Christopher Frederik Schellig og hans familie, København

Startet af Jørgen Skeem, 06 Feb 2015 - 14:50

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Skeem

Hej "Forum"

Håber nogen kan hjælpe mig med flg.:

1) Christopher Frederik Schelligs/Christoffer Friderich Schelligs familieforhold i København
Han var guldsmed (guldgravør, guldarbejder og til sidst guldsmedemester).
a) Jeg ved flg. om ham, takket være god hjælp fra Forum!!: Han var født i Brandenburg ca. 1783, døde som frasepareret  21-7-1853 på Almindelige Hospital, København.
b) 1.gang jeg møder ham i kirkebogen, har han fået datteren Frederikke Christine f. 14-10-1814 og døbt i Helligånd. Hustruen er her: Frederike Cicilie Dithmer f. Fischer.
c) 2. gang jeg møder ham i kirkebogen, har han fået sønnen Carl Christian Friderich f. 24-7-1818, døbt i Trinitatis. Moderen Juliane Marie Pedersen f. ca. 1795 og død  frasepareret 27-12-1849.
Han får med hende desuden børnene: Sophie Frederikke f. 1821, Friedrich Valentin f. 1824, Charlotte Amalie f. 1826 og så Julius ca. 1828 og Juliane Henriette ca. 1831. Fødsler på disse 2 kan jeg heller ikke finde!!. Til sidst får parret Caroline Marie og hendes liv har jeg tjek på.

Han er jo sandsynligvis gift 2 gange, men jeg kan ikke finde nogen af bryllupperne, ej heller 1. kones sandsynlige død i kirkebøgerne???? HJÆLP! (også gerne med fødslerne for de 2 ovennævnte børn)

Han har sandsynligvis også fået en datter mere med 1. kone: Marie Kirstine Schellig, som er født 1812/1813. Hendes konfirmation kan jeg heller ikke finde, ej heller hendes fødsel/dåb. Hun bliver gift 6-11-1842 med Johan Bertel Alvsen, får 2 drenge og en pige og bor Gammel Mønt 145 (Ft-1845 og 1850). Parret "forsvinder" sporløst, men pigen dør som spæd og sønnerne optræder i Politiets Registerblade og i DDD Ft-1880 m.m., hvad den ene angår.
Kan nogen hjælpe med Marie Kirstine Schelligs første og sidste del af livet??

Københavnsk slægtsforskning kan altså være en vanskelig ting..........

Med venlig hilsen
Jørgen Skeem

Anne Mortensen

#1
Hej

Du har sikkert disse FT'er .

kbhv, København (Staden), Lille Regnegade, Lille Regnegade, gaarden no 184 baghuset 1ste sal, 26, FT-1840, D2293
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Frederik Schellig    57    Enkemand       guldsmedmester    
Julius Schellig    11    Ugift       hans søn    
Juliane Schellig    9    Ugift       hans datter
-------------------

Kunne være:

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Bredgade 172, 6, FT-1845, C3485
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Fredrik Ibsen Møller    46    Gift       Snedkermester    Kiøbenhavn
Johane Møller    38    Gift       hans Kone    Kiøbenhavn
Julie Marie Møller    6          deres Barn    Kiøbenhavn
Constanse Møller    3          deres Barn    Kiøbenhavn
Julius Schiklov    18    Ugift       Snedker Lærling    KiøbenhavnLars Rasmussen    16    Ugift       Snedker Lærling
Edv.Ferd.Schvarten    21    Ugift       Malerlærling    Kiøbenhavn
Peter Jensen    20    Ugift       Malerlærling    Kiøbenhavn
Lars Alexander Larsen    19    Ugift       Malerlærling    Odense
Niels Wilhelm Holmerup    18    Ugift       Malerlærling    Kiøbenhavn
Peder Plegelund Dorph    23    Ugift       Stud.med.og chir.    Fredensborg
Poul Dorph    21    Ugift       Stud.theol.    Fredensborg
Torkild Kongsted    23    Ugift       Stud.theol.    Brahetrolleborg,Fyen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

a) Jeg ved flg. om ham, takket være god hjælp fra Forum!!: Han var født i Brandenburg ca. 1783, døde som frasepareret  21-7-1853 på Almindelige Hospital, København.

Husk at oplyse kirkebog og opslagstal - jeg finder ham ikke død.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Skeem

Hej Anne
Jo, jeg har disse FT og andre, men de er irrelevante for mine spørgsmål, så der er MANGE oplysninger, jeg ikke har skrevet.
Alm. Hospital: Kirkebog 1844-61 opsl. 72, nr. 311. Igen - når jeg ikke har oplyst mere, er det fordi oplysningerne er irrelevante - i denne her forbindelse, altså.. :)

Desværre er det meste af det, jeg leder efter nu, efter FT-1801 og før FT-1834/1840!!

Med venlig hilsen
Jørgen

Anne Mortensen

Hej

Nu fandt jeg hans død og jeg mener ikke han er frasep., men Ekm. = enkemand.

Der er OK - du vælger hvilke oplysninger du vil give, men mange af os vil gerne se selv og bl.a. FT så vi kan se hele familien.
Derfor søgte jeg hans død.
Nogle gange skal man en omvej  for at komme til målet.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Skeem

Jeg er HELT med på omvejene, og en af dem er:
"Han har sandsynligvis også fået en datter mere med 1. kone: Marie Kirstine Schellig, som er født 1812/1813", som jeg skrev, og kan man finde hende født/døbt eller konfirmeret kunne det måske hjælpe lidt, men det kan jeg altså ikke lige

Jørgen Skeem

Citat fra: Jørgen Skeem [14473] Dato 06 Feb 2015 - 18:12
Jeg er HELT med på omvejene, og en af dem er:
"Han har sandsynligvis også fået en datter mere med 1. kone: Marie Kirstine Schellig, som er født 1812/1813", som jeg skrev, og kan man finde hende født/døbt eller konfirmeret kunne det måske hjælpe lidt, men det kan jeg altså ikke lige.
I øvrigt står både han og konen som fraseparerede nogle steder og i FT-erne som "enke" og "enkemand" selv om de klart nok i samme FT bor adskilt og hver har nogle/et af børnene.

Anne Mortensen

Der er en Marie Kirstine født

København
Den Kgl. Fødselsstiftelse 1813-1824 Ny.
opslag 10
født 11.12.1813
nr. 935
desværre ingen forældre nævnt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Gammelmønt 145, 1. Sal, 807, FT-1845, C3428
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Johan Bertel Alvsen    36    Gift       Skomagermester    Kjøbenhavn
Marie Christine Ibsen    32    Gift       Kone    Kjøbenhavn
Wilhelmine Christine Marie Andersen    19    Ugift       Tjenestepige    Slagelse

Denne FT oplyser hustruens efternavn Ibsen - ville checke den originale FT, men nu må jeg opgive da du ikke ved nogle af dine oplysninger viser opslagstal o.s.v.- det tager tid at finde oplysninger selv - jeg stopper.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Skeem

Hej Gitte
Bravo! Jeg tror du har fundet hende. "Uægte" barn ?? og senere fået efternavnet Schellig, da moderen bliver gift?? Det passer sådan set rigtig fint ind!

og hej igen Anne
Jo, det er hende og i den "rigtige" FT. står der faktisk Alvsen. Som jeg skrev. hende bryllupsdata, 3 fødsler og FT-1845 og 50 HAR jeg styr på, men derefter????????????????
Gift m. Johan Bertel Alvsen 6-11-1842, Garnisons
og børnene:
Peter Thorvald f. 27-4-1846, Emil Valdemar f. 26-5-1848, og Hulda, som døde få måneder efter,
f. 16-4-1850, alle 3 døbt i Trinitatis. Fadderne giver ikke rigtig noget. Jeg kan da godt finde opslagene, men det vil ikke rigtig hjælpe dig/os.
I øvrigt: DDD FT-1840: Marie Kirstine Schellig 27 Ugift  Tjenestefolk
Mvh
Jørgen

Gitte Johansen

Der var Anne, der fandt hende. Jeg så bare i udsætterprotokollen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Skeem

Undskyld og selvfølgelig tak til dig Anne, jeg læste den sidste besked først

Jørgen Skeem

Bryllup mellem Christopher Frederik Schellig og Juliane Marie Petersen fundet! 13-5-1816
Holmen: Ny, 1813-20. opsl. 117, nr. 105. /Gl., 1813-17, opsl. 168, nr. 11
Hendes forlover, Søren Petersen - adresse: Meriansgade – alder 25 år passer fint med famile fundet i DDD, Ft-1801:
"København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Meriansgaden 19, 2362, FT-1801, A5020
Friderich Pedersen 35 Gift Husbonde Matros og Friemand 
Marie Kirstine Frydenlund 37 Gift hans Kone   
Søren Pedersen 13 Ugift deres Børn   
Juliane Marie [Pedersen] 9 Ugift deres Børn   
Svend Pedersen 8 Ugift deres Børn   
Carl Friderich [Pedersen] 4 Ugift deres Børn"
Dog er hun født 21-11-1790, Holmen, Ny, 1784-92, opsl. 345, 2. barn. Alder passer med brylluppets "alder"
----------------------------------------------------------------------------------------
Stadig er der dog et mysterium at løse: Helligånd, Ny, 1813-23, opsl. 94, nr. 66
En Frederik Schellig (stavet anderledes her), guldgravør, får med sin kone Frederikke Cicilie Dithmer, f. Fischer. En pige: Frederikke Christine Schellig f. 1. okt. 1814, døbt først et år efter: 2. okt. 1815.
Hun bliver konfirmeret april 1829, Helligånd, Ny 1814-31, opsl. 328, nr. 17. Men hvem står på "forældrenes" plads: Anne Joh: C. Schellig ???
Frederikke får i 1835 et "uægte" barn med Carl Emil Lind: Caroline Frederikke Marie Lind f. 11-1-1835, døbt 29-5-1835, Helligånd, Ny 1831-38, opslag 248, nr. 51.
Derefter intet spor af hende. Meget mystisk med denne ekstra Frederik Schellig, der også er guldarbejder. Schellig-navnet optræder ellers kun i forbindelse med ovenstående Christoffer Frederik Schellig, men det kan næsten ikke være den samme person. Frederikke Cicilie Dithmer, f. Fischer, dør ikke ifølge samtlige muligheder i kirkebøgerne inden maj 1816. De kan selvfølgelig være blevet skilt, men Christoffer F. S. står som ungkarl ved brylluppet.
Kan nogen løse denne gåde???