Familien Ørnfelt - er der nogen der kender til den?

Startet af Helle Rau Hartmann, 03 Mar 2015 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg bakser med en spændende familie, hvor der ifølge en nulevende efterkommer i USA skal være 5 brødre.
Jeg har derudover fundet en søster, som denne efterkommer ikke havde hørt om.
Jeg har bøvl med at finde noget på den ene af brødrene, og det undrer mig egentlig, at jeg ikke umiddelbart kan finde tilstrækkelig information om alle disse personer på internettet, da de ikke ligefrem er faldet i med tapetet i deres tid.

Det drejer sig om familien Ørnfelt.

Forældrene er:
Stationsforstander og forpagter Johannes Lassen (født i Bogense købstad 1825), som på et tidspunkt antog efternavnet Ørnfelt, angiveligt efter godset Ørnfeldt, efter at han en årrække havde arbejdet dér som kusk.
Hustru Petrea Sager Henrichsdatter Kidde, født i Jelling 1829, som datter af Henrich Christensen på Kiddegaard i Jelling og hustru Sophia Maria Pedersdatter Sager.
Petrea var dermed søster til amtsvejinspektør Chresten Henrichsen Kidde, som blev far til den vejlensiske digter Harald Kidde.

Børn af Johannes Lassen Ørnfelt og Petrea Sager Henrichsdatter Kidde:

- Peder Paulin Lassen. Født på Riisgaard i Vork, Egtved Sogn, i 1855, hvor faderen da var forpagter på stedet. Det er Peder, som har nulevende efterkommere i USA. Han blev gift med Clara Augusta Bernau.

- Sophie Henriette Lassen, født 1856 på Riisgaard.
Sært nok er denne søster aldrig blevet nævnt i det materiale, som broderen Peder Paulins efterkommere er i besiddelse af.
Sophie Henriette blev gift med cand. jur. Johan Frederik Ernst Schwartz von Prangen.
Dette par blev forældre til den berømte stumfilm-skuespillerinde, Agnete Blom/Agnete von Prangen, som blev gift med og skilt fra den berømte stumfilm-instruktør og -skuespiller August Blom.
Agnete havde en bror, overretssagfører Aage von Prangen.

- Eduard Waldemar Lassen Ørnfelt, født 1858 på Riisgaard. Gift med Marie Christine Eriksen.

- Lorentz Christian Laurits Lassen Ørnfelt, født 1862 på Kiddegaard i Jelling.
Ingeniør og telegrafist, grundejer i København.
Var på et tidspunkt Overingeniør i Den Kejserlige Telegraftjeneste i Wladivostock.
Han blev gift med Cecilie Marie Madsen fra Eriknauer i Hatting sogn.

- Henrik Sager Johan Theodor Lassen Ørnfelt, født 1864 på Kiddegaard i Jelling, begravet på Jelling Kirkegård i 1939.
Han var russisk konsul og en særdeles dygtig telegrafist og translatør. Arbejdede en årrække i Rusland sammen med broderen Lorentz, og havde et nært forhold til Zar-familien, navnlig kejserinde Dagmar (Maria Fjodorowna), som han skal have støttet økonomisk, da hun stod hjemløs og fordrevet i Danmark efter den russiske revolution og mordet på zarfamilien. Hans hjem var aristokratisk indrettet, med flere kostbare ting som han havde fået foræret af den russiske zarfamilie, bl.a. en sølvsamovar, som Dagmar havde bragt med til Danmark fra det kejserlige skib Standart.
Henrik Sager Johan Theodor Lassen Ørnfelt var gift med en russisk kvinde, en borgmesterdatter fra Khabarofsk, som han traf dér under sin ansættelse som telegrafist. Hun hed Anna Stanislavovna von Bachalovitscha. Dette par skal have i det mindste en datter, Vera, som blev gift Haxthausen.
Men sjovt nok kan jeg ikke finde andet om Vera på nettet, end at hun som engageret medlem af den russisk-ortodokse menighed i København har skænket kostbare gaver.

- Johannes (?) Lassen Ørnfelt, kaldet John Ørnfelt af sine slægtninge i USA.
Ifølge dem var han russisk ambassadør og meget velhavende, men det er ikke lykkedes mig at finde noget som helst på denne mand.
Jeg fik egentlig tanken, at han i virkeligheden var identisk med broderen Henrik Sager Johan Theodor Lassen Ørnfelt, men de amerikanske efterkommere insisterer på, at der VAR FEM BRØDRE, og at der både var en Henry (Henrik) og en John (Johannes/Johan?) Ørnfelt, begge med fornemme titler med relationer til Ruslands diplomati.

Kan nogen hjælpe med at kaste lys over den angiveligt eksisterende Johannes Lassen Ørnfelt?
Hvor og hvornår blev han født, hvad var hans titel, hvor boede han (formentlig i København - jeg har fået billeder som skal være taget i hans smukke hjem i København, i anledning af forældrenes guldbryllup i 1904), og hvad hed hans hustru?

Her ses familien ved guldbrylluppet:
http://www.myheritage.dk/site-family-tree-117396002/rauhartmanndenmark?rootIndivudalID=89527878&familyTreeID=89#!profile-89527896-info/photo-117396002-0-89527896-89516847
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Egon Sørensen

Hej!

Det er ikke svar på dit spørgsmål og måske ved du det.

Edvard Valdemar Lassen får i 1894 Frelser sogn i Horsens gl opslag 144 en søn han kalder Henry. Denne Henry udvandrer til Amerika 1937

Mvh.

Egon Sørensen

Knud Erik Balle

#2
Hej Helle

Mon ikke dette er ham, som du leder efter:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2365260&searchname=polit_simple

Bemærk, at Lassen er streget over i og erstattet med Ørnfeldt. Han havde 2 hustruer.

Hans fødsel ses her:
AO: Vejle, Tørrild, Jelling (Ny ugave), 1836-1871, opslag 96, nr. 10

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Helle

Her har du ham også:
FT 1901 – København, Classensgade, opslag 77
Classensgade 57, 1. sal t.v.
Kom til København 1884 fra Ålborg.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Egon Sørensen

Hej!

Ser også lidt spændende ud


vejle, Elbo, Fredericia Købstad, , Vendersgade nr. 22 Forhus 1st Sal, 1633, FT-1880, C9909

?? Mortensen 39 Gift Husmoder  Skive 
Anton Mortensen 43 Gift Husfader ??  Haderslev 
Einar Christian Mortensen 12 Ugift   Aarhus 
Olaf Mortensen 10 Ugift   Fredericia 
Knud Aage Mortensen 4 Ugift   do [Fredericia] 
Anne Henriette Jørgensen 21 Ugift Tjenestepige  Bogense 
Johannes ?? Ludvig Lassen 19 Ugift ??  Veile 
Lorentz Christen ?? Lassen 17 Ugift ??  do [Veile] 
Henrik ?? Johan Theodor Lassen 15 Ugift   do [Veile]

Mvh.

Egon Sørensen

Helle Rau Hartmann

Tusind tak til jer begge for hurtig og fortrinlig hjælp.
Det har i hvert fald opklaret rigtig meget af mine 'mysterier' i denne sag.
Og nej, jeg havde ikke fundet nogen af delene hidtil.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

#6
http://www.hsso.dk/pdf/yearbook-35.pdf

Side 50, foto af konsul Henrik Sager Johannesen Ørnfelt (1864-1939)

I Rusland

Gravplade side 52, og der står også han havde formue, så mon ikke det er ham, de mener i USA?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej Helle

FT 1906 – København, Vesterbrogade lige nr., opslag 94-95
Vesterbrogade 36, 4. sal – Ejendommens ejer: J.B.L. Ørnfeldt
Johs. Ørnfelt + hustru + 2 børn + 2 tjenestefolk
Telegrafist.

FT 1911 – København, Vesterbrogade lige nr., opslag 105-106
Vesterbrogade 36, 4. sal – Ejendommens ejer: Enkefru A. Ørnfeldt

Enken Alma Ørnfeldt:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2365258&searchname=polit_simple

Så det var ikke Johannes, der rejste tll USA.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Helle Rau Hartmann

#8
Mange tak for alle oplysninger.

Jeg er nu helt overbevist om, at de nulevende slægtninge i USA har fået byttet om på, hvem der var russisk konsul. Det er jo uden nogen form for tvivl Henrich Sager der var det - og det var også ham der blev meget velstående.

Broderen Johannes er til gengæld virkelig, og ikke identisk med Henrich.
Døbt Johannes Bunke Ludvig Lassen, navneændring til Ørnfelt.
Han var så telegrafist/ingeniør.
Det samme var broderen Lorentz - og HAN havde til gengæld også fungeret som kejserlig overtelegrafist-ingeniør i Rusland.

Jeg havde allerede fundet den fine pdf med foto og oplysninger om bl.a. Henrich Sager Johan Theodor Lassen Ørnfelt.

Flere af brødrene lignede meget hinanden - så det har været lidt vanskeligt at fastslå deres identitet med sikkerhed på de fotos fra 1904, som jeg har fået sendt fra USA:
Men nu har jeg fået styr på dem - ikke mindst efter at broderen Johannes har vist sig virkelig at have eksisteret.

Jeg ved ikke p.t., hvad brødrene Eduard Waldemar og Peder Paulin Lassen beskæftigede sig med.
Og jeg har heller ikke endnu fået fuldt ud tjek på, hvilke hustruer der er hvem på de fotos jeg har fået.
Her ved jeg kun med sikkerhed, hvem Johannes Ørnfeldts anden hustru, Alma Aurora Juliette (efternavn?) samt hvem Eduard Waldemars hustru er på billederne.

Kan I få adgang til billederne i mit slægtstræ via det link jeg lagde op?

Mange tak skal I have.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Knud Erik Balle

Hej Helle

Måske kan dette supplere din viden om broderen Henrik:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1925880&searchname=polit_simple

FT 1901 – København, Bredgade. opslag 53-54
Bredgade 53, stuen
Ejendommen ejes af Den kejserlige russiske Regering.
Kommet til København 1891 fra Sibirien.
Gift i 1890.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Helle Rau Hartmann

Mange tak for dét!

Ja det satte jo også meget på plads.

Her fik jeg fx fødselsdatoerne for både Henrich Ørnfelts russiske kone og datteren Vera - og dét førte så hurtigt til, at jeg fandt ud af at Vera Ørnfelt blev gift i hvert fald 2 gange, med:
Ernst Robert Holm, og Einar von Haxthausen :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Johannes Lassen, stationsforvalter III, * 16.05.1825, afsked 31.12.1885 (DSB),
(Personalemappe L 23).
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Tove, ( dt. af Telegrafinspektør Johannes Bunke Ludvig Ørnfelt & Alma Aurora Juliette Nielsen),
~ Klahn.
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Blandt billederne fra USA er der også en Ragna Ørnfelt, som boede i Danmark.
Portrættet var fra 1933, og hun så da ud til at være omkring 30-35 år gammel, vil jeg mene.

Kan hun være en datter af en af brødrene Ørnfelt, monstro?
Og hvem mon?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle


Helle Rau Hartmann

#17
Tusind tak for disse oplysninger.

Jeg havde bladret i kirkebogen for Horsens Vor Frelsers Sogn i aftes, og fundet de fleste af dem - men ikke Ragna.
Jeg var ellers næsten overbevist om, at hun burde være der :-)

Så igen, tusind tak.
Jeg ligger inde med et herligt portræt af Ragna fra 1933, så jeg er rigtig glad for at kunne koble billedet på den rette person.

...og SÅ fandt jeg hende:

Født i Horsens, Vor Frelsers Sogn, 17. januar 1900.
Opslag 191
;D
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Knud Erik Balle

Hej Helle

FT 1901 – Horsens, Smedegade, opslag 136
Smedegade 81
Købmand Edvard Valdemar Lassen + hustru + 7 børn
Desuden 2 kommiser + 1 lærling + 2 tjenestekarle + 2 tjenestepiger

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Gorgone

I 1950'erne og 1960'erne var der en isenkræmmer Ørnfelt på Kildegårds Plads, 2900 Hellerup.
Har ingen data eller fornavn. Kun til info.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Regelsen

Hej

Landinspektør (1966) Axel Raffenberg Ørnfelt, Hornbæk - Frederiksborg amt
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

#22
Tak for det, Lise.
Måske er en af Eduard Waldemar Lassen Ørnfelts sønner gået i faderens fodspor.
Jeg har i en folketælling bemærket, at sønnen Svend Arthur på et tidspunkt var uddannet som isenkræmmer.
Men jeg har også fundet frem til, at Svend Arthur på et tidspunkt startede eget firma sammen med en anden fyr.

CitatTil Firmaregistret er anmeldt, at Handelsmand Svend Arthur Lassen Ørnfelt og cand. pharm. Jørgen Just Adolf Alexander Bachnann, begge af Aarhus, driver under Firma: ,,Zito, teknisk-kemisk Fabrik ved S. Ørnfelt og J. Backman".
Fabriksvirksomhed med Forretningskontor Klosterport 1, Aarhus, som eneste og ansvarlige Deltagere.
Firmaet tegnes alene af Ørnfelt.
Aarhus Magistrat, den 5. November 1917. Aug.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Og tak for dét, Regelsen.
Den kigger jeg lige nærmere på.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Knud Erik Balle

Hej Helle

Jeg har fulgt de tre yngste drenges færden i lægdsrullerne. De blev alle tre optaget i Fredericia, hvor Egon Sørensen fandt dem i FT 1880. Og de endte alle tre i København.

Johannes Bunke Ludvig Lassen, født 5. maj 1860 i Jelling
3. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1878 B, Fredericia Købstad 275, løbenummer 27
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19411,1456417
TIL: (3)-145-F-366

3. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1882 F, Odense Købstad 145, løbenummer 366
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19427,1460430
FRA: 3-275-B-27
TIL: 1-1-L-2820
Telegrafist – Ingeniør-(tjenesten?) 1881-182 og 1883 korporal.
1881 Pioner-?

1. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1887 L, København 1, løbenummer 2820
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#18921,1252574
FRA: 3-145-F-366
Afsked 1897

Lorenz Kristian Lauritz Lassen, født 18. juli 1862 i Jelling
3. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1880 D, Fredericia Købstad 275, løbenummer 5
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19419,1458590
TIL: 1-1-F-2979

1. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1882 F, København 1, løbenummer 2979
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#18904,1246938
FRA:3-275-D-5
TIL: 2-143-F-79

2. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1882 F, Næstved Købstad 143, løbenummer 79
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#19282,1409533
FRA: 1-1-F-2979
TIL: 1-1-G-3852

1. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1883 G, København 1, løbenummer 3852
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#18908,1248488
FRA: 2-143-F-79
E.K. 1 & 8 (egnet til Søværnet eller ingeniør)
Utspas 1884

København:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1896827&searchname=polit_simple

Henrik Sager Johan Theodor Lassen, født 1. august 1864 i Jelling
3. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1882 F, Fredericia Købstad 275, løbenummer 57
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19427,1460721
TIL: 1-1-H-2632

1. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1884 H, København 1, løbenummer 2632
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#19259,1395139
FRA: 3-275-F-57
Udspas 1887

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle



Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Knud Erik Balle

Hej Helle

I min søgen efter Ørnfelt-familiemedlemmer faldt jeg over en interessant lille historie i Dansk Filatelistisk Tidsskrift, nr. 8 2006.
http://danfil.dk/uploads/pdf/1409691596_dft_2006_nr_8.pdf

På side 362 er der en historie: "Sådan opstod ideen til julemærket".
Den oprindelige ide skal tilskrives telegrafist Magnus Christian Schmidt, hvis færden falder sammen med en eller flere af telegrafist-brødrene Ørnfeldt.

"Saledes var han en overgang vicevært ude på Østerbro i (Århusgade), for en ejendom, som tilhørte broderen til en af vore kolleger, Lassen, sener Ørnfeldt. Her arrangerede Schmidt bl.a. fastelavnsfester for børnene. Efterhanden blev han legeonkel for hele gaden."

Det er ikke lykkedes mig at finde bopælssammenfald i Århusgade. Så jeg har ikke fundet, hvilken broder det drejer sig om.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Helle

Ved nærmere eftersyn tror jeg ikke, at Henrik Sager Johan Theodor Lassen Ørnfelt arbejdede i det russiske diplomati. Det er snarere gennem den russiske ortodokse kirke, at han og hustruen har gjort sig fortjent.

