Udarbejdelse af anetavler for andre

Startet af Esben Lindharth, 23 Feb 2011 - 08:34

Forrige emne - Næste emne

Esben Lindharth

Hej
Skulle der være nogle af jer der har prøvet at udarbejde en anetavle for en anden familie end ens egen og i given fald, hvordan har I så afregnet arbejdet. Per tavle, per time, efter regning af alle udgifter, per person eller som en fast forudsat sum.
Mvh
Esben

Eli Lothardt Dahl

Hej Esben

Jeg har aldrig taget penge for de anelister, jeg har givet til familiemedlemmer. Selvom jeg har brugt tid på at gå længere ud, end jeg normalt gør.

Jeg regner med, at det tager en ½ til 1 time, at finde en ane. Hvis du finder ca. 500 aner, vil det tage min. 250 timer. Timelønnen kan vel ikke sættes lavere end 100 kroner, det vil sige at du skal bede om 25.000 kroner. Jeg tvivler på, at nogen vil betale det, medmindre man kan fordele omkostningerne på flere.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Christian Konstmann Autzen

Min kones tante fik i årene 1964/65 lavet en slægtsbog hos Dansk Slægtsforskning i Fredericia, eller hvad de nu hed. Og det betalte hun dengang 50.000 kr, for.

Hvis det samme skulle have været lavet idag, og ud fra samme konditioner - ja så ville beløbet vel være mere end 500.000 kr.; og gad vide hvem som vil betale det.

Selv laver jeg mange anetavler, som jeg spreder rundt i familien - men aldrig mod betaling. Nogen er glade for at få muligheden for at kende sine forfædre, andre nok lidt mere tilbageholdende - "for hvad skal de dog med det !".

Personligt har jeg ikke noget problem med, at nogle finder det lidt utidigt; - men jeg glæder mig hver  gang nogen udtrykker glæde ved at modtage en anetavle.

Hvis der kommer penge ind i billedet, så skal man være opmærksom på, at skattevæsenet sidder på sidelinien. - For blot 20.000 kr. pr. anetavle vil betyde, at først kommer der moms og så kommer der skat oveni.

Personligt ville jeg aldrig betale hverken 10 eller 20.000 kr. for en anetavle; - jeg kan sagtens selv bruge af min fritid som pensionist til at finde de pågældende oplysninger, og så har jeg glæden ved at sidde og søge, og søge, og søge - og samtidig komme i kontakt med så mange andre, når jeg har en efterlysning her på sitet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Esben Lindharth

Hej Christian og Eli.
Det er ikke med min egen familie jeg begynder at tænker i kroner og øre. Der har jeg det på samme måde som dig Christian. Men det er når folk begynder at ringe. " Kan du ikke godt...." "Jeg gerne have lavet en anetavle. Hvad koster det" eller " Jeg ved du låser gotisk håndskrift, kirkebøger og kommer på landsarkiverne. Jeg vil gerne betale dig for at...." Det er de situationer jeg tænker. Jeg ville være ovenud lykkelig hvis jeg kunne gøre min hobby til mit levebrød, men sådan er det jo ikke.
Tak for jeres svar.
Esben

Kim Melchior

Hej,

Hvordan kan det vaere at der er mange der har problemer fordi man gerne vil have betaling for at gore slaegtsforskning? Hvad er forskellen mellem en der ved hvordan man laver slaegtsforskning og for eksempel en der ved hvordan man man reparerer en bil?
Jeg kan ogsaa se at hvis man vil have arkiverne til at lave en undersogelse saa tager de mindst 400 kroner plus moms per paabegyndt time for at gore det.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Eli Lothardt Dahl

Hej Kim

Jeg ved godt, at du er professionel slægstforsker, og at jeg amatør forsker. Og det har jeg det fint med.
Jeg er også udlært købmand, og derfor ved jeg, at en ting er ikke mere værd, end det man kan få for den.

Hvis jeg fik en henvendelse om at lave en anetavle for en fremmed, ville jeg som det første forhøre mig om, hvor stort budgettet var. Hvis jeg skal betale skat og moms af beløbet, vil jeg anslå, at vi taler om over 100.00 kr., og så tror jeg ikke, at kunderne står i kø.

Hvad tager du for at lave en aneliste på ca. 500 personer?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Kim Melchior

Hej Eli,

Jeg arbejder udelukket paa time betaling. I det jeg mener det er den eneste maade der er fair baade til min kunde og mig selv. Naar jeg  begynder paa et project saa har jeg ingen ide om hvad der kan findes. Jeg kan give et eksempel. Jeg havde en kunde der var overbevist om at jeg kunne finde en bestemt forfader da han var overbevist om at at denne forfader skulle vaere kommet fra et bestemt geografiskt omraade. Jeg fandt ham, men det tog mig naesten 50 timer. Jeg fandt hans fodsel og dermed ogsaa navnene paa denne forfades foraeldre. I de naeste to timer fandt jeg navnene paa yderligere 11 direkte forfaedre til denne forfader i fem generationer i direkte linie tilbage. Ville det vaere fair til kunden at tage 11 gange saa meget for for at finde de sidste 11 forfaedre som jeg tog for at finde den forste naar det kun mig 2 timer at finde dem.

Og hvorfor skulle jeg betales 10 gange saa meget for at finde en familie der har 10 born i en folketaelling som for at finde en familie der kun har et barn?

For ovrigt, saa forstaar jeg ikke hvad der menes med en aneliste. Som jeg forstaar ordet ane liste saa vil jeg regne med at det er det samme som en anetavle. Og hvor mange af os har 500 direkte aner identificeret?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Eli Lothardt Dahl

Hej Kim

En anetavle omfatter probanden plus de direkte aner.

En ane-liste (i bogform) omfatter aner, aners søskende og disse ægtefæller. Dette er ifølge Brothers Keeper.

Jeg laver en ane-liste til mit barnebarn. Denne liste omfatter mine aner(familie), min kones og min svigersøns familie. Jeg har ca. 3.800 familiemedlemmer i min database, hvoraf de ca. 3.000 kommer på anelisten i bogform.
Jeg synes det er helt fair, at du arbejder på timebetaling, men dette medfører vel, at det er svært at anslå en pris. Kvaliteten af de oplysninger man finder er heller ikke uden betydning. Det kan gøres billigt, og det kan gøres ordentligt. Men som altid er det en aftale mellem køber og sælger, og hvis de er enige, er det fint for mig.
For at være sikker på, at du ikke misforstår mig: hvis du beder mig om at lave et opslag næste gang, jeg er i Viborg, så koster det ikke noget. Hvis du beder mig om at køre til Viborg snarest, ville jeg finde det rimeligt, at du dækkede mine udgifter. Det håber jeg, vi er enige om.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Kim Melchior

Hej Eli,

Mange tak paa forklaringen paa anelisten,

Og jeg er helt enig med hensyn til dit andet punkt.

mvh,

KimMelchior (USA)

Jan Østergaard Andersen

Bestem dig for en timepris og spørg vedkomne som skal have lavet anelisten, hvor meget han vil ofre. Når du når det beløb, får han det du er kommet frem til, er det ikke nok, må der lidt flere penge til ;)
Der findes også Nordisk slægtsforskning (jeg har ikke noget med firmaet at gøre) der bestilte jeg for et par år siden en slægtsbog, som kostede omkring kr. 5000,-. Denne pris skal dog ses i lyset af, at de mange efterkommere som køber bogen er med til at betale bogens pris. Så hvis der er 200 efterkommere der køber bogen, er det gange kr. 5000,-
Grundet tidsnød har jeg pt. en dame til at se på noget af min forskning, hun tager kr. 5,- i timen og ja beløbet er rigtigt.
Så der er stor forskel på priser.
Mvh
Jan Østergaard
www.horsensbilleder.dk

Kim Melchior

Jeg arbejder som regel i enten 2, 5 eller 10 timers blokke og rapporterer derefter tilbage med hvad jeg har fundet, saa er det op til kunden om de vil fortsaette.

mvh,

Kim Melchior