Sønderjyll. Jens Hansen Terkildsen og Anne Kathrine Knudsen (tidsr: 1814-1903)

Startet af Karin Andersen, 07 Feb 2015 - 00:24

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

Hej forum  :)

Er der nogen der tilfældigvis ligger inde med oplysninger om disse personer?

Jeg opgav for længe siden denne gren af min aneliste. Nu har jeg kikket på den igen, men er på nippet til igen at lade den ligge. Det er lidt træls, så nu prøver jeg, om jeg har heldet med mig her på forum. Stoffet er jo af nyere dato, så jeg synes, at jeg burde kunne finde meget mere end det jeg har.

Jeg ved ikke om jeg har stirret mig helt blind..... hjælp ??? Har jeg i det hele taget fat i den rigtige Jens?

Jeg har problemer med ægteparret Jens Hansen Terkildsen og Ane Kathrine Knudsen. Jens bla. fordi han både har Hansen og Terkelsen, engang imellem altså. Hvor kom navnet Hansen fra og er der nogen der ved noget om hans forældre?

Ane Kathrine Knudsens forældre ved jeg en lille smule om, så hende gemmer vi lige lidt.

Deres dåbshandlinger:

Haderslev A., Frøs H., Sønder Hygum sogn, Sønder Hygum. 1813-1840. (NY udg.). Opsl. 3. og
Haderslev A., Frøs H., Sønder Hygum sogn, Sønder Hygum. 1777-1814. Opsl. 522.
Født d. 6. marts 1814, Else Cathrine Christensdatters uægte barn. Hun kom i barselsseng hos Jacob Pedersen i Knorborg. Til barnefader udlagt Ungkarl Therkel Jensen fra Timmerbye i Bramminge sogn i Ribe.
Jens uægte barn.
A. Faddere: Huusmand Claus Pedersen i Kamphuus og Dorthe Nielsdatter i Mejlbye i Lintrup sogn.

Haderslev Amt., Frøs Herred, Gram sogn, 1814-1830. Opsl. 56.
Født d. 10. juni, Anna Cathrine Knudsen, døbt d. 16. juni. 1816. Moderen kniblerske Anna Hennings, en datter af Henning Christensen i Kastrup,  Til barnefader blev udlagt Christen Jensen i Kastrup.
Faddere Maren Nielsdatter og Johan Smeds hustru samt Anders Jespersen alle af Kastrup og af Bamschstuen???
Anført i Lev. reg. 622.

Haderslev A, Frøs H., Gram sogn, 1830-1846. Opsl. 185. (NY udg. 187)
1833 No. 6. Ungkarl Jens Hansen 19 3/4 år gammel af Hÿgum sogn., Pigen Anna Cathrine Knudsen, 17 år gammel. Tjenestepige af Kastrup.
Forlovere Hans Jochum Giesseman, Skolelærer? og Jens Christian Jensen begge af Kastrup.
Vielsesdagen: 29. sept. 1833.
Alm. Lev. reg: 744 og 714
En del vanskeligt læsbart tekst i anmærkningerne. Der står vist at Jens blev vaccineret d. 9. juni 1816 af xxx Hansen i Ribe.
Bruden vaccineret af De Roll? i Haderslev d. 23. juni 1823.

Deres børn:

Haderslev A,  Frøs H., Gram sogn, 1830-1846. Opsl. 67.
No. 6. d. 16. jan. 1834.  Døbt. d. 26. jan. Anna Jensdatter, Indsidder Jens Hansen og hustru Ane Cathrine Knudsen af Kastrup,
Faddere: Hans Jensen Mÿllins hustru og Marie Kirstine Smidts amy??? alle af Kastrup.

Haderslev A,  Frøs H., Gram sogn, 1830-1846. Opsl. 22.
15. maj 1838. Christian Jensen Knudsen. Fader: Indsidder Jens Hansen og hustru Cathrine Knudsen af Kastrup?
Faddere: Søren Hansen Frydendahl og Ane Marie Dam begge af Kastrup samt Bodil Katrine Jensdatter af Tosted?

Haderslev A,  Frøs H., Gram sogn, 1846-1858. Opsl. 4
No. 25. D. 30 juli 1847. Thomas Jensen Knudsen, døbt d. 5. sept. Søn af Indsidder Jens Hansen og hustru Ane Cathrine Knudsen i Thiset.
Faddere: Gårdmand Rasmus Jacobsen, XXXX Johannes Bertelsens enke Ane Dorthe og Ungkarl Bertel Johansen Dam alle af Thiset.

KB. Ribe Amt, Gørding H, Hunderup sogn 1829-1857. Opsl. 26.
Nr. 9 . D. 11. sept. 1855.  Eskild Jensen Knudsen, døbt i kirken d. 11 . nov. 1855, søn af Jens Hansen og hustru Ane Katrine Knudsen, Husfolk i Seilstrup,
Faddere: Else Kirstine Sørensen?, Maren Mansen??, Gårdmand Walter? Jensen, Ungkarl Christian J. Knudsen, Poul Madsen alle af Seilstrup.

Jens Hansen Therkildsens begravelse:

KB. Ribe Amt. Gørding H, Hunderup sogn 1900-1911. Opsl . 126.
18. feb. 1903 Ilsted By, Gjørding sogn, Gjørding H. Begravet på Hunderup Kirkegård, Ribe Amt d. 24. feb. 1903, Jens Hansen Therkildsen, Enkemand og aftægtsmand i Ilsted, født i Hygum sogn 1813, var gift med afdøde Else Katrine??? afdøde hustru Ane Katrine Knudsen døde i Sejstrup d. 16. okt. 1877. Jens blev 89 år.

Ane Kathrine Knudsens begravelse

Ribe Amt, Gjørding H, Hunderup sogn opsl. 190.
Nr. 9. Død d. 16. oktober 1877, begravet d. 22. okt. 1877 Ane Katrine Knudsen, husmand Jens Hansen Terkildsens kone i Sejstrup. Født i Kastrup. 61½ år.

Andet:
Haderslev, Frøs, Gram, Dorf Thieset Kirchsp. Gramm. Ausbauern, Parcelengeb., 43 F 2, FT-1845, C0088
Jens Hansen 31 Gift Tagel. Ksp. Hygum
Anne Catharine Knudsen 29 Gift s. Fr. [sein Frau] Kastrup
Christian Knudsen 8 Ugift ihre Kinder Do [Kastrup]
Thomas Michelsen 5 Ugift ihre Kinder Do [Kastrup]
Haderslev, Frøs, Fole, Ganderup Bye, Gaard, 1F1, FT-1850, C7009
Johannes Maimburg 50  Gift  Gaardmand, Huusfaderen her i Sognet
Cathrine Hansen 51  Gift  hans Kone I Rønne På Bornholm
Valentin Maimburg 18  Ugift  deres Børn Kjøbenhavn
Ane Christine Maimburg 17  Ugift  deres Børn Kjøbenhavn
Caroline Rasmine Maimburg 12  Ugift  deres Børn Kjøbenhavn
Laue Andersen Skov 29  Ugift  Tjenestefolk Østerlinnet Sogn, Haderslev Amt
Chresten Tiim 20  Ugift  Tjenestefolk Østerlinnet Sogn, Haderslev Amt
Søren Andersen Arrild 19  Ugift  Tjenestefolk Ribe
Peter Magnussen Schmidt 21  Ugift  Tjenestefolk Rødding Sogn, Gram gods
Jep Marcussen 50  Gift  Tjenestefolk Feuling Sogn, Ribe Amt
Jens Hansen Terkelsen 36  Gift  Tjenestefolk Hygum Sogn, Haderslev Amt
Peder Henriksen Greis 16  Ugift  Tjenestefolk her i Sognet
Anne Maria Iversdatter 23  Ugift  Tjenestefolk Hygum Sogn, Haderslev Amt
Anne Cathrine Hansdatter 22  Ugift  Tjenestefolk Sanderum Sogn, Odense Amt

KB. Ribe Amt. Gørding H., Hunderup sogn 1829-1857. Opsl. 97. Tilgangslisten.
26. dec. 1851 (nr. 22 og 23) Jens Hansen 38 år og Ane Katrine Knudsen 35 år. og drengene Christian Knudsen Jensen, 13  5/12 og Thomas Jensen Knudsen 4  5/12.
Husmand i Seilstrup og hans kone. Kommet fra Rafn? i Gram sogn (Frøs H.. Haderslev Amt)  1. sept. 1851. Almind. lev. reg. 180-50 og 180-51

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen  :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inger Buchard

Jeg har problemer med ægteparret Jens Hansen Terkildsen og Ane Kathrine Knudsen. Jens bla. fordi han både har Hansen og Terkelsen, engang imellem altså. Hvor kom navnet Hansen fra og er der nogen der ved noget om hans forældre?

Blev moderen gift med en Hansen/Hans? Eller hed hendes far Hansen - og hun skulle bruge hans efternavn iflg. Struensees lov om familienavne, der faktisk gjaldt i Sønderjylland på denne tid?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karin Andersen

Hej Inger  :)

Ja, det er et af mine problemer, for jeg ved intet andet om hans mor, end at hun hedder Christensdatter. Jeg tænker, at hun muligvis kom udensogns fra, da hun ligger i barselsseng hos Jacob Pedersen i Knorborg (som jeg heller ikke kender)

Haderslev A., Frøs H., Sønder Hygum sogn, Sønder Hygum. 1813-1840. (NY udg.). Opsl. 3. og
Haderslev A., Frøs H., Sønder Hygum sogn, Sønder Hygum. 1777-1814. Opsl. 522.
Født d. 6. marts 1814, Else Cathrine Christensdatters uægte barn. Hun kom i barselsseng hos Jacob Pedersen i Knorborg. Til barnefader udlagt Ungkarl Therkel Jensen fra Timmerbye i Bramminge sogn i Ribe.
Jens uægte barn.
A. Faddere: Huusmand Claus Pedersen i Kamphuus og Dorthe Nielsdatter i Mejlbye i Lintrup sogn.

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden

Jeg kan ved Jens Hansens konfirmation se, at Else Cathrine Christensdatter bliver i Knorborg.

Haderslev A., Frøs H., Sønder Hygom sogn., Sønder Hygum. 1813-1840, opsl. 55.
18. april 1830, Konfirmeret Jens Hansen i Knorborg, uægte søn af Else Cathrine Christensdatter i Knorborg født d. 6. marts 1814, opførsel: meget god. Vacc. d. 9. juni 1816 af Hansen Hÿg.

Venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html