Fødsel 1858 i Sverige

Startet af Thestrup-Bjørn, 24 Jun 2013 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis



Konfirmation 1871  är undertecknad av W. Svartengren.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Thestrup-Bjørn, det var ju dig jag försökte hjälpa i juni/juli 2013. Jag fann denna Augusta G. men kom inte vidare med henne.

Jag kan inte finna ditt första inlägg. Mitt svar hade nr 4060.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Bjørn,
Du skriver:
"Min" Augusta er primo 1884 tjenestepige i Volstrup, Hjerm (Hjerm, Ringkøbing)"

Jeg lurer på hvilken kilde du har, jeg har prøvd forskjellige folketellinger, men er ikke vant til å søke i danske baser. Det er dessuten ingen folketelling 1884.

Jeg vil tro at det beste vil være å prøve å finne arrestprotokoller fra den tid hun satt i arresten og se om det er flere detaljer der. Jeg har god erfaring med det fra Norge, der f.eks. foreldrene er oppgitt.

Som vi ser er det vanskelig å kople den svenske Augusta sikkert til de(n) danske/norske. I forhøret av Augusta i Oslo ramser hun opp en rekke steder i Norge hun har vært før hun reiste til Danmark. Tar vi dette bokstavelig, passer det dårlig med Gräsmark-Augusta (men det passer fortsatt med den danske). Vi må også huske at at barnehjemsbarn/omstreiferske som den svenske ikke nødvendigvis er sannferdig i sine svar til forhøreren. Hun vil ha egeninteresse av å dokumentere opphold i Norge for å få tilgang til fattig-kassen her. Etter ca 20 år er det sikkert vanskelig å huske hvor lenge hun var på ulike steder.

I jakten på vår Augusta fant vi ut at det beste var å søke videre i Norge, og det samme er kanskje tilfelle for din. Jeg regner med at fengselsarkivene bare er tilgjengelige i papir-utgave.
Rune

Eva Morfiadakis


I födelsenotisen står det att Augusta G. var tjänande i Volstrup Hjerm sogn på 10 månadersdagen. Födelsenotisen finns såväl i Holstebro som som i Hjerm.

Jag har letat runt i Daisy men har inte funnit att handlingarna från arresten i Holstebro är digitaliserade.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

For sikkerhets skyld sjekket jeg fødsler i Eldsberga församling, Hallands län, der det skal finnes et sted Brunskog. Men ingen mulige kandidater født 1854 eller 1858.

Eva Morfiadakis


Nej, det kontrollerade jag 2013.


Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg sendte en henvendelse til det danske riksarkivet i Viborg og fikk følgende svar på om det er arkivmateriale i forbindelse med Augusta sitt opphold i arresthuset i Holstebro:

"For Holstebro Arresthus findes der nedenstående arkivalier fra 1880'erne:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=arrest+holstebro&b=&c=&d=1885&e=1885&f=&g=&h=&ngid=1549492&ngnid=1549493&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Desværre er der ikke egentlige fængselsprotokoller iblandt, men journalerne kan muligvis give yderligere oplysninger.

Du kan også prøve at finde papirerne fra retssagen. Mon ikke at det er ved Holstebro Byfoged:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=holstebro+foged&b=&c=&d=1880&e=1890&f=&g=&h=&ngid=523421&ngnid=523423&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
En sag bør befinde sig i Justitsprotokol, politiprotokol eller i domprotokol.

Arkivalierne er ikke online, og befinder sig fysisk på Rigsarkivet i Viborg i Jylland.

Desværre kan vi kun påtage os at finde oplysningerne mod betaling, som er 645 d.kr. pr. time. Og hvor mange timer der skal bruges, tør jeg ikke spå om.
Ønsker du at få foretaget en undersøgelse, skal du skrive til mailboxIV@sa.dk med så mange oplysninger som muligt. Skriv evt. et max beløb."

Det er nok mulig å finne mer om Augusta her, hvis en finner de riktige dokumenter.

Jeg ville begynt med (fra den første lenken):
Journal for det by og herreder fælles arresthus  1853 - 1915
Navn(e):
Journal, Holstebro By og Hjerm-Ginding Købstad (officielt)
Journal for det by og herreder fælles arresthus (kaldenavn)

Fra den andre lenken er det bl.a. to serier strafferegistre, og dessuten "til- og afgangsregister for tyende".

Kanskje det går an å be noen med lett tilgang til riksarkivet om å søke etter Augusta? Å betale riksarkivet er nok ikke aktuelt, det blir for dyrt.

Thestrup-Bjørn

Hej!

Tak for diverse oplysninger, som jeg desværre ikke lige umiddelbart kan bruge.

Som en ældre sjællænder kommer jeg nemlig aldrig på f.eks. Landsarkivet i Viborg (NB! Rigsarkivet (som der kun er 1 af) ligger i København).

Kan heller ikke bruge jeres fine henvisninger til svenske kilder, fordi jeg ingen adgang har til at se dem.

-------------------------------------

Jeg opgiver Augusta - heldigvis er hun ikke min ane.


Tak, fordi I kiggede med og kom med forslag.

-------------------------------------


Min tråd lukkes nu
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998