Findes der et godt skema??

Startet af Kirsten Didriksen, 30 Apr 2015 - 20:12

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej

Håber der er nogen her i forum der kan hjælpe mig!

Jeg vil gerne kunne gemme de oplysninger jeg har på en given familie, på PC'en.

Det jeg søger er et godt skema til at notere: Adresse, Husets navn, Matr.nr., tidsrum for beboelsen, mandens navn og dato for fødsel og død, hvornår gift, konens navn og dato for fødsel og død (gerne med plads til endnu en ægtefælle). Deres børn også med dato og årstal for fødsel.

Jeg forsøger at "kortlægge" byens huse, ved at finde ud af hvem der har boet hvor og hvornår!
Altså rent Lokalhistorisk!
Er der andre der har gang i sådan et projekt og kan hjælpe med pc-skema?
Lige nu foregår det på papir  :D.

Mange hilsner
Kirsten

Anne Marie Holck

#1
Hvorfor bruger du ikke et slægtsprogram, hvor du kan indtaste dine oplysninger for hver familie, og derefter gemme et familiegruppeskema for hver familie? Der kan du også indtaste, hvilke kilder du har fundet oplysningerne i, og desuden kan du gemme evt. billeder af familierne og deres ejendomme.
Og så kan du i øvrigt også på den måde binde husenes beboere sammen familiemæssigt...

Det kan Legacy klare så let som ingenting :)

http://www.legacydansk.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Du kan også gå ind på Brothers Keeper hjemmeside og hente deres slægtsforskningsprogram. Det er gratis.

Så kan du prøve om det måske er noget for dig. Programmet er let at bruge og hvis du bruger - F! - knappen får du en manual frem hvor du kan skrive et søgeord, hvis du har et problem.

Der er mange muligheder for udskrifter og god plads til at indtaste oplysninger.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Lis Petersen

Hej!

Denne hjemmeside indeholder en masse muligheder: http://www.harrisknudsen.dk/index.htm

F.eks. Byg en bog, vælg derefter Slægtsbøger til udgivelse - Bog blok 1

Prøv at klikke gennem siderne. Måske er der noget du kan bruge.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Kirsten Didriksen


Tak til jer alle!
Det var gode forslag men jeg mangler endnu felter til "hus oplysninger"

Anne Marie Holck

Citat fra: Kirsten Didriksen [7820] Dato 30 Apr 2015 - 23:31

Tak til jer alle!
Det var gode forslag men jeg mangler endnu felter til "hus oplysninger"

I Legacy kan du under oplysningerne om et par, tilføje oplysninger om deres bopæl inkl. tilknytte billeder m.m.

Kirsten Didriksen

Tak, det må jeg lige prøve om jeg kan finde.

God dag
Kirsten

Anne Marie Holck

I Ægteskabsvinduet skal du klikke på knappen Tilføj og finde f.eks. Bopæl.

Christian Konstmann Autzen

Et ganske almindeligt word-skema kan vel også bruges.

Men har du prøvet at opliste alle de oplysninger, som du ønsker - og set på, hvordan du gerne vil have det færdige resultat (udprintet forstås) ?

Før dette - så vel intet "system"  :D

Mange hilsener - og god arbejdslyst
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Grethe Elten Mortensen

Hej

I Brothers Keeper kan du vælge at lave en oversigt over de begivenheder du gerne vil have med i feltet biografi eller du kan vælge feltet tilføj begivenhed og der vælge bopæl.

Med venlig hilsen
Grethe Elten mortensen

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Kirsten Didriksen [7820] Dato 30 Apr 2015 - 20:12
Hej

......
Jeg vil gerne kunne gemme de oplysninger jeg har på en given familie, på PC'en.

Det jeg søger er et godt skema til at notere: Adresse, Husets navn, Matr.nr., tidsrum for beboelsen, mandens navn og dato for fødsel og død, hvornår gift, konens navn og dato for fødsel og død (gerne med plads til endnu en ægtefælle). Deres børn også med dato og årstal for fødsel.

....
Mange hilsner
Kirsten

Hej Kirsten
Prøv at se på hjælpeskemaerne her i Slægt og Data:
https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/introduktion-til-slaegtsforskning/hjaelpeskemaer

Det er Word dokumenter som du kan bruge som de er, eller rette til efter dine behov.
Dokumentet Levnedsløb - Personhistorie kan du f.eks. også bruge til at skrive Adresse, husnavn og meget andet.

Dokumentet Slægtsskema - familieskema er beregnet til ægtefællernes navn og dato for fødsel og død, hvornår gift (gerne med plads til endnu en ægtefælle). Deres børn også med dato og årstal for fødsel.

Dokumentet Anetavle er beregnet til at udarbejde en overskuelig oversigt over dine aner.

Hvis du senere ønsker at bruge et slægtsforskningsprogram kan du kopiere dataene fra dit Word dokument.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Kirsten Didriksen


Tak for alle de fine forslag  :)

Jeg tror det ender med et tilpasset skema her fra Slægt og data, jeg var slet ikke klar over at der findes sådanne skemaer. Så tak for det tip  ;).

Venlig hilsen
Kirsten

Niels Andersen

Hej, glem alle mærkelige skemaer og læg alt ind i Exel database, det giver hjælp.



mvh Niels Andersen.

Georg Brandt Christensen

Hej Niels
Tillad mig at være uenig med dig.

Når man anvender f.eks. Word kan man lave indholdsfortegnelser, indekser, overskrifter i mange forskellige formater, tabeller med lodrette såvel som vandrette kolonneoverskrifter. Søgefaciliteterne er meget bedre end i Excel.
Man har meget bedre muligheder for at formatere sit dokument smukt, indsætte billeder organiseret i forhold til teksten og m.m.
Hvis man har lagt data ind i skemaer kan man, hvis behovet skulle opstå, nemt konvertere disse skemaer til Excel hvis man har brug for CSV-filer for import i databaser.

Excel er udviklet til at lave beregninger i, og er velegnet til det. Mange bruger Excel til at lave dokumenter i, men det er efter min mening at gå over åen efter vand hvis man har Word installeret.

Word er udviklet til at lave dokumenter og bøger i, og er velegnet til det.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Kirsten Didriksen


Tak til Niels og Georg.

Jeg tror måske også mest på word, men det er nok fordi det er det jeg kender bedst  :).

Jeg havde håbet på der var et lokalarkiv der også skrev sådanne "familie relationer" "ejendom/beboer" op på et skema (til eget brug) der kan gemmes på Pc.

Venlig hilsen
Kirsten