Soldat 1857-64

Startet af Mogens Hansen, 18 Okt 2010 - 13:26

Forrige emne - Næste emne

Mogens Hansen

Chresten Hansen Rørby blev indkaldt som soldat for at gøre tjeneste i 8 år ved 3. linie Battaillon i Altona  Sessionen for Holbæk Amt, den 13 de Jannuar 1857.
Hvordan finder jeg ud af hvad hans rolle var i soldatertiden, og om han var med i krigen 1863-64

Mogens 

Jørgen Green

Hej Mogens

Jeg tror ikke, at han har været indkaldt 8 år i træk. Stod der ikke nogle datoer i lægdsrullen for hans indkaldelse?

Dem skal du bruge for at finde den rigtige stambog, som befinder sig i 3. bataljons arkiv på Rigsarkivet.


mvh.

Jørgen Green
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Mogens Hansen

Hej Jørgen

Tak for dit indlæg.

Jeg har ikke set i lægdsrullen, men har mine oplysninger fra det originale udskrivningspas.

"Chresten Hansen, Kaastrup
af Holbæk Amts 52 lægd, løbe Nr. 68  63½ Tommer høi, født i
Aaret 1835, der er behandlet til udskrivning ved Landsessionen for Aaret 1857 og erholdt
Lodtrækningsnummer 315 og Indkaldelsesnummer 174, meddeles dette Pas til Bevis for
at han er udskreven paa 8 aar til Soldat

Den 30 Mai 1857 bør han møde til Tjeneste ved 3 Linie Batallion i Altona.

Sessionen for Holbæk Amt, den 15 Januar 1857"

I første Slesviske krig havde Danmark jo besat Slesvig-Holsten fra 1851 indtil Prøjserne og Østrigerne
startede krigen igen i 1863 som jo resulterede i slaget ved Dybbøl i 1864. Hvis man kan regne med de 8 år som står i udskrivningspasset har han været med i krigen 1863-64.

Kan jeg finde oplysninger om hans soldatertid på nettet eller skal jeg på Landsarkivet i København. Jeg bor på Langeland.

venlig hilsen
Mogens

Jørgen Green

Hej Mogens

Kun over de soldater som døde i forbindelse med de slesvigske krige i 1848-51 og 1864 findes der et navneregister på www.strandparken33.dk/page4.html.

Når der står »at han er udskreven paa 8 aar til Soldat« betyder det blot, at han skal være parat til at blive udskrevet til krigstjeneste inden for de 8 år. Herefter bliver han overført til forstærkningen, hvis han fortsat er tjenstdygtig og i live.

Men du ved, at han blev indkaldt til 3. bataillon i 1857. Det fulde navn er »3. Linie-Infanteri-Bataillon«.
Bataillonen skifter navn over tid. Her er regimentets navnekæde:
1842   1860   3. Linie-Infanteribataljon
1860   1863   3. Infanteribataljon
1863   1865   3. Infanteriregiment
1865   1867   3. Infanteribataljon
1867   1951   3. Bataljon

Du skal have fat i stambogen som dækker menige i 1857. Stambøgerne findes kun på RIGSARKIVET - ikke på Landsarkivet.

Du kan finde og bestille stambogen på Daisy.
Arkivskaber(e):   Slesvigske Fodregiment (2. Regiment), 3. Bataljon
Arkivserie:   G. Stambøger  1831-1932

Under nr. 270 er der nogle stambøger i en kasse, som dækker perioden 1845-1860.

270    Menige 1845    1860   Gå til bestilling

Herudover findes der på Rigsarkivet ansøgninger om tapperhedsmedalke, erindringsmedalje, hædersgave og jubilæumsgave, som soldaterne kunne søge, hvis de var i live på ansøgningstidpunktet samt forskellige kartoteker vedr. de slesvigske krige.

Vær opmærksom på, at man nogle gange skal finde pågældende under hans soldaternavn (ofte det sted eller sogn, som han kom fra) og ikke under hans efternavn.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk