Forfatter Emne: MyHeritage FT-1930  (Læst 7820 gange)

Lars J. Helbo

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 686
    • www.salldata.dk
MyHeritage FT-1930
« Dato: 09 Mar 2015 - 09:13 »
Vi har jo i nogen tid undret os over, hvad i alverden der var meningen med den der aftale mellem SA og MH. Nu er det første resultat kommet. MH har indtastet FT-1930 og gjort den søgbar på nettet.

Det er jo temmelig fantastisk - især i betragtning af, at denne indtastning ifølge aftalen så om et år vil være tilgængelig for SA.

Men der er lige et "lille problem". MH skulle have lavet indtastningen hurtigt og billigt. Derfor har man valgt at få det gjort i Kina (eller et tilsvarende sted). Det betyder f.eks. at min onkel Poul Pedersen Helbo er blevet til Paüvl Peters Helbo - og det i en FT, som egentlig er let læselig.

Det kan man så vælge at grine af; men jeg bliver faktisk ret vred. Det kan godt være, man kan tjene penge vha. sådan en parodi på en indtastning; men det er en ufattelig respektløshed overfor alle seriøst arbejdende indtastere. Man kan også frygte, hvad der vil ske om et år. Vil SA have mod til at indrømme fejlen og skrotte projektet? Eller vil man lægge det ud til "korrekturlæsning", så frivillige kan få lov til at spilde deres kræfter på det?

Den eneste fordel er da vist, at det efter det her må være klokkeklart, at "indtastning" er mere end som så. Hvis man vil lave kvalitet, så kræver det, at man ved hvad man beskæftiger sig med (at man f.eks. kan kende forskel på u og ü). Det er heller ikke gjort med "blind afskrivning" (som MH åbenbart gør). En seriøs indtastning af en FT kræver rigtigt mange opslag i kirkebøger, stednavnedatabase osv. Det burde afslutte den gamle diskussion om ophavsret. En seriøst arbejdende indtaster laver meget mere end "kopiering" og erhverver dermed selvfølgelig rettigheder, som skal respekteres.

Ole Kaare

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 427
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #1 Dato: 09 Mar 2015 - 15:04 »
Godt og begavet indlæg af Lars J. Helbo om indtastningerne af FT-1930 og de generelle betragtninger om den viden, det kendskab og de evner, et sådant tidskrævende arbejde forudsætter.

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #2 Dato: 09 Mar 2015 - 21:48 »
Ja, og som desværre ikke alle indtastere (og lorrekturlæsere) for DDA er i besiddelse af! (se tidligere tråde om fejl)
Mvh Egon
NB: jeg har ikke noget med MH at gøre, og ønsker heller ikke at få det!, jeg kan godt vente til den officielle indtastning er klar.
Er der nogen der ved hvornår Esbjerg og Jerne 1906 0g 1911 er klar?Jeg kunne godt tænke mig at vide hjvornår og hvorfra Christen Nielsen flytter til egnen. det er længe siden at jeg har set at dener udleveret til indtastning

Lars J. Helbo

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 686
    • www.salldata.dk
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #3 Dato: 09 Mar 2015 - 22:22 »
Nej, det er der vist ikke nogen der ved. 1906 indtastes jo nu af DFS, Der kan du jo spørge. Der er ingen af de tællinger i 1911, som er reserveret (påbegyndt), så du kan jo bare selv gå i gang.

Michael Hedeman

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 98
    • www.danskeaner.dk
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #4 Dato: 10 Mar 2015 - 16:18 »
Her må jeg give Lars i, at håndteringen og aftale med MH og SA er under alt kritik. Dog havde det været klædeligt at holde ophavsretten ude af indlæget.

Men det er jo set før med offentlige indstanser. Amanda projektet og nok bedst af alt IC4 togene der nok er rustet op eller der er opfundet flyvende tog inden alle fejl på IC4 tog er rettet.

