Skeppsredaren P Christensen i Faxe

Startet af Ingemar Gollungberg, 30 Mar 2015 - 07:28

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

Han fick levererat från Öxenbjergs varv i Svendborg år 1895 ett fartyg som fick namnet Johanne. Hon finns i Danmarks skibsliste 1897 med en skibsförer som nämns som R Illermann. 1899 står namnet på skibsförer som R W Illermann.

Vilka var dessa personer? och vad var deras förnamn?
Vänligen
Ingemar

Anne Mortensen

praestoe, Fakse, Fakse, Faxe Sogn, Stubberup By, Huus, 3, FT-1890, C7590
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Tømrer Peiter Matiasen    50    Enkemand    Husfader    Tømrer    Sandager
Johane Marie Matiasen    19    Ugift    Barn       Kjøbenhavn
Niels Matiasen    17    Ugift    Barn       Kjøbenhavn
Hans Frederik Matiasen    13    Ugift    Barn       Faxe
Søren Hannibal Matiasen    9    Ugift    Barn       Faxe
Christian Matiasen    7    Ugift    Barn       Faxe
Rudolf Vilhelm Illemand    34    Gift    Husfader    Skjifter    Næsby
Sisse Marie Illemand    22    Gift    Husmoder       Dalby Sogn

------------------------------------------

AO

FT 1890
Præstø
Fakse 
opslag 152
Erhversstedet: Søen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hans vielse

Præstø
Sønder Dalby 1880-1892
opslag 123
1889
Skipper i Lilleheding o.s.v.
---------------------

Forlover:
Gaardmand Peder Christensen
Svigerfar(?)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

FT 1901

Landsogn
Præstø
Frenderup
opslag 883

Her ses Peder Christensen.
Her ses også Harald August Illemann nævnt som Slægtning.
-----------------------

Læg mærke til at navnet alle steder ses som Illemann -  uden r.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lars Skovvang Larsen

#4
Hej Ingemar.

Du kan finde Rudolph Vilhelm Illemann på min hjemmeside:
http://aneopslag.dk/alle/per00026.htm#18

Forloveren i 1889 - Peder Christensen i Frenderup - er hans svigerfar.

Hvordan skal det forstås når du i overskriften skriver "Skeppsredaren P Christensen i Faxe"?
Hvis du mener at P Christensen er den samme som hans kones far Peder Christensen, så var han på ingen måde skibsreder. Han var gårdmand i Frenderup, Sønder Dalby sogn, Fakse herred, Præstø amt - for nu at tage hele remsen.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne Mortensen

Hej Lars

Jeg håbede at finde noget hvor der stod skibsredder  - kan det tænkes at Peder C.  har haft mange penge og købt skibet til Illemann ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

R. Illemann sejler under 5 forskellige ejere i 1897, så jeg tror ikke, svigerfar har noget med det at gøre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal


Lars Skovvang Larsen

#8
Jeg har ikke nogen fornemmelse af økonomien hos Peder Christensen i Frenderup.

Det hedder sig, at han betalte sig fra militærtjeneste fordi hans kone havde dårlige nerver. En oplysning som jeg ikke kan få til at passe med hans alder. Han var 28 år gammel, da de blev gift, hvorfor han må have været eller skulle have været soldat længe før han blev gift. Jeg har ikke kikket i lægdsruller.

Peder Christensen, der var født i Karise, købte gården til selveje samme år, som han blev gift. Hans kone Maren Sophie Olsen var søster til min oldemor Karen Sofie - begge født på gården Skovvang i Tystrup, Fakse sogn, hvor jeg bor. Så ingen af ægtefællerne var fra gården i Frenderup.
Min oldefar og svoger til Peder Christensen, Jens Larsen havde i samme periode en rigtig god økonomi. Han dog ikke som gårdejer men som forpagter på fæstelignende vilkår under godset Rosendal.

Til at trække ned på økonomien i Frenderup har været det faktum, at familien i løbet af 15 år kom til at bestå af 6 børn.
Da datteren Sidse Marie i 1889 blev gift med Illemann var det yngste barn 7 år.
Konen Maren Sofie havde en eller anden form for psykisk sygdom. Det ses tydeligst af det faktum, at parrets 5. barn Emilie ikke blev passet ordentligt fra fødslen, hvorfor mosteren - min oldemor - fik spædbarnet med hjem i en periode, der skulle vise sig at vare indtil Emilie blev voksen og gift. Emilie voksede op som plejesøster til min morfar, der var blevet enebarn efter at hans meget ældre storebror var død af sygdom som rekrut. Da Emilie blev gift, fik hun og manden en gård i gave fra mine oldeforældre, som hun betragtede som sine forældre, mens der blev købt besætning fra gommens side. Det var altså ikke økonomien i Frenderup, der fik sat det 5. barn økonomisk i vej.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Ingemar Gollungberg

Vågar man kanske utgå ifrån att R Illerman är samma person som R W Illerman vilka finns i skibsliste 1897 och 1899. Vågar men dessutom dra slutsatsen att det är samma parson som Anne har hittat i Ft 1890 Praestoe Fakse, som Rudolf Vilhelm Illemand 34 år. Jag förstår inte vad skjifter betyder.

Denne Rudolf Vilhelm Illemand verkar ju stämma alldeles utmärkt med personen i Lars Skovang Larsens hemsida. Det måste vara samma person.

När vi sedan kommer till P Christensen så blir det svårare. Jag borde kanske inte ha kallat honom för skeppsredare. Det står bara P Christensen Faxe i skeppslistorna för åren 1897 - 1903. Jag kommer att gå in i skeppslistan igen och se om det står något om honom under redare. Det var inte ovanligt att gårdsägare, bönder och andra investerade i fartyg på den tiden i Sverige. Kanske var det ungefär samma i Danmark. Det finns inget hittills som styrker att det var Illemans svärfar annat än namnet och sambandet. Vi får se om det går att hitta annat. P kanske står för Peder men det kan ju även betyda Paul.

Tack för din alldeles utmärkta hemsida Lars.

Gitte, är det i skeppslistan som du hittat Illeman under 5 olika ägare 1897? Är det 5 olika fartyg menar du? Det låter märkligt. Den Illeman som jag letar efter står som skibsförer på Johanne i 1897 och 1899 (1897 som R Illemann).

Inge Hedal, det var för mig ett verkligt fynd du kom med. Det förklarar vad som hänt efter 70-talet då jag sett en uppgift om det ändrade namnet. Detta har tydligen ändrats tillbaka igen vilket jag tycker är bra. Tack för uppgiften.

Tack igen Lars för ditt sista inlägg om Peder Christensen. Det styrker ju inte åt något håll hans möjligheter att ha köpt Johanne. Jag skall titta närmare på detta och annan litteratur på nätet.



Vänligen
Ingemar

Gitte Johansen

#10
Nu er jeg absolut ikke udlært i at læse skibslister, men hvis du skriver Illemann, kommer der frem, at han sejler/har sejlet med 6 skibe


http://www.sbib.dk/documents/Skibslister/1897.pdf


Det er side 24. Har jeg misforstået noget?

Måske samme Johanne, men forskellige ejere?

De har dog ikke samme nummer.

OK, jeg har misforstået det. * betyder, at det er ejer, der sejler.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lars Skovvang Larsen

#11
"Jag förstår inte vad skjifter betyder."

Det gør jeg heller ikke. Og det er ikke det, der står i folketællingen.

Jeg har lige tjekket ordet i folketællingen 1890, Fakse sogn, Stubberup by på Arkivalier Online, opslag 153.
Under erhverv står der "Skjpper" - Skipper.
I ældre dansk skelnedes der ikke mellem bogstaverne i og j.

Jeg vedhæfter opslaget som jpg-fil.


Som jeg læser kolonne 10 i skibslisten side 24, så er ejeren eller rederen P. Christensen og hjemhavnen Faxe, hvor Faxe så må være Faxe Ladeplads, da der ingen havn er på bakken, hvor Faxe ligger - 6 km fra stranden.

mvh
Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne Mortensen

Fundet på Google
Illemann+skibsfører

Nr. 4 på siden.

[PDF]14 Ib-Johanne

www.mfs.dk/sites/default/files/documents/Ib-Johanne.pdf

skibsfører Peter Buglslaus Goldmann 2/6, konsul og mægler Claus ...... 3 4 * 2 1 t<. R. W. Illemann af Storehedinge (rettet til Paxe Ladeplads) me< borgerbrev dt.
----------------------------

Kør næsten helt ned i bund.
Har forsøgt at kopiere teksten, men ikke alt kom med.
-----------------------------

Læs mit indlæg hvor jeg skriver:

AO

FT 1890
Præstø
Fakse  
opslag 152
Erhversstedet: Søen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lars Skovvang Larsen

Er det denne side du ville vedhæfte Anne?

Det kostede lidt klippen og klistren.

Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne Mortensen

Hej Lars

Ja - det må være den samme.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Søg på Google:
Illemann+skibsfører.


Her er dog Gaardejer P. Christensen nævnt i teksten.


[PDF]Årsberetning 2013-2014 tr - Skibsbevaringsfonden

skibsbevaringsfonden.dk/wp-content/.../Aarsberetning-2013-2014.pdf

... jagtskonnert bygget i Øxenbjerg ved Svendborg i 1895. JOHANNE blev bygget til gårdejer P. Christensen og hans svigersøn Skibsfører R. V. Illemann i. Faxe.


Med billede, men læs selv teksten - når jeg kopiere fylder det for meget - en aflang tekst.






Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Citat fra: Lars Skovvang Larsen [2473] Dato 30 Mar 2015 - 13:57
Er det denne side du ville vedhæfte Anne?

Det kostede lidt klippen og klistren.

Lars

Det kan ikke være samme skonnert: Byggeår og sted er forkert.
Mvh. Inge

Lars Skovvang Larsen

Så klippe/klistrer jeg en gang mere.

Og så er spørgsmålet om P Christensen jo løst. Det er svigerfaderen Peder Christensen i Frenderup, der har været med til at skyde datteren og svigersønnen af.

Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Ingemar Gollungberg

Det verkar som ni löst dessa två problem för mig. Det var alltså Illermanns svärfar som var ägare till Johanne. Och att det inte var den Johanne som bifogades i fil är vi alla överens om. Ja, man kan hitta mycket på internet om man bara vet hur man skall leta. Det var ett bra grepp av dig Anne med illermann+skibsförer. Stort tack och stort tack till er alla.

Ingemar
Vänligen
Ingemar

Lars Skovvang Larsen

Ingemar, hvad skyldes din interesse for Johanne, Illeman og Peder Christensen?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Ingemar Gollungberg

Jag håller på med en dokumentation av gamla skutor och har just kommit till Johanne. Det finns några frågor kvar om den första tiden innan hon köptes till Sverige men även en del som jag inte fått klart för mig angående tiden då hon återgick till Danmark. Får jag fortsätta fråga?

Ingemar
Vänligen
Ingemar