Tydning af tekst

Startet af Uffe Nilsson, 19 Maj 2015 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Uffe Nilsson

Hej
Jeg ønsker lidt hjælp til tydning af lægdsrulle.

Mangler tydning af alle spørgsmålstegn:

Sammenstillet tydning

? 143 Jens Jensen
   ? København 10   ankommer med hustru fra København
   ? 4 - ? ? i København
   ? ? ? 98

? 144 Jacob København 3, Døbt 14 Januar 1795 ? ? 98


På forhånd tak.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#1
Hej Uffe.

Mit bud:

E 143 Jens Jensen
   (navn der starter med T) København 10   ankommen med fa-
                                                                        deren
fra København
   bevist? 4 - Aars Fylde? i København
   efter Attest Sæss (Session) 98

E 144 Jacob København 3, Døbt 14 Januar 1795 efter Attest Sess 98
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Poul F. Andersen

Mine bud skrevet med fed:

...slettet..
Venligst
Poul F. Andersen

Uffe Nilsson

Mange tak Vibeke Carøe

Navnet der starter med T
Kan der stå Torben?

bevist? 4 - Aars Fylde? i København
Kan det betyde, at han har været 4 år i København?

efter Attest Sæss (Session) 98
Kender du denne henvisning: Session 98?

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Hej igen.

Ja, det er lidt svært at greje, hvad de mener. Og heller ikke helt sikker på tydningen.

CitatNavnet der starter med T
Kan der stå Torben?
Det ser jo ud til, at der er et p midt i navnet, men jeg kender ikke umiddelbart nogle drengenavne, som passer med det.

Citatbevist? 4 - Aars Fylde? i København
Kan det betyde, at han har været 4 år i København?
Muligvis.

Citatefter Attest Sæss (Session) 98
Kender du denne henvisning: Session 98?
Jeg tror, at det bare betyder, at han har været på session i 1798.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Jeg siger mange tak Vibeke Carøe

Men hvis det er som du skriver, så må myndigheden vende tilbage til gamle ruller og tilføje nye ting. Rullen er fra 1797 og Sessionen er fra 1798.

Jeg har ikke kendskab til rullerne og er først lige begyndt at forske i dem. De er lidt svære.

Der er ikke megen vejledning til tydning af lægdsruller, for der står ikke ret meget i vejl. fra ARKIVALIERONLINE.

Tak for hjælpen
Mvh. Uffe Nilsson
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Måske du også kunne hjælpe med tydningen af sognet.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Thomas Kryhlmand

Undskyld indblandingen i jeres dialog.

Jeg læser: St. Peders Sogn . . .

og vedrørende 4 Aars Fylde , læs her: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fylde  scroll ned til pkt. 6.2

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Uffe Nilsson

Hej Thomas

Al indblanding er velkommen :-)

Hvis det er St. Peders Sogn . . . har jeg et problem, for jeg kan ikke finde familien i dette sogn, selv om rullerne henviser til sognet.

Tak for vejledningen til ordnet.dk, der viser hans tid må være afsluttet i 1797 i København.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Hej igen.

Tak for henvisning til ordnet, Thomas, tror du så, at det betyder, at han boede i Kbh til han var fyldt 4?

Uffe, ja, det er lidt en udfordring, når man skal i gang med lægdsruller, men det er en rigtig god kilde til information om mandlige aner, hvad de lavede, og ikke mindst hvor de boede.

Lægd nr. 16, Skt. Peders landsogn hører indtil 1798 til Antvorskov amt. I perioden 1799-1850 får sognet nyt nummer - 50 - og skal nu findes under Sorø amt (jf. den uundværlige sognefortegnelse fra Rigsarkivet).

Jeg har fundet sønnen Jacob i hovedrullen 1799 for Sorø amt, lægd nr. 50, opslag 106. Han havde gl. nr. 143:

https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17296,743177

Den anden søn er ikke med.

Jacob får nu nyt nummer - 116 - som du så kan finde ham under i næste hovedrulle 1803 Sorø amt, lægd nr. 50, opslag 361:

https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17308,746306

Jacob får nu nyt nr. - 88. Der er tilføjet koden 40 C 224.

C er koden for hovedrulle 1805 Sorø amt.

40 er lægdsnummeret for det sogn, som de flytter til - Gimlinge.

224 er det løbenummer, Jacob får i det nye sogn.

Altså, hovedrulle 1805 Sorø amt, lægd nr. 40, opslag 50 (hans nummer er 224, højre side):

https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17418,776900

Håber det ikke var mere forvirrende end en hjælp. Det kræver en god portion øvelse at finde rundt i rullerne.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Hej igen.

Mon ikke det er denne familie:

Husstand: Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, 1801, 176, Slagelse Kiøbstæd, Bierrebyegade 7

Kildenavn   Alder   Civilstand   Kildeerhverv   Nr. ægteskab   Stilling i husstanden
Jens Jensen Rørbye   50   Gift   Dagleier   1   Huusbond
Cathrine Henrichsdatter   51   Gift      1   Hans Kone
Torben Jensen   11   Ugift         deres Søn
Jacob Jensen   7   Ugift         deres Søn
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#11
Hold da op Vibeke Carøe.

Tusind tak.
Jeg har kun en rettelse til Hovedrulle Sorø 1799 G 35 til 63 Lægd 50 opslag Gl. nr. 144 og ikke 143. Så vidt jeg kan se springer de nr. 143 over.

Din henvisning til FT. 1801 Slagelse Kiøbstæd, Bierrebyegade 7, har en anden forsker også forslået og mener navnet Rørbye er et soldaternavn.

Jeg har ikke afvist dette forslag, men et eller andet sted skal dette soldaternavn så vel optræde i militærets dokumenter, men hvor?

Forskeren mente, at navnet kom af Jens Jensens fødeby/sogn, men der er kirkebogen også brændt.

Jeg har været alle relevandte kirkebøger for København igennem, gældende for Jacob Jensens ca. fødeår 1795 +/- 1793 til 1796, uden at finde ham. Der er dog nogle enkelte bøger, som jeg ikke formåre at læse, så der er stadig mulighed + fødselsanstalterne, der er hemmelige.

Jeg kan ikke finde beviset for Jacob Jensen er født i København eller kbh. amt.

Den sidste rulle jeg har til Jacob Jensen er: Tilgang  E Sorø 1797 Opslag 54 med løbenummer 144. så hvor kom han fra?
https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17293,742268
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Hej igen Uffe.

Jacob er døbt i Vor Frue, Sokkelund, København 1785-1804 (F) ny udg.: Opslag 157, højre side, anden sidste dåb.

Jeg fandt ham via denne hjemmeside - ved ikke om du kender den?

http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/index.htm

Fødte børn: R
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Jens Jensen Rørby og Cathrine Henrichsdatters tvillingedøtre døbt 22.9 1786 i Holmen, Sokkelund, København 1784-1792 (F) ny: Opslag 142, højre side, anden sidste dåb.

Karen Lucia og Maren.

Karen Lucia bliver begravet allerede 2.10 1786 i Holmen, Sokkelund, København 1773-1795 (D) ny: Opslag 280.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Hold nu op Vibeke Carøe. Du må næsten være professor. :-)
Jeg har været alle relevante kirkebøger igennem, puha for en omgang uden at finde dem og så kender du lige en smutvej, hvor er det herligt. Der var Jens Jensen Rørbye - http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_r.txt

Jeg har dog lidt problemer med selve Kirkebogen 1785-1804 ny udgave.
Vor Frue - opslag 157 = årgang 1799 / opslag 156 = årgang 1795. (Der mangler vist nogle år i bogen).
Opslag 156 har en Jacob på højre side anden nederst, men jeg kan ikke læse forældrene: Jens Jensen og Anne Cathrine Henrichsdatter.

Jeg ved heller ikke om 4 søndag svare til 14. jan.
1795 - Lægdsrulle: Jacob Jensen er født 14. jan. København

Er det mig der ikke forstår det, eller kigger et forkert sted?


Tusind tak Vibeke Carøe, du fortjener en krammer.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Fejl
Der skulle stå:
1795 - Lægdsrulle: Jacob Jensen er Døbt 14. jan. København
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#16
Hej Uffe.

CitatTusind tak Vibeke Carøe, du fortjener en krammer.
:D :D :D

DET er da underligt med den nye udgave Vor Frue 1785-1804 (F)! Jeg er sikker på, at jeg fandt Jacob med de rigtige forældre Jens Jensen Rørbye og Anne Cathrine Hendrichsdatter på opslag 156 i går. Det giver ingen mening, og du har ret i, at der er sprunget en del sider over i den nye udgave - meget mystisk.

Nå, men jeg har i hvert fald fundet ham i den gamle udgave på opslag 155, højre side, anden sidste dåb:

Øverst i venstre kolonne står der, at det er januar måned.

Den 14 Onsdag (altså: 14. januar 1795, som var en onsdag)

Jeg bruger mest denne side, når jeg skal finde ud af datoer i et bestemt kirkeår:

http://xn--dinslgt-qxa.dk/helligdager.php

Dåbsteksten:

Jens Jensen Rørbye forh. Vægter nu fraværende
hans hustru Anne Cathrine Hendrichsdt. i Teglgrdstr (=Teglgårdsstræde)
E.S.K. (=en søn kaldet) Jacob Jensen fød d. 1 Janv. Fadd: Opsigts-
bet(jent) Voigth i Np:? Blikkenslager? Beenfeldt? i Rdhstr. (=Rådhusstræde) Madme
Cathrine Høk(er) Pallesens i Tornebg (=Tornebuskegade?) b.B. (=bar barnet) og Madme Tapet(-)
mager Smidts i ...g:? hCH (=holdt christen huen)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

#17
Jeg skal lige være helt sikker på jeg har fundet det rette opslag. Jeg er ikke god til at tyde tekst, så tak for oversættelsen.

I mit billedeopslag syntes jeg der står 15. dec.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Den FT du har lagt op på Jens Jensen Rørbye, er der også en søn Torben Jensen. Er han også født i København? Samt deres ægteskab?

Husstand: Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, 1801, 176, Slagelse Kiøbstæd, Bierrebyegade 7

Kildenavn   Alder   Civilstand   Kildeerhverv   Nr. ægteskab   Stilling i husstanden
Jens Jensen Rørbye   50   Gift   Dagleier   1   Huusbond
Cathrine Henrichsdatter   51   Gift      1   Hans Kone
Torben Jensen   11   Ugift         deres Søn
Jacob Jensen   7   Ugift         deres Søn

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Nej, det er ikke det rigtige opslag.

Du skal ind i den GAMLE udgave 1785-1804 (F), opslag 155, højre side, anden sidste dåb.

Jeg har prøvet at søge lidt efter Torben og parrets ægteskab, men foreløbig uden held.

Torben skal jo være født i København, men det er jo ikke sikkert, at han er født i samme sogn.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Så fandt jeg opslaget og kan også læse Jens Jensen Rørbye og hustru samt Jacob Jensen.  :D
Tak.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Her er Thorben, døbt 12.2 1788 i Holmen, Sokkelund, Kbh 1784-1792 (F) NY UDGAVE: Opslag 214, venstre side, tredje sidste dåb:

Dåbstekst:

Fad: Jens Jensen Tømd. 5 Cll. No 222
Mod: Cathrine Henrichsdatter
(Faddere:) Capt. Juel, Lieut. Knorr, Hr. Ole Bjerring,
Hr. Søren Lykke,
Mad. Helvig Krøyer, Jomfru Johanne Holm.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Jeg har søgt i Vor Frue 1789 til 1792 på Jens Jensen, med dåb af Torben uden resultat. Iflg. FT. 1801 er Torben 11 år og giver derved et beregnet fødeår på 1790, så det må være et andet sogn.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Uffe Nilsson

Mange tak Vibeke Carøe
Så fandt du også Torben.

Har du en ide til hvor ægteskabet kan være, så jeg kan hjælpe lidt.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Der er lidt sværere, da det kan være hvor som helst. Du har nok kigget i Holmen? Der ville jeg nok starte.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Forresten - lige en rettelse til mit 20.5 kl. 16:44:

Den sidste henvisning til Sorø amt skal være TILLÆGSRULLE 1805, ikke hovedrulle, beklager fejlen.

Jeg kan desværre ikke længere gå ind og rette i selve indlægget  :(
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Fejlen er noteret.

Jeg er netop begyndt på Holmen.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

Jeg har fulgt Jacob i lægdsrullerne frem til hovedrullen 1830.

I hovedrullerne for Sorø amt 1806 (opslag 27, gl. nr. 224, ny nr. 168) og 1809 (opslag 20, gl. nr. 168, ny nr. 132) er han at finde i lægd nr. 40, Gimlinge sogn, hvor hans opholdssted er Gimlinge.

I 1811 er han jf. notat i 1809 rejst til Lundforlund sogn (lægd nr. 52), men det ser ud til, at tilgangsrullen for dette år er forkert på billedviseren (vistnok Præstø amt, for lægd nr. 52 er Fensmark sogn, og han er ikke der), så jeg har ikke kunnet finde ham.

I 1812 er han i hovedrulle Sorø amt, lægd nr. 52, Lundforlund (opslag 123, gl. nr. H93, ny nr. 81). Han er 16 år og opholder sig i Lundforlund.

I 1813 vender han tilbage til lægd nr. 40, Gimlinge (tillægsrulle Sorø amt, opslag 37, nr. 229). Han er stadig 16 år, og nu oplyses, at han er 65 tommer høj. Hans opholdssted er nu Vollerup i Gimlinge sogn.
Yderligere oplyses, at ved sessionen 1814 blev vurderet "tjenlig til sygevogter" grundet stivhed i højre albueled efter 2 brud.

I hovedrullerne Sorø amt 1815 (opslag 24, gl. nr. K229, ny nr. 165) oig 1818 (opslag 20, gl. nr. 165, ny nr. 121) er der ingen nye oplysninger.

I hovedrullen Sorø amt 1821 (opslag 25, gl. nr. 165, ny nr. 97) fremgår af notaterne, at han ved sessionen i 1824 har oplyst, at han var blevet husmand (stadig opholdssted Vollerup), men at han skal legitimere sig nærmere (ved en senere session).

I hovedrullen Sorø amt 1824 (opslag 38, gl. nr. 97, ny nr. 81) fremgår af notaterne, at han ved sessionen i 1825 intet har bevist, og at han skal legitimere sig næste session, ellers bortfalder betegnelsen husmand. Der er tilføjet, at han ved session i 1826 har bevist, at han er husmand med 2 skæpper hartkorn.

I hovedrullen Sorø amt 1827 (opslag 41, gl. nr. 81, ny nr. 65) tilføjes, at han ved session 1826 fik betegnelsen fæstehusmand med 2 skæpper 1 fjerdingkar og 2 album hartkorn.

I hovedrullen Sorø amt 1830 (opslag 109, gl. nr. 65, ny nr. 45) er han 34 år og bor stadig i Vollerup. Nu oplyses det, at han får fripas ved sessionen i 1832, dvs. blev løst fra sin værnepligt.

(Ja, jeg er lidt en nørd, men jeg synes, det er så sjovt, og lærer noget hele tiden)  :) :) :)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Uffe Nilsson

Hej igen.

Så kom jeg igennem første del af Holmen.

Jeg kender ikke aldersreglerne for vielse i gamle dage, men efter beregninger for 18 årige Jens Jensen er vi i 1769 for vielsen og Karen Lucia og Maren døbes i 1786.

Jeg har derfor undersøgt fra 1769 og frem til 1780 og mangler således 6 år endnu. Der har været flere Jens, men enten er efternavnet forkert eller også er hustruen forkert.


Og i mellemtiden har du så lige fundet en hel masse. Du er utrolig dygtig. Jeg takker uendelig.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Vibeke Carøe

#29
Selv tak, jeg lærer som sagt noget nyt hele tiden  :)

Jeg har fundet deres vielse:

Holmen, Sokkelund, København 1778-1787 (V) NY: Opslag 325.

Jens Jensen Rørbye Tøm Md
5 C. 7 Cl. No. 147, U. K. (=ungkarl)

Cathrine Henrichsdatter, pige

Alt. g. bevis (altergangsbevis) af Hr. Stauning dat. Maribo d. 2.5 1784.

Forlover for brudgommen:
Jacob Hansen Beenfeldt
blikkenslager, bor
i Raadhudsstrædet
No. 43

Forlover for bruden:
Peder Nielsen Juul
Captain af Infanteriet
Og Controleur.


Jørgen Stauning er præst i Maribo og Hillested  sogne 1779-1799, så Cathrine har nok boet der før den dato.

Jeg starter altid med at lede efter vielse fra det første barn, som jeg finder, og så går jeg bagud. De kunne selvfølgelig godt have fået børn før, men det er nemmere at lede vielserne igennem end dåb.
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark