opgave kunne jeg da godt påtaget mig. Jeg har stor erfaring med fotografering på arkiverne. Jeg har fotograferet mindst ½ mill. sider, så jeg ved lidt om det. Så hvis der i arkivet i Lund ikke er restriktioner på materialet, er det bare at gå igang.
MVH
Knud Haaning Andersen
Venlig hilsen
Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
Hjemmeside:http://knudhaaning.dk
http://knudhaaning.dk/
Med i Facebookgrupperne Forum for Slægtsforskere og DNA og Slægtsforskning

Poul Wachmann

Hvis jeg har forstået det rigtigt, vil Christian være i stand til at rette henvendelse til Lund og Knud vil i givet fald gerne affotografere manuskriptet. Der er næppe behov for nogen officiel DIS henvendelse under udredningen af, hvad der måtte findes og hvor det måtte befinde sig.

Det ville være dejligt, hvis det kunne lykkes at få digitaliseret dette værk.

Med venlig hilsen
Poul

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Poul Wachmann [17] Dato 28 Jun 2015 - 15:31
Hvis jeg har forstået det rigtigt, vil Christian være i stand til at rette henvendelse til Lund og Knud vil i givet fald gerne affotografere manuskriptet. Der er næppe behov for nogen officiel DIS henvendelse under udredningen af, hvad der måtte findes og hvor det måtte befinde sig.

Det ville være dejligt, hvis det kunne lykkes at få digitaliseret dette værk.

Med venlig hilsen
Poul

Hej Poul

Det har du nu nok forstået forkert; - jeg skrev kun i hvilken rækkefølge jeg mener, at det skal tages.

Og jeg mener fortsat at det vil være bedst, at det er en organisation som DIS-Danmark, som retter officiel henvendelse til landsarkivet i Lund. Hvis jeg selv stod for landsarkivet, ville jeg nok være lidt skeptisk over for en privat henvendelse, hvor en henvendelse fra en organisation som DIS-Danmark vil være med betydeligt større gennemsalgskraft.

- Så lad bestyrelsen lige tænke over det først.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Poul Wachmann

Hej Christian,

Det var da ærgerligt. Lad os håbe, at en anden vil påtage sig opgaven. Det kræver næppe mere at henvende sig til et svensk landsarkiv end til et dansk.

Med venlig hilsen
Poul


Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Poul Wachmann [17] Dato 29 Jun 2015 - 00:09
Hej Christian,

Det var da ærgerligt. Lad os håbe, at en anden vil påtage sig opgaven. Det kræver næppe mere at henvende sig til et svensk landsarkiv end til et dansk.

Med venlig hilsen
Poul



Hej Poul

Du glemmer da vist, at det drejer sig om arkivmateriale, hvor der er begrænsninger for (ophavsret), og samtidig skal der gives tilladelse til at stille det til rådighed for en eller flere personer, som kommer til Lund for at skanne materialet.

I min tid i centraladministrationen blev sådanne spørgsmål taget alvorligt, og ikke "alle og enhver" fik sådan lige tilladelse til hvad som helst. Og det er derfor jeg fortsat mener, at det vil være bedst at det er DIS-Danmark - eller den svenske pendant - som står for henvendelsen.

Og hvorfor kan DIS-Danmark's bestyrelse ikke lige skrive et brev til landsarkivet i Lund og forhøre sig - jeg spørger blot. Hvis det er selve formuleringen af brevet, der giver problemer, så sig til - og jeg prøver at komme med et udkast.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Poul Wachmann

Jeg har sendt en forespørgsel til håndskriftsamlingen på Universitetsbiblioteket i Lund med følgende ordlyd:

Vi er blevet opmærksom på, at manuskriptet til:
Otto S. Brenner: Nachkommen Gorm des Alten, bind 2
muligvis befinder sig blandt Brenners genealogiske samlinger i håndskriftsamlingen på Universitetsbiblioteket.
Bind 1 med Gorm den Gamles efterkommere 1.-16. generation blev udgivet allerede før Brenners død i 1971 og er umiddelbart tilgængeligt.
Kan I venligst bekræfte eller afkræfte, at manuskriptet til bind 2 findes i håndskriftsamlingen?
Såfremt manuskriptet findes, kan vi så bestille en scanning af materialet eller selv foretage en scanning af materialet på læsesalen i Lund eller alternativt på Rigsarkivet / Det Kongelige Bibliotek i København?


Med venlig hilsen
Poul

Søren Kryger Hansen

Hej alle

Jeg er glad for, at DIS (Poul Wachmann) vil prøve, at få Brenners materiale tilgængeligt, det var jo tydligvis hans ønske, iflg. hans breve til K. Prange. Men som bekendt, døde han året efter
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Poul Wachmann

Universitetsbiblioteket skriver i sit svar følgende:

I Brenners arkiv finns det boxar märkta Supplemenet III och Supplemenet IV. Dessa rymmer material kring Gorm den Gamle men vad jag förstår så gäller det bara band 1 – på omslagen står det "Band I I" samt "Band I II". Jag tolkar detta som att det är material som rör band 1 men att det är uppdelat i två boxar då det inte får plats i en. Vi kan inte hitta någon volym som ska innehålla manuskript till band 2. Har du mer information om var i samlingen det i så fall finns eller varifrån uppgifterna kommer om att det ska finnas i arkivet? Förteckningen över Brenners arkiv är mycket omfattande och lite svår att hantera.

Som jeg forstår svaret, er det nok yderst tvivlsomt, om der findes et manuskript til bind 2 om Gorm Den Gamle. Det kan i hvert fald ikke umiddelbart identificeres. Oplysningerne i denne tråd siger blot, at han havde til hensigt at lave bind 2, men der ingen vished for, at han nåede det.

Med venlig hilsen
Poul

Søren Kryger Hansen

Citat fra: Søren Kryger Hansen [340] Dato 10 Jun 2015 - 08:43
Hej

Jeg er i besidelse af 2 håndskrevne breve, fra O.S.Brenner til Arkivar Knud Prange, et fra 6 juni 1969 og et fra 5 juni 1970.
I det sidste nævner  O.S.B. citat: "I øvrigt håber jeg - håbet er som bekendt forfængeligt - at jeg i 1971, kan få bind II (17 - 20 generation) færdig og trykt, (desværre har jeg cancer i prostata og en mildere angina pectoris, så det kan måske blive problematisk ) Det kommer an på, hvor længe jeg kan holde."

Er der nogen der ved, hvor langt O.S.B. kom med bind II ?
Eller om hans optegnelser til bogen er gemt og event. hvor ?

Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen

PS  det er jo selvfølgelig Gorm den Gamle bogen jeg taler om.

som jeg forstår brevet til K.Prange dateret 5 juni 1970, ville han forsøge at få det udgivet i 1971, altså året efter, så han må jo da have samlet materialet, ellers kunne han jo ikke nå det året efter !!!!!
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Christian Konstmann Autzen

Der bør nok sendes en person til Lund for at tjekke materialet - det vil give vished.

Selv har jeg ikke muligheden, men andre kunne måske finde tid  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Søren Kryger Hansen

Hej

Jeg har desværre ikke tid og mulighed heller, jeg håber vi her igennem kan finde en der har tid og lyst.
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk

Søren Kryger Hansen

løfter lige tråden, så den ikke bliver glemt  ;)
Med venlig hilsen
Søren Kryger Hansen
www.krygerslægten.dk