Christian Frederiksen er han søn af Frederik Christian Wegner?

Startet af Kasper Krintel, 05 Feb 2015 - 23:26

Forrige emne - Næste emne

Kasper Krintel

Augustinus Christiansen f. 22 Juni 1830 er søn af en udlagt barnefader Christian Frederiksen og Ane Marie Augustinusdatter.

1829-1846 Ejstrup sogn, Vrads, Skandeborg

Fødte opslag 9 nr. 5

Christian Frederiksen ungkarl af Nortvig by i Nørre Snede sogn.

Jeg ved at Christian Frederiksen ikke bliver hos moderen Ane Marie da moderen senere får flere børn med en Joseph Hansen. Men så går jagten jo ind på Christian Frederiksens forældre. Jeg fandt tilfældigt en Christian Frederiksen i afgangslisten for Nørre Snede sogn, 1830-1844 opslag 159 no. 33. Der kan jeg se, at Christian er 22 1/2 år da han rejser til Hammer sogn. Så fandt jeg en Christian Frederiksen konfirmeret i Nørre Snede sogn  i 1823, 1814 -1830 opslag 85 i Nørre Snede Kirke nr. 2. Så fik jeg Gitte Johansen til at tyde hvem forældrene er: Frederik Christian Wegner og Else Madsdatter. så står der også at han er født 29 Maj 1808 (1830 - 22) Desværre går Nørre Snede sogns Kirkebøger kun ned til 1814. Som skitseret her, Kan der overhovedet være tvivl om at jeg har fat i den rigtige Christian Frederiksen?


Mange venlige hilsner

Kasper Krintel

3 x tipoldebarn til Christian Frederiksen

Knud Erik Balle

Hej Kasper

Jeg kan kun støtte dig og Gitte Johansen i, at Frederik Christian Wagner og Else Madsdatter er forældre til Christian Frederiksen.

Christian Frideriksen af Nortvig, konfirmeret i Nørre Snede Kirke 1823.
Han blev født 29. maj 1808, som søn af Friderik Kristian Wagner og hustru Else Madsdatter.
(AO: Skanderborg, Vrads, Nørre Snede (Ny udgave), 1814-1830, opslag 85, nr. 2 (1823))

Det underbygges af lægdsrullen (her kun en af optegnelserne):

Skanderborg Amt, Hovedrulle 1831 F, Nørre Snede 1, gl. løbenr. 29, nyt løbenr. 22
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17944,947390
FADER: Frederik Christian
SØN: Christian, 22 år
FØDESTED: Nortvig
Højde: 67 1/4 "
Vedtegning: 1831 Garder til fods fra 1. juli

Faderens efternavn står ikke i nogen af lægdarulleoptegnelserne.

Lige en rettelse:
Christian Frederiksen rejste ikke til Hammer sogn i 1830, men til "Boller i .... sogn".
(Sandsynligvis Uth sogn i Vejle Amt).
(Husk at skrive, at det er den ny udgave af kirkebogen, som du refererer til.)

Kontrolopslag i tilgangsliste 1830 Uth sogn:
AO: Vejle, Bjerre, Uth (Ny udgave), 1829-1852, opslag 166, nr. 38

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle



Kasper Krintel

Mange tak for dit bidrag, Knud, så regner det for sikkert at Christian Frederiksen er søn af Wegner.

Jeg kan se på Famiysearch.org at han får nogle børn efter at han rejser til København, og at han sandsynligvis dør i 1875 i københavn, men hvor?

Hilsen Kasper K.