begravelse , Tystrup,Sorø 1789

Startet af Githe Gry Jørgensen, 23 Feb 2011 - 15:23

Forrige emne - Næste emne

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg mangler lidt hjælp til tydning af følgende:

Sorø amt , Tystrup sogn
1779 - 1815
Opslag 66

Lund  74 aar

(164)  d. 21 de Septembr. døde og den 28 de blev begravet den  ?   ?   ? i Alderdom  ?   ?     ?  Ferdinand Anthon Lund  74 aar gl. der var i   ??????????????


venlig hilsen
Githe Gry

ove nibe

Hej Githe
den 21 September dødde og den 28de blev begravet den i sin Ungdom flittige, i Alderdom skrøbelige Stedtes Degn Ferdinand Anthon Lund 74 Aar gl.
der var i øvrigt (jeg kan ikke latin - men vitæ betyder vist nok livsforløb)
ieg holdt en tale ved hans Grav over Præd. 7-2 (henviser til en bibeltekst)

Hilsen
Ove

Githe Gry Jørgensen

Hej Ove.

Tak for hjælpen med tydningen.

med venlig hilsen
Githe Gry

Egon Hansen

Hej Gitte.
Jeg håber du stadig er koblet på denne tråd.
Sagen er at jeg arbejder med et barnebarn af degn, Ferdinand Lund.
Hans datter Lydia Rebekka Lund bliver i 1789 gift med skytte på Nørager, Sæby sogn, Holbæk amt.
Hun får en søn, Ferdinand Anthon Larsen.
Efter moderens død bor han hos (faderen?) Lars Nielsen i Almagerhuset på Nørager ved folketællingen 1801. Men han er ikke døbt og bliver heller ikke konfirmeret i Sæby kirke. Han er heller ikke optaget i Lægdsrullen, men jeg finder ham i 1818 som smedesvend i Holmstrup, da han bliver gift med smedens datter! , og får en pige døbt Lydia.
Sa forsvinder familien atter for mig, d.v.sige, Lydia bliver konfirmeret i Rørby i 1833, og kommer derefter til at tjene i Slagelse
Jeg har søgt Ferdinand Larsen (Det navn han anvender i Kirkebogen) ved hjælp ad DDA både i Sorø og Holbæk amter i 1834.
Har du oplysninger om degnens børn, speciels Lydia Rebekka, eller har en ide om hvor hun ect fik "diskret ophold" da hun fik sin dreng? Han skulle være 12 år i 1801.
Med venlig hilsen Egon Hansen, som bor i nærheden af Slagelse