Hvilken Søren Christensen af Gjellerup sogn født i ca. 1827-1828?

Startet af Claire Isabelle Blanchet-Pedersen, 10 Feb 2015 - 12:53

Forrige emne - Næste emne

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Søren Christensen er født i Gjellerup sogn, Hammerum herred, Ringkøbing amt i ca. 1827-28 jf. flere folketællinger. Han blev gift d. 12. november 1858 i Ikast, Hammerum, Ringkøbing (opslag 190, nr. 9) med Ane Margrethe Poulsen født i ca. 1835-36 i Ikast. Børnene er født mellem 1859 - 1877 alle i Ikast sogn.

Mit problem er at der er født 2 med navnet Søren Christensen i Gjellerup jf. Kirkebog for Gjellerup 1816-1830, opslag 23 og 24 (ny). Hvordan finder jeg ud af hvilken der er den rigtige, når nu jeg ikke synes at kunne finde forældrene navne på vielsen?

Desuden kan jeg slet ikke læse Sørens 2 mulige forældrepars navne, når det kommer til stykket, så hvis vi finder de rigtige, så vil jeg også bede om hjælp til tydning af dette.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Arne Feldborg

#1
Her er lige lidt at starte med:

Den ene er født  09 Nov 1827 som søn af Christen Christensen og Abbelone Sørensdatter. Den anden er født 14 Aug 1828 som søn af Christen Jacobsen og Kirstine Larsdatter.

Fkt-1834; Gjellerup - bemeldte Gjellerup Bye ; 49; et Huus
289; Christen Christensen i Møllerhuuset; m; 32; gift; Huusmand og Sognesmed. - Det sidste er den vigtigs
290; Abelone Sørensdatter; k; 30; gift; hans Kone
291; Christen Christensen; m; 7; ugift; deres Børn
292; Søren Christensen; m; 6; ugift; deres Børn
293; Peder Christensen; m; 3; ugift; deres Børn
294; Jens Christensen; m; 1; ugift; deres Børn

 Fkt-1834; Gjellerup - bemeldte Gjellerup Bye ; 48; et Huus
284; Christen Jacobsen Gadgaardhuus; m; 40; gift; Huusmand og Tækkemand, det første er hans Hovednær
285; Else Kirstine Larsdatter; k; 40; gift; hans Kone
286; Lars Christensen; m; 8; ugift; deres Børn
287; Søren Christensen; m; 6; ugift; deres Børn
288; Niels Christensen; m; 3; ugift; deres Børn

Så er det bare at følge dem i folketællinger fremad, og se på hvem der står faddere til deres børn osv. Og ellers er der jo lægdsrullen. Jeg har måske noget mere om det, i så fald vender jeg tilbage senere.

PS. Lige et par hint mere:
Du kan se ved vielsen, at gommen er vaccineret 14 jan 1836. Den oplysning vil du sikkert kunne genfinde ved hans konfirmation og måske også som en senere tilføjelse ved hans dåb. Du kan også se, at den ene forlover er Peder Christensen i Tulstrup (måske en bror?)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Lige præcis...

Hvor finder du i øvrigt de der lister henne? Er der et link til dem?
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Peder Thulstrup står også fadder ved en del af deres børn...
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Hvis hans vaccination er blevet skrevet til hans dåb senere, ville vi jo kunne se det på de 2 opslag for de mulige dåber...
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Ole Dorch

Mon ikke datteren Abelone her er opkaldt efter sin farmor? ;)

ringkoebing, Hammerum, Ikast, Hesselbjerg by, Huus, 11, FT-1870, D3364
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Christensen 42 Gift Huusfader Jordbruger Gjellerup S., Rkb. A.
Ane Margrethe Poulsen 35 Gift Huusmoder Her i Sognet
Poul Christian Sørensen 10 Ugift Barn Her i Sognet
Abelone Marie Sørensen 7 Ugift Barn Her i Sognet
Christen Sørensen 5 Ugift Barn Her i Sognet
Ellen Marie Sørensen 3 Ugift Barn Her i Sognet
Ellen Marie Pedersen 76 Enke Bedstemoder Aftægtsnyder Her i Sognet

...altså er det nok sognesmeden og hustru der er Sørens forældre.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Tanken har bestemt slået mig, men er desværre ikke helt bevis nok for mig  ;)
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Jeg har fundet den ene Søren's konfirmation i Gjellerup opslag 91 som nr. 2 i 1842 (1840-1853) og han er vaccineret denne dag, men jeg kan ikke finde den anden Søren... De burde være konfirmeret samtidig, hvis den anden Søren er overlevet og ikke flyttet!!!
Jeg kan dog slet ikke læse hvilke forældre den angivende Søren har. Kan i det?

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Ole Dorch

#8
...jamen så se i opsl. 91 (1840-1853 Gjellerup ny). Der konfirmeres Søren Christensen, søn af Christen Christensen Smed i 1842. Han er netop vaccineret 14 januar 1836.
Den anden Søren Christensen ses slet ikke konfirmeret i Gjellerup.

Lige set dit indlæg: Moderen ved konfirmationen er Abelone Sørensdatter og de bor i Møllerhuset i Gjellerup.

mvh.
Ole Fabricius Dorch-

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Så har vi 2 begrundede mistanker til at det er "min" Søren der er født d. 9. nov. 1827 som søn af Christen Christensen og Abbelone Sørensdatter, men jeg kunne godt tænke mig at finde det bevis der så afkræfter at der kunne være tale om den anden Søren. De kunne jo i princippet stadig godt være vaccineret den samme dag og begge have en ane Abelone, som de har opkaldt deres datter efter.

Jeg har ikke kunne finde den anden Søren i listen over døde fra 1832-1840.
Hvordan fungere det med tilgangs og afgangslister?
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

I folketællingerne kan jeg finde den anden Søren Christensen til han er 12 år gammel og de har en kvinde boende der hedder Appolone...

Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Frøelund, et Huus, 33
Christen Jacobsen, 46, Gift,   Huusmand og Dagleier   
Else Kirstine Larsdatter, 46, Gift, hans Kone   
Søren Christensen, 12, Ugift, deres Børn   
Niels Frøelund Christensen, 9, Ugift, deres Børn   
Anders Meldgaard Christensen, 6, Ugift, deres Børn   
Niels Raunholdt Christensen, 2, Ugift, deres Børn   
Appolone Sørensdatter, 70, Enke, Inderste og Aftægtskone

!!! Jeg synes stadig den er meget åben !!!
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

#11
Faktisk synes jeg det ser ud som om den anden familie flytter meget rundt...
I 1840 boede de i Frøelund, i 1845 bor de i Busk. I 1850 bor de i Hasehuse og i 1855 i Vasehusene. Deres første søn (født i 1824) er hjemme fra militærtjeneste i 1850 og han er født i Ikast. Deres børn hedder Frøelund, Meldgaard, Raunholdt og Anneholt  til mellemnavn som om de har fået navn efter den gård hvor de lige boede den dag...  

Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Busk, et huus, 83, FT-1845
Poul Poulsen                      60   Gift      avlsdrift, huusmand   Bording sogn, Ringkøbing amt
Ellen Marie Jensdatter              52   Gift      hans kone                   her i sognet
Dorthe Marie Poulsdatter         15   Ugift      deres datter           her i sognet
Christen Jacobsen      51   Gift      indsidder og dagleier   her i sognet
Else Kirstine Larsdatter  51   Gift      hans kone                   her i sognet
Anders Meldgaard Christensen 10   Ugift      deres børn                   her i sognet
Niels Anneholt Christensen       7   Ugift      deres børn                   her i sognet
Ane Marie Madsdatter             74   Enke      aftægtskone           her i sognet
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Ole Dorch

Det nemmeste for dig vil nok være at finde Søren Christensen død i Ikast, for i disse kb´er ser det ud til, at den afdødes forældre (næsten) altid er angivet.
Søren Christensen ses i ft 1890, så han må være død efter dette år.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Hvis du ikke har kunnet  finde ham død, er det også en mulighed, at han har levet i 1906, hvor fødselsdage ofte er opgivet i ft?

...Ft 1906 Ao Ikast finder du ham sør´me i opsl. 118 - og her er hans fødselsdato angivet at være: 1827, 9 nov.

Så må al tvivl hvis være væk? ;)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Arne Feldborg

Søren Christensen dør i Ikast 28-jul-1914
Ane Margrete Poulsen dør i Ikast 04-aug-1920

Der står også hvornår de er født og hvem deres forældre er.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Mange mange tak for hjælpen - I er fantastiske  :D :D :D
TAK
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen