Hjemmet i København

Startet af Niels Rafn Madsen, 08 Maj 2015 - 11:54

Forrige emne - Næste emne

Niels Rafn Madsen

Jeg har i Politiets registerblade fundet en person med 2 adresser, som jeg ikke kan finde ud af, hvad de står for.

1-5-1902:   Liflandsgade 2, 1. Hos Hjemmet
1-11-1904: Latrinhuset, Haraldsgade hos Hjemmet
Gadenavnene i sig selv er ikke noget problem, men hvad står "Hjemmet" for?
(En i øvrigt noget mærkværdig adresse: Latrinhuset)

På forhånd tak for eventuelle oplysninger.

venlig hilsen

Niels Rafn Madsen


Anne Marie Holck

Vil du være rar at lægge linket til Politiets reg.blade, så vi kan se det direkte!

Anne Mortensen

#2
Hjemmet - hjemme hos forældrene den ene eller begge to.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Hej
Her er han hjemme hos forældrene i FT-1906. Læg mærke til, hvem der ejer huset, for det kan forklare navnet Latrinhuset:
http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12820#12820,420750

http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12820#12820,420751

Mvh. Inge

Niels Rafn Madsen

Tak for svar

Til Anne Marie Holck: det er det registerblad Anne Mortensen henviser til

Til Anne Mortensen: ja det er dette registerblad

Inge Hedal: Det er den familie, jeg arbejder med.

Jeg er totalforvirret lige nu. Familien optræder på Politiets Registerblade med et hav af adresser.

Ove Kristian Damby er min kones morfar. Hans far Søren Sørensen (navneforandring 1915 til Damby) er flyttet fra Randersegnen til København og er tilsyneladende flyttet indenfor København flere gange med jævne mellemrum. Registerbladet for ham nævner ikke mindre end 10 adresser, men ingen Liflandsgade eller Haraldsgade. Ove Kristian Damby er født i 1885, så han har kun været hhv  5 og 7 år, hvor han er registreret på disse adresser. Derfor undrede "Hjemmet" mig lidt. Kunne han være sat i pleje? Folketællingen 1906 siger jo at familien har boet på Haraldsgade, men Registerbladene er måske ikke helt nøjagtige?
Alle de oplysninger (fødselstidspunkter m.v.) jeg har kunnet finde om Søren (Sørensen) Damby og hans børn passer fint med registerbladene, lige bortset fra alle de forskellige adresser og så lige at hans kone Anna Louise ikke er født i Sverige, men i Strøe sogn.

Det er i øvrigt en lidt trist familie at følge. Sørens kone dør i 1908 kun 46 år gammel, efterladende sig 4 børn under 15 år, den yngste kun 5 år. To ældre børn er på det tidspunkt flyttet hjemmefra. I 1918 dør en søn som 22-årig af tuberkulose og samme år dør Søren også af tuberkulose, 58 år gammel. Endnu en søn dør ung i 1921, som 28 årig, af kraniebrud efter en nedstyrtning.
Jeg forestiller mig, at det har været en hård tørn at være flyttet fra Djursland til København og klare sig som arbejdsmand og skulle forsørge kone og 6 børn. Et syvende barn skulle der også have været, men hun må være død meget tidlig.
Min kones morfar dør af cancer kun omkring 55 år gammel.
Det var et sidespring ;)

Tak for svarene. Ud fra dem må jeg antage at Ove Kristian har boet hjemme hos sine forældre og ikke været i pleje.  Jeg vil nu prøve, om jeg kan få lidt hold på, hvor familien har boet i København.

venlig hilsen

Niels Rafn Madsen



Anne Mortensen

Ove er født 1885 er reg. på  Pol.reg. i 1902 d.v.s han er ca. 17 år.
Det siger intet om hvor han boede da han var 5-7 år.

Vis et eller flere link på Søren S. reg. blade på Pol.reg.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Anne Marie Holck

Mange familier i København, især hvis pengene var små, flyttede fra lejlighed til lejlighed omkring forrige århundredskifte, hvor der var gang i nybyggerierne. Familierne kunne bo i disse nye lejligheder meget billigt, idet de skulle "tørre" lejlighederne, dvs. de skulle bo i lejlighederne i nogle få måneder, mens murværket tørrede. Det var naturligvis fugtige, usunde lejligheder og kan måske være forklaringen på børnenes lungesygdomme.

Det kunne tyde på, at familien var 'professionelle' lejlighedstørrere, der flyttede med ganske få måneders mellemrum over en længere årrække...

Anne Mortensen

Maj 1908

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=32235

Anna Louise er født i Strø - Sverige.
Der står jo Sverige de steder man støder på hende.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Niels Rafn Madsen

Tak til alle for svar, henvisninger, forklaringer.

Jeg har fået nogle rigtig gode hints, som jeg mener at kunne arbejde videre med. Derudover fandt jeg den datter, Dagmar, som iflg. familierygterne også skulle være der, men skulle være død meget ung.

Jeg er først fornylig gået i gang med min kones slægt. Min egen slægt har langt tilbage i tiden været koncentreret på Fyn, specielt Østfyn og Sydvestfyn, så det har været lidt nemmere at gå til.

At jeg nu er kommet et slægtled tilbage i min kones mors slægt, fører mig så til København og det er noget ganske andet, forstår jeg. Jeg skal have sat mig grundigt ind i de søgemuligheder, der er.

Jeg var endnu ikke kommet til "svenskeren fra Strø", så jeg har ikke spekuleret nærmere over at hun kunne være svensk eftersom jeg ikke var vidende om, at Strø ikke er et sogn i Danmark. Men det pudsige er, at min kone vedholdende har fortalt, at det sagdes i familien at hendes mormors mor og hendes morfars mor begge var fra Sverige, og at de ovenikøbet skulle være kusiner.
Morfarens mor har jeg styr på, så det bliver spændende at prøve at få klarhed over sagens rette sammenhæng.

Lige en lille tilståelse. Det er selvfølgelig helt forkert at skrive, at den ældste søn kun var 4-6 år i 1902 og 1904. Når han er født i 1885 er det jo en oplagt bommert.

Endnu en gang mange tak for interessen. Jeg arbejder nu videre ud fra det, jeg har lært. Måske vender jeg tilbage, hvis jeg senere skulle gå i stå.

venlig hilsen

Niels Rafn Madsen

Anne Mortensen

Der en søn Vilhelm Albert (se mandtal i tidligere indlæg) født 
Skt. Stefan 1892-1894
opslag 118
her oplyses at moderen er født Olsen.
Vies 20.3.1885 i Tirstrup sogn

Denne vielse har jeg ikke kunne finde.
------------------------------------

Det kunne være moderen  - iflg. mandtal født i 1863:


randers, Øster Lisbjerg, Thorsager, Thorsager, En Gaard, 74, FT-1880, D3873
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Niels Rasmussen    43    Gift    Husfader, Gaardejer       Thorsager Sogn, Randers Amt
Maren Jensen    31    Gift    Hans Kone       Kolind Sogn, Randers Amt
Anders Peder Jensen    18    Ugift    Tjenestekarl       Thorsager Sogn, Randers Amt
Ane Lovise Olsen    17    Ugift    Tjenestepige       Sverige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag hade plockat fram info. och skulle skriva den när jag såg att samma familj kom upp i "hjaelp till opslag i Sv". Jag gav min info där och så tar Michael över.

De gifte sig i Nimtofte 20/1885 (opslag 61).

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Ved sønnen Søren Kaj
Skt. Stefan 1894-1897
opslag 85
viet 20.3.1185 Nimtofte

Randers
Nimtofte 1883-1891
opslag 59
desværre står der ikke hvor bruden er født, men navnet på faderen er der.

Og dette kunne være faderen:

randers, Djurs Nørre, Nimtofte, Sjørup, et Hus, 2, FT-1880, D4801
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Ole Monson Olsen    55    Gift    Smed       Sverrig
Cirstine Petersdatter    55    Gift    hans Hustru       Sverrig
Albertine Olsen    13    Ugift    deres Barn       Enslev, Randers Amt
Wilhelm Peter Magnus Olsen    6    Ugift    deres Barn       Kolind. Randers Amt
-------------------------------

Endelig beviset - født i Sverrige


Randers
Nimtofte 1859-1882
Konf.
opslag 105
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Niels Rafn Madsen

Kære Eva og Anne M.

Tak for oplysningerne. Jeg er helt benovet over jeres ihærdighed og især hurtighed. Som nævnt under forespørgslen på opslag i Sverige om Ane Lovise, så sidder jeg lige nu i vores sommerhus og har ikke alt mit materiale ved hånden, men glæder mig til at få alle oplysninger samlet, når jeg igen vender hjem.

Endnu en gang rigtig mange tak.

venlig hilsen
Niels

Eva Morfiadakis


Hej,


Ola Månsson dog den 28 aug. 1905 i Attrup. Attrup, Randers 1892-1906, opslag 143.

Kjerstin Pehrsdotter dog 12 dec. 1907, Ryom Marie Magdalene sogn, Sønderhald herred.

Notisen finns i Koed 1907-1925, opslag 178.

Eva M
Eva M