UDREJST? Ægtepar fra Åbenrå kan ikke findes efter 1874?

Startet af Rose Marie Spooner, 14 Mar 2015 - 01:42

Forrige emne - Næste emne

Rose Marie Spooner

Det drejer sig om John Johnsen født i 10.12.1835 Kluxholt, Kronebergs Len i Sverige og Christiane Madsdatter født 22.12.1826 i Fjaltring, Ringkøbing amt. Ægteskab 24.10.1874 i Kliplev, Åbenrå. Der har været nogle forlydender om, at de måske er taget til Amerika? Men ikke noget konkret. Da eftersøgninger igennem flere år om dem her i DK ikke har givet nogle oplysninger om deres videre færd efter ægteskab, ville det være rart, hvis erfarne slægtsentusiaster måske kan give et godt råd.
Med venlig hilsen
Rose Marie Spooner

Tom Nauerby

Hej Rose Marie

Har du set dette indlæg fra 2009, måske kan det hjælpe dig lidt på vej:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,236263,609142


Re: Søgning i Ancestry's Database

Indsendt af: Egon Hansen

Dato: 04/11-09 19:46

Hej buller

Hvis du har tid og lyst vil jeg blive meget glad hvis du ville prøve at søge efter denne person.
Jeg kan ikke finde hende i nogen udrejsearkiver, jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert. Hun er rejst til Amerika omkring 1858 eller senere, hun føder en søn her i Danmark i 1858, som kommer i pleje, derefter er hun ikke til at spore. Det eneste jeg ved er at hendes sidste opholdssted var Amerika, det står i kirkebogen i forbindelse med hendes søns bryllup i 1904, hvor hun står som afdød.
Det ville være helt kanon hvis der kunne findes nogle oplysninger om hende i Amerika, f.eks dødsdag og sted og måske ægteskab alt har interesse

NAVN: Christiane Madsdatter
FØDT: 22 Dec. 1826 i Fjaltring Sogn,Vandfuld Herred, Ringkøbing Amt
DØD : i Amerika mellem 1860-1904
Hendes forældre hedder Mads Jensen og Mariane Nielsdatter

Venlig hilsen
Egon Hansen

gonzopost@pc.dk


Venlig hilsen Tom

Rose Marie Spooner

Hej Tom! Hjertelig tak for dine oplysninger. Nu er det ligesom bekræftet, at Christiane har en søn og at hun er taget til USA og er død der.
Nu mangler jeg oplysninger om hendes søn for jeg kunne godt tænke mig at finde hans bryllup og se notatet om Christiane. Og i hvilken stat har Christiane mon været bosat? Der findes en del materialer man kan søge i, men det kræver en stat.
Nu vil jeg arbejde videre.
Med venlig hilsen
Rose Marie

Inge Nissen

Vielsen er her i det sønderjyske personregister:
www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=37112#37112,5199370
til højre og næste side til venstre
Da bor de begge 2 i Søgård i Kliplev Sogn - han er 39 (kan han ikke skrive, underskriver sig med x x x ?) og hun er 48 år.

Men ingen oplysning om Amerika.

Hilsen Inge




Rose Marie Spooner

Kære Inge! Hjertelig tak for de nye og gode oplysninger. Han har jo et navn, der er stavet anderledes (svensk).
Er det muligt at komme ind og søge elektronisk på Landsarkivet for Sønderjylland, Personregistre?
Med venlig hilsen
Rose Marie

Inge Nissen

#5
Hej Rose Marie

Ja man kan søge i det sønderjyske personregister -
www.denjyskekirkebog.dk/FT/PersonRegistreBS.htm

Eller du kan søge i DIS-WIKI her i slægtogdatas hjemmeside (under værktøjer i den grønne bjælke) søg på f.eks Kliplev Sogn, så har Inger Buchard lagt links ind videre til Personregistrene - frem til 1920 blev begivenhederne registreret i de tyske standesamter, der ikke altid er identiske med sognene.

Du kan også der søge på ordet Personregister og læse om systemet i Sønderjylland - faktisk er det stavemåden i Personregistret, der er en juridisk gældende - ikke den i de sønderjyske kirkebøger efter 1.10.1874, men jeg har nu oplevet, at stavemåden frem til 1920 var meget farvet af, hvor tysksindet tjenestemanden (eller måske familien) var.

Her har svenskeren vel haft dokumenter med fra Sverige, hvoraf hans navn fremgik. Spændende om du finder ud af mere om Christiane Madsdatter og hendes rejse frem og tilbage.

Venlig hilsen Inge

Jens-Christian Emborg

Sønnen er Mathias Hansen, født 12-01-1858 i Sønder Nissum sogn, KB 1851-1892 ny, opslag 10.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Egon Sørensen

Hej!

Mon Christiane Madsdatter har mere end en søn. Mathias Hansen bliver viet i Nørre Vium Ringkøbing amt i 1884 opslag 54 nr.4

Mvh.

Egon Sørensen

Jens-Christian Emborg

Sønnen, Mathias Hansen, bliver viet 12-11-1884 i Nørre Vium sogn, KB 1880-1891 ny, opslag 59.
Han får en datter, Petrea Hansen, den 03-07-1892 i Nørre Vium sogn, KB 1892-1901, opslag 35.
Petrea bliver konfirmeret den 30-09-1906 i Nørre Vium sogn, KB 1902-1908, opslag 69, hvor hendes mor står som afdød.

Her er Mathias Hansen i FT-1906 med sin anden kone og 2 børn med hende:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=17008#17008,652686

De to yngste børn, Abelone og Marie Kirstine er født i Nørre Vium sogn, KB 1902-1908, opslag 35 og opslag 38, den 07-06-1904 hvor forældrene ikke er gift og den 01-09-1905 hvor forældrene er blevet gift.

Mathias Hansen er blevet viet den 07-04-1905 i Nørre Vium sogn, KB 1902-1908, opslag 81, hvor der under Mathias står "Søn af afdøde Christiane Madsdatter og udlagt barnefader Hans Peter Schmidt. Moderen opholdt sig sidst i Amerika."
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Rose Marie Spooner

Hej! Hjertelig tak til Inge, Jens-Christian og Egon for de dejlige oplysninger. nu er der noget at komme videre med.
Til Jens-Christian - du skriver at Moderen opholdt sig sidst i Amerika. Er der håb om oplysning om hvor i dette store land?
Venlig hilsen
Rose Marie

Jens-Christian Emborg

Hej Rose Marie

Ja, Amerika er et stort land.
Jeg har blot fundet hendes søns 2. ægteskab i 1905 i kirkebogen, så du selv kunne læse, at der står "Moderen opholdt sig sidst i Amerika", samt at hun på denne vielsedato var død.
Jeg formoder at sønnen på et tidspunkt er blevet oplyst at hans mor er død i Amerika, måske har der været noget at arve, og så har fortalt præsten dette, da hans andet ægteskab skulle indskrives i kirkebogen.
Jeg har ikke nogen ide til, hvordan vi kommer nærmere på, hvor i Amerika hun er død og hvornår.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Rose Marie Spooner

Hej Jens-Christian! Tak for svaret. Måske kan jeg finde noget i en arvesag. Jeg forsøger.
Med venlig hilsen
Rose Marie

Jens-Christian Emborg

Hej Rose Marie

Da sønnens 2. vielse i 1905 foregik i Holstebro kirke, kan du også læse de samme oplysninger ved vielsen i Holstebro sogns kirkebog, opslag 121.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg