En degns opgaver 1670

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 05 Mar 2015 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Efter nogen surfen rundt på Google, har jeg ikke fundet svar på hvad jeg søgte, men nu prøver jeg så her, om nogen har viden om dette:

1670  -  fik degnen nogen form før løn?
            passede degnen i hverdagen sit fæstebonde arbejde?
            ud over at hjælpe præsten ved gudstjenester, havde degnes så andre opgaver hos præsten
            eller blandt borgerne?

Venlig hilsen
Karl-Peter

Søren Agersnap

Degnens arbejde bestod omkring 1700 af det, som både nutidens kirkesangere og kirketjenere udfører. Degnen ringede således solen op og ned. Desuden havde han opgaver, som går ud over det. Nogle steder stod degnen for "testimonier" - levnedsbeskrivelser ved begravelser, hvor de afdødes livsløb også tolkedes kristeligt - svarende til den personlige del af præstens begravelsestaler i dag. Degnen kunne tillige tage del i ungdommens oplæring.

De fik også indtægter af arbejdet. Der var højtidsofre, og man kan også finde udtryk som "degnekorn" og "degnetiende".

Mit kendskab, skal det understreges, kommer fra kildelæsning. Jeg kender ikke forsøg på en fuldstændig beskrivelse af degnearbejdet.

Venligst. Søren

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak, ganske fint beskrevet, og de skriver, ikke fuldstændigt beskrevet, men her nu et godt stykke af vejen, jeg vil måske prøve om der skulle være noget litteratur om det.

Mvh.
Karl-Peter

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Til Anne!

Mange tak for din information, det var lige nøjagtig det jeg eftersøgte, men nu er min degn fra området ved Horsens, men mon ikke de sjællandske forhold, dengang, nogenlunde var lig med de jyske?
Jeg har dog ikke læst det hele endnu!

Venlig hilsen
Karl-Peter

Arne Feldborg

#6
Det efterfølgende er taget fra en artikkel af P. Storgaard Pedersen i Hardsyssels Aarbog 1909 side 106-111

X------------------ citat beg-------------
Ordningen, som i Almindelighed fulgtes ved Besættelse af de ledige Degneembeder, var følgende: Først skulde de søgende overhøres af Provsten, om de kunde deres Katechismus og forstod at undervise Bønderbørn i denne. . . . Naar Ansøgeren var tagen god af Provsten, skulde han dernæst ?samtyckis af Sogne-Præsten og Sognemen-dene", og først da skulde vedkommende hos Biskoppen aflægge sin Embedsed og modtage sit Kaldsbrev. Eden, der skulde underskrives, lød saaledes:

1. Jeg (Navnet), kaldet til at være Degn i N. Sogner, loffuer att iegh vil rettelig lære selff och redeligen lære ungdommen D. Morten Luthers lille Katechis-mum udi sine Ord och Forklaring efter Kongelig Majestæts Ordinantz.

2. At jeg saa vil vare paa mit Embede inden och uden Kierchen, udi en sand Gudfrygtighed med Bøn och Paakaldelse, saa ingen med Guds Hiælp nogen stedtz skall tage Forargelse aff mich eller spotte denne Orden for min scyld.

3. At jeg ej vil findis mottvillig imod min Sognepræst, Proust och Bisp i nogen Maade; men heller min Øffrighed hørig och lydig i alt det, som Christeligt och rett ehr. Saa sant hielp mig Gud och hans hellige Ord. Amen.
x--------------------- citat slut-----------------
http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1909&Side=110&Fraside=110&TilSide=115

Samme forfatter har skrevet en lang række andre artikler om degne og skolevæsen i forskellige udgaver af aarbogen.

http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/VisStikord.php?Stikord=degne&Aar=0&B1=Start+s%F8gning
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Messmann

På den tid mener jeg der var forskelle fra sogn til sogn. Men du kan vel få en idé om, hvilke opgaver de kunne have.

Min 8xtip - Jens Rasmussen Degn - var degn i Gyrstinge fra 1640-1680. Han skrev kirkebogen (der heldigvis lå hjemme i hans hus, da kirken brændte 1663).

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Karl-Peter Dammeyer

Det her er jo ud over al forventning, og så får jeg i tilgift noget om skolevæsenet, som jeg senere skal beskrive
Så stor tak for det tilsendte

Mvh.
Karl-Peter

Lis Ekelund Nielsen

Der findes en meget grundig beskrivelse af en degns arbejdsopgaver og lønforhold i Danske Lov 2. bog 15. kapitel art. 1-15. Danske lov er fra 1683, men bygger i vid udstrækning på gamle regler.
Man kan også være heldig at finde retssager fra 1670'erne, hvor degne klager over, at de ikke får udbetalt deres degnekorn af sognets beboere.

Venlig hilsen

Lis E. Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Mange tak for din verdifulde oplysning, den vil jeg prøve ar anskaffe mig, og finde ud af, om det jeg indtil nu, har flikket sammen af allerede indhentede oplysninger, svarer overens, ellers kan jeg jo supplere

Mvh.
Karl-Peter

Lis Ekelund Nielsen

Hej igen!

Danske lov ligger på Nettet, bl.a. her: http://www.lutherdansk.dk/Web-danskelov/Kongensf.htm. Der er muligvis også andre muligheder.

Venlig hilsen

Lis E. Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Smukt, jeg glemmer altid, måske p.g.a. min alder, at alting kan findes på nettet nu om dage, men hvor er det da en stor hjælp, og tidsbesparende, når man sidder med den slags her - og nu er det fundet, og så i øvrigt underholdende at læse datidens sprog, så mang tak!

VH.
Karl-Peter