Jens Madsen - hvor blev han af? død før 1885

Startet af Annagrete Mogensen, 18 Okt 2010 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

Annagrete Mogensen

Min oldefar på min mors side Jens Madsen blev i 1886 iflg. AO folketælling 1896 Nansensgade 22 A,  gift med min oldemor Frederikke Isidora Madsen (født Bolderup). Han bor der ikke ved folketællingen. De fik 4 børn, Poula Madsen f. 11-07-1887, Jenny Ottilia Madsen f. 15-04-1889 (min mormor), Martha Kirstine Madsen f. 10-02-1893 og Richard Jens Harry Madsen f. 15-01-1895. I 1885 bor min oldemor Frederikke hos sin mor i Ny Kongensgade 7, men jeg kan ikke finde hende i 1890. Har forsøgt om jeg har finde giftermålet i Vor Frue Sogn, som Ny Kongensgade hører under. Det er ikke lykkedes, ej de 4 børns fødsel/dåb i kirkebøgerne. Er der nogen, der kan hjælpe mig videre i søgning efter Jens Madsen?
Annagrete Mogensen

#1
Hej Annagrete.

Hvilken forlketælling på AO henviser du til? Der findes ingen folketælling for 1896, som du skriver. Og angiv også gerne et Opslagsnummer.


Du formulerer dit spørgsmål som - Hvor blev han af? Betyder det, at du ved, hvor og hvornår han blev født? I så fald må du gerne give disse oplysninger også, da det så er nemmere at søge efter ham.


M.v.h.  Pia.

Anne Mortensen

Her er den nævnte FT 1885 - så kan vi også se hvor gammel hun er:

kbhv, København (Staden), Ny Kongensgade (Ulige numre), Vester Kvarter, Ny Kongensgade 7 Matr. 233-234B Forhus Kvist til gaarden, 8+, FT-1885, C9178
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sophie Regine Petra Boldrup f. Høberg 40  Enke Husmoder Vadsker ude om Dagen Kjøbenhavn
Otto Christian Emanuel Boldrup 19  Ugift Søn Smedesvend Holbæk
Frederikke Isidora Boldrup 14  Ugift Datter  Kjøbenhavn    
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

I hvilken kirke bliver børnene døbt - især den første Poula.
-------------------------------------

Ifølge Pol.reg. er Frederikkes mor flyttet til Vendersgade og Nansensgade.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1526384&limitstart=0
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hej

Poula bliver født
København
St Matthæus 1885-1888
opslag 297
1887

Her bliver der oplyst at parret bliver viet

St. Matthæus 1887-1891
opslag 4
1887
Brudgommen er 22 7/12 Aar - ca. 1864
Desværre er der ikke skrevet hvor han er født, men under
Anmærkning er der notat
___ Attest fra Egtved Sogneråd __ 1887
---------------------------------------

Det kunne være ?

Vejle
Egtved 1838-1865
opslag 96
1864
Jens Madsen
---------------------------------------

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hej Annagrete.

For lige at gøre Annes oplysninger mere fyldige.

Ved fødslen 10. juli 1887 af Paula Madsen boede forældrene i Istedgade 62, 3.sal.

Vielsen foregik 15. maj 1887. Såvel brud som brudgom boede da i Istedgade 62. Ved brudgommen er noteret, at han var 22 7/12 år. Da vielsen foregik i maj 1887, er han sandsynligvis født september-oktober 1864.

Annes forslag til en fødselsdato for Jens Madsen som 16. september 1864 kan derfor bestemt være en mulighed. Forældrene er Anton Madsen og Maren Jensen (34 år). Denne hypotese kan du efterprøve ved at prøve at søge denne Jens Madsen i lægdsrullerne for København i 1887. Kræver besøg på LAK i København.


Hvordan vidste du iøvrigt, at Frederikke boede med 3 børn i Nansensgade 14 i 1901 (Opslag 40)? Og hvorfra kendte du fødselsdatoen for Paula? Bemærk i øvrigt, at det er noteret, at Frederikke i 1901 havde 3 levende børn. Paula må derfor være død inden 1901.



M.v.h.  Pia.

Anne Mortensen

Hej Pia

For lige at gøre Annes oplysninger mere fyldige.


For min skyld må du gøre dem fyldige, men jeg går ud fra at Annagrethe selv har checket oplysningerne og set adresser o.s.v.

Har modtaget i min egen mail tak fra Annagrethe.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hej Anne.

Her i DIS-Forum skrives der meget om god skik ved skrivning af indlæg.

Jeg synes altid, at det er rart, når der i et indlæg er anført såvel dato som opslagsnumre i de indlæg, der bliver givet. Det reducerer risikoen for misforståelser.

Desuden giver en dato mulighed for at tidsfastsætte begivenhenden uden at behøve at skulle starte AO op.



M.v.h.  Pia.

Anne Mortensen

I mit indlæg var der både opslagsnr. og årstal.

Hvad mere kan man gøre - ejeren af indlægget kan til en hver tid checke oplysningerne.
Alle kan  gå på AO og se oplysningerne hvilket mange foretrækker -  incl. mig selv.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

#9
Hej Annagrete.

Vi ved, at Frederikke med tre børn boede i Nansensgade i 1901. Ved hjælp af Fogsgaard: http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=18&lang=da  ses, at Nansensgade i 1890 hørte til sognet Skt. Johannes, og i 1918 til Skt. Andreas.

Iflg. AO 1896-1905 Skt. Andreas, Sokkelund, København, Opslag 252, #8, blev din mormor Jenny Ottilie Madsen konfirmeret 5. april 1903 i Skt. Andreas sogn. Ifølge konfirmationsregistreringen blev hendes fødsel 15. april 1889 registreret i Garnisons sogn.

Denne fødsel ses i AO 1881-1891 Garnisons, Sokkelund, København, Opslag 142, #24. Så vidt jeg kan tyde, er forældrenes bopæl på det tidspunkt Toldbodsgade 16.



M.v.h.  Pia.

#10
Hej Annagrete.

Iflg. AO 1906-1916 Skt Andreas, Sokkelund, København, Opslag 168, #3, blev Martha Kirstine Rigmor Madsen konfirmeret i Skt Andreas sogn 7. april 1907. Hendes fødsel 10. februar 1893 er anført til at være registreret i Garnisons sogn.

Ved konfirmationen er der ud for faderens navn Jens Madsen anført et kors, som normalt vil antyde, at faderen var død. Adressen på moderen er anført til Gråbrødretorv 7, 3. sal.

Marthas fødsel findes iflg. AO 1892-1897 Garnisons, Sokkelund, København, Opslag 187, #16. Forældrenes bopæl er da St. Strandstræde 21, 4. sal.



M.v.h.  Pial

Hej Annagrete.

Richard Jens Harry Madsens fødsel 15. januar 1895 finder du i AO 1892-1897 Garnisons, Sokkelund, København, Opslag 91, #9. Forældrene boede stadig i St. Strandstræde 21 ligesom ved Marthas fødsel i 1893.


M.v.h.  Pia.

Hej Annagrete.

Når Frederikke var født i 1870, betyder det, at hun kun var 25 år, da hun fødte sit sidste barn i 1895. Det lyder tidligt. Måske er Jens Madsen herefter udvandret, og Frederikke er blevet hjemme.

En sådan adfærd kan også være en forklaring på, hvorfor Jens Madsen er anført til at være død i 1907, da datteren Martha blev konfirmeret. Jens Madsens død kan ikke umiddelbart findes hos Fogsgaard for perioden 1893-1925: http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=14&lang=da   

Iflg. Den Danske Udvandrerdatabase udvandrede en 31-årig Jens Madsen i maj 1896 fra København til Canada:
Navn:  Madsen, Jens Stilling:  Arbejder
Alder:  31 Bestemmelsessted:  Quebec
Kontrakt nr.:  150500 Forevisningsdato:  5/22/1896
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kbhvn. Bestemmelses land:  Canada
Bestemmelses by:  Quebec Bestemmelses stat:  Quebec
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9497M2502

Det beviser ingenting, men kunne i teorien godt være din oldefar.

Jeg vil stadig anbefale dig at prøve at søge efter Jens Madsen, født 16. september 1864 i Egtved i de københavnske lægdsruller omkring 1890.




M.v.h.  Pia.



Til Moderator Hans Peter Hansen.

Jeg kan se, at du tirsdag den 19. oktober kl. 20.03 har tilføjet teksten "død før 1885" til Annagretes overskrift. Hvorfor har du det?

Tilføjelsen er direkte forkert, da det tydeligt i trådens indlæg afdækkes, at den eftersøgte Jens Madsen blev gift 15. maj 1887, og at han blev anført som fader i 1895 til sin hustrus 4. barn.

Derudover mener jeg, at hver person, der starter en ny tråd skal have sin kunstneriske frihed til selv at bestemme overskriften.



M.v.h.  Pia.

Hans Peter Hansen

Hej Pia

Jeg har tilføjet den for at gøre indlæget mere interessant og spændende.  :)

Kan godt ser der står mere længere nede i indlæggene.

Har du et bedre forslag så kom bare frit frem
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Hej Hans Peter.

Da overskriften ikke var anstødelig, mener jeg, at det alene må være ejeren af indlægget, der bestemmer overskriftens ordlyd samt indlæggets ordlyd.

Vi andre kan så via indlæg i tråden komme med forslag til tekstændringer, der eventuelt fanger mere.


M.v.h.  Pia.

Peter Bøjesen Jensen

Helt enig Pia.
Det kan da vel ikke være en moderators job og sidde og redigere i folks indlæg   >:(
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Hej Annagrete.

Frederikke Isidora Madsen ses her på Politiets Registerblade:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1413026&limitstart=0   

Bemærk, at registerbladet er registreret 1. november 1896, og at ingen ægtefælle er registreret. Dette kan måske understøtte teorien om, at Jens Madsen kan være taget til Canada tidligere i 1896.


Til trods for informationerne i Politiets Registerblade findes Frederikke Madsen hverken i Nansensgade 14 eller på Gråbrødretorv 7 i FT-1906.

I FT-1911, Opslag 40, findes Frederikke Madsen med de to yngste børn i Nansensgade 24, anført som Gift.

I FT-1916, Opslag 455, findes Frederikke Madsen med yngste barn i Nansensgade 24, anført som enke.

I FT-1921, Opslag 38, på samme adresse findes Frederikke Madsen, anført som enke.

i FT-1925, Opslag 279, på samme adresse findes Frederikke Madsen, anført som Fraskilt, så vidt jeg kan tyde.


Har du fundet dødsregistreringen for Frederikke Isidora Madsen? Måske findes i denne flere oplysninger om hendes ægtemand, Jens Madsen.

Du kunne også prøve at lede efter en skilsmisse, hvilket imidlertid ikke er helt ukompliceret. Se dette link for mere info: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skilsmisse_-_en_vejledning   




M.v.h.  Pia.

Annagrete Mogensen

Hej Pia - Endnu engang tak for din hjælp, både på den ene og den anden måde. Nej jeg har endnu ikke fundet hvor og hvornår Frederikke døde, men jeg vil forsøge om jeg ikke kan finde ud af det. Hjemmesiden jeg fandt familien på var www.historie.syd-fyn.dk/bang/3669.html. Det var meget spændende, for det var Frederikkes mor Regine Bolderup f. Høyberg, der kom frem der.
De bedste hilsner Annagrete