Sigøjner i Jylland, hittebarn

Startet af Ann Seiffert, 17 Okt 2010 - 21:58

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

hej

jeg skal finde en sigøjner pige , der var efterladt på en trappe..... hun skulle stamme fra de Spanske sigøjner, som forlod jylland på et tidspunkt.... er der nogen der kender til disse historier og ved hvor jeg evt. kan søge nogle oplysninger ?

På forhånd tak

Ann
Ann Seiffert

Hans Poulsen



Hej Ann

Hvilket århundrede? 1700? 1800? 1900?

Har du prøvet at google med forskellige *forsøgsord*?

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

ca. 1860 i Århus... hun hedder Anna Marie Sofie Christensen, hun boede på Thunøgade 8 i 1897 i Århus, hvor hun var gift med Peder Clausen.... derfra kender vi historien, men hendes oprindelse kender vi ikke udover at hun skulle være efterladt hittebarn fra sigørnene.... kan du hjælpe?
Ann Seiffert

Alice Oppenheim

"Sigøjner i Jylland" — dét er det bedste, jeg har hørt længe :)
Lad os se, om den holder vand?

Vi skal have kigget på denne vielse, tror jeg:

Groom's Name: Peder Clausen
Bride's Name: Anna Marie Sophie Christensen
Marriage Date: 03 Feb 1889
Marriage Place: Århus, Århus, Denmark
Indexing Project (Batch) Number: M02065-8
System Origin: Denmark-EASy
Source Film Number: 408076
Reference Number: 6 p460 #4
Collection: Denmark Marriages, 1635-1916


MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

ANNA MARIE SOPHIE CHRISTENSEN er (ifl. vielsen i Århus Domsogn i 1889 (opslag 459))
født i København 14/2 1860 og konfirmeret i 1874. Hun boede Nørreallé 22 (i Århus, altså)

Hun havde ikke været gift før ...


MVH
Alice Oppenheim, barnebarn af endnu et hittebarn. Ham HAR jeg nu hittet!!!  8)

Alice Oppenheim

Der blev døbt en lille pige i København i 1861 (Vor Frue 1859-64; opslag 255). Hun fik navnene ANNA MARIE SOPHIE CHRISTENSEN. Hun er født — ikke 14/2 — men 14/9 .

Jeg er ret sikker på, at hun er din! (Et håndskrevet 9-tal kan nemt læses som et 2-tal)

Hendes forældre var Arbejdsmand CHRISTEN CHRISTEN & Hustru KAREN MARIE ANDERSEN. De boede i Studiestrædet No 28.


— Intet nævnt om "hittebarn". Intet nævnt om "Jylland". Eller om nogen "trappe".
Hun har bundet jer en historie på ærmet! :D


MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

#6
Kender du navnene på hendes børn?

Jeg kan sådan lige hurtigt finde:

Thyra Hedevig Christine Clausen
Baptism/Christening Date: 29 Sep 1889
Baptism/Christening Place: Århus

Valborg Sophie Clausen
Baptism/Christening Date: 12 Nov 1893
Baptism/Christening Place: Århus

Niels Christian Marinus Clausen
Baptism/Christening Date: 26 May 1895
Baptism/Christening Place: Århus



Men så er der også:
Name: Charles Vilhelm Christensen
Birth Date: 19 Mar 1887
Birthplace: København
Mother's Name: Anna Marie Sofie Christensen
Indexing Project (Batch) Number: I05213-6
System Origin: Denmark-EASy
Source Film Number: 300515
Reference Number: book 6 p 136
Collection: Denmark Burials, 1640-1917

— Ham kan hun have fået udenfor ægteskab. Dét må undersøges! Dét kan jo være grunden til, at hun ikke ville fortælle "sandheden" om sin fortid ? Se Annes indlæg nedenfor:


Alice Oppenheim

Anne Mortensen

#7
Men så er der også:
Name: Charles Vilhelm Christensen
Birth Date: 19 Mar 1887
Birthplace: København
Mother's Name: Anna Marie Sofie Christensen


St. Johannes 1886-1889
opslag 138
f. 19.3.1887 døbt 19.12.1890
Moderen Anna er 16 år - så det er vel ikke den rigtige Anna.
---------------------------------------

Aldersmæssigt kunne denne Anna passe:

kbhv, København (Staden), Korsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Korsgade 45,matr.33B3 2.Sal, 2, FT-1885, D3245
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Johan Emil Bentzen   37    Gift   Husfader   Dr.med.Kommunelæge   Kjøbenhavn
Petra Pouline Bentzen   31    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Octavia Johanne Bentzen   8    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Peter Edgar Emil Adolf Bentzen   6    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Thekla Juliane Dorthea Bentzen   3    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Nanna Josilia Franciska Bentzen   1    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Johanne Christine Marie Rasmussen   18    Ugift   Tjenestetyende      Kjøbenhavn
Anna Marie Sofie Christensen   24    Ugift   Tjenestetyende      Lyngby pr Kjøbenhavn

Nej, det kan jo ikke være ovennævnte Anna - hende har Alice jo fundet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Hey Anne! Fint, du er med her. 2 par øjne ser bedre .... osv

— Også glad for, at vi kan udelukke barnet i St. Johannes ! 
Udelukkelsesmetoden er også en metode i slægtsforskning, som jeg plejer at sige :)

I Lyngby har vi 2 piger døbt ANNA MARIE SOPHIE CHRISTENSEN.
Én i 1867 — og én i 1860. Den sidste er født 9/9 1860 — og meget, tror jeg ikke, Præsten kan have læst forkert,
da han viede hende til PETER CLAUSEN...?


Det bedste ville være, hvis vi kunne finde hende i en FT (fx FT-1890) sammen med PETER CLAUSEN! 

Alice

Anne Mortensen

Der er nævnt Thunøgade 8 i Århus - denne gade finder jeg ikke på AO ?
---------------------------------
De nævnte adresser ved børnenes fødsel og ved søgning i den nærmeste folketælling findes familien ikke .

Thyra, Nørre alle 22, 1889 opslag 308 1886-1890
Valborg, Norsgade 27,  1893 opslag 263 1892-1896
Niels Christian, Nørre alle 28, 1895 opslag 114   do.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Hej Ann og Anne,

Hmmm.... Thunøgade ligger der jo endnu. Den krydser Norsgade ... så jeg tjekkede lige FT-1890 for Norsgade ... og på opslag 44 findes den lille familie; PETER, ANNA og THYRA ... Desværre står der ikke en fødselsdato for ANNA. Kun at hun er født i "Kjøbenhavn".


Alice

Alice Oppenheim

Nu er det, at jeg godt kunne tænke mig at få Ann på banen. Hvad ligger der i "derfra kender vi historien"...?



ANNA MARIE SOPHIE findes i Nødager Sogn, Randers Amt, i 1916 (Nødager FT-1916; opslag 92) .... Hér er hendes fødselsdag opgivet til noget, der med god vilje kan læses som 14/9 1861. Også PETER skulle være født i 1861.

Vi ved "1861" er forkert. Men datoen passer på hende, jeg fandt i København!



--------------------------------------------------------
PETER CLAUSEN er født i Bregnet Sogn, Randers, i 1860.
Her er hans familie, lige før han bliver født:

Randers, Øster Lisbjerg, Bregnet, Bjødstrup By, , 165, FT-1860, C6091
Hedevig Marie Pedersdttr. 33  gift Huusmandskone, Huusmoder  Colind Sogn
Ane Marie Clausen 8  ugift [hendes datter]  her i Sognet
Jensine Petrine Clausen 6  ugift [hendes datter]  [her i Sognet]
Niels Peter Clausen 2  ugift [hendes søn]  [her i Sognet]
-------------------------------------------------------------


Alice Oppenheim

Anne Mortensen

Nu er indlægget igen smuttet på side 2 og som Alice skriver :
Nu er det, at jeg godt kunne tænke mig at få Ann på banen. Hvad ligger der i "derfra kender vi historien"...?

Jeg venter også spændt på et svar - jeg har ikke så mange indlæg, men har brugt tid på sagen.

Men du kan selvfølgelig være på efterårsferie.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

hejsa

nej desværre er vi ikke på efterårsferie, men blev igår "beordret" af børene at lade computeren være (svært)... men nu er jeg tilbage og Hold da op hvor kan I bare trylle  ;D .... jeg har ringet til min mor som ringer om ca. 1 time, så jeg lige kan koordiner med hende vedr. jeres oplysninger om der er noget hun kan "bekræfte"

skriver så snart hun har ringet.... bare så i ved det, er jeg MEGET taknemlig for jeres store hjælp  ;D

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

hejsa

jeg har ikke lige hørt fra min mor endnu (hun skal lige hjem fra arbejde) men kan da svare på spørgsmålet vedr. "derfra kender vi historien" med det mener jeg desværre ikke noget spændene, bare at vi op af i tiden (min morfar osv. )

hun har nok bildt os en historie på ærmet med Sigøjner generne, men hun var kuld sort håret med brune øjne og det samme e er gået videre i familien.... så måske kunne det være rigtigt.

Alice du skriver noget med at der bare står at hun er fra "København" ... kan der ligge noget i de " .." tegn?

Mvh. Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

hej

nu har jeg snakket med min mor som kan bekræfte at de 3 børn du skriver er korrekt (Thyra er min Oldemor  :) )

min mor mener I har ret med hensyn til at det er hende fra København, da hun kan se en FT. at hun skulle være født d. 14/9

desværre fik vi ikke bekræftet eller måske mere sagt afkræftet den dejlige historie om sigøjnerne .

jeg takker MANGE, MANGE gange for jeres store hjælp, nu vil vi se om vi kan finde frem til hendes forældre.... måske var det hendes mor der var sigøjner !

tak en million gange  :) :) :) :)

Ann



Ann Seiffert

Ole Dorch

Ved du hvor og hvornår ANNA MARIE SOPHIE CHRISTENSEN er død?

Måske kunne du være så heldig at hendes forældres navne er noteret i den kb, hvor dødsfaldet er noteret.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Mortensen

Takker for din tilbagemelding.
Din historie gør slægtsforskning spændende.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

hej Ole

nej det gør vi ikke, men jeg har kigget i hendes dåbspapir og der står ikke noget om at hun skulle være et hittebarn, men bare at hun bliver døbt med helt alm. danske forældre, om de evt. har adopteret hende ved jeg ikke, men skulle det så ikke fremgå af dåben?

mon der findes en bog over de hittebørn der har været, så kunne jeg jo gennemgå det.

min mor har ringet til andre familiemedlemmer i aften og de fortæller alle det samme også at deres lokalsamfund var skrækslagende da de var tilflytter og rygtet gik at der var kommet en sigøjner familie til byen, fordi de alle havde sort hår (ikke brun) og mørk brune øjne.... de har alle fået den samme historie om at hun var efterladt som sigøjnerbarn på en trappe, iført "sigøjner" klæder (hvad det så end er) og jo så var så mørk som hun var..... det viker bare så underligt at hun skulle fortælle sådan en historie, hvis hendes forældre var "ægte"


hmm... måske vil vi aldrig vide det, men ved bare at de fleste i familien er meget mørke med brune øjne !

Der røg min forklaring på min "livlighed"  ;D ;D ;D ;D

Ann
Ann Seiffert

Alice Oppenheim

Hej & velkommen tilbage :D

Først: Der ligger ikke andet i " " end at det er direkte citat fra folketællingen. "Kjøbenhavn" kan være et vidt begreb for en tæller i Århus (stort set alt øst for Storebælt, ikke?)

Dernæst: Kig dig omkring. Du vil se, at de færeste danskere er lyshårede med blå øjne .... vi er som folk et mix. Og mange har brune øjne. — Og lyt gerne til skrøner i familien, men husk, at det er skrøner! I min familie påstår min egen Mor, at hun er et forbyttet barn. Dét barn, mine bedsteforældre i virkeligheden fik, er i dag gift med en fransk vinbonde, har to kendte sønner og ryger for meget ... Dén historie vil jeg da gladeligt fortælle videre til mit afkom. Hvorfor ikke?  ;D

Nå, spøg til side! Jeg har kigget efter ANNA MARIE SOPHIEs forældre i FT-1860 i Studiestræde. Jeg finder dem ikke. Heller ikke i andre FT´er. Jeg kan heller ikke finde dem gift? Eller som forældre til andre børn? Så hvor er CHRISTEN CHRISTENSEN & KAREN MARIE ANDERSEN? — Dét er dét, du skal koncentrere dig om. Ikke fantasifulde hittebørn.

Alice


Ann Seiffert

hej Alice

1000 tak for din tilbage melding, du er rimelig skarp til alt dette må jeg sige  ;D ... kunne du ikke give mig et godt råd med ham Anton Seiffert som du også har været så sød at hjælpe med.... jeg kan ikke komme videre .... please ?

ann
Ann Seiffert