Jeg vil mene at kun danskere har forståelse for og kendskab til nuancerne i det danske sprog, og danske stednavne som er nok så vigtige i en FT. Så netop FT 1930 er en skandale på plan med salg af de Dansk Vestindiske øer. Hvor Staten også solgte ud til spotpris, for at udenlandske interesser og firmaer senere har kunnet tjene penge via bl.a. turisme på disse salg.

Nu når SA får disse kreative fortolkninger af FT 1930, som så nok bliver lagt ind i DDD, er mit håb kun at DFS satser på kvalitet til deres bruger og derfor ikke viser dette skrammel projekt. Selvfølgelig med en forklaring om hvorfor.

I forhold til ophavsret vil jeg bare sige:
At heldigvis følger en retssag dansk juridisk lovgivning og ikke en hjemmestrikket moralsk ophavsret.


Venligst
Michael Hedeman
danskeaner.dk

Kathrine Tobiasen

  • Global Moderator
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 1.366
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #5 Dato: 11 Mar 2015 - 16:23 »
Ja, og som desværre ikke alle indtastere (og lorrekturlæsere) for DDA er i besiddelse af! (se tidligere tråde om fejl)
Mvh Egon
NB: jeg har ikke noget med MH at gøre, og ønsker heller ikke at få det!, jeg kan godt vente til den officielle indtastning er klar.
Er der nogen der ved hvornår Esbjerg og Jerne 1906 0g 1911 er klar?Jeg kunne godt tænke mig at vide hjvornår og hvorfra Christen Nielsen flytter til egnen. det er længe siden at jeg har set at dener udleveret til indtastning

Både 1906 og 1911 ligger jo på AO og skulle være rimeligt læsevenlige. Det er naturligvis et større arbejde at kigge alle listerne igennem, men ikke muligt og sikkert hurtigere end at vente på en evt. indtastning  ;)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 280 kr. pr. år.

John Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.697
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #6 Dato: 11 Mar 2015 - 17:23 »
Hej

Der er indtastet 355 sogne i FT1906, og ca. 80 af dem er fra DFS.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #7 Dato: 11 Mar 2015 - 20:05 »
Hej John.
Hvor finder jeg de lister som DFS har indtastet?
Mvh Egon

Lars J. Helbo

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 686
    • www.salldata.dk
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #8 Dato: 11 Mar 2015 - 20:49 »
Dem der er færdige er også på DDD. Du kan selvfølgelig godt prøve at kigge direkte hos DFS, for der kan man jo også se dem, der ikke er færdige; men chancen er nok ikke forfærdelig stor. Samlet set er det ikke meget over 12%, der er indtastet af 1906 og godt 5% af 1911. Der er heller ikke nogen af de tællinger for Jerne og Esbjerg som er reserveret.

Det principielle i sagen er nok, at der aldrig er nogen, der siger hvornår noget kan forventes færdigt. Det er jo frivilligt arbejde og derfor er det færdigt, når den tid kommer. Det kan også sagtens tænkes, at et sogn på et tidspunkt har været reserveret og nu ikke er det mere, fordi den pågældende har opgivet (eller er død). Jeg har i tidens løb set sogne, der stod som reserverede i årevis, før de blev færdige; men jeg har også set nogle, der blev afleveret dagen efter, at de var blevet reserveret.

Derfor: Kig på AO eller begynd selv at indtaste. Men vær iøvrigt opmærksom på, at de to tællinger ikke indeholder oplysning om "flyttet til sognet". Det ser man kun i 1901.

John Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.697
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #9 Dato: 11 Mar 2015 - 21:48 »
Hej Egon

Som Lars nævner så kan dem der er afleveret fra DFS, og ikke mindst indlagt i databasen, ses hos DDA.
De ikke færdiggjorte og dem der er undervejs kan ses hos DFS.
Der er sikkert også en del på kildeportalen som nok stadig ikke er flyttet til DDA, eller er under indtastning.

Hilsen John Nielsen

PS
Det ser ud til at alle andre end FT1930 indtastninger er fjernet fra kildeportalen.
Så må vi håbe at det bare er utilgængeligt og ikke slettet.
Det er heller ikke tilgængeligt via DDA.
Fremskridt er en sær ting, det ser ofte ud til at gå baglæns.
« Senest redigeret: 11 Mar 2015 - 21:58 af John Nielsen [108] »

Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #10 Dato: 11 Mar 2015 - 23:36 »
Hej Egon Hansen.

Hvis du kigger i borgerdatabasen på Esbjerg Byhistoriske Arkiv, kan du måske finde det, du søger.
Normalt erstatter den behovet for folketællingerne.

Ligeledes er skattebøgerne ofte en hjælp til at finde adresser til brug for opslag i folketællinger på AO.


« Senest redigeret: 11 Mar 2015 - 23:39 af Henny Odby Nielsen [890] »
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #11 Dato: 12 Mar 2015 - 19:46 »
Hej Henny
Tak for mailen. Arkivet i Esbjerg har skaffet mig Christens adresse i Jyllandsgade i 1912.Han blev gift  i februar 1912, men jeg kan ikke finde ham i 1911. Han er født på Rømø og konfirmeret der i 1904. Forældrene er fundet i Gammelby (Jerne sogn) 1906 og i Esbjerg 1911, med Christens yngre søskende, men Chtisten bor ikke hjemme..
Christen havde lært som vogn og beslagsmed, men jeg forsømte at spørge ham om hvor han havde stået i lære, medens tid var.
Har han stået i Lære på Rømø eller et sted der nede, er der jo desværre ikke nogen folketælling til rådighed, men måske findes han på Esbjerg-kanten, man kan jo somme tider stirre sig blind på listerne, derfor ville det jo være rart hvis de var indtastet, selv om stavningen somme tider kan afvige en del fra det man forventer.
Mvh Egon

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #12 Dato: 12 Mar 2015 - 20:35 »
Hej Lars.
Du skrev at kun 1901 indeholdt oplysninger om tidligere adresser og tilflytningstidspunkt
Det er forkert. Se folketælling 1911, Esbjerg, Ny Sverigsgade 8 AO 18. Der oplyses det at arbejdsmand Laust Nielsen i 1908 er tilflyttet fra Gammelby i Jerne sogn.!
Han er altså far til den Christen Nielsen som jeg efterlyste, og som blev gift i Esbjerg i februar 1912 og kom til at bo i Jyllandsgade, (og flere andre steder derefter, inden han og familien rejste til Visby i Tønder amt i 1914!
Jeg har søgt ham i folketællingslisten, både på microkort på RA og på Arkivalieronline, Når jeg gerne ville se listen indtastet, var det6 for at se om jeg kunne have overset ham!
Mvh Egon 




Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #13 Dato: 13 Mar 2015 - 14:35 »
Hej igen Egon Hansen.

Jeg ved godt, at det er uden for trådens emne.
Men du kan godt finde Christen Nielsen uden brug af indtastede folketællinger.

Fra begravelsesprotokoller på eba:

Begravedes efternavn    :    Nielsen
Fornavn    :    Christen
Fødenavn    :    
Fødselsdato    :    19-08-1889
Dødsdato    :    04-06-1980
Begravedes alder    :    
Begravedes stilling    :    
Begravedes adresse    :    
Forældre    :    
Begravelsesdato    :    07-06-1980
Kirkegård    :    Novrup
Gravens afdeling    :    D 1
Gravens række    :    6
Gravens nummer    :    20
Fornyet indtil    :    31-12-2000

Jeg er sikker på, at du nu kan finde mere om ham i Esbjerg : )

Og her har du hans kone i borgerdatabasen for Jerne i 1926. Jeg søgte på hendes fødselsdato.

Kilde    :    Jerne kommunes folketælling 10. november 1926
Efternavn    :    Nielsen
Fornavne    :    Dorthea Albertina
Fødselsdag    :    02-02-1890
Stilling    :    Husmoder
Gade    :    Frederiksberg Alle
Gade Nummer    :    Ej oplyst
Hustandsnr.    :    a5377
Bydel    :     
Tilflyttet fra    :     
Tilflytnings dato    :     
Flyttet til    :     
Flyttedato    :     
Køn    :    K
Fødested    :    Nørre Sejerslev

« Senest redigeret: 13 Mar 2015 - 14:43 af Henny Odby Nielsen [890] »
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #14 Dato: 13 Mar 2015 - 15:26 »
Egon Hansen.

http://www.sm1.dk/schmidt/fam48700.htm

Se datteren Marys bryllup 14.2.1932 i Vor Frelser. Da bor familien Kongensgade 9.
« Senest redigeret: 13 Mar 2015 - 15:32 af Henny Odby Nielsen [890] »
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #15 Dato: 13 Mar 2015 - 21:29 »
Hej Henny.
Tak for din mail. Rækken af familien Christen og Dorotheas adresser i Esbjerg og Jerne er lang. de flyttede ofte.men  det som jeg gerne ville vide er Christens bopæl for han blev gift med Dorothea i februar 1912.
Hvis du ser på Marys fødselsdag, 29 marts 1911, ser du at tilføjelsen  om "udlagt barnefar" først er sket samtidig med at Mary skiftede efternavn i 1922 (altså i kontraministeriealbogen, som du ser på Arkivalieronline!, men ikke i den kirkebog som jeg har fået lov at se på kordegnekontoret i Esbjerg, der er tilføjelsen ført med samme hånd og blæk som hele den øvrige indførsel!).
Hvorfor er der denne forskel på de to kirkebøger?Har Præsten fået sin oplysning i forbindelse med dåben eller lige efter og "glemt" at lade den gå videre til Degnen. eller er den originale kirkebog gået tabt og den kirkebog jeg har set, een som er afskrevet efter kontraministerialbogen?
Mary er født på Ny Sverigesgade 6, og i 1911 boede Christens forældre på Ny Sverigesgade 8, men mærkeligt nok er der ingen af dem som er med som faddere for Mary! og hvor er Christen henne? opholdt han sig stadig i Skærbæk i Sønderjylland, hvor Dorothes var 10 måneder før fødslen ?
I Esbjerg arkivs liste over udrejste har jeg fundet en "Smedesvend Christen Nielsen" som rejste fra Borgergade 76 til Jagtvejen 30 i Jerne juli 1913, men er det ham?( der står også en anden adresse i protokollen: Finlandsgade 26.
M.h.t. linket til Kaj Schmidts hjemmeside: For nogle år siden opdagede jeg at hjemmesiden havde iforslægt, een eller flere genetrationer tilbage rummede ikke mindre end 5 af min kones ialt 8 oldeforældre, fordelt over hele Vestjylland, fra Tønder over Ribe og Ringkøbing til Hjørring amter!
Vi udvekslede så oplysninger. så derfra stammer altså "Marys vielse".
Mvh Egon


Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #16 Dato: 14 Mar 2015 - 11:33 »
Hej Egon Hansen

Dit spørgsmål: "I Esbjerg arkivs liste over udrejste har jeg fundet en "Smedesvend Christen Nielsen" som rejste fra Borgergade 76 til Jagtvejen 30 i Jerne juli 1913, men er det ham?"
Mener du mon Norgesgade 76 og ikke Borgergade 76? I så fald er det den sammen Christen Nielsen.
Ifølge linket sm1.dk blev sønnen Lauritz Moustgaard Nielsen født Norgesgade 76 (For Frelser) i 1912.

Fraflytnings- og skattedatabase:
Kilde    :    Formue- og lejlighedsskatter 1913-1914. Bind 2
Skattenr.    :    06251
Efternavn    :    Nielsen
Fornavne    :    Christen
Adresse, gadenavn    :    Norgesgade
Adresse, husnr.    :    76
Stilling    :    Smedesvend
Fraflytningsdato    :    Juli 13
Flyttet til by    :    Jerne
Flyttet til adresse    :    Jagtvejen 30
Død den    :     
Anmærkninger    :     
Bemærkninger    :    Anden adresse i protokollen: Finlandsgade 26.

Jeg tænker videre på en mulig løsning.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #17 Dato: 14 Mar 2015 - 12:07 »
Hej Egon Hansen.

En mulig løsning!

Chresten Nielsen var sømand pr. 12.1.1905.
Så indtil han bliver gift, kan du måske finde ham som et tillæg til de folketællinger, hvor forældrene fremgår.

Ifølge eba:
Mandtalsliste 1905 - Jerne-Skads
Nielsen Marie 01-02-1899  Gammelby SK1225  Vis Detaljer   
Nielsen Jesper 01-08-1897  Gammelby SK1225  Vis Detaljer   
Nielsen Kresten 01-08-1889 Sømand Gammelby SK1225  Vis Detaljer   
Nielsen Mathilde 01-01-1860  Gammelby SK1225  Vis Detaljer   
Nielsen Laust 07-04-1862 Arbejdsmand Gammelby SK1225 Vis Detaljer 
-----
Kilde    :    Mandtalslister 1905
Efternavn    :    Nielsen
Fornavne    :    Kresten
Fødselsdag    :    01-08-1889
Alder    :     
Fødested    :    Rømø
Beskæftigelse    :    Sømand
Bydel    :    Gammelby
Sogn    :    Jerne
Hustandsnr.    :    SK1225
Matrikel nr.    :     
Stilling i husstand    :     
Tyende løn    :     
Antal børn    :     
Tilflyttet fra    :     
Tilflyttet dato    :     
Dato for udfyldelse af mandtalslisten    :    12-01-1905
Redaktionelle bemærkninger    :    Fødselsdatoen dagen er ej oplyst, kun måned og år

Mandtalslister 1907 - Jerne-Skads
Nielsen Mavne 09-02-1899  Gammelby SK1713  Vis Detaljer   
Nielsen Jesper Hansen 22-08-1896  Gammelby SK1713  Vis Detaljer   
Nielsen Mathilde 12-05-1860  Gammelby SK1713  Vis Detaljer   
Nielsen Laust 07-04-1862 Arbejder Gammelby SK1713 Vis Detaljer 

Måske bor Chresten Nielsens mor på Rømø, da der blev ført mandtalsliste i Jerne-Skads i 1902 og 1904. For hun og børnene bor ikke sammen med manden Laust Nielsen?

God weekend : )
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #18 Dato: 14 Mar 2015 - 20:10 »
Hej Henny.
Tak for mailen. Det er frygteligt at jeg er kommet til at skrive Borgergade i stedet for Norgesgade, og "Lauses" fødselsdag burde jeg selv have slået op, jeg kendte jo datoen.
Det er nyt for mig at Christen skulle have sejlet, det har han aldrig omtalt, ej heller at hans far skulle være flyttet til Gammelby før hele familien - Christen flyttede.
Jeg kender data for Christen og hans søskende fra Rømø kirkebog, ligeledes at Christen bliver konfirmeret på Rømø, men desværre er der jo ingen folketællinger tilgængelige derfra.
Christen var den ældste af Laust og Mathildes børn, født kun få dage efter brylluppet, født hos Mathildes forældre på Tvismark, medens Laust måtte blive i sin plads i Skærbæk til skiftedag.
Christen har fortalt om sine første barneår, og nævnte altid Tvismark som sit hjem, selv om adressen var Østerhede ved de yngre børns dåb.
Laust kørte badehuse ud fra kysten for gæster på øens badehotel, og lavede forefaldende arbejde, men familien rejste til Esbjerg hvor Laust fik arbejde på teglværket i Gammelby, og boede i et af teglværkets huse (matrikkels nr 5ah iflg folketællingen 1906.) Desværre er der ikke oplyst noget om midlertidig fraværende på tillægslisten  .
Christen var en god fortæller,,men bortset fra de tidlige barndomsår, og relationerne til Mathildes søskende, en bror Martin, var styrmand. og boede på Rømø. (mon det var hos ham han begyndte at sejle?) - begynder hans fortællinger først da familien flyttede til Mollerup i Visby, hvor Christen blev herregårdssmed.
Vi var på en måde "fagfæller" idet vi begge havde skoet heste i vores unge dage, men fjols som jeg var fik jeg aldrig spurgt hvor han havde stået i Lære .
Jeg mo kikke på de mandtalslister du nævner, jeg var ikke klar over at der også var sådanne lister for landsognet, men det er også en del år siden jeg sidst besøgte arkivet i Esbjerg.
Mvh og selv god week-end.
Egon


Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #19 Dato: 14 Mar 2015 - 21:15 »
Christen er konfirmeret 6 marts 1904. s'n af Laust Nielsen og Mathilde, f With på Østerhede (Rømø) AO
Egon

Ole Hingebjerg

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 202
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #20 Dato: 15 Mar 2015 - 09:35 »
Hej Lars J. Helbo

Vedr. dit indlæg med forkert stavet navn fra FT 1930.
Mit eget efternavn Hingebjerg er blevet skrevet på utallige måder fra danske personer, det værste jeg har oplevet var da jeg fik et brev til Ole Himmelbjerg. Ak ja man bliver tykhudet gennem tiderne.
Vedr. FT 1930 fik jeg en venlig person til at lede efter min farbror. Inden der var gået en time fra jeg sendte forspørgelsen fik jeg svar, super.
Min farbror hed Jens Hingeborg Hansen i FT 1930, det havde jeg ingen problemer med. Det vigstigste var, at jeg fandt ham.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #21 Dato: 15 Mar 2015 - 21:25 »
Hej Henny.
Jeg ser til min rædsel at ao numret er faldet ud: det skal være "57".
Jeg har ledt i borgerbasen efter Laust i borgerbase ved at skrive "1902" eller "!904" i kildefeltet,men "Laust Nielsen" med fødselsdagen "07-04 1862 kommer kun med henvisning til de to husstandsnumre h.hv 1905 og 1907. Det kunne være morsomt at se om han havde været "sæsonarbejder" på teglværket inden han fik lejlighed og kunne hente familien til byen.
hvordan finder du ham i de første baser?
Mvh Egon

Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #22 Dato: 15 Mar 2015 - 22:11 »
Hej Egon.

Jeg går ind i borgerdatabasen for Jerne-Skads og søger samtidig på alle årene på Laust Nielsens fødselsdato.

Nielsen Laust 07-04-1862 Arbejder Gammelby SK1713  Vis Detaljer   
Nielsen Laust 07-04-1862 Arbejdsmand Gammelby SK1225  Vis Detaljer   
Nielsen Laurids 07-04-1862 Arbejdsmand Gammelby SK0748 Vis Detaljer 

Så vælger jeg detaljer. Det er den sidste SK0748, der fortæller om 1902 og 1904.
For at se husholdningen foretages en ny søgning på SK0748 under husstandsnr.

Reelt behøver det kun være 1904 i Laust Nielsens tilfælde. For det fremgår under detaljer på første linje SK1713, at han tilflyttede i 1904.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 303
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #23 Dato: 16 Mar 2015 - 11:57 »
Dialogen mellem Egon Hansen og mig er uden for trådens emne, så admin må gerne slette dialogen.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Egon Hansen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 2.256
Sv: MyHeritage FT-1930
« Svar #24 Dato: 16 Mar 2015 - 20:46 »
Hej Henny.
Tak for tippet om husatandsnumret. ellers havde jeg ikke fundet det. Jeg fik kun to hints på Laust Nielsen og 07-04-1862. men det var altså fordi han kaldes LAURITS, men da jeg brugte det husstandsnummer du havde fundet til mig ,kom han frem!
Mvh Egon