Høker på Christianshavn, Niels Larsen Dragsted, død 1793 ?

Startet af Anelle Cosedis, 22 Jan 2015 - 00:25

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

jeg søger hjælp til at finde ud af, hvornår han døde.

Han skulle udover at være høker også være færgemand.

En slægtsbog af René Hansen siger, at han druknede på en rejse til Gøteborg i 1793.

Ove Dragsted har lavet en stamtavle i 1966-67. Her er jeg i besiddelse af selve træet, men ikke bogen. På træet står, at Niels Larsen Dragsted døde i 1797.

På DBL står, at han døde i 1811.

Hvis han er druknet, er han jo nok ikke begravet. Men mon det er muligt at komme det nærmere?

Hans 2. hustru Anne Kirstine Rasmusdatter, som er tip3, skulle være blevet gift igen (måske i Odense) og derefter bosiddende i Kerteminde måske med den nye mand og de tre børn: Rasmus Dragsted, Mathias Dragsted og Anne Cathrine D. Alle tre børn døbt i Vor Frelser 1788, 1790 og 1793.

Men hvem hun blev viet til anden gang, hvor og hvornår ville jeg også gerne vide. Hendes død har jeg heller ikke fundet, kun en oplysning der hed ca. 1830. Her har jeg ledt forgæves i Kerteminde. Og FT er jo ikke brugbare i tidsrummet.

Mon nogen ved, hvor jeg kan finde oplysninger om Niels Larsen Dragsted, Anne Kirstine Rasmusdatter og hendes nye mand vil jeg være taknemmelig.

De bedste hilsner og på forhånd tak
Anelle

Mike Lyng

Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Kierteminde Kiøbstad, , 179, FT-1801, B6497

Anne Kierstine Rasmussen   41   Gift   huusmoder   hendes mand er consumtionsbetient i Odense og hun er jordemoder   
Mathias Nicolai Drachsted   10   Ugift   hendes søn      
Peter Petersen   2   Ugift   deres søn      
Anna Cathrina Drachsted   7   Ugift   hendes datter      
Andreas Lercke   29   Ugift   -   told og consumtions betient
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Mike Lyng

Odense, Bjerge, Kerteminde, ny, 1761-1814, ops. 121, højre side.
Den 29. marts 1799 får Anna Kirstine Rasmusdatter døbt sønnen Peter. Faderen kan jeg ikke tyde.


mvh

mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Eva Morfiadakis

Niels Larsen Dragsted   



Place of Burial:
Kerteminde, Kerteminde, Syddanmark, Denmark

Birth:
1737 
Vor Frelsers, Copenhagen, København, Capital Region of Denmark, Denmark 

Death:
1779  (42)
Kerteminde, Kerteminde, Syddanmark, Denmark 

Immediate Family:

Son of Lars Bengtsson Dragsted and HC Johanna Nielsdatter
Husband of Anne Kirstine Rasmusdatter
Father of Anne Catharine Dragsted



Added by:
Jette Dyrekilde Rosenlund on July 22, 2012 

Managed by:
Jette Dyrekilde Rosenlund 

från Geni

Det här fann jag genom google.

Dottern A-C ska vara f. ca. 17 mars 1793.
Eva M
Eva M

Inger Toudal

#4
Hej Anelle

Niels Larsen Dragsteds død ses ikke i Kerteminde præstearkiv navneregister til viede og døde 1679-1891:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/kerteminde-pr%C3%A6stearkiv-navneregister-til-viede-og-d%C3%B8de-1679-1891/1651/60/

Hustruen kunne være Anne Kirstine Pedersen, jordemoder, død 21/7-1830, 71 år gammel, enke efter toldbetjent
Hans Pedersen:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/kerteminde-pr%C3%A6stearkiv-navneregister-til-viede-og-d%C3%B8de-1679-1891/1651/21/

Jeg finder ikke toldbetjenten død i Kerteminde:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/kerteminde-pr%C3%A6stearkiv-navneregister-til-viede-og-d%C3%B8de-1679-1891/1651/89/

- ejheller en vielse for ham og Anne Kirstine Rasmusdatter i Kerteminde.

Men måske kan vielsen og Hans Pedersens død findes i Odense præstearkiv:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/odense-pr%C3%A6stearkiv-navneregister-til-viede-og-d%C3%B8de-1646-1891/1640/1/

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej,

først og fremmest skal I have tusind tak for hjælpen.

Jeg er kun lige hjemme en time, men jeg vil undersøge det hele nærmere i morgen aften.

Det ser ud til, at Mike har fat i det rigtige med, at Anne Kirstine Rasmusdatter blev gift igen og rejste til Fyn. Det var noget sådant, jeg en gang havde læst, men desværre ikke noteret.

De tre børn blev alle døbt i Vor Frelser, Kbh, alle viet i Kerteminde og alle begravet s.s.

Niels Larsen Dragsted blev ganske rigtigt også døbt i Vor Frelser i 1737 opsl. 144 midt th.
Viet 1. gang 1. maj 1761 s.s. til Karen Jørgensdatter opsl. 3 hø. s.
Karen blev begr. 15. jul. 1786 opsl. 247 ve. s. S.s. De fik sammen mindst syv børn.

Han bliver så viet til Anne Kirstine Rasmusdatter igen Vor Frelser, København 28. sept. 1787 opsl. 190.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Store Torvegade 359, , 1543, FT-1787, B5766
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:                    Erhverv:    
Niels Lassen Dragsted   50   Enkemand   Hosbonde   Spekkyker   
Lars Lensen                  7   Ugift                 hans Barn      
Johanne Nelle                 13   Ugift                 hans Barn      
Anne Kierstin                 28   Ugift                Tienestepige
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I denne FT står der spækhøker, men ved alle børns dåb, står der høker.

