Farverne på Statens Arkivers nye hjemmeside

Startet af Torben Bundgaard, 20 Mar 2015 - 08:44

Forrige emne - Næste emne

Torben Bundgaard

Jeg synes, at nogle farverne på Statens Arkivers nye hjemmeside er for svage.

Mange steder fremtræder teksten efter min mening ikke særlig tydeligt. Dette gælder især links. Se billedet.

Gad vist om teksterne senere bliver gjort tydeligere!

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Torben Bundgaard

Lis B. Jensen

Hej

Ja det har du ret i. jeg tror det er en god ide at skrive til dem ønsker til ændringer.
Det viste billede er jo ikke særlig tydeligt
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inger Buchard

Det var min allerførste besked til SA, da betaversionen af den nye hjemmeside blev lagt ud til kommentering. Jeg mener, man bryder med nogle klare principper om let tilgængelighed, som jeg har set formuleret, da jeg arbejdede med hjemmesider før 2007.
Vi kan nu undgå farveladeforsiden ved at vælge listevisning, men princippet om klare kontraster er ikke fulgt; brugergruppen omfatter mange, som af forskellige årsager (f.eks. begyndende grå stær) ikke har kontrast nok, når det drejer sig om farvet skrift på hvid baggrund.
Det drejer sig om:
- overskrifterne er skrevet med grøn skrift
- underoverskrifterne er skrevet med grå skrift
- 'vælg arkivalietype' er skrevet med grå skrift
mens de enkelte beskrivelser af arkivalietyper er i klar sort skrift på hvid baggrund
- under kirkebøger: de enkelte felter, der kun markeres med gråt, bør have en kant
mens de enkelte sognenavne er med sort

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Torben Bundgaard

Det da underligt, at farverne og andre ting ikke er blevet ændret.

Måske er det nødvendigt, at rigtigt mange henvender sig til SA vedrørende ønske om ændringer.

Felterne på siderne, synes jeg, er med til at gøre siderne lidt uoverskuelige.
Felterne flytter sig jo også, når vinduet skaleres til at blive smallere eller bredere. Det gør det jo ikke lettere at orientere sig på siderne.
Det kan godt være, at det er smart, men ........!

Før den gamle hjemmeside blev lukket, kunne man vælge denne, hvis den nye hjemmeside blev for uoverskuelig. Det er ikke længere muligt.

Bekymret!
Der er et andet punkt, jeg kunne tænke mig at tage op med SA. Det drejer sig om gamle og nye versioner af kirkebøger. Nogle dele af kirkebogssider er ulæselige i den gamle udgave, men kan læses i den nye udgave. Men det omvendte kan også være tilfældet.
Jeg frygter nu, at SA kan finde på at fjerne den gamle udgave.  :-[

Herom skriver jeg nok et indlæg på dette forum. Jeg har nogle eksempler.
Jeg vil nok også sende en mail til Statens Arkiver.

Billedformater og komprimering.
Der har været indlæg om billedformater. Jeg har set noget om JPG-filer vs. TIFF-filer.
Det er vel ikke i Statens Arkivers interesse, at billederne bliver vanskelige at gemme eller læse på grund af billedformat og komprimeringsgrad.
Jeg håber ikke, at lagerplads kan være det helt store problem for SA. Hukommelse til computerbrug er trods at temmelig billig!
Det ville være dejligt at kunne købe menneskelig hukommelse! ;)
Mvh. Torben Bundgaard

Else Salling

Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Verner Bentsen

Jeg har også kommenteret farvevalg.

Citat fra: Inger Buchard [192] Dato 20 Mar 2015 - 11:50
Vi kan nu undgå farveladeforsiden ved at vælge listevisning, men princippet om klare kontraster er ikke fulgt
Ulempen er bare at man skal vælge listevisning hver gang man skifter side.
Hvorfor kan man ikke vælge listevisning én gang for alle ?

mvh Verner

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Torben Bundgaard [17948] Dato 20 Mar 2015 - 12:19

.......
Bekymret!
Der er et andet punkt, jeg kunne tænke mig at tage op med SA. Det drejer sig om gamle og nye versioner af kirkebøger. Nogle dele af kirkebogssider er ulæselige i den gamle udgave, men kan læses i den nye udgave. Men det omvendte kan også være tilfældet.
Jeg frygter nu, at SA kan finde på at fjerne den gamle udgave.  :-[

Herom skriver jeg nok et indlæg på dette forum. Jeg har nogle eksempler.
Jeg vil nok også sende en mail til Statens Arkiver.

Billedformater og komprimering.
Der har været indlæg om billedformater. Jeg har set noget om JPG-filer vs. TIFF-filer.
Det er vel ikke i Statens Arkivers interesse, at billederne bliver vanskelige at gemme eller læse på grund af billedformat og komprimeringsgrad.
Jeg håber ikke, at lagerplads kan være det helt store problem for SA. Hukommelse til computerbrug er trods at temmelig billig!
Det ville være dejligt at kunne købe menneskelig hukommelse! ;)

Hej Torben Bundgaard
Læs tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,90377.msg495690.html#msg495690 så vil du se at du kan glemme dine bekymringer.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Torben Bundgaard

Statens Arkiver er opmærksom på problemet med farverne.
Det har høj prioritet, og de er på sagen.  :)
Mvh. Torben Bundgaard

Torben Bundgaard

Desværre var min bekymring vedrørende gammel og ny udgave af kirkebøgerne på AO ikke uden grund.

Nu er de gamle versioner i sort-hvid ikke længere tilgængelige, hvis mormonerne har affotograferet de samme kirkebøger.
Dette gælder uanset om mormonernes udgave er ude af fokus eller har ulæselige områder af siderne.

Vedhæftet et eksempel fra 1778, Lysgård, Viborg Amt 1770-1808 (AO opslag 11).

Gammel udgave til venstre er kopieret, inden den blev utilgængelig.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Torben Bundgaard

Georg Brandt Christensen

#9
Citat fra: Torben Bundgaard [17948] Dato 23 Jul 2015 - 11:35
Desværre var min bekymring vedrørende gammel og ny udgave af kirkebøgerne på AO ikke uden grund.

Nu er de gamle versioner i sort-hvid ikke længere tilgængelige, hvis mormonerne har affotograferet de samme kirkebøger.
Dette gælder uanset om mormonernes udgave er ude af fokus eller har ulæselige områder af siderne.

Vedhæftet et eksempel fra 1778, Lysgård, Viborg Amt 1770-1808 (AO opslag 11).

Gammel udgave til venstre er kopieret, inden den blev utilgængelig.

Hej Torben Bundgaard
Du har ret.
For mig ser det derudover ud som om at man, i forbindelse med at man konverterede de gamle tif-filer til jpg, også har konverteret dem til gråtoner, og det er bestemt ikke godt i alle tilfælde.

Jeg vil opfordre dig til at skrive til arkivalieronline@sa.dk om det, og samtidig foreslå at de indfører mulighederne for at Invertere og justere billedernes lys og kontrast i den nye billedviser, á la faciliteterne i Family Search.


Jeg vil gøre det samme.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede