Hjaelp til Opslag i Svenske kirkeboeger

Startet af Christina Schmidt, 28 Feb 2011 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Christina Schmidt

Hej

Er der mon en venlig person, der vil hjaelpe mig med at slaa min Tipoldefar op i de svenske kirkeboeger.

Han hedder K(C)arl Johan Anderson fodt 8. september 1884 i Södra Ljunga, Kronobergs Län, Sverige.

Jeg er helt ny i det her slaegstforskning, synes det er meget spaendende, men tror jeg har brug for lidt starthjaelp.

Venlig hilsen

christina schmidt
email: christina_schmidt81@hotmail.com
   

Inge-Lise Trampedach

Du får her billede af dåben :

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Og her hele familien:

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Svend Aage Hansen

Hej Christina!

Når du nu er nybegynder vil jeg da  byde dig velkommen i spørgehjørnet,
og samtidig gi' dig lidt mere forklaring fra den svenske kirkebog som jo kan give meget mere information end den danske.

Billedet fra fødselsbogen som Inge-Lise har lagt ind ligner jo den danske men der er en henvisning til siden i Husforhøret hvor familien er optaget. p.35.

Her kan man så se hvordan familien ser ud 1884:
Ösjö Vestergård.
Anders Peter Petersson f. 14/3-1848 i Furuby (Småland.)
Hilda Charlotta Andersson f. 14/1-1858 i Tutaryd (Småland.)
De blev gift 23/6 1881, det var det 2. ægteskab for Anders Peter.
(Anders blev gift i Osby 25/1 1874 med Elsa Johansdotter men hun døde 5/8 1874.
De fik en dødfødt søn 18/7 1874.)
Hendes u.æ. søn Ernst Wictor Wiberg f. 11/3 1880 i (Södra) Ljunga.
Fælles søn Adolf Wilhelm f. 12/2 1882 i Ljunga.
-''-   Carl Johan f. 8/3 1884 i Ljunga.

Overstregningen betyder at familien er flyttet, længst til højre kan man se at de i 1885 er flyttet til side 71 i bogen, til Torpet Sjöboholm No. 2.
Her er der kommet yderligere en søn, Anders Gustaf f. 20/9 1887.
19/11 1890 flytter de igen, nu til side 87 hvor Anders Peter bliver Statarkarl Grimmarp Säteri.

Her får de 2 børn:
Otto Edvard f. 5/10 1892.
Signe Esther Olivia f. 30/5 1896. Gift Palmqvist, død 22/9 1988 i Everöd, Skåne.
Ernst Wiktor rejser til Danmark 5/5 1895.
Resten af familien flytter Agunnaryd 21/10 1897.

I Sveriges Dödsbok fandt jeg dette:
Anders Peter død 5/3-1929 i Brågarp i Skåne.
Hilda Charlotta død 3/1-1950 i Höör i Skåne.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Christina Schmidt

Hej Inge-Lise,

Tusind tak for disse oplysninger. Jeg meget glad for at faa saadan et hurtigt svar. Det er jo en super hjaelp at faa.

Hilsen Christina

Christina Schmidt

Sven Aage,

Ogsaa tusind tak til dig for den fine redegoerelse af hvordan man tyder de svenske kirkeboeger. Jeg sad faktisk og kiggede paa billederne i laengere tid uden at faa vildt meget ud af det. Jeg synes til tider det kan vaere svaert at tyde skriften, og saa paa svensk.

Men naar nu du er saa flink til at hjaelpe saa kan det vaere du kan svare mig paa foelgende sporgsmaal ogsaa?
1. Jeg har fundet Karl Johan i Invandrerdatabasen. han kom til DK i 1901. Jeg har set man kan faa yderligere information ved at kigge i arkiverne paa rigsarkivet. Men hvilke slags oplysninger staar der mon i disse arkiver?

2. flere gange har jeg laest at man skal bruge Micro-kort faar at laese i arkiver. Hvad er dette micro kort for noget, hvordan fungerer det?

Tak igen for hjaelpen, ser du jeg er bosiddende i Spanien saa det er jo godt man kan finde saa mange oplysninger paa internetet og at der er nogle dejlige mennesker som er gode til at forklare og hjaelpe med at slaa noget op. Det er jeg meget positivt overrasket over.


Svend Aage Hansen

Hej Christina!

Jeg kan ikke svare på spørgsmål nr. 1, for jeg har aldrig forsøgt at spørge efter yderligere information,
men det er jo bare til at sende en mail, så vil du sikkert få et svar.

'Alle' kirkebøger og folketællingerne er engang i tiden blevet fotograferede, det er dem som man kan se på Microkort på arkiverne.
Men de fleste af dem kan du jo idag se på Internettet, det kunde man ikke for nogle år siden.

Jeg fandt lidt mere om din slægt i Sverige.
Carl Johan fik en arbejdsattest  2/4-15/12 1901, men derefter er han noteret som fraværende ved indskrivningen 1904, 05 og 06,
han er altså smuttet til Danmark uden lovlig attest.
Broderen Adolf Wiktor er fraværende ved indskrivningen 1905 og 06.
Broderen Anders Gustaf flytter til Fyen i Danmark 21/12 1904.
Resten af familien flytter til Höörs församling 21/10 1905.

I Agunnaryd fødtes der 2 nye sønner:
Oscar Valfrid f. 30/5 1901.
Georg Emanuel f. 29/2 1904.

Desværre så opholder jeg mig ikke i Spanien, det ville sikkert være rart på denne årstid, jeg sidder i Sverige med sne og frost. ;)
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige