Jeg kender telefonnummeret i 1920 - kan jeg finde adressen??

Startet af Hans Jørgen Needenskov Laursen, 05 Apr 2015 - 18:06

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Needenskov Laursen

Min kone vil gerne finde ud af i hvilket hus i Tvingstrup (mellem Hovedgaard og Horsens) hendes mor Sara Sørensen er født i 1919.

Vi har fundet familien på FT-1921 for Skanderborg Amt, Voer Herred, Ørridslev Sogn - opslag 47 i byen Tvingstrup.
Det fremgår heraf at faderen Ole Sørensen har erhverv som Kostefabrikant.
Der var desværre ikke noget matrikkelnummer i FT-1921

Vi har været på Gedved Lokalarkiv for at høre om de havde nogle oplysninger om en kostefabrikant i Tvingstrup i 1920´erne. Det havde de ikke, men de havde en telefonbog fra 1920, hvoraf det fremgår, at Kostefabrikant Ole Sørensen, Tvingstrup havde nummer 33.

En person på arkivet mente, at telefonnumre på "landet" blev tildelt i rækkefølge, så på den måde kunne man måske gætte sig frem til gade- eller vejnavn. Købmand Thygesen´s forretning lå på det tidspunkt i Blindgade, og han havde nummer 34.
Der var desværre ikke nogen fortegnelse eller billeder på arkivet, der kunne hjælpe os til en nærmere afklaring.

Jeg har vedhæftet en udskrift fra telefonbogen over numrene under Tvingstrup central samt fra fagregisteret.

Er der nogen der har kendskab til, om man på en eller anden måde kan finde ud af mere om en adresse eller vej, når man har et telefonnummer i 1920.
Der var sikkert ikke noget husnummer på denne tid.

Mvh
Hans Jørgen

[vedhæfting slettet af admin]

Arne Feldborg

Så vidt jeg ved blev numrene tildelt i den rækkefølge folk blev abonnenter, så jeg tror ikke arkivets teori holder.

Men på den tid havde man jo også skattebøger. Her blev folk ofte ihvertfald i et vist omfang listet i rækkefølge efter bopæl. Måske kan du være heldig at finde noget der.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.