Tjenestekarl på en gård?

Startet af Didde Bryde, 18 Okt 2010 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Didde Bryde

Hej.

Er der nogen der ved om der finde en hjemmeside, hvor man kan søge efter tjenestekarler på forskellige gårde i omkring 1930 ?

Jeg har fundet min farfar, tror jeg, i folketælling fra 1930 hvor der står han var tjenestekarl på Vanggaard. Kan ikke tyde det der står før. Jeg tænkte det måske var muligt at finde mere om de enkelte personer som har arb. på gården, så jeg kan få nogle flere oplysninger om min farfar?

Jan andersen, født. d. 12. januar 1905, oksbøl. hvis det er den rigtige person står han under folketælling:

Holbøl sogn, 1930, opslag 103, nr. 2 Jan andersen.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Didde
Venlig hilsen
Didde Bryde

Hans Peter Hansen

Hej

Tror det ville være på sin plads at du fortalte navn - sted - og tid.

Læs indlæget om hvordan man skriver et godt indlæg.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Didde Bryde

Jeg har redigeret mit indlæg. Skriver det også her:

Jan andersen, født. d. 12. januar 1905, oksbøl. hvis det er den rigtige person står han under folketælling:

Holbøl sogn, 1930, opslag 103, nr. 2 Jan andersen.
Venlig hilsen
Didde Bryde

Arne Feldborg

#3
Du vil næppe finde noget der ligner det du efterspørger. Men du kan dog godt være heldig, at der på lokalt plan kunne være lavet noget på enkelte gårde. Prøv at søge på forskellige måder på Google.

Men ellers er det det lokale sognebøger, og ikke mindst lokalarkiver i området, du skal have fat i.

Ifølge den tælling du henviser til er han født 12 jan 1905 i Oksbøl sogn. Og det er jo da et godt udgangspunkt for den videre søgning.

Det der står lige før "Tjenestkarl" er, at han er "dansk" statsborger og at han er "U"gift.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Didde Bryde

Hej.

Det sidst nævnte kunne jeg godt se :) Det var foran gård navnet jeg ikke kunne tyde det :) Men tak.

Jeg ved godt hvor jeg skal finde min farfar, jeg ville bare se om jeg kunne finde mere om hans forældre den vej igennem, men tænkte nok der ikke var et bestemt sted, at søge efter dette :)

Men tak for svaret :)

Didde
Venlig hilsen
Didde Bryde

Jens Thomassen

#5
Hej

Er det Gdr foran Vanggaard som du ikke kan tyde.?

Det betyder gårdejer. Jan Andersen var ansat hos gårdejer Vanggaard.

Gården hedder hedder Røndshovedgård. Se opslag 102 nederst i samme folketælling,
der står gårdens navn.

Hilsen Jens
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Didde Bryde

Tusind tak for svaret Jens, det var lige hvad jeg kunne bruge :)

Didde
Venlig hilsen
Didde Bryde