Snapstinget i Viborg 1760

Startet af Anne Marie Laursen, 13 Apr 2015 - 11:57

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Laursen


Hej
Jeg er på jagt efter min tipoldefaders ejendom, som han overtog efter sin plejefar, Knud Jensen.Han er søn af nævnte  Jens Knudsen. Han er fomentlig den fæster der 'frikøber' ejendommen i 1787.
Kan nogen hjælpe mig.

Teksten er hentet i Høgildfolkets historie - lokalarkivet i Karup

Auktion over gårde i Høgild
Den 5. maj 1760 var en mærkedag i Høgildboernes historie - da var der nemlig Snapsting i Viborg - og ved den lejlighed blev de alle solgt ved offentlig auktion. D.v.s. gårdene blev solgt - folkene fulgte jo med ligesom andet sømfast og nødvendigt tilbehør. Og det nyttede ikke, de protesterede; når hammerslaget var faldet, var de sammen med gården overdraget til den højestbydende. Det var amtsforstander Sund på Sønder Teglgård, der var kommet i besiddelse of gårdene i Høgild og Torp og nu lod hele ragelset komme under hammeren. Gårdene blev råbt op i 3 grupper; at sælge én gård ad gangen var alt for omstændeligt, man tog det ikke så nøje med en gård mere eller mindre.
Gårdene stod ikke højt i kurs i de dage. Den første gruppe, der blev råbt op, var 6 gårde i Høgild, som beboedes af:
Kjeld Christensøn Jens Knudsøn
Jakob Christensøn Jens Jørgensøn
Anders Thomsøn Thomas Christensøn
For det klatteri bød Jonas Agerholm til Rosborggård højeste bud, nemlig i alt 804 rdl, 1 mark og 32 skilling. Den næste gruppe, som blev råbt op, var 2 gårde i Overtorp. Også her bød Jonas Agerholm "en bette skrup" på 294 rdl, 3 mark,
152 skilling, og hammeren faldt. Men nu var han også ejer af ca. halvdelen af Resen Sogn for en samlet sum af 1528 rdl, 4 mark og 7 skilling - så handelen var nok ikke så gal endda.
Hvad Høgildboerne har sagt, da de om morgenen fik bud fra herren til Rosborggård, at nu.


Med venlig hilsen og på forhånd tak

Anne Marie Laursen.

Lise Gorgone

Det må være Høgild i Aulum Sogn, Hammerum Hrd.,Ringkøbing Amt

http://travelingluck.com/Europe/Denmark/Ringk%C3%B8bing/_2619994_H%C3%B8gild.html
På lokalarkivet i Karup må de vide, hvem der ejede gårdene.
På andre arkiver kender de gårdejerne,hvis det er en landbokummune.
Så de må kunne svare dig, siden de havde dit indlæg.
Du kan også prøve at søge under Rosborggård? Har du set skiftet efter din ane?

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Anne Marie Laursen

Hej Lise G.

Tak for din tilbagemelding.
Jeg kan se, at jeg slet ikke har været præcis i mit spørgsmål. Det beklager jeg.

Det, jeg gerne vil vide er, hvor jeg evt, kan finde Snapstingets arkivalier. Når forfatteren til den indkopierede artikeldel kan angive et eksakt tidspunkt for den offentlige auktion, 'indhold'  og pris,må han have set det, måske netop i snapstingets arkivalier.
Dem har jeg efter bedste evne søgt efter v.hj.a. Daisy, forespørgsel til lokalarkivet i Karup og  også forhørt mig i Viborg. Foreløbig er jeg ikke kommet nærmere.Jeg tænkte, at et DIS- medlem kunne havde været deromkring.

Rosborggård er en hoved/herregård i Mønsted sogn,Viborg A. eller rettere var. Den blev i løbet af 1800tallet elimineret gennem talrige handler og udstykninger i stadig mindre parceller. Så vidt jeg har kunnet erfare, er der ikke i offentlig regi noget arkivmateriale herfra. Heller ikke fra Haraldslund ( Grundfør s. Aarhus A.) som blev 'samejet' med Rosborggård.

Høgild findes  ganske rigtigt i mange områder, det aktuelle i Resen s, Fjends-Nørlyng herred, Viborg amt.
med venlig hilsen
Anne Marie Laursen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Måske Viborg byfogeds auktionsprotokol kan bruges. Protokollen og de tilhørende dokumenter er begge bevarede for 1760:

http://www4.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=viborg&b=auktion&d=1760&e=1760

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Marie Laursen

Hej Mikkel.
Tak for oplysningen.Jeg vil se at få samlet lidt mere sammen og drage til Viborg for at se om, der skulle være bid.
mvh. Anne Marie Laursen