Eftersøgning af soldater papirer, men har ikke lykkedes......

Startet af Niels Sten Andersen, 01 Feb 2015 - 18:02

Forrige emne - Næste emne

Niels Sten Andersen

Hej
Min oldefar Peder Andersen var født 20 Oktober-1836. Døbt i Asmild Kirke. Mistede herefter sine forældre og blev konfirmeret i nabosognets kirke, Tapdrup d. 27. April 1854. Faderens navn var Anders Nielsen. Tilnavne var Skrædder eller Læisten.
Har nu søgt efter lægdsrullen udfra fødedatoen og siden også efter 14 årsalderen og konfirmationalderen (18 år). Imidlertid har det jeg ikke fået fat i militære dokumenter på nogen måde.  Nu håber jeg at man eventuelt kan give tips til at fortsætte.

Venligst

Niels Sten Andersen

Claus Nissen

Hej Niels

Først skal du finde udskrivningskredsen og lægdsrullenummeret for sognet.
Det gør du ved at gå i SA.dk og finde Sognenøglen. Der står for hvert sogn en udskrivningskreds og et lægdsnummer.

Så skal du vide at i 1836 blev man skrevet ind i lægdsrullen som nyfødt, det vil i dit tilfælde sikkert sige 1837, men undersøg både 1836, 1837 så blev man ført i lægdsrullen alle årene indtil 1849 hvor man indførte den regel at man blev indskrevet i lægdsrullen ved konfirmationen, men bemærk at det er i lægdsrullen for sognet hvor man blev konfirmeret så i enten 1850 eller 1851 vil du kunne finde ham i lægdsrullen. 

I denne lægdsrulle vil der også være en henvisning til den næste lægdsrulle hvor han er registreret.

Du finder de scannede lægdsruller ved at gå på Arkivalier online, når du står på forsiden af denne er der et link "Find Lægdsruller" du vælger. Derefter vælger du linket for udskrivningskredsen så kommer alle årstallene og du skal vælge årstallet bemærk at de tal der står efter tilgangsrulle eller hovedrulle er lægdsnummeret så du kan vælge den rigtige.


Håber at dette hjælper dig lidt videre.

mvh

Claus

Niels Sten Andersen

Hej Claus

Tusind tak for hjælpen. Har i mine forsøg anvendt de "regler", du henviser til. Har dog ej forsøgt med at ændre året i 1836 til 1837. Imidlertid har jeg i de sidste 45 minutter forsøgt, men det gik ikke. Bogstavet L skal vel ændres til M. Men der finder jeg ikke Peder Andersen. Skal forsøge imorgen.

Venligst
Niels Sten Andersen

Claus Nissen

Hej Niels

Når man er født i 1836 kan man først komme i lægdsrullen næste gang den laves og det kan sagtens være i 1837, derfor skal man altid søge fødselsåret og næste 2 år for at være sikker på at man søger de rigtige årstal.

mvh

Claus


Claus Nissen

Hej Niels

Jeg har lige søgt efter din Peder andersen

Og jeg ser at vi er før 1864

Så skal vi på Arkivalier online vælge  Lægdsruller (landruller) 1789-1864

Men her er de opdelt i Amter så du skal først finde ned til Viborg Amt

Jeg har søgt Viborg 1836 tilgangsrulle lægd 117 og ikke fundet ham

Jeg har så søgt i Viborg 1837 Hovedrulle lægd 117 og måske fundet ham

Det er MEGET svært at læse navnene men på side 272 står der en person der er født 20 Oktober 1836 så det kunne godt være ham.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18432,1094022

Prøv selv om du kan tyde navnene.

mvh

Claus


Niels Sten Andersen

Hej Ole og Claus

Tusind tak for den den militære "advanche". Imponerende, at det er muligt, at lokalisere én person med en sådan accuretes!!
Nu skal jeg igang med skriftfortolkning og forsøge at forstå hvorledes , det er muligt at identificere.

Venlige hilsener
Niels Sten Andersen

Niels Sten Andersen

Hej Ole Ingvordsen
Har tidligere forstyrret med identification af lægdruller og senere fortolkning af den håndskrevne text.
Nu er jeg kommet frem til det sidste dokument. Dette indeholder en bedømmelse, at han ikke kan blive soldat? Stemmer det. Denne konklusion er tidsbestemt til 20/5-63. Stemmer det?
Taknemmelig om du eventuelt har energi til afslutte forløbet med "oversættelse"  af den håndskrevne text og desuden fortolkning af de militære udtryk!!

Venligst
Niels Sten Andersen
ps I 1859 var han 23 år gammel, hvilket er lidt tidligt for store varicer.






http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18570,1130206

Ole Ingvordsen

#9
Hej

1861:
 Anders Nielsen Skræder                                                                        Fra 46 - K 56
         924        Peder                     Asmild 22   64                                   - 1859 30/5 Sold. 8 Batl
                                                                 1836                                       Kasseret som forstedse u-
                                                                                                                dygtig til al militair Tjeneste
                                                                                                                 efter Att med Batls Skriv.
                                                                                                                 20/5-63 Udslettet  - 9/63


Desværre giver vedtegningerne ingen grund til kassationen, så om det er de tidligere beskrevne lidelser eller anden grund, kan man ikke se her.
PS. Med hensyn til diagnoser er jeg totalt på bar bund, men har flere gange set blodåreknuder angivet i lægdsruller

Venlig hilsen
Ole

Niels Sten Andersen

Hej Ole
Tusind tak for hjælpen. Nu er Peder altså kasseret! Men jeg undrer nu, om ikke der forligge en attest et eller sted! Hans diagnose kan også være knoglesygdomme, som er forholdsvis sjældne, men som ikke desto mindre findes .
Desuden kan jeg supplere at han blev gift i 1865 og startede en smedie-virksomhed.

Venligst
Niels Sten Andersen

Ole Ingvordsen

Hej

Det er muligt at du kan finde mere om hans kassation på Rigsarkivet.
Jeg kan på daisy se at der bl.a. findes en Kassationsprotokol 1861-1951 for 8. Batl., men hvilke oplysninger den indeholder ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Ole

Niels Sten Andersen

He

Vil forsøge at få fat i kassationsarkivet. Det ser spændende ud. Hans søn(min bedstefar) var i kassationsarkivet, og der fandtes han med....åreknuder.(1916 som Københavns Vagt, Charlottenlund Fort)

Venligst

Niels Sten Andersen