Hans adresse i FT 1901 var Bredgade 53. Det er samme adresse som Skt. Aleksander Nevskij Kirke (som har ligget der siden 1883).
Han arbejdede som telegrafist hos Statstelegrafien og havde bijob som translatør og tolk i russisk.
Bemærk, at der også bor en russisk kirketjener på adressen.
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=20650#20650,1770995

I følge Politiets Mandtaller er han første gang registreret på adressen november 1900. Og sidste gang maj 1905.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Helle Rau Hartmann

#28
Tak igen!

Jeg har fundet følgende:
http://www.clemmesen.org/articles/Artikel_til_KHT_3_2011_Russisk_Efterretningsvirksomhed_mod_Danmark_1904-1914.pdf
CitatVed kontakt til Esbjergs borgmester fandt han ud af, at slaget var blevet etableret omkring fem år tidligere.
Det rummede 400‐500 duer og formentes at komme fra Hamborg. Det trænede med flyvninger til Kiel,
København og over søen til England.
Det var ejet af en 'Telegrafist Lassen', man ikke kendte i byen, og duerne blev passet af en pensionist, der modtog de nødvendige penge ved postanvisninger fra København.  
Med borgmesterens billigelse blev der sat en betjent på sagen, som skulle telegrafere, når der blev sendt
duer til København med jernbanen.
I hovedstaden skulle en civilklædt betjent så følge pakken til modtageradressen. Her ventede man imidlertid forgæves, fordi de ventede dueforsendelser ikke fandt sted. Gennembruddet kom, da man i 1905 fandt ud af, at ejeren var telegrafist og translatør Johan Theodor Lassen Ørnfelt, der var bosat i den russiske kirke i Bredgade i København. Han kom periodevis til Esbjerg for at inspicere sine duer.

CitatLassen, der nu kaldte sig Ørnfeldt, blev afhørt af Telegrafdirektøren i august 1906. Ørnfeldt havde i mange år været i russisk tjeneste i Fjernøsten, var russisk gift. Han var i 1895 blevet spurgt, om han ville påtage sig ansvaret for den brevduestation, der var etableret ved den russiske kirke.
Dette havde han accepteret, efter den russiske gesandt havde forsikret ham om, at der intet ulovligt var ved stationen. Angiveligt havde den russiske militærattaché fået tilladelse til den i det danske Krigsministerium. Nogle år senere fulgte etableringen af stationen i Esbjerg, og Ørnfeldts årlige honorar på 500 kr blev nu øget til 1.000 kr, og han fik fribolig i præstegården. Han trænede duerne efter en plan lagt af militærattachéen.

Under den russisk‐japanske krig havde han på grund af den danske neutralitetserklæring afgivet arbejdet i Bredgade til en duepasser udsendt fra Rusland. Den russiske gesandt havde i øvrigt meddelt Ørnfeldt, at alt vedrørende duerne var strengt fortroligt, og at det ville blive betragtet som 'Forrædderi mod Rusland' at tale med udeforstående om sagen.  I sin rapport konstaterede Meyer, at Ørnfeldts 'Forklaringer paa flere Punkter forekom mig vaklende og usikre'. Han blev spurgt om, hvorfor han ikke havde undersøgt, om hans aktivitet var lovlig, men havde svaret, at militærattachéens tilsagn var tilstrækkeligt. H

Og denne her er fra det link, som tidligere har været fremme her på tråden:
http://www.hsso.dk/pdf/yearbook-35.pdf
CitatPå kirkegården i Jelling finder man det usædvanlige gravsted over slægten fra Kiddegård, hvor kirkegårdens tredje sten med runer står og fortæller om familiens interesse for oldtiden. En mindre sten på gravstedet er sat over "udsendt kejserlig konsul" Henrik Sager Johannesen Ørnfelt.

Citat... Han gik i telegraftjeneste og blev snart verdensrekordhaver i hurtighed på telegrafnøgle. Hans interesse for telegrafien var så stor, at han tilbragte en stor del af sine fritimer på telegrafstationen i Fredericia, og kontorlederen endte med at forbyde ham at tage flere vagter, end han fik tildelt.

Næste tjenestested blev København, hvor Henrik Ørnfelt tog kurser og tillige blev stenograf ved Rigsdagen.

Pludselig kom der meddelelse fra Store Nordiske Telegrafselskab om, at Henrik og broderen Lorenz kunne komme i russisk statstjeneste. I oktober 1887 rejste brødrene så mod det fjerne Sibirien med vellønnede stillinger i udsigt. Ansættelsen i statens tjeneste medførte en charge som oberst med tilsvarende uniform og rejsepenge til seks ugers rejse gennem Sibirien med heste og slæde til Khabarofsk, hvortil han ankom maj 1887.

CitatEfter hjemkomsten fik Ørnfelt diplom som kongelig translatør og tolk i russisk. Han oprettede en telegrafskole, som blev støttet af Store Nordiske Telegrafselskab, og tilbragte ellers resten af sit erhvervsaktive liv i telegrafvæsenets tjeneste på Toldbodtelegrafstationen. Her lagde mange russiske skibe til, og russiskkundskaberne var til stor nytte.

I løbet af årene 1890-1900 kom Ørnfelt via sit arbejde i tæt forbindelse med en række større virksomheder, som han kunne rådgive med hensyn til engagementer i Rusland. Han oversatte en række lærebøger i landbrugsvirksomhed og lægevidenskabelige værker til russisk og foretog selv en rejse til
Volodga-egnen for at vurdere muligheden af at igangsætte en mejerivirksomhed dér, som der allerede var i Sibirien.

CitatVærftsvirksomheden "Burmeister og Wain" fik ordre på at bygge det russiske kejserskib "Standart", og al korrespondance mellem zarens regering og firmaet gik over Ørnfelts skrivebord. Han var da russisk vicekonsul i København.
I dette arbejde kom han i forbindelse med en lang række højtstående russere, som kunne lide at samles til tvangfrit samvær i hans hjem i Amaliegade, hvis forfinede elegance tiltalte de aristokratiske russere. Han fik diverse ordner for sit arbejde: ridderkorset af St. Stanislaus ordenen, St. Anna ordenen og kommandørkorset for samme. Alt i alt blev han højt dekoreret af den zaristiske regering.

CitatI 1908 måtte Ørnfelt lade sig pensionere på grund af, som han selv kalder det, "tvangstelegraferingstanker". Men der blev sendt bud efter ham til en helt anden opgave. Konsul Kofoed på det russiske konsulat i København gik af, og Ørnfelt fik stillingen. Han modtog den, og blev såkaldt "udsendt konsul".
Det vil sige, at han var ulønnet.
Der hersker imidlertid en usikkerhed om denne titel. Det er usandsynligt, at Ørnfelt trådte i Sovjetrussisk tjeneste, og hvilken russisk eksilregering, der end udnævnte ham, kan man tvivle, om han repræsenterede de faktiske russiske magthavere.

I folketællingerne for København finder man bl.a. familien i Amaliegade 30, en kort tid boede de i lokalerne under Aleksander Newskijkirken, Bredgade 53.
Her benævntes Henrik Ørnfelt i 1921 som vicekonsul og i 1925 som forhenværende konsul.
Efter sin afgang var Ørnfelt med til at lukke konsulatet. Hans erindringer, som er præget af stor beskedenhed og diskretion, kunne lade tilbage at ønske, at han havde fortalt noget udførligere om sine oplevelser i Sibirien og om sit konsulære arbejde.

Enken bosatte sig i en lejlighed i det kompleks i Stampesgade, de ejede.
Den russiske menighed i Danmark samledes ofte hos Ørnfelt både før og efter 1917, og det menes, at han støttede kejserinde Dagmar (Maria Fjodorowna) økonomisk, da hun stod hjemløs i Danmark efter sin fordrivelse.
Ørnfelt sikrede sig senere et par klenodier fra kejserindens hjem, bl.a. en stor sølv-samovar, som havde stået på kejserskibet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, Henrik Sager Ørnfelt var ikke selv medlem af den russisk-ortodokse kirke.
Det var kun hans kone og datteren Vera.
Det kan vi være sikre på, for Henrik blev begravet for sig selv i Kidde-slægtens gravsted i fødebyen Jelling, mens den russiske hustru blev begravet på en kirkegård i København, i en russisk-ortodoks afdeling.
Dette skete alene på grund af parrets forskellige trosretning.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle