lægruller

Startet af Annie Rasmussen, 05 Maj 2015 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

Annie Rasmussen

indrømmer kan ikke finde rundt i lægruller. Søger en person Hans Pedersen skulle være født omkring 1775
på Langeland. Håber nogle kan hjælpe mig

På forhånd tak for hjælpen

Annie

Jørgen Christensen

I folketællingen fra 1787 finder man på Langeland 5 - 8 drenge med navnet Hans Pedersen og med en alder, som kan tyde på fødselsår omkring 1775. Hvis man skal forsøge at finde den rigtige i lægdsrullerne, må man vide noget mere præcist, f.eks.:
Hvad hed Hans Pedersens far?
Hvor boede Hans Pedersen på et eller andet tidspunkt? (Måske da han blev gift).

Hvis du har lidt flere oplysninger om Hans Pedersen, Annie, så kom med dem.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Annie Rasmussen

Hans  Pedersen bliver gift med Anne Marie Madsdatter i 1814 i Tullebølle. I folketællingen 1834 og 1840 bor de i Tullebølle. Ved datterens Ingeborgs konfirmation 1934 hedder han også nordmand.

Annie

Annie Rasmussen

En lille skrive fejl Ingeborg er konfirmeret 1834

Annie

Annie Rasmussen

Hej Jørgen
Lige en ting til Ved vielsen står der at hans Pedersen er 381/2år hvis det er de samme personer i 1834 og 1840 er han 54 og 59 altså

På forhånd tak for hjælpen

Annie

Jørgen Christensen

Selv om aldersangivelserne ikke passer helt sammen, tror jeg at det er de samme personer ved brylluppet i 1814 og i disse folketællinger:

Svendborg, Langelands Nørre, Tullebølle, Tullebølle Bye, et Huus, A-40, FT-1834, A8125
Hans Pedersen 54 Gift  Inderste og Dagleier 
Anne Marie Madsdatter 50 Gift  hans Kone [Hans Pedersen] 
Erik Hansen 7 Ugift  deres Barn [Hans Pedersen og Anne Marie Madsdatter] 
Ingeborg Hansdatter 14 Ugift  deres Barn [Hans Pedersen og Anne Marie Madsdatter] 

Svendborg, Langelands Nørre, Tullebølle, Tullebølleby, huus, 184, FT-1840, C8829
Iver Larsen 59 Gift  jordløs huus daglejer 
Karen Hansen 47 Gift  hans kone 
Anne Kirstine Iversen 15 Ugift  deres børn 
Niels Iversen 11 Ugift  do 
Christian Iversen 3 Ugift  do 
Hans Peder Nordmann 59 Gift  sammesteds daglejer 
Anne Marie Madsen 53 Gift  hans kone 
Erik Hansen 14 Ugift  deres børn 
Ingeborg Hansen 20 Ugift  do 
Birthe Marie Pedersen 1 Ugift  hendes datter  

Har du fundet dem i 1845 og senere folketællinger, Annie?

Jeg vil prøve, om jeg kan finde Hans Pedersen (Nordmann) i lægdsrullerne fra slutningen af 1700-tallet.

Venlig hilsen,
Jørgen.


Annie Rasmussen

Hej Jørgen
nej jeg har ikke fundet dem i 1845 eller 1850. Jeg fundet Ingeborg i tullebølle 1860 gift med Jørgen Larsen.

Annie

Jørgen Christensen

Jeg har ikke meget nyt, Annie.
Jeg har været igennem alle de lægdsruller for Tullebølle, hvor jeg kan forestille mig, at Hans skulle være, men jeg har ikke fundet ham.
Jeg har søgt efter dødsdatoer for både Hans og Anne Marie uden at finde dem, og jeg kan heller ikke finde dem i afgangslisten i Tullebølle.

Det må være i Tranekær du har fundet Ingeborg og Jørgen Larsen:

Svendborg, Langelands Nørre, Tranekær, Bameskov, et huus, 106, FT-1860, B0495
Jørgen Larsen 38 Gift dagleier (tømmermand)  do [Tranekjær]  
Ingeborg Hansen 40 Gift hans kone  Tullebølle  
Elisa Jørgensen 9 Ugift deres børn  do [Tullebølle]  
Hans Jørgensen 7 Ugift deres børn  do [Tullebølle]  
Martinus Jørgensen 4 Ugift deres børn  do [Tullebølle]  
Carl Jørgensen 1 Ugift deres børn  do [Tullebølle]  

Ved dåben af Ingeborgs første to børn (Elisa, som egentlig hed Lise Sophie, og Hans) står der i kirkebogen, at Ingeborg og Jørgen boede hos Hans Pedersen. Derfor undrer det mig, at jeg ikke finde Hans i folketællingen fra 1850.

Jeg er faldet over en folketælling, som muligvis kan være af interesse:

Svendborg, Langelands Nørre, Tullebølle, Tullebølle Bye, huus, 11 F2, FT-1860, B0496
Hans Petersen 82 Gift almisselem  Norge  
Marie Petersen 71 Gift hans kone  Tranekjær  
Christian Jørgensen 12 Ugift pleiebarn  her i sognet [Tullebølle]  

Mon ikke det er Hans og Anne Marie? Her er så forklaringen på, at Hans kaldes Nordmand - han er født i Norge! Ved plejebarnets dåb står der, at forældrene boede hos Hans!

Dette er skrevet i al hast, for vi skal i gang med aftensmaden!

Venlig hilsen,
Jørgen.

Jørgen Christensen

Så fandt jeg alligevel Hans's død, Annie:

1. maj 1866 i Tullebølle. I kirkebogen omtales han som skomager - det blev han faktisk også kaldt ved brylluppet i 1814.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Annie Rasmussen

Hej Jørgen

Tusind tak for hjælpen. Jeg har fundet ud af at Christian søn til  ingeborg og jørge Larsen
I folketællingen 1840 Tullebølle Står hans peder nordmann- Anne Marie Madsdatter- erik hansen og Ingeborg Hansenog hendes datter Birthe.. jeg går ud fra det er samme familie

Martinus Jørgensen er den person hvis aner jeg har ledt efter fra starten.

Endnu engang tusind tak for hjælpen.

Hilsen Annie