Tom Stryhn's hjemmeside.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 29 Okt 2020 - 09:24

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej alle.
Er der nogen der kender til denne hjemmeside, https://tom-stryhn.dk/tng12/login.php , omkring pålidelighed?

Hvis man vil oprette en gratis profil, skal man ud med stort set alle oplysninger om sig selv. Det virker lidt besynderligt, at tom-stryhn.dk har behov for folks telefonnumre og privatadresser.

Er der tale om et slægtsforsker-site, man kan have glæde af og tillid til ?
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Inger Sørensen

Hej Theis

Jeg har ingen erfaring med Tom Stryhn og hans hjemmeside/slægtsforskning, men synes lige som dig, at det virker meget mærkeligt, hvis man skal oplyse tlf.nr og privatadresse.

Men prøv på Google at søge på Tom Stryhn.

Så får du blandt andet et søgeresultat fra forum.slaegt.dk fra 2019, hvor mange har brugt hans hjemmeside.

Mvh Inger Sørensen

Thestrup-Bjørn

Efter dette tiltag vil jeg ALDRIG besøge denne hjemmeside - og slet ikke logge mig på.

Gad vide, om persondataloven overholdes.

-----------------

I øvrigt skal man ALTID tjekke oplysninger, man ikke selv har fundet.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Johnny Rose Larsen

Det er tvivlsomt om persondataloven (GDPR) overholdes, idet der er en overordnet bestemmelse om kun at registrere hvad der minimum er nødvendigt for funktionen, her adgangen til hjemmesiden. Og det må være evt. brugernavn, e-mail og password. Ellers skal der gives en ganske god begrundelse for at bede om mere.

I øvrigt står der i persondatapolitikken på siden at:
Brugen af vores hjemmeside er mulig uden at give personlige oplysninger
hvilket så ikke passer med tilmeldingsformularen.

Det er selvfølgelig frivilligt om man vil tilmeldes siden og angive de krævede oplysninger.
Mvh Johnny



Anne Marie Holck

Citat fra: Johnny Rose Larsen Dato 29 Okt 2020 - 17:18
Det er tvivlsomt om persondataloven (GDPR) overholdes, idet der er en overordnet bestemmelse om kun at registrere hvad der minimum er nødvendigt for funktionen, her adgangen til hjemmesiden. Og det må være evt. brugernavn, e-mail og password. Ellers skal der gives en ganske god begrundelse for at bede om mere.

I øvrigt står der i persondatapolitikken på siden at:
Brugen af vores hjemmeside er mulig uden at give personlige oplysninger
hvilket så ikke passer med tilmeldingsformularen.

Det er selvfølgelig frivilligt om man vil tilmeldes siden og angive de krævede oplysninger.
Mvh Johnny

Stryhn bruger standardformularen fra TNG på sin side, og den er ikke umiddelbart til at lave om, tror jeg. Jeg bruger den selv på min egen hjemmeside, men jeg udelukker ikke folk, fordi de ikke har udfyldt alle felter (men jeg udelukker folk, hvis ikke de kan godtgøre, at de er min slægt). Det er da værd at forsøge at blive medlem hos Tom Stryhn, hvis man tror, at det kan hjælpe en i forskningen. Jeg kan slet ikke se, at det skulle være problematisk. Tom Stryhn er en garvet slægtsforsker, der har været med i mange år og var vel nok den første her i landet, der gjorde Wibergs præstehistorie søgbar på sin side. Det er vi vist mange, der har haft stor glæde af.

Theis Kongeskov Jensen

Jeg kan se der er delte meninger om Stryhns måde at gøre tingene på og det skal der da også være plads til.

Til Anne kan jeg kun sige, at der er mange slægtsforskere der forsker i andre end egen slægt. Og så kan man jo ikke godtgøre, at tilhøre din og dermed går man måske glip af vigtige oplysninger. Og det gælder vel begge veje.

God weekend.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Johnny Rose Larsen

Jeg har også TNG på min hjemmeside, og der er det kun brugernavn, password og e-mail der SKAL udfyldes. Så der er lavet en MOD på registreringssiden, for at få flere krævede felter med.

Selvfølgelig bestemmer Stryhn selv hvad han vil kræve, men det er i strid med persondataloven, hvis der kræves mere end nødvendigt for at tilgå siden.
mvh Johnny

Stegemüller

Jeg har også TNG på min hjemmeside. Og den kan man bruge, så tosset man vil uden nogen form for brugerregistrering el. lign. Alt vedr. ikke-nulevende er offentligt tilgængeligt.

Jeg har ladet mig registrere hos Tom Stryhn, da han har mange oplysninger vedr. min biologiske slægt (min biologiske fars side).

Lige nu sidder jeg og er ret ked af det, idet jeg har fundet informationer vedr. min biologiske mor, som jeg aldrig nogensinde selv offentliggør, da de er underlagt 75-årsreglen i Arkivlovens § 23, og jeg har skrevet under i mange eksemplarer, da jeg købte kopier af adoptionssagen i sin tid, at jeg naturligvis ville overholde gældende lovgivning. Tom angiver ikke kilder, så jeg ved ikke, hvor det kommer fra, men det er i hvert fald ikke fra mig. Jeg har naturligvis skrevet til Tom selv og bedt ham om omgående at fjerne alle data, der kan identificere hende.

Hver evig eneste gang jeg opdaterer mine TNG-sider kontrollerer jeg, at jeg ikke ved en fejltagelse offentliggør fortroligt materiale.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata