Kendskab t.Johann RICKERTSEN,+ datter Margaretha Catharina -Flensburg grænseland

Startet af Lise Østerberg Bahr, 02 Dec 2011 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Slægt til disse personer - søskende og ægtefæller m.v. søges:

Jeg har på anetavlen bl.a.  Johann Rickertsen gift med Margretha Christoffersen.

Deres datter Margaretha Catharina Rickertsen født 1728 i Stedesand, dør den 17. april 1807 Unaften, Hanved Sogn. Hun gifter sig med Peter Detlefsen født 1729 i Mittelschnatebüll, og han dør den 8. august 1807 i Unaften, Hanved Sogn.

Børn:
Maria Elisabeth Detlefsen, født 1766 i Westerschnatebüll. Gifter sig 10. nov. 1795 i Hanved Sogn med Christian Thomsen, født i 1763, i Stubbæk, Ensted Sogn, han dør den 9. januar 1808 i Unaften, Hanved Sogn.

På forhånd Tak.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Lidt længere tilbage i tiden var der en Magdalena Rickertsen, født ca. 1535 død 1598, som blev gift med Georg Beyer.

Oplysningen er fra Johannes Oldendorph eller Carl Langholz. Og Rickertsen skulle have været borgmester i Flensborg.

- Men du har dem måske allerede.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Der findes en masse oplysninger om slægten i stor-værket Middelalderfamilier i Flensborg af Knud Gether.

Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Lise Østerberg Bahr

Tak for pænt svar.

Jeg læser og læser!

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#4
Hej Christian og Michael.

Jeg er på rette vej.

Jeg har set både efternavnene ( som på Michaels hjemmesides Richertsen = Freese og også via - som tidl. nævnt -ægteskaber til slægterne:

Beyer/Beck, Matzen, Outzen, Hansen, Lorenzen, Detlefsen, Thomsen, Nissen, Marcussen, Hinrichsen, Christoffersen m.fl. (igen),  på / via Richertsen på nye fund i Flensburg og i Adelby - som nævnt i Knud Gethers skrifter.

Det begynder at ligne noget med sammenhæng i nu.

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#5
....

må også lige have navnene Heysen, Jürgensen, Callisen Wichert, Tychsen, Höck, Lorenzen Post, Martensen, Nissen, Jacobsen, Seehusen, Petersen, Christiansen, Jessen, Schneider-  med. ;)

MVH
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#6
Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 06 Dec 2011 - 07:13
....

må også lige have navnene Heysen, Jürgensen, Olufsen, Callisen Wichert, Tychsen, Höck, Lorenzen Post, Martensen, Nissen, Jacobsen, Seehusen, Bruhn, Petersen, Christiansen, Jessen, Schneider-  med. ;)

MVH
Lise Ø Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Jeg har noget med en Freese - og jeg sender en Word-fil til dig.

Men det er ikke noget, som jeg har kontrolleret - så du bør måske tage oplysningerne med nogen forsigtighed.

Den går så også ind i Juel-slægten i Flensborg, og så er der jo en længere anetavle tilbage i tiden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Christian.

Tak for det, det er pænt af dig.

Så ser jeg på det.

Mener faktisk også jeg har set en slægt Juel dernede - under søgning - også Hahn og Hall slægt på tavlen.

Måske puslesbrikkerne snart passer - og bliver til et helt billede.

Så tilfældigt, (men min pc gik ned da) at Velux fonden havde været inde over den ene slægtstavle tilbage til i hvert fald 1451 ca. kunne jeg se, der hvor jeg kom ind i billedet - udredning. og at Henrik Prætorius havde en tavle også - fik så ikke numrene med. Må prøve at finde dem igen. Måske du og andre også kan have gavn /hjælp af disse tavler - derfor nævner jeg det så.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :)

Sanne Bloch

Hej Lise

Her kan du finde en meget omfattende oversigt http://www.familiekroeniken.dk/site/personReadMore.asp?person=82314.82343
som jeg dog vil anbefale dig, at bruge som ledetråd og selv kontrollere så meget, som det nu er muligt at kontrollere.

F.eks. kan jeg se, at een af kilderne er en hjemmeside, jeg lavede engang (som ikke opdateres mere). Og jeg må med skam meddele, at mine oplysninger, som stammer fra Gether-bogen ikke er efterprøvet. Dermed siger jeg ikke, at oplysningerne i Gether-bogen ikke er rigtige, men jeg burde have været mere grundig med at bearbejde oplysningerne inden jeg lagde dem på hjemmesiden.

En anden af kilderne har jeg læst om i en af de håndbøger, der findes om slægtsforskning, og dér stod, at man skulle tage oplysningerne med et gram salt.

Det skal vi som slægtsforskere jo altid gøre når det er sekundære oplysninger, hvis vi vil arbejde seriøst og fremlægge vores resultater i en form, så de er så veldokumenterede som muligt  :)

Og så vil jeg straks fortælle om en artikel, skrevet af en seriøs slægtsforsker "Min flensborgske familie" af Henrik Prætorius i DisDanmars medlemsblad Slægt & Data nr. 2-2009, som er værd at læse.

Venlige hilsner Sanne

Michael Lundegaard Augustesen

På siden,  http://www.familiekroeniken.dk/site/personReadMore.asp?person=82314.82343,  der henvises til, er det jo bare et afskrift der er taget fra andre hjemmesider. Der er ikke foretaget noget selvstændigt, seriøst forskningsarbejde.

Der ligger eks. blot data fra min hjemmeside, som der retfærdigvis er nævnt som kilde.

Hvis jeg har opdateret min side, er data på det fremførte link ikke opdateret.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Lise Østerberg Bahr

Hej Sanne  Block.

Tak for svar og link, som jeg vil se på "med et gran salt".

Jeg har ikke været inde for at se på din hjemmeside endnu, men jeg vil se på dit tilsendte link.

Jeg arbejder stadig i dybden, ud fra mine egne verificerede oplysninger m.m.

Der er heldigvis så mange indgifte slægter i mine aner.

Tak til begge.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

....
Rykkes op ad forrige indlægs afslutning - Tychsen slægten - Præsten i Ravsted,  Thygo Thomeus Tychsen og Dorrhe Cathrine Thamms børn - indlæg af Tom Smidth.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Også denne ser jeg lidt på igen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anelle Cosedis

Hej Lise,

du er godt nok kommet på arbejde.

Jeg har (trods min beskedne indsigt) kigget på både Anetavler for berømte danskere og Finn Holbek's side og er nu kommet til den konklusion, at noget er ravruskende galt.

Rickert Rickertsen's forældre er ikke de samme de to steder. Måske er det Peter Rickertsen (kan ikke lige huske moderens navn) som hos Anetavler eller Carsten Rickertsen og Marine Freese som hos Finn.

Og da jeg ikke har forstand på, hvordan noget sådant kan verificeres, må jeg hellere lade være med at foretage mig noget, førend det kan dokumenteres. Og jeg kan desværre heller ikke være sikker på at skulle denne vej.

De ældste jeg har er rådmand i Assens Jørgen Poulsen begr. 26. mar. 1681 opsl. 6, gift med N.N. Bertelsdatter begr. 30. jul. 1685 opsl. 11 ligeledes i Assens.

Såh................. om N.N. Bertelsdatter skulle være datter af Gesche Carstensdatter Rickerts og borgmester Bertel Jensen i Assens er jeg ikke helt med på.

Måske nogen kan fortælle, om jeg er på vildspor?

Jeg vil interesseret følge med i, hvad du finder ud af, Lise.  ;D Og pøj-pøj.

De bedste hilsner
Anelle

Lise Østerberg Bahr

Tak for svar fra alle i.ø.



Der er meget at arbejde videre med, læse, sætte sig ind i.

Derfor må man også forsøge at benytte/vende og dreje - alle "trædestenene" på den måde og , mulige og umulige, der veje der kan tænkes.

Det tager tid.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr