Ane Marie Andersdatter Klit (ca. 1755-1828) i Tinstrup, Thisted sogn

Startet af Henning Grøndahl Andersen, 04 Jan 2016 - 17:18

Forrige emne - Næste emne

Henning Grøndahl Andersen

Hej.

Jeg søger oplysninger om Ane Marie Andersdatter Klit før hendes giftermål med gårdmand Christen Poulsen (1738-1811) i Tinstrup, Thisted sogn. - Har kun set hende omtalt med Klit-navnet ved dødsfald i 1828 (AO.opsl.212 Thisted sogn).

De blev viede i perioden 1778 - 1785 - jeg har ikke fundet deres bryllup.

Christen Poulsen var s. s. Poul Salmansen og Maren Jensdatter Kappel i Torsted by og sogn. Han blev g. 1. 1769 med Anne Povelsdatter Bunch (1733-1778), der var enke efter Mads Lynnerup Jensen (1729-1769) i Tinstrup, Thisted sogn.

Ane Marie Andersdatter og Christen Poulsen fik børnene:
1. Poul Christensen f. 15.-06.-1786 (AO.opsl.99+100 Thisted sogn))
2. Anne Bunche Christensdatter f. 16.-03.-1789 (AO.opsl. 113 Thisted sogn)
3. Anne Christensdatter f. 1791 (AO.opsl.132 Thisted sogn)

Ved dåben i 1786 optræder en fadder Peder Andersen Klit fra Hillerslev sogn, har fundet ham sammesteds i ft. 1787. Ved ft. 1801 boede han med familie i Lynnerup, Hunstrup sogn, antagelig ham der døde her 1810 (AO.opsl.142). Jeg har ikke kunnet findebevis for, at han evt. var en bror til Ane Marie Andersdatter Klit.

Ved dåbene optræder der flere med efternavnet Andersen / Andersdatter, men tilsyneladende uden slægtsskab med moderen Ane Marie Andersdatter.

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen

A-M Jørgensen

Hej

Med "Klit" som tilnavn på de kanter får jeg tanken Klitmøller.
Hun eller familien havde måske rødder der.

vh Anne-Marie

Egon Sørensen

Hej!

Peder Andersen Klit  og Maren Andresdatter blev trolovet i Sjørring sogn 1777

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=168833&side=40&kb=Kirkebog: Thisted, Hundborg, Sjørring 1770-1814 FKVD (EM)&height=455

Jeg ved at tilnavnet Klit ofte blev brugt om dem der kom ude fra Klitten f.eks Hjardemål klit.
En af forloverne var Anders Klit fra Tved, men om det kan opklare Ane Marie Andersdatters ophav har jeg ikke undersøgt, men kigger lidt på det.

Mvh.

Egon Sørensen

Henning Grøndahl Andersen

Hej begge!

Mange tak for jeres tilbagemeldinger.

Til Anne Marie.
Jeg har gennemset Vester Vandet kirkebog fra 1750 til 1759, men ikke fundet Ane Marie Andersdatter Klit født i Klitmøller eller i sognet.

Til Egon.
Jeg har kigget i Tved kirkebog, hvor Anders Klit boede 1777, da han var forlover for Peder Andersen Klit.

Fandt her i 1783 (AO.opsl.06) vielsen mellem Christen Poulsen fra Tinstrup og Anne Marie Klitt d. 31.-10. Forloverne var Jens Poulsen fra Torsted og Anders Klitt .

Ud fra dette vil jeg tro, at min antagelse, om at Ane Marie og Peder var søskende, holder stik.

Har også kigget efter om Ane Marie skulle være født omkr. 1755 i Tved sogn, men det så det ikke ud til.

Venlig hilsen
Henning

Jens Yde

#4
Anders Klitt blev skrevet med to t'er, og han har åbenbart været forlover i Tved sogn for to kvinder med navnet Ane Marie Andersdatter.

Tved: Den 24. maj 1782 blev Ane Marie Andersdatter gift med Søren Christian Andersen. Forlovere var Anders Klit og Jens Sørensen i Sønderby.

Tved: Den 31. oktober 1783 blev Ane Marie Andersdatter gift med Christen Poulsen fra Tin(g)strup. Forlovere var Jens Poulsen og Anders Klit i Sønderby.

Tved:  23. september 1784, Søren Christians hustru død 27 år.
Tved: Den 30. juli 1812 døde Søren Christian Andersen, 63 år.
= = =
Under Anders "Klitt"-søgning findes følgende arbejde om Søren Christian Andersen.
1) Soren Christian married Ane Andersdatter in May of 1782 (documented)
2) They had a child Christen Sorensen in Sept 1782
3) Ane Andersdatter died 23 Sept 1784 (documented)
4) Soren went to live with his brother Anders Andersen (1787 Census for Anders Family)
5) Soren's son Christen Sorensen went to live with Soren's brother Jens Andersen as Christen Sorensen is showing as part of the Jens Andersen's household of 1787 Census
6) Søren Christian Andersen marries Ingeborg Marie Nielsdatter Kjær on the 6th of Oct 1792 (documented) and starts a new family with 11 children (documented)
= = =

Den 11. september 1789 blev Anders Klit begravet, 71 år gammel.

Så kan det jo næsten kun været ham, der i FT 1787 står opført som boende i Tved Sønderby som
Anders Pedersen   Mand   70   1717   Gift   Hosbond Gaardbeboer

På den tid var der stærk sandflugt i Tved, og mange blev nødt til at forlade hus og hjem. Nogle tog deres efternavn med og brugte det, hvor de slog sig ned.



Henning Grøndahl Andersen

Hej Jens.

Tak for din tilbagemelding og nye oplysninger.

Jeg tilføjer lige oplysninger jeg har fundet:

Jeg har kigget tilbage og funder Anders Klit g. 1. gang med Anne Christensdatter Høj, f. ca. 1715 måske i Nors sogn, d. 1773 i Tved sogn (AO.opsl.31).
Børn i dette ægteskab:
Christen Andersen f. 1751 (opsl.82-Tved)
Else Cathrine Andersdatter f. 1754 (opsl.86-Tved)
Ingeborg Andersdatter f. 1758 (opsl.91-Tved), d. 1782 (opsl.51-Tved)

Men jeg har ikke fundet Anne Marie Andersdatter Klit  f. ca. 1755, d. 1828, 73 år gl. i Thisted sogn - g. med Christen Poulsen i Tinstrup

Mangler også at Peder Andersen Klits fødsel ca. 1749, han er i Hillerslev ved ft. 1787. Regner egentlig med de begge hører til i Anders Klit og Anne Christensdatter Højs børneflok?


Anders Pedersen Klitt g. 2. omk. 1782 med Maren Knudsdatter

De fik børnene:
Knud andersen f. 1784 (opsl. 08-Tved)
Christen andersen f, 1785 (opsl. 08-Tved), d. 1786 (opsl. 52-Tved)
Christen Andersen f. 1787 (opsl. 10-Tved9
Udøbt Datter f. 1788, d. 1788 (opsl.52)

Venlig hilsen
Henning

Jens Eg

Hej på tråden
Jeg er godt klar over at jeg er "længere"  fremme i tiden, men prøv at GOOGLE f. eks. følgende:  Klit i Sennels

og se, hvad den vej kan give  evt. bagud.
Der er og var også Klit i Thisted by/omegn.
mvh
Jens

Henning Grøndahl Andersen

Hej Jens.

Tak for din tilbagemelding. Jeg prøver at kigge på Klit i Sennels. Umiddelbart ikke nogen forbindelse, men der kunne jo være en forbindelse længere tilbage i tid.


Generelt:
Så fandt jeg Anne Marie Andersdatter Klit f. 1756 i Tved sogn (opsl. 89) og broderen Peder Klit f. 1749 i Tved (opslag76).
Det var simpelthen et spørgsmål om at læse rigtigt. - Jeg læste præstens hurtigtskrevne Klit som Leit.

Og så kunne det se ud til at Anders Pedersen Klit var født 1718 i Tved (opsl.120) søn af Peder Andersen Clit og Maren Lauridtzsdatter, der blev gift 18.-11.-1717 i Tved sogn (opsl.100).

Tak for tilbagemeldinger og oplysninger fra involverede.

Venlig hilsen
Henning