Sönderjylland 1803 familjen Ock

Startet af bente rosenborg, 25 Apr 2015 - 09:18

Forrige emne - Næste emne

bente rosenborg

Hej

Jeg fandt Kirsten Marie Ock,på DDD 1803.Tönder og året og hendes navn.

Hun er tjeneste pige hos en familje,Jes Andersen.

1801 FT på Statens arkiv,findes 1801,der findes ingen sådan familje.

1803 findes ikke.

Jeg tror at det kan väre Christian Heinrich Ock mor.

Jeg undrer vor jeg skal lede efter hende.Jeg har kigget I kirkebögerne,på ankomst og afgang,

men de er ret sene 1814.

Jeg er lige kommet hjem efter en slägtforsknins tur til Tyskland,WERFERLINGEN.

Jeg fik kontakt med nogen som sagde at der havde boet en POULA OCK PÅ STEINWEGEN.

Jeg fik også kontakt med en manneger fra kirken som tilböd at jeg fik se kirkebögerne.Jeg rejser snart tilbage dertil.
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Egon Sørensen

Hej Bente!


Er det den Christian Heinrich Ock du tænker på.

Name: Christian Heinrich Ock 
Gender: Male 
Christening Date: 08 Nov 1837 
Christening Place: , KRUMMERUP, SORO, DENMARK 
Father's Name: Heinrich Ock 
Mother's Name: Marthe Marie Rasmussen 

Mvh.

Egon Sørensen

bente rosenborg

Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Christian Konstmann Autzen

Ock og Ocksen er meget kendt i Skærbæk sogn, bl.a. i Misthusum og Gesing - men også i omliggende sogne, f.eks. Mjolden og Randerup.

F. eks. denne fra Wiberg om præster i Mjolden sogn:

3. 1561. Aage (Ogge) Hansen Husum; Pr. (04. 10); ~ Kirsten Poulsdtr. af Roager, † 7/5 20; see J. C. Normsted i Roager; [levede endnu 1610; maatte 74 paa Ribe Byting stifte Forlig med en Mand fra Faverholt, som han havde slaaet i Hovedet med en Kniv; see Samlinger til jydsk Hist. o.s.v. 1/258].

Hegelund I s. 553, 600; II s. 193; KS 3:2 (1877-80), s. 211; 2:6 (1872-73), s. 645; 5:2 (1903-05), s. 558.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Otto Kjærgaard

Jeg tænkte også på Ocksen, der jo har været et udbredt navn i marsken omkring Ballum, men jeg ved ikke om det er en eller flere familier.

bente rosenborg

Tak alle sammen for den fine hjälp og tid I har lagt på mig.

Jeg har også väret inde og kigge på skärbäk.

Problemet er jo at han er I Prästö I 1840 og der star der jo at han er fra Preussen Werferlingen,

som ligger I det gamle Östtyskland.

Jeg har Christian Ock fra 1830 I Catrineholm Sorö amt Krummerup.

Han findes ikke för.

Jeg har gået igennem alle Amter I danmark.

Jeg ledte efter en helt anden person på DDD når jeg fandt Kirsten Marie Ock.

Det stemmer jo med alderen hun er 23 år I 1803.Christian er födt ca 1801-03.

Det jeg undrer er hvordan denne person.Intasningsnr.C2296 Löbenr 514.

vor har hun fundet denne FT når den ikke findes på Statens arkiver.
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Inge Nissen

#6
I Sønderjylland var der folketællinger i 1803 og 1835, ikke 1801 og 1834 - jeg tror originalerne befinder sig i landsarkivet i Aabenraa.

bente rosenborg

Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Otto Kjærgaard [32243] Dato 25 Apr 2015 - 14:08
Jeg tænkte også på Ocksen, der jo har været et udbredt navn i marsken omkring Ballum, men jeg ved ikke om det er en eller flere familier.


Der kan givet være flere uafhængige familier - for Ock er jo et "almindeligt" drenge-fornavn.

Jeg har denne i min database som ældste:

I bogen "Sønderjydske Skatte- og Jordebøger fra Reformationstiden" er Peder Ochsen opført under Pengeafgifter for året 1542 under Husom -  sammen med Tuge (Tyge ?) Ludycksen, Nanne Luddicksen, Hans Luddicksen og Thomes Nansen.

"Husom" er i bogen opført mellem Scherbeck (Skærbæk) og Asdorp (Astrup), og vil derfor givet være det samme som Misthusum.


I 1600-tallet findes så Niels Ocksen, Erik Ocksen og Hans Ocksen - som sønner af gårdmand Ock Nielsen i Gesing i Skærbæk sogn.

Hans Ocksen blev så gift med Maren Pedersdatter, og hun er efterkommer af herredsfoged Troels Winther fra Astrupgård i Brøns sogn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Otto Kjærgaard

Godt svar fra Christian Konstmann Autzen
Jeg er ikke selv stødt på Ock  som fornavn, men mon ikke det er gået af brug i løbet af 1700tallet.
Jeg har ikke selv studeret ældre kilder.

bente rosenborg

Hej og tak.

Jeg har läst hvad I har skrevet,men jeg får det bare ikke til at passé med et drengenavn.

Christian Heinrich Ock hedder han,og hans 2 piger som overlever hedder ock I efternavn.

Jeg har set mange I skärbäk som hedder OCK.

De fleste hedder OCKSEN.

Jeg har lige väret I Sönderjylland også I Skärbäk.

jeg rejser tilbage omkring den 14 maj til Tönder og Åbenrå arkiver.

tusind tak for hjälpen .

Jeg har ingenting på Christian för 1830.

Han flytter sidste gang 1855 til Alsted sorö amt vor han dör 80år gammel
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Bente

Du skriver selv noget om Tyskland - og det kan måske give mening. Dansk og tysk navnegivning var forskellig - og i Tyskland benyttede man tidligt at benytte bedstefaderens efternavn, altså det som vi kender i dag.

Jeg fandt Kirsten Marie Ock,på DDD 1803.Tönder og året og hendes navn.

Kirsten Marie er givet datter af en Ock, og at hun så ikke hedder Ocksdatter kan skyldes den tyske måde at skrive det på. Men - hvis hun havde været gift, så kunne Ock have været hendes mand.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

bente rosenborg

hEJ og tak igen.

Ja jeg tager tilbage til Werferlingen.der fik jeg jo lov til at kigge I kirkebögerne

.Jeg håber at jeg finder ham.

Der star at mikrokort finds på en addresse I Skärbäk angående Kirsten Marie Ock.

Der star vel ikke mere end her
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej ente.

Du har tidligere vist i 2004 og i 2014 haft en tråd om familien Ock - Kunne du bruge de oplysninger du fik dengang - jeg skrev også på den tråd (samme områdeR og slægter jeg selv har haft tråde omkring og kan relatere mine aner til).

Højer - Tønder mv.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr