Vedhæftet fil for stor

Startet af Alita Tind, 27 Mar 2015 - 14:21

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg ved ikke om spørgsmålet hører under metode og teknik eller program- og webproblemer, men jeg forsøger mig her:

Hvad gør jeg, når den billedfil jeg vil vedhæfte til mit spørgsmål er for stor?

Der er tale om et affotograferet skifte i en forseglingsprotokol - billedet kan ikke beskæres mere, men fylder 1,1MB.

Jeg ville meget gerne have hjælp til at tyde et par ord i skiftet  :-\

Venlig hilsen

Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

Hej Alita

Hvis det er i AO's nye viewer eller tilsvarende så lav et link til billedet.

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Hej John

Det er ikke AO - jeg var på Rigsarkivet i går og fandt skiftet i den fysiske protokol. En bekendt affotograferede skiftet og sendte billedet til mig pr mail. Nu er det gemt på min Pc, så ikke muligt at lave et link :-\

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Arne Feldborg

Det kunne tyde på at biledet oprindeligt er taget i en meget høj opløsning 10-12 Megapix måske.

Prøv at tage billedet ind i et biledbehandlingsprogram og reducer "resize" størrelsen til feks. det halve, og gem så billedet som jpeg-fil i 90% kvalitet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kim Melchior

Hej,

Jeg ved ikke om dette her vil virke da jeg ikke er klar over hvor stor fil der kan oploades, men det er da en tanke.

Kan du dele billedet i flere dele og oploade en del a gangen?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Alita Tind

Hej Arne og Kim

Billedet kan ikke deles - det kan jeg i hvert fald ikke finde ud af ???

Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af Arnes metode

Tak for jeres svar

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Arne Feldborg

Noget andet er så, at hvis billedet er i en meget høj opløsning og du har modtaget den i en mail så har det sikkert været komprimeret en del. Og så kan det give problemer med kvaliteten at åbne det, og bearbejde det, og så gemme igen.

Hvor højt er billedet, er det en hel side eller bare et udsnit.?

Du må prøve dig lidt frem. Prøv at åbne biledet og se på størrelsen i pixels. For et folioark vil omkring 1000 - 1500 pixels i bredden normalvis være fint til det her formål. Og en kvalitet på omkring de 85-90% når du gemmer det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Alita Tind

Hej igen Arne

Har forsøgt mig men kan ikke finde ud af det  ??? Tror ikke mit fotoprogram umiddelbart kan resize.

Jeg har lige læst dit sidste indlæg - og set at billedet udgør 2816 x 1880 pixels! Det er kun et udsnit af en side.

Jeg må vist gætte mig til de manglende ord  :-\

Alita

Med venlig hilsen
Alita Tind

Margit Kildevang Kristensen

Hej
Et billede på 1,1 MB er da ikke så meget. Hvis forum ikke tillader et billede af den størrelse, så ville jeg, hvis det var mig oploade billedet til et picasa album eller google drev og så linke til billedet i et spørgsmål
mvh margit Kildevang Kristensen

Henning Mortensen

Du kan også højre klikke på billedet og vælge "send til mail", - send billedet til dig selv og du har billedet i reduceret størelse
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Alita Tind

Hej Margit og Henning

Tak for jeres vejledninger  :)

Henning
Jeg havde prøvet at sende billedet til mig selv via mit mailprogram - men det ændrede ikke størrelse. Så prøvede jeg at sende til min anden postkasse - det reducerede størrelse så meget, at teksten ikke kunne læses ved zoom. Når jeg højreklikker på billedet har jeg ikke et mailprogram der kan foretage afsendelse af filen :-\

Margit:
jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af at oploade via Picassa -


ellers venter jeg til mine sønner kommer i påsken, de kan nok hjælpe. "Det haster ik´ mere end det javer" - som vi siger på jysk . Skiftet render jo ingen steder, det er bare rart at få klaret sagen mens den er "varm"  ;)

God påske

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

J. Hansen

Hej Alita
Jeg var på Rigsarkivet for kort tid siden og affotograferede en del dokumenter (hele sider) i højeste opløsning. Typisk 3264 x 4896 pixels. Hvert billede fylder ca. 5.4 MB.
Hvis jeg åbner et billede med Microsoft Office Picture Manager og komprimerer det til "dokumenter" (man kan også bruge funktionen "Tilpas størrelsen") bliver størrelse: 683 x 1024 pixel. Hvert billede fylder ca. 268 KB. Det kan forstørres og er stadig læsbart, i hvert fald til dette formål.

For meget lang tid siden fandt jeg et program: XnView (gratis), der vist kan en masse. Jeg har aldrig brugt det. Sløvhed er nok grunden til, at det ikke er blevet slettet. Men nu er det her, og "popper op" ved "åbne med". Så hvorfor ikke prøve det i denne forbindelse. Det har en funktion under "Billeder", der hedder "Ny størrelse". Sætter jeg pixel til eks. 1100 x 1650 komprimeres billedet (opr. på 5,4 MB) til 184 KB. Det kan forstørres ret så meget - langt ud over, hvad der kan være på skærmen. Man kan udmærket komprimere et billede, som allerede tidligere måtte være komprimeret (dit billede på 2816 x 1880 pixel).

Det kan være, du kan bruge noget af ovenstående til noget.


Alita Tind

Tak for tippet - jeg kender ikke umiddelbart de programmer du nævner, men jeg vil prøve at følge dit råd. Det bliver nok ikke de første par dage - påskeforberedelserne banker på   ;)

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Det er nu lykkedes mig at oploaded billedet til Onedrive og linke til det - så problemet er løst
:D

Tak for jeres inputs.

mvh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind