Poula Duun

Startet af Svend Thorn, 03 Jan 2015 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Svend Thorn

Jeg søger information om Poula Duun (eller Duhn), som måske er født i enten Aalborg eller København ca 1898. I politiets registerblade kan jeg finde den søskendeflok, hun skulle være en del af. Udfyldelsesdato 1-11-1906. Faderen, Carl Duhn, er da netop kommet fra Amerika til Østre Fasanvej 247, hvor hans hustru og 4 børn bor.

Jeg har fundet familien i Aalborg i FT 1901. Jeg har også kunnet finde familien i FT-1911 og 1916 i Dronningens Tværgade 23, og i FT 1921 og 1925 i Gothersgade 16. Men Poula er der ikke.
Jeg ved ikke hvor familien boede ved FT 1906 og i 1930 bor de ikke længere i Gothersgade.

Jeg ved ikke meget om Paula, men den 17. juli 1940 var hun blevet udskrevet fra hospitalet kl 8.00 om morgenen. Hendes bror, Carl, havde forgæves forsøgt at besøge hende samme dag. Et ældre familiemedlem fortalte for nogle år siden, at Poula ofte var indlagt på hospital i Århus.

Hun blev gift, men jeg kender ikke mandens navn. Jeg mener, at de adoptere en pige med navn Hanne. Senere fik de vist to børn, som jeg heller ikke kender navnene på.

Det er en gåde for mig, hvorfor hun ikke kan findes. Kan hun være adopteret af familien efter 1925? Eller kan hun være et barn, som Carl havde fået under sit besøg i USA, hvor han bl.a. var i 1906?

Jeg vil håbe, at én af Jer er stødt på hende og kan give mig nogle oplysninger.

Hilsen
Svend


Stina Kirkegaard Hansen

Det besvarer ikke dine spørgsmål, men jeg har tjekket Politikens e-arkiv.
C.A.J. Duun dør d. 10. oktober i sit hjem "Villa Cea" i Storvorde og begraves i Birkerød (1939-1951, opslag 21). Dødsannoncen underskrives af  Camilla Duun, Valborg, Erik, Poula og Carl.

Venlig hilsen
Stina

Poul Petersen

Hej Svend

En Poula Gunhild Johansen Duun er på FS, bliver viet 15/10 1927 i Ålborg med ostehandller Søren Eigil Nielsen. Der bliver lyst i Budolfi og vielsen ønskes foretaget i Nørre Tranders, men jeg har ikke fundet dem?

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-12864-25833-63?cc=1607917

Vh Poul Petersen

Gitte Johansen

I Ålborg, Budolfi, 1899-1902, opslag 336, nederst er der en Pavla Gunhild Johansen Duun, datter af Carl og Camilla.

Undskyld Poul, havde ikke set dit svar ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Vielsen er i

Ålborg Budolfi 1919-1929, opslag 269.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#5

Protokollen på FS er en lysningsprotokol. Datoen for lysningsattesten er 14/10-1927.

Se f.eks. http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/lysning.htm

Lysning og vielse ses i Ålborg Budolfi 1919-1929, opslag 269 (som Gitte havde fundet først).

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

#6
Ja, men det pudsige er, at den ikke kan findes i Nørre Tranders.

Her tænker jeg på forlovere.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal


Det ligner jo til forveksling lysning og vielse i tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,69315.0.html

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Svend Thorn

Tak skal I have. Det var imponerende hurtigt, at Poula blev fundet. Og det ER den rigtige Poula.  :)

Familien rejste fra Aalborg til København efter 1901 og man skulle forvente at finde dem i folketællingerne fra København, men ikke Poula.
I folketællingen 1911 ville Poula være 10 år, og burde være hos familien. Jeg har dog ikke set FT 1906 fra København endnu, da jeg ikke kender adressen de boede på. Men hun er fraværende i de efterfølgende folketællinger.

Måske blev hun hos noget familie i Aalborg. ???


Gitte Johansen

Er du sikker på, at det kun er ham, der tager til Amerika? Det kunne jo være hele familien, og derfor er Paula måske blevet ved familie i Ålborg eller omegn.

De/han kommer jo først tilbage i november 1906, så derfor er de jo ikke til at finde i 1901 og 1906.

Jeg kunne godt have tænkt mig at se navne på forlovere, men det kan vi af gode grunde ikke.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1518023&searchname=polit_adv
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Sonja Jensen

Hej

Vielsen ses Nørre Tranders 1902-1947 opslag 281. Forlovere Herdis Nielsen, Danmarksg. 74 og Brændehandler Laurits Larsen, Vesterå 17, Aalborg.

Venlig hilsen
Sonja Jensen

Gitte Johansen

Godt Sonja

Da har vi da vist ikke været vågne nok, der er åbenbart 2 bøger med vielser.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal


Enig. Godt at Sonja var vågen.

1902-1947 er kontraministerialbog for konfirmerede og kopulerede i Nørre Tranders Sogn (opslag 1).

1927-1943 er kontraministerialbog for Rørdal Kirkedistrikt, Nørre Tranders Sogn (opslag 1).

Vedr. Rørdal Kirkedistrikt, se evt. http://www.denjyskekirkebog.dk/LAV/NoerreJyskSogneHistorie.htm

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Jeg skrev jo lige at de ikke fandtes i 1901 men det gør de selvfølgelig i Ålborg.


http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=24932#24932,2848290
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Svend Thorn

Rigtig stor tak til Jer alle for oplysninger om Poula.

Gitte, jeg er sikker på, at det kun var Carl, der tog til USA. Der gik et rygte i familien, at han i hvert fald to gange havde kommanderet Camilla til at pakke hans kuffert, for nu skulle han til USA. Han behandlede i det hele taget ikke sin kone særlig godt. Hun blev dagligt sendt rundt i byen med regninger for hans bureau - han tilbød juridisk bistand og oversættelser til folk.
Vi ved ikke hvilket ærinde han havde i USA er ikke bekendt med, at han havde familie der.

Poula og hendes mand (Søren Eigil Nielsen) mente ikke de kunne få børn og adopterede derfor en pige, som blev kaldt Hanne (Hanne Nielsen). Senere fik de alligevel to børn, som jeg endnu ikke har fundet navne på. Jeg har ikke kunnet finde dem i folketællingerne fra DDA i Aalborg amt.

Det er stadig en gåde for mig, at Poula ikke optræder i én eneste af folketællingerne fra København. Det er klart, at hun ikke er i FT 1901 for Aalborg, da hun først er født et halvt år senere.

Birgitte Fristrup

Bare et vildt skud som jeg ikke har undersøgt, men som du måske kan bruge.
Der var flere generationer Duun'er i Sønderholm by/sogn.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Erik Kristensen

Hej!
De Duun´er, der var i Sønderholm, Frejlev og Drastrup
var smede, som tjente under Store Restrup Gods
i to til tre generationer.
Flere af dem slog sig ned som smede i de omliggende
landsbyer.
Selve Navnet Duun, Duhn eller Dohn
har jeg ikke kunnet finde oprindelsen til?
Et svagt spor peger måske på Mariager Fjord?
En anden tolkning kunne være Nederlandene
eller Holland?
mvh.
Erik Kristensen

Brigitt Breum

Hej Svend,

Poula Duun, f. 6/10-1901 som du efterlyste flere oplysninger om, var min mors kusine. Kan supplere med lidt mere, hvis det har interesse.

Med venlig hilsen
Brigitt Breum
4230 Skælskør

Svend Thorn

Hej Brigitt
Ja, det har stor interesse. Det ville være rart at få informationer samlet om Poula, da det er begrænset hvad familien har kunnet bidrage med (kunnet huske).
Venlig hilsen
Svend