Tydning af svensk kirkebog

Startet af Kirsten Wennemose Buss Jensen, 23 Mar 2015 - 12:49

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej.
Er der en der kan hjælpe mig med at tyde teksten. Det er fra en svensk kirkebog.
Jeg ved ikke om det er den rigtige jeg har fundet. Hun skulle hedde Johanna Beate Larsdatter.
Født den 1. november 1855.
det jeg har prøvet at tyde er at Johanna er født af en enlig mor med navnet Anna Christina.
Johanna skulle være født i Alfshög i Falkenberg sogn i Sverige.
Håber der er nogle der kan hjælpe mig.
Venlig hilsen Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]

Poul F. Andersen

På dit bilede læser jeg denne Johanna::

Johanna Helena Israelsdatter

..så efter dit oplyste, er det vist ikke den rigtige.
Venligst
Poul F. Andersen

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej Poul.
Tak for svaret. Det var ærgerligt det ikke var den rigtige.
Har en anden tekst, som jeg håber du også vil hjælpe mig med. Det er stadig Johnna jeg håber at have fundet.
Venlig hilsen Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]

Poul F. Andersen

Hej igen,

Du skrev bl.a.:

" Det er stadig Johnna jeg håber at have fundet."

På dit billede ser jeg ikke nogen, der hedder Johnna.
Venligst
Poul F. Andersen

Karen Marie Knudsen

Kære Kirsten.

Pigan Anna Christina Berthils-
doters i nr. 2 Kerreberg oäkta Doter

Faderen står der ikke, men det plejer de heller ikke at skrive.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej igen.
Tak for hjælpen. Øv så fandt jeg hende ikke alligevel.
Den jeg søgte skulle hedde Johanna Beate Larsdatter, født den 1-11-1855.
Men jeg var heldig at finde hvornår hun rejste til Danmark, så lidt jeg da ud af
den fri svenske kirkebog.
Hilsen Kirsten

Marc Jensen

Hej Kirsten,

Jeg tror altså godt, teksten fra dit første indlæg kan være om den "rigtige" Johanna. 

Som jeg læser det, er det dåben af Johanna Beata, datter til husmanden Lars Henric Pehrsson og dennes hustru Johanna Helena Israelsdotter.

Så datterens navn har ganske rigtigt været Johanna Beata Larsdotter.  Men jeg kan ikke se nogen "Anna Christina" nævnt i teksten -- hvor kommer det navn fra?

Venlig hilsen,

-Marc-

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej Marc.
Jeg har haft to sedler. Den ene er fra 1854 og den anden 1855.
Hende jeg søger er Johanne Beate Larsdatter, født i Alfshög i Halland, Falkenberg den 1. november 1855.
Betyder det at hun er døbt den 4 november 1854 eller er det alligevel en forkert Johanna. Årstallet passer jo ikke.
Jeg har den 1. november 1855 fra folketællingerne.
Hilsen Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]

Karen Marie Knudsen

Kære Kirsten.

Du søger et uægte barn ved navn Johanna Beata. Moderen hedder Anna Christina. I følge FT er barnet født 1-11 1855. Det barn der kommer nærmest er født 25-11.
Hvad stod der i Husförhöret? Hvad er det for en FT?

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Eva Morfiadakis

#9
Alfshögs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker. Huvudserien, SE/LLA/13002/C I/3 (1807-1861), bildid: C0010025_00070

Johanna Beata är född den 23 nov. och döpt 25 nov. 1855 i Alfshög församling i Halland. Modern är Anna Christina/Chrestena Berthulsdotter på Nr. 2 Kjerreberg. Hon är 27 år gammal.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#10
förnamn: Johanna Beata   Utflyttningsdatum: 1874-10-17
Efternamn: Larsdotter    Utflyttningslän: Halland
Födelsedatum: 1854-11-02   Utflyttningsförsamling: Alfshög
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Dahl
Födelselän: Halland   Destination ort:  
Födelseförsamling: Alfshög   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod:  
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 4
Yrke: Piga   Källa:  
Ålder: 20   Sida i husförhör: 70
Kön: K   Nr i utflyttningslängd: 16
Civilstånd: Og

Kan vara hon här men hon har fått fel födelsedatum.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Ljungby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13250/A I/8 (1852-1857), bildid: C0011094_00189



Ljungby och Alfshög delar kyrkböcker.

s. 179 Kjerrberg 2

Modern Anna Christina Bertildsdotter  f. 30/3 1828 i Vessige. Hon flyttar till Lilla Salltorp 1856 (s. 213). Flickan stryks från s. 179 men finns inte på s. 213. 1857 flyttar modern tillbaka till s. 179 men barnet finns inte med. 1859 flyttar modern till Fors.

Riktigt var barnet blir av kan jag inte utläsa.

Eva M
Eva M

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej Eva og Karen

Tak for jeres svar.

Måske er det hende, og der bare er skrevet forkert fødselsdag.

Hun fik et barn Thorvald Peter Larsen Sørensen den 8-12- 1879. Og i kirkebogen står der at hun var 22 da drengen bliver døbt. (Vejle amt, Hatting Herred, Tyrsted sogn, opslag 12, nr 7)

Men jeg kan se i blandt andet folketællingen fra 1906. Vestergade 82, Horsens opslag 96
nr 1. at hun er født den 1-11-1855

Johanna blev gift med Jochum Peter Laursen den 27 august 1883. Her står også at hun er fra Alfshög sogn, Halland i Sverige. Der er hun 28 år og det passer, hvis hun er født i 1855.

Hun dør den 30 maj 1938 i Vestergade 82, Vor Frelser sogn i Horsens. 82 år gammel. Det passer også.

Data fra Sverige fandt jeg under Alfshög c1-3  1807-1861  image 65 og 64.

Hilsen Kirsten

Eva Morfiadakis



Hej,

Jag fann henne i Vessige, sen kom hon tillbaka till Alfshög och sen flyttade hon till Danmark. Jag såg då att henne födelsedatum hade blivit fel. Inte ovanligt när folk flyttafde. Både Alfshög och Vessige tycktes ha slarviga präster. Inte vackert skrivna böcker.

Jag ska se om jag kan följa henne från födseln.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Hej,

Det föds en Johanna Beata den 23/11 1855 i Alfshög. Utom äktenskap

Det föds en Johanna Beata 2/11 1854 i Alfshög. Föräldrar Lars Henrik Persson och Johanna Helena Israelsdotter.

Det är hon som utvandrar legalt till Danmark 1874, dvs. hon tar ut riktig flyttattest.

Hon finns med sin familj i Alfshög sidan 50,  1871-1881 AI:1.

Men frågan är om det är hon som får barn 1879. Hon är 22 vilket skulle betyda f. 1856/57. Hon i FT 1906? Hon som gifter sig?

Det kan mycket väl vara flickan f. 1855 som utvandrat med bara en arbetsattest. Den registrerades inte som utflyttning.

Vad man får göra är att gå genom husförhörslängden för Alfshög 1852-1862 för att se om man kan finna den utomäktenskapliga Johanna Beata igen. Troligtvis har modern inte hand om sitt barn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#15
Ljungby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13250/A I/8 (1852-1857), bildid: C0011094_00189

s. 179.

Johanna Beata f. 1855 dog 1855 men det är inte inskrivet i dödboken bara i husförhörslängden.

Då återstår bara Johanna Beata f. 2/11 1854. Då har hon förmodligen fått fel födelsedatum i Danmark.

Det året hon gifter ska hon kanske fylla 29, och då är hon född 1854.

Eva M
Eva M

Kirsten Wennemose Buss Jensen

Hej Eva.

Tusinde tak for din hjælp. Jeg er meget taknemlig over hjælpen.
Undskyld jeg først svarer dig nu, men jeg skulle lige en smut til Jylland.

Har i dag fundet Jochum og Johannas børn. og ud fra deres fødsel og moderens alder, som står i kirkebøgerne, må hun være født i 1856.

Børnene er:
Thorval Peter Larsen Sørensen 08-12-1879    mor 22 år    (1857)

Lauris Peter                 07-04-1883       mor 27år       (1856)
Hans                           04-11-1885       mor 29 år     (1856)
Marie Christine             01-07-1888       mor 32 år     (1856)
Søren August               27-08-1891       mor 36 år     (1855)
Marius Hjalmer             01-02-1894       mor 38 år     (1856)

Johanne dør 82 år gammel    (1856)

Alderen passer med børnenes fødsel og ved hendes død. Kun Thorval og Søren August afviger den.

Ved hendes bryllup passer det med hun er 28 år idet hun bliver gift i maj og hun først fylder 29 i november.


Så jeg tænkte at hendes fødselsdag har været skrevet forkert i de danske kirkebøgerne.

Hilsen Kirsten