Muremester

Startet af Tommy, 25 Feb 2015 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Tommy

Kan nogen hjælpe med oplysninger om, hvad en murer/muremester lavede i begyndelsen af 1800-tallet?

Peter Kristiansen

Han gjorde vel det samme som i dag - byggede huse?

Hvis han er mester, har han været i lære hos en murer, bestået svendeprøve og til sidst blevet mester. Det betyder vel også, at han har været selvstændig erhvervsdrivende, og havde svende og lærlinge i sit firma. Er formentlig bosat i en større by og har erhvervet borgerskab.

Og murede huse som sin fornemste opgave - kunne være sin egen bygmester - kunne stå i spidsen for det samarbejde mellem håndværkere som husbyggeri krævede; tømrer, snedker etc....
M.v.h. Peter Kristiansen

Tommy

Han er fra Astrup, Hindsted, Aalborg og døde i 1810 - så jeg tror ikke han var muremester som i dag.

Anne Mortensen

Et eller andet har han vel lavet der havde med sten, ler og mørtel at gøre.

Læs: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=murermester
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Buchard

Iflg. Hvidtfeld: Håndbog for danske lokalhistorikere fik grovsmede, tømrere, murere, skindere, skræddere, der syede i vadmel og simple skomagere ret til at bo og arbejde på landet i 1558

Hvad er problemet?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tommy

Tak for oplysningerne.

Jørgen Bue Lond

Hej,

Der var mange murermestre i Danmark omkring 1800 tallet, også på landet.
De dukker op i kirkebøgerne hist og her.
Da min bedstefader og oldefader var murermestre, lægger jeg altid mærke til dem.
Der var også utallige teglværker, der fremstillede mursten, og det er ikke en ny opfindelse. Tænk på munkesten.
På landet har de sikkert især bygget kirker og herregårde, men også ovne og skorsten.
Se brandforsikringsbeskrivelserne.

Jørgen