Tydning af tekst

Startet af Uffe Nilsson, 19 Maj 2015 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Uffe Nilsson

#30
Hej Vibeke Carøe

Mange knus for din hjælp og selv om det nok ikke bliver aktuelt, står vi til rådighed, hvis du skulle få brug for hjælp.  :D
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

#31
Hej Vibeke Carøe

Hvordan skal jeg nogensinde takke dig nok for dit arbejde.

Vi har i flere år søgt efter Jacob Jensens forældre og fødested, men er stødt på en mur, en gordisk knude, som du så lige løser på et par dage. Du fortjener mere end UG med kryds og slang.

Det er først for nyelig vi er begyndt at forske i Lægdsrullerne, da vi har ment det ikke var noget vi kunne finde ud af og samtidig har vi fået en anden forsker på Facebook til lidt hjælp og som fandt Jens Jensen Rørbye i en FT. Men vi har været lidt i tvivl om denne Rørby og da kirkebogen for Rørbye sogn også var brændt, følte vi igen muren.

Vi må nu se om vi kan koble vidner og eller faddere sammen med senere handlinger i familien, for der er noget der tyder på Cathrine Henrichsdatter dør i Slagelse af lungesyge - KB opslag 220 nr. 133 Skt. Peders 1823 Chatrine Henrichsdatter død 69 år.

Og Jens Jensen dør sikker også tidligt, dvs efter Jacob Jensens andet barn Peder Jacobsen der døbes i 1820 i Gimlinge, hvor vi kan se Jens Jensen er fadder alene, selv om Chatrine først død 3 år senere. Jens Jensen er også fadder alene i 1818 til Jacob Jensens dåb.

Jeg har et sidste spørgsmål:
Er du stødt på noget, der kunne fortælle om Jens Jensen kan være født i Rørbye sogn, ved Kalundborg?
Eller noget om hvorfra han har fået tilnavnet Rørbye, for dette navn benyttes ikke i Lægdsrullerne eller ved dåbshandlingerne?
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Det var vist noget vrøvl jeg fik skrevet:

"Og Jens Jensen dør sikker også tidligt, dvs efter Jacob Jensens andet barn Peder Jacobsen der døbes i 1820 i Gimlinge, hvor vi kan se Jens Jensen er fadder alene, selv om Chatrine først død 3 år senere. Jens Jensen er også fadder alene i 1818 til Jacob Jensens dåb."


Der skulle stå følgende:
Og Jens Jensen dør sikker også tidligt, dvs efter Jacob Jensens andet barn Peder Jacobsen, der døbes i 1820 i Gimlinge og hvor vi kan se Jens Jensen er fadder alene, selv om Chatrine først dør 3 år senere.
Jens Jensen er også fadder alene i 1818 til Jacob Jensens første barnedåb, med Hendrik Jensen Jacobsen.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#33
Hej Uffe.

Dejligt at kunne være til hjælp  :)

Jeg fandt Torbens konfirmation i 1803 i Slagelse Skt Peder, Slagelse, Sorø 1771-1816 NY: Opslag 199.

Der står: "Torben Jensen, Cathr. Rørbyes søn, t(jener) Hans Larsen i Halmstrup"

Det kunne jo tyde på, at Jens Jensen er død, eller? Det er alligevel mærkeligt, at der ikke står Jens Jensens enkes søn, eller afdøde Jens Jensens søn.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

#34
Vedr. fadderne til Jacobs børn er det  ikke sikkert, at det er hans far, som står fadder, men han er sandsynligvis beslægtet (dog kan det også være nære venner, hvis der ingen slægtninge er). Da Lisbeth Jørgensdatter er fra sognet, kan en mulighed være, at Jens Jensen fx var gift med en af hendes søstre.

Vedr. tilnavnet Rørbye er det sandsynligt, at det betyder, at han kom fra Rørby sogn. Det er frustrerende, når man løber ind i muren "ingen kirkebog".

Heller ikke lægdsrullerne kan være til nogen hjælp her, da de først starter i 1792, og da er han jo allerede i København. Det ser heller ikke ud til, at der er lægdsruller for København?

Jeg har ikke prøvet at finde oplysninger på Rigsarkivet om soldater i hovedstaden, så jeg ved ikke, om det er muligt. Det ville være godt, fordi der er militære identifikationsoplysninger om ham i kirkebogen.

En mulighed er at finde godsarkiver for Rørby sogn. Det kan dog være meget svært at bruge til noget, når man kun har Jens Jensens fars fornavn at gå efter - af alle navne Jens! Så skal man jo igennem alle skifter efter mænd med fornavn Jens, og så håbe på at man kan finde en arving ved navn Jens, som aldersmæssigt er en mulighed - hvis alderen overhovedet er nævnt!

Forhåbentlig er der andre, der har mere at byde ind med her. Men så skal du nok starte en ny tråd.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Jeg kan ikke fremhæve din dygtighed nok.  :D

1.
Din oplysning tidligere:
Jørgen Stauning er præst i Maribo og Hillested sogne 1779-1799, så Cathrine har nok boet der før den dato.
Hvor har du oplysningen fra?

Det må jo så betyde, at vi skal til Lolland/Falster.

2.
Undskyld min uvidenhed:
Du må uddybe det så jeg kan lære lidt.
Citat: Det er alligevel mærkeligt, at der ikke står Jens Jensens enkes søn, eller afdøde Jens Jensens søn.

Jens Jensen gift med en af hendes søstre.
Det bliver jeg nød til at undersøge.

3.
Citat: Det ser heller ikke ud til, at der er lægdsruller for København.
Nej jeg forstår det heller ikke, for det burde der vel være?

4.
Citat: oplysninger på Rigsarkivet om soldater i hovedstaden.
Der er vi ude i noget vi ikke har kendskab til. Kan du oplyse, hvad man præcis skal søge efter på Rigsarkivet?
Du skriver noget om: der er militære identifikationsoplysninger om ham i kirkebogen.
Hvad er det for en kirkebog Rigsarkivet med militære identifikationsoplysninger vi skal søge i?

5.
Citat: godsarkiver for Rørby sogn.
Det må vente til vi er blevt mere garvede forskere. ::)

Endnu engang tak
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#36
Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

1.
Din oplysning tidligere:
Jørgen Stauning er præst i Maribo og Hillested sogne 1779-1799, så Cathrine har nok boet der før den dato.
Hvor har du oplysningen fra?

Det må jo så betyde, at vi skal til Lolland/Falster.


Da Jens og Cathrine bliver gift, har de forevist en altergangsattest signeret Hr. Stauning, der er dateret Maribo 2.5 1784. Præsten hr. Stauning i Maribo sogn, som jf. Wibergs Præstehistorie var Jørgen Stauning, sognepræst i Maribo og Hillested sogne 1779-1799, har attesteret, at Cathrine har været til altergang som påkrævet: efter konfirmation skulle alle til alters mindst 1 gang årligt (kilde: Find din slægt, af Skaaning og Klercke Rasmussen, s. 81). Derfor må hun vel have opholdt sig i hr. Staunings menighed før 2.5 1784, men det er ikke sikkert, at hun er født der. Det kan nogle gange være en god ledetråd.

Man kan finde Wibergs Præstehistorie på nettet her:

http://wiberg-net.dk/

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

2.
Undskyld min uvidenhed:
Du må uddybe det så jeg kan lære lidt.
Citat: Det er alligevel mærkeligt, at der ikke står Jens Jensens enkes søn, eller afdøde Jens Jensens søn.


Da Torben Jensen bliver konfirmeret, skriver præsten, at han er Cathrine Rørbyes søn, ikke at han er Jens Rørbyes søn. Han skriver heller ikke, at Torben er afdøde Jens Rørbyes søn eller Jens Rørbyes enkes søn. Min erfaring er, at det oftest var faderen, som blev oplyst ved kirkelige handlinger (og også i andre sammenhænge). Kvinder var umyndige, og derfor mindre betydningsfulde i både verdslig og gejstlig forstand. Hvis faderen havde været levende (og til stede), er min teori, at præsten ville have anført hans navn og ikke moderens, hvilket medfører hypotesen, at faderen enten er død eller fraværende, i sidstnævnte tilfælde kan de i princippet være skilt.
Men det er som sagt blot en mulighed. Jeg ser ikke rigtig anden god forklaring på præstens ordvalg, og jeg er som udgangspunkt skeptisk overfor forklaringen "tilfældighed".

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

Jens Jensen gift med en af hendes søstre.
Det bliver jeg nød til at undersøge.


Min pointe er blot, at den Jens Jensen, som står fadder ved Jacobs to første børns dåb, ikke nødvendigvis er Jacobs far. Jeg ville i hvert fald undersøge muligheden for, om han på anden måde var beslægtet med Jacob eller hans hustru, før jeg ville konkludere, at det er Jacobs far. Bare for en ordens skyld. Det ændrer selvfølgelig ikke noget rent anemæssigt.

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

3.
Citat: Det ser heller ikke ud til, at der er lægdsruller for København.
Nej jeg forstår det heller ikke, for det burde der vel være?


Jf. ovennævnte bog (Skaaning og Klercke Rasmussen, s. 110) blev værnepligtige i København - Staden registreret i Hvidovre sogn, Københavns amt (lægd nr. 1). Jeg har kigget hovedrulle for dette lægd 1792 igennem, ingen Jens Jensen i den rette alder.

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

4.
Citat: oplysninger på Rigsarkivet om soldater i hovedstaden.
Der er vi ude i noget vi ikke har kendskab til. Kan du oplyse, hvad man præcis skal søge efter på Rigsarkivet?
Du skriver noget om: der er militære identifikationsoplysninger om ham i kirkebogen.
Hvad er det for en kirkebog Rigsarkivet med militære identifikationsoplysninger vi skal søge i?


Det er heller ikke noget, jeg har erfaring med endnu. Men efter lidt nærmere undersøgelser er jeg kommet frem til følgende:

Da Jens Rørbye er tømmermand, har han vist været en del af Holmens faster "håndværkerstok", dvs. håndværkere, som var ansat på livstid under håndværkerstokkens mønsterskriver, jf. Jørgen Green, som har skrevet slægtsforskerbøger og -vejledninger vedrørende hæren og søværnet. Du kan finde forskelligt materiale om dette emne ved google-søgning.

På Daisy:
Måske arkivskaber: Søkrigskancelliet (Søetaten), 2. divisions mønsterskriver? Der er nogle arkivserier direkte forbundet med håndværkerstokken, men jeg synes dog ikke, at jeg kan finde ruller eller mandtalslister eller lign. for den tidsperiode, som du har brug for.

Men som sagt - jeg er helt nybegynder på dette område og har ikke prøvet at kigge i disse arkiver endnu.

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 22 Maj 2015 - 14:19

5.
Citat: godsarkiver for Rørby sogn.


Ja, det er jo også et stort område at dykke ned i. Især kan skifter give en del gode oplysninger om anerne, og man kan også finde fæstekontrakter m.m. i godsarkiverne.
Der findes forskellige hjælpemidler til at finde ud af, hvilket sogne hørte under hvilke godser, fx "Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver" af Bente S. Vestergaard, og "Sognenøgle til skifteprotokoller fra private godser, institutioner, præstekald m.m. øst for Storebælt + vejledning i at finde skifter for den ordinære landbefolkning" af Michael Dupont.

Denne her side bruger jeg ofte, hvis jeg ved, hvilket amt jeg skal finde skifter i. Bemærk, at man skal bruge "ae" for æ, "o" i stedet for ø, og "aa" for å. Og det er også en god idé at prøve forskellige stavemåder, når man bruger browserens "find"- funktion:

http://www.aurelia-clemons.dk/probate.htm
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Jacob Jensen blev konfirmeret 1810 i Slagelse Skt Mikkel, Slagelse, Sorø 1756-1848, opslag 299, højre side (nr. 16 af drengene):

Jacob Jensen, en søn af afd. vægter i Kbhavn
Jens Jensen, hos Moderen Enke og Vaske-
kone, p 16 A (på 16. år)

Mon ikke dette er Jens Jensen Rørby død i Slagelse Skt Mikkel (samme kirkebog som konfirmationen), opslag 194, venstre side, anden sidste begravelse:

(død) 17 (maj)
(begravet) 20 (maj)

Jens Rørbye Daglejer Frie Jord paa Fatt. Krkgd.

49 år

Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Hej Vibeke Carøe
Tak for din fyldige og forstålige forklaringer. Det er lærdom der kan bruges.

Jeg har gennemgået de Lægdsruller du tidligere har fundet og sammenlignet dem med dem jeg havde. Der er en rulle jeg ikke kan få til at stemme.

Dit opslag:
- I hovedrullen Sorø amt 1821 (opslag 25, gl. nr. 165, ny nr. 97) -

Min rulle:
hovedrullen Sorø amt 1821 (opslag 25, gl. nr. 121, ny nr. 97

Mvh. Uffe
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Dit opslag på:
"Jacob Jensen blev konfirmeret 1810 i Slagelse Skt Mikkel, Slagelse, Sorø 1756-1848, opslag 299, højre side (nr. 16 af drengene)"

Det kan jeg ikke finde. Opslaget er på døde og der er ingen nr. 16 på højre side i opslag 299.

Jeg prøvede, at kigge på Skt. Peder i stedet for, men der er ingen årstal 1756-1848.

Der må være gået noget galt.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 25 Maj 2015 - 10:04
Jeg har gennemgået de Lægdsruller du tidligere har fundet og sammenlignet dem med dem jeg havde. Der er en rulle jeg ikke kan få til at stemme.

Dit opslag:
- I hovedrullen Sorø amt 1821 (opslag 25, gl. nr. 165, ny nr. 97) -

Min rulle:
hovedrullen Sorø amt 1821 (opslag 25, gl. nr. 121, ny nr. 97

Ja, selvfølgelig. Det beklager jeg  :-[ jeg er nogle gange lidt for flittig med "kopier- sæt ind", men glemmer at få rettet. Det er gl. nr. 121.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

#41
Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 25 Maj 2015 - 10:34
Dit opslag på:
"Jacob Jensen blev konfirmeret 1810 i Slagelse Skt Mikkel, Slagelse, Sorø 1756-1848, opslag 299, højre side (nr. 16 af drengene)"

Det kan jeg ikke finde. Opslaget er på døde og der er ingen nr. 16 på højre side i opslag 299.

Jeg prøvede, at kigge på Skt. Peder i stedet for, men der er ingen årstal 1756-1848.

Der må være gået noget galt.

Det var dog pinligt! Jeg har ingen anelse om, hvordan jeg fik det forkludret så grundigt.

Det er Slagelse Skt Mikkel 1756-1848 NY udgave, opslag 415, højre side, dreng nr. 16.

Det er heller ikke det rigtig opslagsnummer for begravelsen af Jens Rørbye!

Det er Slagelse Skt Mikkel 1756-1848 NY udgave, opslag 310, venstre side, anden sidste begravelse.

Undskylder mange gange! Jeg skal vist lige huske at læse korrektur på mine beskeder  :-[ :-[
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#42
Der er intet pinligt, jeg har lige prøvet at slå skt Mickel op igen og nu kan jeg godt finde nr. 16 på opslag 299. Jeg ved ikke hvad det er der går galt på Arkivalieronlien. Din nye information om opslag 415 højre side, dreng nr. 16.

Opslag 415 hos mig viser en pige på nr. 14 der er den sidste.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#43
Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 25 Maj 2015 - 10:56
Der er intet pinligt, jeg har lige prøvet at slå skt Mickel op igen og nu kan jeg godt finde nr. 16 på opslag 299. Jeg ved ikke hvad det er der går galt på Arkivalieronlien.

Det var dog mærkeligt!! Lige nu har jeg fundet konfirmationen på opslag 415. Bemærk venligst, at også Jens Rørbyes begravelse er på et andet opslagsnummer i den kirkebog, jeg sidder og kigger i lige nu.

Utroligt  ???
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Jeg glemte også at oplyse, at årstallet for Jens Rørbyes død er 1806.

Jeg tror, jeg trænger til ferie  :) 8)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Dette er mit opslag 415

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Jeg må prøve igen i morgen og se om Arkivalieronline er bedre.

Men jeg har et 1000 kr. spørgsmål:
Hvordan får man koblet Jens Jensen fra Lægdsrullerne Gimlinge sogn sammen med Kirkebøgernes og FT. Jens Jensen Rørbye, så man bliver sikker på det er samme person?

Hvordan finder vi beviset på det er samme person?
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#47
Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 25 Maj 2015 - 11:32
Men jeg har et 1000 kr. spørgsmål:
Hvordan får man koblet Jens Jensen fra Lægdsrullerne Gimlinge sogn sammen med Kirkebøgernes og FT. Jens Jensen Rørbye, så man bliver sikker på det er samme person?

Hvordan finder vi beviset på det er samme person?

Det er altid udfordringen - hvornår kan man med nogenlunde sikkerhed konkludere, at man har fat i den rigtige person?

Lægdsrullerne fører ret sikkert en Jacob, søn af Jens Jensen, født i København og døbt 14.1 1795, til Gimlinge. Denne Jacob Jensen bliver husmand i Vollerup.

Med udgangspunkt i tilgangsrullen for Skt Peders landsogn i 1797:


I tilgangsrullen 1797 for Skt Peders landsogn (lægd nr. 16), Antvorskov amt, oplyses Jacobs dåbsdato 14.1 1795, som stemmer med dåbsdatoen i Holmens kirkebog. Han kunne være døbt hvorsomhelst i København, derfor skal andre fakta underbygge, at det er den rigtig dåb.


I samme tilgangsrulle er broderen nævnt. Navnet er ikke nemt at tyde, men det starter helt sikkert med T og der er bogstav i midten med en nedstreg. Han er også født i København, ca. 1788 (angivelsen af alder er sandsynligvis ikke det sidst fyldte år, men nærmere den alder, som de vil fylde næste gang, jf. at Jacob angives til at være i 3. leveår, han fylder først 3 14.1 1798).


Sammenholdt med folketællingen 1801 i Slagelse er det sandsynligt, at Jacobs brors navn er Torben (kunne også staves Torpen, jf. hans konfirmation i 1803).


En indikator (men dog ikke endegyldigt bevis) på, at parret i København hører sammen med de sønner, vi får oplyst i tilgangsrullen, er, at begge forlovere ved vielsen i 1786 går igen som faddere ved parrets børns dåb.

Ved Jacobs konfirmation i Slagelse i 1810 (forudsat at det er den rigtige Jacob) har moderen sandsynligvis vist en dåbsattest fra København, da faderen benævnes som "afdøde Jens Jensen vægter i København". Dette kan underbygge, sammen med Jacobs alder (på 16. år, dvs. fyldt 15), at der er tale om den samme Jacob, som er døbt i Holmens kirke i 1795.

I folketællingen 1845 er der en Jacob Jensen i Gimlinge sogn. Han er 51 år, født i København, og bor i et hus i Vollerup sammen med hustru Lisbeth Jørgensdatter og to børn: søn Hendrik Jensen Jacobsen, 28, og Karen, 14.
Det kan være en god idé at undersøge, om nogle af deres børns navne kan underbygge, at det er samme Jacob. Umiddelbart er Hendrik en mulig opkaldelse efter Jacobs morfar, og de får også i 1824 en datter, som de kalder Ane Cathrine.



Der er visse usikkerheder her:


Hvis Jens Jensen Rørbye ved vielsen og dåb af tvillingedøtrene i 1786 og dåb af Torben i 1788 var tømmermand på Holmen, så har jeg læst mig til, at ansatte håndværkere ansat ved flåden var en del af den såkaldte håndværkerstok og ansat på livstid. Dette medfører spørgsmålet: Hvis det er den samme Jens Jensen Rørbye, hvad er så årsagen til, at han i 1795 ikke længere er tømmermand på Holmen, men forhenværende vægter?


Angivelse af Jens Jensen Rørbyes Classe og Nr. i håndværkerstokken er ikke ens: i 1786 (ved vielsen 5 C. 7 Cl. No. 147, og ved dåb af tvillingedøtrene 7 Cl. No. 147), og i 1788 ved dåb af Torben 5 Cl. No. 222. Jeg ved ikke, om det var normalt, at de blev flyttet rundt?


Ved Torbens konfirmation i 1803 er kun moderen nævnt, så kun Torbens patronym, moderens fornavn, samt tilnavnet Rørbye underbygger sammenhæng med Jens Rørbye, men igen - det er ikke skudsikkert bevis, da Cathrine og Jens er udbredte navne. Men hvorfor er faderen ikke nævnt, hvis han først dør i 1805? Kan de være blevet skilt eller er Jens Rørbye blot fraværende, måske ved ingen, hvor han er, siden de vælger kun at anføre moderens navn?


Hvorfor flytter Jacob, jf. lægdsrullerne, til Gimlinge i 1805, 7 år gammel? En forklaring kan eventuelt være, at hans far dør i 1805, og Jacob er så kommet i pleje i Gimlinge. Måske flytter moderen til Lundforlund omkring 1811?


Men som sagt, så er der oplysninger, der taler for, at faderen Jens Jensen i lægdsrullerne er Jens Jensen Rørbye i kirkebøgerne (vielse, dåb af tvillinger og dåb af Jacob, samt til dels Torbens konfirmation i 1803) og i FT 1801. Men der er også stadig ubesvarede spørgsmål.

Nu er jeg helt rundtosset, så det kan godt være, at logikken hopper af et sted. Men det var da et forsøg  :)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#48
Mange tak for din udlægning af sandsynligheden af det kan være samme person. Flot arbejde. Men som du selv skriver ”der er også stadig ubesvarede spørgsmål.”

Jeg har kigget rullen igennem for 1791, uden at finde en Jens omkr. de 40 år. med tilnavn Rørbye.


1. Vi har et problem omkring dit fund af Jens Jensen Rørbys død i Slagelse

Citat:
”Mon ikke dette er Jens Jensen Rørby død i Slagelse Skt Mikkel 1806 (samme kirkebog som konfirmationen), opslag 310, venstre side, anden sidste begravelse:
(død) 17 (maj)
(begravet) 20 (maj)
Jens Rørbye Daglejer Frie Jord paa Fatt. Krkgd.
49 år

FT 1801
Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse Kiøbstæd, Bierrebyegade 7, 176, FT-1801, B6471
Jens Jensen Rørbye 50 Gift Huusbond.

Så kan han ikke være død som 49 årige i1806

2. Det må betyde der er mere end en der hedder Rørbye, eller hvordan skal det tolkes?

3. Hvis vi tager udgangspunkt i FT 1801 i Slagelse, hvor han er 50 år, så er fødselsåret ca. 1751.
    a) det betyder han bliver soldat i ca. 1769
    b) han skal så udskrives af rullerne ca. 36 år senere ca. 1805, hvor Jacob Jensen ankommer til Gimlinge.
   
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Hej igen :)

Det med aldersangivelse både i folketællinger og kirkebøger skal man nok ikke regne for meget med. Jeg har i hvert fald oplevet helt uoverensstemmende aldre fra den ene til den næste folketælling på en person. Og jeg har ofte oplevet, at alder ved død kan være noget skudt ved siden af i kirkebøgerne. Så det ville jeg personligt ikke lægge så meget til vægt som afgørende bevis hverken for eller imod.

Med hensyn til Jens Jensen Rødbyes værnepligt, så tror jeg, at han nærmere vil være i søruller end i landruller. Og så vidt jeg ved, så findes kun landruller tilgængelige på nettet indtil videre.

Men spørgsmålet er, om han er soldat, eller "bare" håndværker ansat ved flåden? Som sagt så er det ikke noget jeg har erfaring med.

Jeg har kigget lidt i Slagelse Byfoged Skifteprotokol på Arkivalier Online, men har ikke lige kunnet finde hverken Jens eller hustruen Cathrine.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Jeg vil sige dig tak for al din hjælp Vibeke Carøe.

Du har givet os stof til lang tids granskning og videre undersøgelser af vores aner.