Så den nye oplysning om, at han skulle være død i 1779, må være forkert, da det sidste barn bliver født i 1793.
Jeg må se, om det er muligt at hitte ud af mere om den consumptionsbetjent.

Kæmpe tak til jer.

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen,

jeg vil blot sige, at aldersmæssigt passer det jo fint med den Anne Kirstine Pedersen, som Inger havde fundet død i 1830, 71 år gl. Enke efter toldbetjent Hans Pedersen.

Jeg må lede efter den vielse i morgen aften. :)

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

faderen til Petter døbt i Kerteminde 29. mar. 1799 ny opsl. 121 er jo lige manden, jeg har brug for:

consumptions-betjent Hans Petterson, ham der matcher Inger's indlæg og derfor Anne Kirstine's begravelse  ;D ;D ;D.
Det hjalp, at få lidt klarhed over, hvorfor børnene endte netop i Kerteminde, som skomagere og skomagerhustru.

Så nu lysner det lidt. Niels Larsen Dragsted er ikke død hverken i 1779 eller i 1811 som DBL har noteret.

Mange hilsner
Anelle

Inger Toudal

#8
Hej igen

Det er vel det samme par, der får en dreng døbt Hans Peter i Vor Frelser Kirke april 1797:

B: Hans Peter                                                     Født: 10.03.1797
F: Hans Pedersen - pottehandler                                   Døbt: 14.04.1797
M: Anne Kirstine Rasmusdatter                                     Sogn: Vor Frelser              
                                                                 KBog: 1-47-19

Fundet på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

Vor Frelser (ny) 1797-1813, opslag 5, højre side, & Vor Frelser (ny) 1759-1800, opslag 157, venstre side.

Måske kan parrets vielse også findes i Vor Frelser?

Niels Larsen Dragsteds dødsår 1779 på geni.com må være en tyrkfejl for 1797. Men han er vel død senest 1796.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Han bör ha dött efter 1793 för dottern Anna Cathrinas födelse fann jag i Vor Frelser men råkade trycka bort sidan.

Eva M
Eva M

Inger Toudal


Niels Larsen Dragsteds og Anne Kirstine Rasmusdatters børn ses på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

B: Rasmus Christian                                             
F: Niels Larsen Dragsted - høker                                  Døbt: 23.04.1788
M: Anne Kirstine Rasmusdatter                                     Sogn: Vor Frelser             
                                                                  KBog: 1-47-18

B: Matheus Nicolai                                               
F: Niels Larsen Dragsted - høker                                  Døbt: 21.09.1790
M: Anne Christine Rasmusdatter                                    Sogn: Vor Frelser             
                                                                  KBog: 1-47-18

B: Anne Cathrine                                                  Født: 17.02.1793
F: Niels Dragsted - høker                                         Døbt: 22.03.1793
M: Anne Kirstine Rasmusdatter                                     Sogn: Vor Frelser             
                                                                  KBog: 1-47-18
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mike Lyng

#11
 København, Vor Frelser, 1793-1813, gl, ops 3, højre side

Sidste vielse i 1794
Hans Pedersen og Anne Kirstine sal(ige) Dragsteds E(nke)

mvh

mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Inger Toudal

#12

Trolovelse 21/11-1794 i Vor Frelser (ny) 1761-1797, opslag 227, højre side, nederst (copul. 12/12-1794).

Enken foreviste Beviis fra Skifteretten af 21. Novbr at
Skiftet var taget under Behandling, og intet til Hinder for
hendes Indgaaelse af Ægteskab paa nye.

Så gælder det om at finde skiftet efter Niels Larsen Dragsted.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej,

du har sørme fået indsnævret Niels Larsen Dragsted's død meget, Inger.

Nu må han altså være død efter maj 1792, hvor Anne Kirstine må være blevet gravid og inden 21. nov. 1794, hvor hun bliver trolovet. Så er det nok rigtigt, som René Hansen siger: 1793.

Ved du måske, hvor man finder et skifte efter ham? Skal man i RA?

Tusind tak for al hjælpen og alle opslagene. ;D ;D ;D

Jeg vil lade oplysningerne gå videre til Anne Dragsted (guldsmed i St. Kongensgade) og hendes bror Lars, hvis far Ove, var en passioneret slægtsforsker. Men desværre gal på den ang. høkerens død.

De bedste hilsner
Anelle


Inger Toudal

#14
Hej Anelle

Det var nu Mike Lyng, der gjorde forarbejdet ved at finde vielsen  :)

Skiftet skulle være til at finde på nettet, men københavnske skifter fra den tid er et kompliceret system, hvor protokollerne er inddelt i ni "klasser".

Det kan du læse om her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=forseglingsprotokol&d=1&e=2015&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2134052&henid=2134052&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Der findes et navneregister (også nævnt i ovenstående link):

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=forseglingsprotokol&d=1&e=1800&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=9140070&henid=9140070&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- men så vidt jeg kan se, er forseglingsprotokollerne lagt ud 2 gange :(

"Navneregister": http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515085

Forseglingsprotokol: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515080#35695,4920717

- så måske skal du alligevel på RA for at finde Niels Larsen Dragsted i navneregistret.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej,

I har vist været lige gode til at finde oplysninger til mig.  ;D ;D ;D

Og du har da ret i, at det ikke "er bare lige" at finde skiftet. Jeg har prøvet at bladre lidt i navneregistrene og forseglingsprotokollerne uden held. Og prøvet med fornavn, mellemnavn og efternavn.

Både du og Mike skal have mange tak for hjælpen. RA vil blive besøgt i foråret.

De bedste hilsner
Anelle