Vi er ved at samle spørgsmål sammen til en arkivalietur til København, men vi skal lige lære at finde arkivalierne i Daisy og bestille dem.

Det har været sjovt, at følge dine kundskaber og få nye søgemuligheder, som vi slet ikke kendte til.

Rigtig megen tak

Uffe Nilsson
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Du er så velkommen da  :)

Vil du skrive en besked her, hvis du finder ud af noget? Jeg synes, at det har været rigtig spændende, så jeg vil da gerne høre, hvis du finder ud af yderligere.

Mange hilsner
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Jeg vil meget gerne skrive her hvad vi finder ud af, men det kommer jo nok til at tage et stykke tid inde vi når så langt.

Jeg har lidt svært ved at forstå arkivernes arkivmetoder, men det må vel bare læres.

Mange hilsner
Uffe Nilsson
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

#53
Hej Vibeke Carøe

Som jeg lovede dig, har jeg samlet alt hvad jeg har fundet ud af om Rørbye-familien frem til i dag. Jeg har dog ikke fundet beviset endnu på at det er min familie.


Vi mangler stadig følgende:

Att. Altergangsbevis dat. Maribo 2. maj 1784 - er ikke fundet endnu.
Cathrine Henrichsdatter - fødsel og konfirmation er ukendt.
Jens Jensen Rørbye - fødsel og konfirmation er ukendt.


Vi mangler Maren som død - inden FT 1787 i Kbh.
Vi mangler Anne Kirstine Jacobine + Dorthe Lucie som død før FT. 1801 i Slagelse

Militære-numre Kbh.:
1786 Vielsen   5C 7Cl No 147   Jens Jensen Rørbye Töm md
1786 Dåb   7Cl: No 147   Jens Jensen Rørbye Tömd.
1786 Død   7Cl: No 147   Jens Jensen Tömd.
1787        FT   Jens Jensen Rorbye og Cathrine Jensdatter   
1788 Dåb   5Cl: No 222   Jens Jensen Tömd.

Kbh:
1791 Dåb   Jens Jensen Rørbye – Arbmd
1795 Dåb   Jens Jensen Rørbye – forh. Vægter nu fraværende.

Slagelse:
1801        FT   Jens Jensen Rörbÿe og Cathrine Henrichsdatter + Torben og Jacob
1806 Død   Jens Rörbÿe Daglejer Frie Jord på Fatt. Krkgd. 49 år
1803 Konf.   Torpen Jensen, Cathr. Rörbÿes Søn i Slagelse
1810 Konf.   Jacob Jensen, en søn af afd. Vægter i Kbhavn
1823 Død   Cathrine Henrichsda. død 30. marts, Begravet 2. april 1823 69 år

Se pdf.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Hej Uffe.

Tusind tak for update  :)

Jeg har fundet en Cathrine Hendrichsdatter, som er fadder i Hillested sogn, Fuglse, Maribo (hvorfra din Cathrine har altergangsbevis ved vielsen til Jens Jensen Rørbye).

15.5 1774 (6. søndag efter påske) Peder Erichsens søn Erich. Han blev båret af sadelmagerens pige i Maribo Catrina Hendrichsdatter. Opslag 29: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151410#151410,25155529

29.9 1776 (17. p. Trinitatis) Peder Erichsens søn Hans. En af fadderne er Hendrich Madsens datter Kathrine af Hillested. Opslag 33: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151410#151410,25155533

Peder Erichsen er senere benævnt sognefoged og lægdsmand, og han er gift med Sidsel Albrechtsdatter. De findes i FT 1787, og han er enkemand i FT 1801, begge gange i Hillested sogn. Parret får en datter døbt Loucie 28.8 1785 (opslag 51), hun bliver begravet 26. p. Trinitatis 1785 (opslag 80). De får en datter døbt Ellen Lucie 1.5 1788 (Fest. Ascens., opslag 53).

Det kunne være denne Kathrine, datter af Hendrich Madsen af Bandholm, som blev døbt 5.12 1751 i Østofte sogn, Fuglse, Maribo (opslag 42, venstre side, øverst i 1. kolonne): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159413#159413,26806533

I FT 1787 i Hillested er der en husmand Henrik Madsen, 72 år (f. ca. 1715), gift i 2. ægteskab med Karen Berthelsdatter, 53 år, ligeledes i 2. ægteskab (opslag 8 - Peder Erichsen og Sidsel Albretsdatter er i øvrigt på samme opslag): http://www.danishfamilysearch.dk/cid560422

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er den rigtige Cathrine Henrichsdatter, men det er da en mulighed.

Hilsen Vibeke

Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#55
Tusind gange tak Vibeke Carøe

Vi kikker på det.

Kan du give en forklaring til, hvorfor tvillingpigerne ikke er til at finde i KB, som nævnt i pdf'filen og især hvorfor Maren ikke figurer i FT 1787, med den eneste Rørby og Jensdatter i Kbh.?

Mvh. Uffe Nilsson

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#56
Hej igen.

Ja, et eller andet sted må de børn jo være begravet :) men der er nok kun den hårde metode - gennemgå alle kirkebøger i København!

Men på den anden side kan man ikke udelukke, at de kunne være kommet i pleje. Fx Maren i 1786, de har lige mistet den ene tvilling, så både sorg og følger af tvillingegraviditet og -fødsel kunne jo medføre, at Maren kom i pleje, enten midlertidigt eller permanent. Hun var (formentlig) 37 år gammel i 1787, så helt ung mor var hun ikke.

De får så et sæt tvillinger mere i 1791, efter de har fået Torben i 1788. Nu er moderen 41 år gammel, og tvillingegraviditet og -fødsel er selv i dag hårdere for kvinden.

Da hun så føder Jacob i 1795, er hun 45 år gammel. Og hvis nogle af børnene skulle vælges fra, blev det sikkert pigebørnene.

Det er ikke til at vide :D

Måske vil det heller ikke bringe dig nærmere på at finde ud af, om det er den rigtige familie. Men der er en del fakta, som tyder på det.

Jeg har tænkt over, hvorfor sønnen Torben fik sine to første drengebørn døbt hhv. Erich Hendrich og Hendrik Erik.

Det giver mening, hvis Cathrine Henrichsdatter faktisk er datter af den Henrich Madsen, som jeg nævnte 3. sept. Samme Henrich Madsen fik en søn døbt Erich i 1758 (Dom. 22. p. Trinitatis). Her er en af fadderne Mette Erichsdatter:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159413#159413,26806546

Der er en også Erich Henrichsen, som er fadder til sognefogeden Peder Erichsens datter Karen i Hillested sogn, Maribo amt i 1782 (21. juli):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151410#151410,25155547

Jeg har ikke fundet ud af, hvad Henrich Madsens kone hed, men hun kunne godt være en Erichsdatter.

Stadigvæk - det er jo kun løse spekulationer, men man er nogen gange nødt til at gribe efter halmstrå :D
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#57
Hej Vibeke

Tak for dine kommentar. Jeg har selv tænkt lignende tanker, om pigerne måske kunne være kommet til Maribo området, hvis Cathrines familie kommer derfra. Og du er jo godt på vej til at vise det er en mulighed.

Jeg har været igang med andre kirkebøger, som du skriver.

Sankt Petri Tyske Kirke undersøgt opslag 31-44 1786 - ingen Maren.

KB København amt, Sokkelund, Helligånds fra Marens fødsel i Kbh.1786 til 1798 Enesteministerialbog, klokkerens. Ingen af pigerne.

Almindelig Hospitals, De gamles bys og Nørre Hospitals menigheder Opslag 42 Sep. 1786 til opslag 54 1788 - ingen døtre af Jens.

Det Kgl. Frederiks Hospitalskirke Opslag 129 feb. 1787 –
Heri er der en Maren Jensdatter nr. 28. Men det kan være hvem som helst. - Hvad nummeret 170 henviser til i KB er uvis.

Har du kendskab til andre sygehuse i Kbh.?
Hvad skete der dengang med børn der blev født med handicap?


Jeg takker også for de forrige link til kirkebøgerne, hvor der jo også er en Lucie, som en mulighed for sammenhæng.

Mvh. Uffe Nilsson

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS